Vad är det för skillnad mellan olika basar för att få fram sq eller högt tryck? (även steg)

kalle_kalle
22 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

hejssan. som rubriken säger.
jag undrar, vissa säger att kickers 4kantiga basar (t.ex. l7, solox med mera) "bara" ger massivt tryck, men inte dendär basen som skulle passa i en SQ bil. vad är det som gör det?
eller varför inte kanske en DLS bas passar till att spela högt? (kan inte namnge vilka som passar vars jag tog bara ur luften)

och sen steg. det är ju skillnad på olika passar inte till det ena och det andra steget inte till det andra,

gärna svar som även vi som är mindre kunniga inom området kan förstå. smile
men sharky är välkommen med sina LÅÅÅNGA avancerade svar också haha wink

evilaudio
22 oktober 2009 · 16 195 Inlägg

DLS har ju SPL basar..  vet dock ingen som tävlar me dom.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Leo86
22 oktober 2009 · 1 468 Inlägg

sls-audio i orrköping spelade med 2st dls sp18 o fick en bit över 150+ i 210 liters låda har ja för mig om. minns inte vad d va för bil men typ gmc nåt sånt.

evilaudio skrev:
DLS har ju SPL basar..  vet dock ingen som tävlar me dom.

kalle_kalle
22 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

Leo86 skrev:
sls-audio i orrköping spelade med 2st dls sp18 o fick en bit över 150+ i 210 liters låda har ja för mig om. minns inte vad d va för bil men typ gmc nåt sånt.

evilaudio skrev:
DLS har ju SPL basar..  vet dock ingen som tävlar me dom.

vad är det för skillnad mellan dls sp18 som gör att dom passar bra till att spela högt med och inte dom andra basarna dls producerar? är det slaglängden plus en mjuk upphägning? det är som sånt jag vill veta och inte att dls har en serie som spelar högt.

evilaudio
22 oktober 2009 · 16 195 Inlägg

kalle_kalle skrev:

Leo86 skrev:
sls-audio i orrköping spelade med 2st dls sp18 o fick en bit över 150+ i 210 liters låda har ja för mig om. minns inte vad d va för bil men typ gmc nåt sånt.

evilaudio skrev:
DLS har ju SPL basar..  vet dock ingen som tävlar me dom.

vad är det för skillnad mellan dls sp18 som gör att dom passar bra till att spela högt med och inte dom andra basarna dls producerar? är det slaglängden plus en mjuk upphägning? det är som sånt jag vill veta och inte att dls har en serie som spelar högt.

kan säga att de mesta i DLS utbud går nog å spela högt me om man bara vill.. men sen va som e högt e ju uppp till varå en att avgöra.. kör me DLS i min bruksbil å de spelar så de räcker big_smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
22 oktober 2009 · 2 353 Inlägg

kalle_kalle skrev:
hejssan. som rubriken säger.
jag undrar, vissa säger att kickers 4kantiga basar (t.ex. l7, solox med mera) "bara" ger massivt tryck, men inte dendär basen som skulle passa i en SQ bil. vad är det som gör det?
eller varför inte kanske en DLS bas passar till att spela högt? (kan inte namnge vilka som passar vars jag tog bara ur luften)

och sen steg. det är ju skillnad på olika passar inte till det ena och det andra steget inte till det andra,

gärna svar som även vi som är mindre kunniga inom området kan förstå. smile
men sharky är välkommen med sina LÅÅÅNGA avancerade svar också haha wink

Alltså, skall man spela snorhögt är det så att effekttålighet är ett måste, och att kunna ta hand om värme ordentligt, så att talspolens resistansökning på grund av värmen inte drar iväg.

Självklart måste elementet ha rejäl motorstruktur. Dvs, förhållandet mellan den rörliga massan (konen, spiders etc) och magnetfältsstyrkan (i talspolegapet)

En SQ bas behöver inte alls göras så extrem i motorhänseende för att vara linjär.

Nånting åt det hålet smile

Sen skall tilläggas att lådans påverkan och bilens påverkan i det stora hela betyder mer än elementet. Men, vill man slippa byta basar eller kona om så är det en bra idé att investera i bra basar.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
MIKK0 Designer.
22 oktober 2009 · 1 260 Inlägg

Har för mig att jag sett en orange bmw för ett par år sen som hade en kicker l5 och var ganska framgångsrik inom sq, men det var ett par år sen så minnet kan lura mig smile

Den som lägger ner mycket tid brukar ofta kunna spela högt.
Dom som har mest kunskap om sina produkter antar jag spelar fint inom sq.

Har väll bevisats många gånger att man kan spela högt med det mesta.

Fast det svarade ju inte på din fråga för fem öre big_smile

Senast redigerat av MIKK0 (22 oktober 2009)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
kalle_kalle
22 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

jonash skrev:

kalle_kalle skrev:
hejssan. som rubriken säger.
jag undrar, vissa säger att kickers 4kantiga basar (t.ex. l7, solox med mera) "bara" ger massivt tryck, men inte dendär basen som skulle passa i en SQ bil. vad är det som gör det?
eller varför inte kanske en DLS bas passar till att spela högt? (kan inte namnge vilka som passar vars jag tog bara ur luften)

och sen steg. det är ju skillnad på olika passar inte till det ena och det andra steget inte till det andra,

gärna svar som även vi som är mindre kunniga inom området kan förstå. smile
men sharky är välkommen med sina LÅÅÅNGA avancerade svar också haha wink

Alltså, skall man spela snorhögt är det så att effekttålighet är ett måste, och att kunna ta hand om värme ordentligt, så att talspolens resistansökning på grund av värmen inte drar iväg.

Självklart måste elementet ha rejäl motorstruktur. Dvs, förhållandet mellan den rörliga massan (konen, spiders etc) och magnetfältsstyrkan (i talspolegapet)

En SQ bas behöver inte alls göras så extrem i motorhänseende för att vara linjär.

Nånting åt det hålet smile

Sen skall tilläggas att lådans påverkan och bilens påverkan i det stora hela betyder mer än elementet. Men, vill man slippa byta basar eller kona om så är det en bra idé att investera i bra basar.

okej smile ja det besvara en hel del smile
slaglängd? spelar det någon roll??
(tänkte orion hcca 15" har väl kring 10cm slaglängd har jag för mig) gör det någon skillnad?? sen upphägningen... är den inte avgörande, om den är styv eller slapp? (är väl därför mina basar reagerar på hur varmt det är, 15-20 plus spelar det på bra och -1 t.ex. spelar dom så man blir depp).


jo jag har hunnit klura ut att grejjer för 2.50kr kan spela ifrån grejjer för en femma med rätt installation tongue så mycket vet jag big_smile

DC4
22 oktober 2009 · 170 Inlägg

Varför gör inte fler tillverkare SPL basar med känslighet runt 100db när DLS lyckades med det på sin dbserie? dom flesta ligger  ju mellan 85-90db, borde teoretiskt sett skilja ganska mycke i slutändan.
Bara en tanke...

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS
evilaudio
22 oktober 2009 · 16 195 Inlägg

DC4 skrev:
Varför gör inte fler tillverkare SPL basar med känslighet runt 100db när DLS lyckades med det på sin dbserie? dom flesta ligger  ju mellan 85-90db, borde teoretiskt sett skilja ganska mycke i slutändan.
Bara en tanke...

saken e väl det att de e svårt att göra en bas som tål MYCKE effekt å har hög känslighet..

många "db basar" tål ju galet mycke effekt medan DLS har typ 500-1000 wrms

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
23 oktober 2009 · 2 353 Inlägg

kalle_kalle skrev:
slaglängd? spelar det någon roll??
(tänkte orion hcca 15" har väl kring 10cm slaglängd har jag för mig) gör det någon skillnad?? sen upphägningen... är den inte avgörande, om den är styv eller slapp? (är väl därför mina basar reagerar på hur varmt det är, 15-20 plus spelar det på bra och -1 t.ex. spelar dom så man blir depp).


jo jag har hunnit klura ut att grejjer för 2.50kr kan spela ifrån grejjer för en femma med rätt installation tongue så mycket vet jag big_smile

Ja, både slagläng och komplians spelar in.

Det får ju inte slå i polplattan med 300W inmatat om man säger så smile

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Naughty Tee "There can only be one"
23 oktober 2009 · 205 Inlägg

jonash skrev:
Alltså, skall man spela snorhögt är det så att effekttålighet är ett måste, och att kunna ta hand om värme ordentligt, så att talspolens resistansökning på grund av värmen inte drar iväg.

Självklart måste elementet ha rejäl motorstruktur. Dvs, förhållandet mellan den rörliga massan (konen, spiders etc) och magnetfältsstyrkan (i talspolegapet)

En SQ bas behöver inte alls göras så extrem i motorhänseende för att vara linjär.

Nånting åt det hålet smile

Sen skall tilläggas att lådans påverkan och bilens påverkan i det stora hela betyder mer än elementet. Men, vill man slippa byta basar eller kona om så är det en bra idé att investera i bra basar.

Jag har lite annan syn än JonasH, detta då jag anser att SQ inte bara är ljudnivåer på max 120dB smile

Jag anser som Jonas skriver att motorn måste vara rejält tilltagen så att den har järnkontroll på den rörliga massan BÅDE när det gäller SQ och SPL. Det Viktiga för SPL är att man måste tänka på att ha rätt basdesign för den effekten man har tillgänglig. Har man en basdesign som är byggd för 1000w+ kommer den att vara något mer trögdriven med 100w än basen byggd för 100-200w men ta över när man passerar 4-500w och vakna till liv ordentligt över 1000w osv.

Alltså, bygger man en SQ eller SPL bas för 200w så är det maximal motorstyrka kontra rörliga massan som är receptet för både SQ och SPL detsamma gäller när man bygger bas för 10.000w. Lådans matchning till dina öron är det som är det viktiga när det gäller SQ och samma gäller för SPL dock att det är mätkapsln som skall gilla trycket bäst från bas och låda. Däremot är det väldigt få som anser att SQ är nåt man kan uppnå med 10.000w ur en baslåda smile

Att de flesta tillverkare prioriterar bort minimal vikt på denna rörliga massa för att få en mer effektålig bas för lägre pris har inneburit att de tvingats mynta begreppet "SPL bas som spelar MASSOR av djupbas upp till 22hz osv..

SLUTSATS: En kraftig motor och en lätt väl avstämd rörlig massa samt upphängning för den effektklass som basen är byggd för är receptet för den optimala SQ OCH SPL basen, detta enligt mig då skall jag väl avsluta smile

Senast redigerat av Naughty Tee (23 oktober 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
23 oktober 2009 · 7 241 Inlägg

Naughty Tee skrev:
En kraftig motor och en lätt väl avstämd rörlig massa samt upphängning för den effektklass som basen är byggd för är receptet för den optimala SQ OCH SPL basen, detta enligt mig då skall jag väl avsluta smile

Har för mig att det var detta vi kom fram till i en annan diskussion kring detta på ett visst annat ställe roll

Högt Bl ihop med låg MMS är ngt man kan kika på vad gäller SPL-basar.


Örjan> Mikko har kört med SPL 12 i EMMA Racing i ngr år..... Jens kommer att köra med SPL 12 nästa år såvitt jag vet. Bara två exempel wink (Jo Racing innefattar även SPL....)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
23 oktober 2009 · 2 353 Inlägg

Naughty Tee skrev:
SLUTSATS: En kraftig motor och en lätt väl avstämd rörlig massa samt upphängning för den effektklass som basen är byggd för är receptet för den optimala SQ OCH SPL basen, detta enligt mig då skall jag väl avsluta smile

Tomas,

ja, i teorin håller jag med, men problemet blir att en sådan bas, om du drar det till vägs ände, KRÄVER en portad låda för att återge hela registret linjärt. Och....ja, det medför en del problem i sig självt. Nu finns inga såna element i praktiken.

Jag har på senare år hört exempel på DD basar (som jag skickar in i den kategori du just själv beskrivit, lätt rörlig massa, stark motor) som låter mycket bra för SQ bruk. Men jag har också hört exempel med basar med relativt hög rörlig massa, och inte superstark motor som låtit lika bra. Och element som ligger mittemellan.

Så, det hela handlar egentligen om att matcha ihop de tre:

Elementet,  Lådan och Bilens egenskaper

Gör man detta bra, finns det ett ganska brett utbud av element man kan välja.

Själv gillar jag lätta koner, vilket är anlednigen att tex Anthem basarna vi sålde har extremt lätt kon, likaså de element jag valt att använda för hemmaburkarna faktiskt har bättre förhållande mellan rörligmassa och motor än den värsta DDn du kan ta fram wink nåja, de är lätta iallafall, och specar på DDs element får vi ju leta i skyn efter wink smile,

Senast redigerat av jonash (23 oktober 2009)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
micke7406
23 oktober 2009 · 1 400 Inlägg

evilaudio skrev:

DC4 skrev:
Varför gör inte fler tillverkare SPL basar med känslighet runt 100db när DLS lyckades med det på sin dbserie? dom flesta ligger  ju mellan 85-90db, borde teoretiskt sett skilja ganska mycke i slutändan.
Bara en tanke...

saken e väl det att de e svårt att göra en bas som tål MYCKE effekt å har hög känslighet..

många "db basar" tål ju galet mycke effekt medan DLS har typ 500-1000 wrms

Hertz m15 spl är en bas med hög känslighet och tål MYCKET effekt.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
23 oktober 2009 · 2 353 Inlägg

Snacket om känslighet är helt förkastligt om det gäller att uppnå de riktiga ljudtrycken.

Däremot är det bra med hög känslighet om man har lite dåligt med effekt....Typ som att det är bra att ha en jäkla fin bil om man har liten penis smile

Förlåt, det var min granne som ville att jag skulle skriva så..

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Horsyhorse
23 oktober 2009 · 1 727 Inlägg

jonash skrev:
Förlåt, det var min granne som ville att jag skulle skriva så..

Och det var inte jag, jag bor ett stenkast bort. smile Sorry OT.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
23 oktober 2009 · 2 353 Inlägg

Horsyhorse skrev:

jonash skrev:
Förlåt, det var min granne som ville att jag skulle skriva så..

Och det var inte jag, jag bor ett stenkast bort. smile Sorry OT.

Pierre

Det KUNDE ha varit du..men cykelns kedja är rostig...

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Naughty Tee "There can only be one"
25 oktober 2009 · 205 Inlägg

jonash skrev:
Själv gillar jag lätta koner, vilket är anlednigen att tex Anthem basarna vi sålde har extremt lätt kon, likaså de element jag valt att använda för hemmaburkarna faktiskt har bättre förhållande mellan rörligmassa och motor än den värsta DDn du kan ta fram wink nåja, de är lätta iallafall, och specar på DDs element får vi ju leta i skyn efter wink smile,

Jonas som du vet designas ju DD för att uppträda lyssningsintrycksmäsigt på det sätt DD anser är "SQ" samt med maxiamlt tryck i de rekomenderade lådstorlekarna som anpassas för den akuella KONAREAN inte en specifik modell. DD vill inte visa fram fina småsignalsparametrar som är framtagna till att få perfekta kurvor i lådprogramssimuleringar. Därav bristen på de av vissa så eftersökta TS big_smile

Den spec som är viktigats är ju om det låter bra för dina egna öron i rätt installation. Bygger man en riktig dimensionerad rekomenderad portad låda, spelar in basen och sedan EFTER inspelning stämmer av porten efter dina öron så kommer det låta riktigt bra OCH högt för den använda effekten trots att det är en portad låda  som inte går att få SQ ur enligt vissa smile

Jag hoppas flera inser att man inte MÅSTE köra med slutna ineffektiva lådor för att tävla i SQ utan att det går att köra med en rätt dimesionerad portad låda som inbjuder till mer variation inom basval för SQ samt lite mer stampa takten när andan faller på smile

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
25 oktober 2009 · 2 353 Inlägg

Naughty Tee skrev:

jonash skrev:
Själv gillar jag lätta koner, vilket är anlednigen att tex Anthem basarna vi sålde har extremt lätt kon, likaså de element jag valt att använda för hemmaburkarna faktiskt har bättre förhållande mellan rörligmassa och motor än den värsta DDn du kan ta fram wink nåja, de är lätta iallafall, och specar på DDs element får vi ju leta i skyn efter wink smile,

Jonas som du vet designas ju DD för att uppträda lyssningsintrycksmäsigt på det sätt DD anser är "SQ" samt med maxiamlt tryck i de rekomenderade lådstorlekarna som anpassas för den akuella KONAREAN inte en specifik modell. DD vill inte visa fram fina småsignalsparametrar som är framtagna till att få perfekta kurvor i lådprogramssimuleringar. Därav bristen på de av vissa så eftersökta TS big_smile

Den spec som är viktigats är ju om det låter bra för dina egna öron i rätt installation. Bygger man en riktig dimensionerad rekomenderad portad låda, spelar in basen och sedan EFTER inspelning stämmer av porten efter dina öron så kommer det låta riktigt bra OCH högt för den använda effekten trots att det är en portad låda  som inte går att få SQ ur enligt vissa smile

Jag hoppas flera inser att man inte MÅSTE köra med slutna ineffektiva lådor för att tävla i SQ utan att det går att köra med en rätt dimesionerad portad låda som inbjuder till mer variation inom basval för SQ samt lite mer stampa takten när andan faller på smile

Absolut går det att använda portade lådor. Men det är krångligare i de flesta fall. Men går gör det.

Vad är det för rörlig massa och och BL på tex en 3512? Jag tror att DDs envishet att inte visa parametrarna är att de är rädda för att kopieras. Precis som JL var länge.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang