Varför så hög kostnad för lackering?

NickeM535
21 oktober 2009 · 15 Inlägg

MrAndybandy skrev:
haha vem med dåliga argument vill följa med mig och måla något pissigt så som två stötfångare? ska nog kunna få tyst på den här diskutionen rätt snabbt då. !smile färgen är dyr, stora ventilations system skall hållas igång, ugnar ska stå igågng, slipmaskiner och sprutor tar luft som kommer ifrån en bamsinkompressor som knappast är billig att dra igågng, färg, klarlack,slipgrund,spackel, slippapper,maskeringspapper ska betalas lika väl som tejper av olika bredder och storlekar, primers av olika slag ska betalas..  u name it!

Kan enbart hålla med! Faktum är att det är ännu fler kostnader så som thinner, härdare, filter till färgen, filter till andningsskydden, även slitage på filtrena i lackboxen, blandpinnar, blandmuggar, täckplast/papp, antisilicon, klibbduk, absorberingspapper, slipduk m.m m.m m.m.

BMW- "The ultimate driving machine" (1975)
BMW M535i (1985)
Nissan Primera "Brukis" (1996)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
21 oktober 2009 · 3 404 Inlägg

Haha sämsta en hört på LÄNGE, du måste leva i en fantasivärld om du resonerar som du gör. Nu är jag varken lackerare eller har nån större kunskap om vad en gubbe verkligen kostar i timmen för ett företag.

Men säg att företaget skall ha ca 1000spänn i timmen för att X ska jobba (vilket både är lätt att räkna på och ligger ganska nära sanningen), då skall X alltså lägga 5 timmar för att riva, slipa, spackla, maskera, lacka och åter igen montera.... Såvida X inte är superman el liknande så skulle jag vilja påstå att det inte är möjligt om man vill ha någonting i närheten av ett bra slutressultat. Jag tror nog snarare det dubbla ligger närmare sanningen.

Lägg där till lokaler, material och verktyg, bilen/föremålet i fråga skall efter lack förvaras någonstans innan man kan börja pilla och det är en kostnad det också då det begränsar möjligheterna till parallella jobb.

Så NEJ det är inga fantasisummor från lackerarens håll utan ditt

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
21 oktober 2009 · 1 948 Inlägg

Vill man inte betala så får man lära sig lacka själv... det blir inte ens i närheten av lika bra, men det kanske "duger"... när man väl fått lite "skills" och sen lärt sig preppa garaget ganska bra så kan man få otroliga resultat hemma i garaget. Men aldrig exakt lika bra som lackfirmorna... om inte annat så får man en uppfattning om hur mycket jobb som krävs.... sen kan man komma och fundera på om lackfirmorna tar överpris eller inte.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang