Passar B23ans koppling på B21 ?

mooneyes
20 oktober 2009 · 18 Inlägg

min koppling rasade när jag var ute och lekte på ett flyg fält därför tänkte jag fråga om en koppling ifrån en B23 passar på en B21? (lite tomt i plånboken) har en nästintill ny koppling ifrån en B23.
behöver svar ganska snabbt.big_smile

Real cars are made of pure metal, no plastic shit!!
turboforssen Telge Drifting Team
20 oktober 2009 · 5 398 Inlägg

ja den passar smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
mooneyes
20 oktober 2009 · 18 Inlägg

okej . nä jag har härt att man måste bytasvänghjul och typ en massa skit.

Real cars are made of pure metal, no plastic shit!!
jonnyk85
20 oktober 2009 · 58 Inlägg

mooneyes skrev:
okej . nä jag har härt att man måste bytasvänghjul och typ en massa skit.

tror det var på b230 motorerna du behövde svänghjul

mooneyes
20 oktober 2009 · 18 Inlägg

okej. hmm det finns ju så jävla många olika modeller på kopplingar och svänghjul m.m. lite förvirrande :S

Real cars are made of pure metal, no plastic shit!!
schnauz
20 oktober 2009 · 1 758 Inlägg

Jag gjorde samma operation, fast tvärtom (monterade koppling från en B21 på en B23) för en massa år sedan och då var jag tvungen att byta svänghjulet också. Möjligt att det skiljer mellan olika växellådor och årsmodeller, så det säkraste är nog att fråga på nåt mer märkesspecifikt Volvoforum. Finns väl en 200-klubb om jag inte är helt ute och cyklar?
Det jag bytte var iaf svänghjul, tryckplatta, lamell och urtrampningslager.

EDIT: kan tillägga att allt passade perfekt, var inte tvungen att modifiera något för att det skulle funka.

Senast redigerat av schnauz (20 oktober 2009)

kolvas
20 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

alla B21 & B23 med manuell låda har samma svänghjul så där passar det, det som kan skilja mellan kopplingarna är antalet splines på lamellen, jag har för mig att man bytte till 22-splines -80 eller -81

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Hilmer
20 oktober 2009 · 1 789 Inlägg

Som sagt, det är samma koppling på B21/23 och med samma svänghjul.
Det som kan skilja är tillverkare på själva tryckplattan då dessa kan skilja i mått så man måste vara noga med att ha rätt urtrampningslager till rätt kopplingsats.
Mellan 75-78 är det 10-splines och mellan 78-93 är det 22-splines, bytet skedde under -78 som mycket annat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang