Koppla mina dimljus så dom kan lysa samtidigt som halvlyserna. 940 -91

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
21 oktober 2009 · 946 Inlägg

MIG1408 skrev:

Dave_C70 skrev:

MIG1408 skrev:
Nejdu, verka inte vara så enkelt för min del.. dock så lyser dimljusen me hellyserna som de ska iaf smile

Aha... OK, då funkade det inte på din bil då. smile Dock står det nog i instruktionsboken att dimljusen endast lyser tillsammans med helljuset.

MVH

Faktiskt, de fungerade smile va ute idag och körde..koppla om till halvljus och märkte att dimljusen var på, smile så tack för den infon smile

Hehe! Så är det med gamla Volvo-bilar, man får inte ge sig. Dock har jag mäkt på min 940 att det kan vara svårt att få dim+halvljus att lysa ihop om man startar när det är kallt ute (???), ja det är sant. Fast bara om man startar bilen då ljusomkopplaren är på 0-läget och sen vrider över på halvljus-läget. Då får man slå på och av halvljuset några gånger så funkar kombinationen... Startar man i kyla med ljusreglaget ståendes på halvljusläget funkar dim+halvljus direkt. Helt sjukt men så är det på min 940. smile

Senast redigerat av Dave_C70 (21 oktober 2009)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
matt_black_90
23 oktober 2009 ·

På ljusomkopplaren finns ett litet reglage med tre lägen som man kan ändra på med en platt mejsel.
Har för mej att man ska trycka in den lite me mejseln å sen vrida å nått av hållen.
detta reglage kan man även justera på baksidan av ljusomkopplaren, där är de en vit liten switch som man kan ställa i ägena A, B eller C (har för mig att de va graderat på så vis)

Ja har inte testat dom olika lägena så har ingen aning om va dom gör. men har en teori om att den är till för att ställa in ljuset för olika länder, eftersom de inte är samma regler på hur ljusen ska va tända i alla länder.
eller är de nån annan som vet va denna är tillför?

så de kan ju hända att du har detta reglage på ett annat sätt än va din 740 och på din borors 940 hade.
http://img.ihack.se/one/62120090511768.jpg
bilden är från en 960 men har för mig att dom använder samma ljusreglage(?)
har ingen bild på baksidan tyvär.

Mvh Mathias

Senast redigerat av matt_black_90 (23 oktober 2009)

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
23 oktober 2009 · 946 Inlägg

matt_black_90 skrev:
På ljusomkopplaren finns ett litet reglage med tre lägen som man kan ändra på med en platt mejsel.
Har för mej att man ska trycka in den lite me mejseln å sen vrida å nått av hållen.
detta reglage kan man även justera på baksidan av ljusomkopplaren, där är de en vit liten switch som man kan ställa i ägena A, B eller C (har för mig att de va graderat på så vis)

Ja har inte testat dom olika lägena så har ingen aning om va dom gör. men har en teori om att den är till för att ställa in ljuset för olika länder, eftersom de inte är samma regler på hur ljusen ska va tända i alla länder.
eller är de nån annan som vet va denna är tillför?

så de kan ju hända att du har detta reglage på ett annat sätt än va din 740 och på din borors 940 hade.
http://img.ihack.se/one/62120090511768.jpg
bilden är från en 960 men har för mig att dom använder samma ljusreglage(?)
har ingen bild på baksidan tyvär.

Mvh Mathias

Nope! Är inte likadant reglage på 7/940. Skruven justerar olika ljuskombinationer- och funktioner. Finns en inställning för Canada och en för USA t ex. smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
matt_black_90
23 oktober 2009 ·

aha då  tänkte ja rätt om va den va till för iaf^^
ahh nu när du säger de så kom ja på att de inte är samma reglage på 7/940 x)
tack för svaret=)

volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
26 oktober 2009 · 695 Inlägg

Kolla denna; http://www.backspegeln.com/tips_dimljus_el.asp Visserligen är det till 850 och nyare men på 7/940 är det skit-enkelt då är det bara till att skaffa en ljus-omkopplaren från en 88a de som har varselljus på 0an och koppla förbi det steget med den vite-kablen som är p-ljus

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Volvo V70 "Classic" (2008)
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
26 oktober 2009 · 695 Inlägg

Tillägger även: Jag har kopplat det enligt såhär på min bil; 88ans ljusomkopplare = Bortkopplat ljus på 0an (orginal -1990>92), p-ljus (mitten-läget) enbart parkeringsljus och dimljus-fram om knappen är till-slagen, halvljus-läget (tredje-läget sett vänster ifrån) ( C= ) enbart halvljus och dimljus-bak om den knappen är till-slagen, tillägger även att jag använder en kombinerad-dimljus knapp ifrån en 940i med fram&bak. smile

Senast redigerat av volvo740mannen (26 oktober 2009)

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Volvo V70 "Classic" (2008)
eferm
9 september 2010 · 245 Inlägg

Dave_C70 skrev:

matt_black_90 skrev:
På ljusomkopplaren finns ett litet reglage med tre lägen som man kan ändra på med en platt mejsel.
Har för mej att man ska trycka in den lite me mejseln å sen vrida å nått av hållen.
detta reglage kan man även justera på baksidan av ljusomkopplaren, där är de en vit liten switch som man kan ställa i ägena A, B eller C (har för mig att de va graderat på så vis)

Ja har inte testat dom olika lägena så har ingen aning om va dom gör. men har en teori om att den är till för att ställa in ljuset för olika länder, eftersom de inte är samma regler på hur ljusen ska va tända i alla länder.
eller är de nån annan som vet va denna är tillför?

så de kan ju hända att du har detta reglage på ett annat sätt än va din 740 och på din borors 940 hade.
http://img.ihack.se/one/62120090511768.jpg
bilden är från en 960 men har för mig att dom använder samma ljusreglage(?)
har ingen bild på baksidan tyvär.

Mvh Mathias

Nope! Är inte likadant reglage på 7/940. Skruven justerar olika ljuskombinationer- och funktioner. Finns en inställning för Canada och en för USA t ex. smile

har du någon aning om man kan få dimljusen att lysa ihop med positionsljusen i något läge där?
det måste fasen undersökas...

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
Putteee
10 september 2010 · 193 Inlägg

om jag inte minns fel så har 940 en knapp så du kan sätta på dom samtidigt? varför ha de kopplat så blir ju lite på poliserna isåfall

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
joQue Game On!
10 september 2010 · 244 Inlägg

i min 940 GL -91 äre bara vrida ljusvredet längst till höger, sen trycka in dimljusknappen så lyser halvljus och dimljus samtidigt.

Volvo V60 D5 AWD "R-Design" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang