1

fubick
26 oktober 2009 · 29 Inlägg

1

Senast redigerat av fubick (22 november 2009)

maco
26 oktober 2009 · 1 207 Inlägg

Nej det är inte lagligt. Orkar inte söka upp och saxa ur bestämmelserna men tro mig.

Retepoj
27 oktober 2009 · 664 Inlägg

Det är så olagligt det kan bli skulle jag tro tongue... Orkar inte heller leta källa, men så är det smile.

bjornt herr
27 oktober 2009 · 321 Inlägg

Brorsan blev stoppad på den tiden han var 740 raggare för att han hade såna små mini-spotlight innanför framrutan riktade framåt, dom sa att inget blått ljus av något slag är tillåtet i Sverige på personbilar, han fick inga böter, men endå...

Senast redigerat av bjornt (27 oktober 2009)

Decibel
27 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Nej, blått är inte tillåtet oavsett vart du monterar det.
Inte ens monterat men urkopplat (vilket är en vanlig myt)

(förutom när du står parkerad, fast då får du rent juridiskt ha 97 hästar och 4 grisar i bilen också)

Stridh
27 oktober 2009 · 67 Inlägg

så läge de blinkar orage så får du ha vilken färg du vill på glasset! jag har hel svarta sidoglas och när jag blev stannad på flygande så hade jag vanliga lampor i så de blinkade ju bara "vit" och dom sa inget, men nu har jag oranga lampor i för säkerhets skull..

MVH.

Senast redigerat av Stridh (27 oktober 2009)

BMW E36 Coupe "Turbo" (1994)
weian Concordia res parvae crescent
27 oktober 2009 · 924 Inlägg

det är bara utryckningsfordon inom polis å räddningstjänsten som får ha nån form av blå lampor utanpå bilen lr inne i bilen men riktade utåt.

vitt sken framåt
rött bakåt
orange åt sidorna

de e dom färgerna som gäller.

Senast redigerat av weian (27 oktober 2009)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Decibel
27 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

weian skrev:
det är bara utryckningsfordon inom polis å räddningstjänsten som får ha nån form av blå lampor utanpå bilen lr inne i bilen men riktade utåt.

vitt sken framåt
rött bakåt
orange åt sidorna

de e dom färgerna som gäller.

Finns massor av andra fordon som också har blåljustillstånd wink

Blodtransport, ledningsbilar på SL/spårvägen, vissa bärningsbilar, ledning på Veolia, kommunledning, stridsberedskap o.s.v.

Men som du säger, de måste vara godkända och registrerade som utryckningsfordon.

MilleN
27 oktober 2009 · 9 108 Inlägg

Flyttar till utseende & styling. Har inte så mycket med motorteknik att göra wink

Robino
30 oktober 2009 · 241 Inlägg

Decibel skrev:

weian skrev:
det är bara utryckningsfordon inom polis å räddningstjänsten som får ha nån form av blå lampor utanpå bilen lr inne i bilen men riktade utåt.

vitt sken framåt
rött bakåt
orange åt sidorna

de e dom färgerna som gäller.

Finns massor av andra fordon som också har blåljustillstånd wink

Blodtransport, ledningsbilar på SL/spårvägen, vissa bärningsbilar, ledning på Veolia, kommunledning, stridsberedskap o.s.v.

Men som du säger, de måste vara godkända och registrerade som utryckningsfordon.

Lätt edit:

Vitt och gult framåt
Gult åt sidorna
Vitt, gult och rött bakåt.

Jag frågade konstapeln tidigare inatt och fick svaret att blinkers ska blinka gult/orange.
Sen är det som annat folk säger. Tona eller gör vad du vill, så länge det blinkar gult.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
30 oktober 2009 · 2 307 Inlägg

Köp dessa istället så slipper du problem

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VW-JETTA … %26ps%3D63

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Bi0HaZZarD Speed FMK
30 oktober 2009 · 849 Inlägg

Robino skrev:

Decibel skrev:

weian skrev:
det är bara utryckningsfordon inom polis å räddningstjänsten som får ha nån form av blå lampor utanpå bilen lr inne i bilen men riktade utåt.

vitt sken framåt
rött bakåt
orange åt sidorna

de e dom färgerna som gäller.

Finns massor av andra fordon som också har blåljustillstånd wink

Blodtransport, ledningsbilar på SL/spårvägen, vissa bärningsbilar, ledning på Veolia, kommunledning, stridsberedskap o.s.v.

Men som du säger, de måste vara godkända och registrerade som utryckningsfordon.

Lätt edit:

Vitt och gult framåt
Gult åt sidorna
Vitt, gult och rött bakåt.

Jag frågade konstapeln tidigare inatt och fick svaret att blinkers ska blinka gult/orange.
Sen är det som annat folk säger. Tona eller gör vad du vill, så länge det blinkar gult.

Edit på dig:

Vitt/gult framåt
Orange åt sidorna
Rött bakåt

Vitt bakåt? Syftar du på backljus? Du får aldrig ha en vit lykta bakåt under färd förutom just backljus.

Orange färg ska det vara på samtliga körriktningsvisare

discokapten Kapten på disco!
30 oktober 2009 · 1 729 Inlägg

Robino skrev:

Decibel skrev:

weian skrev:
det är bara utryckningsfordon inom polis å räddningstjänsten som får ha nån form av blå lampor utanpå bilen lr inne i bilen men riktade utåt.

vitt sken framåt
rött bakåt
orange åt sidorna

de e dom färgerna som gäller.

Finns massor av andra fordon som också har blåljustillstånd wink

Blodtransport, ledningsbilar på SL/spårvägen, vissa bärningsbilar, ledning på Veolia, kommunledning, stridsberedskap o.s.v.

Men som du säger, de måste vara godkända och registrerade som utryckningsfordon.

Lätt edit:

Vitt och gult framåt
Gult åt sidorna
Vitt, gult och rött bakåt.

Jag frågade konstapeln tidigare inatt och fick svaret att blinkers ska blinka gult/orange.
Sen är det som annat folk säger. Tona eller gör vad du vill, så länge det blinkar gult.

Spelar ingen roll vad din lokale polis säger åt dig, du får fortfarande inte tona någon lampa på bilen.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
30 oktober 2009 · 5 650 Inlägg

ända som är lagligt med och ändra blinkers är ju tex E-märkta Vitablinkers med Oranga lampor .
förutom de är ju original som gäller

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang