Vart tog kompresionen vägen?

Dirigo
28 oktober 2009 · 39 Inlägg

Kuggade ner en växel och tryckte på vid en omkörning, men det hände inte så mycket mer än att den började gå jävligt underligt.. Gjorde ett komptest lite senare och konstaterade att jag hade tappat nästan 50% av kompresionen på 6ans cylinder, 6,5kg visade mätaren och på 5ans cylinder fick jag 9kg medans de andra 4 låg på jämna 12kg. Bilen blåryker ingenting, ryker ingenting alls för att vara lite tydligare.. Drar inge vatten, blandar inge vatten i oljan heller etc, jag rev av toppen och packningen den var hel även den, då testade jag att montera lös kammarna mm och hällde soppa i förbränningsrummen med toppen uppochner vänd på bänken. Bensinen rann undan på ca 10 sekunder i 6ans cylinder, och 20 på 5ans medans de andra 4a höll tätt, de med dåliga komp värden läkte alltså rätt kraftigt. Se filmklippet nedan,     kan detta vara orsaken till kompresionsförlusten? Eller ska jag behöva oroa mig över att kolvringarna är dåliga även? Hittar inga sprickor någonstans i varken topp eller block.

Bilen ifråga är en bmw 525 -92 utan vanos, alltså m50b25

http://sv.tinypic.com/player.php?v=zmcda1&s=4

BMW 525 (1992)
norpan1
28 oktober 2009 · 1 043 Inlägg

Renovera toppen borde räcka, prova att hälla bensin i cylindrarna också för att vara säker.

Dirigo
28 oktober 2009 · 39 Inlägg

norpan1 skrev:
Renovera toppen borde räcka, prova att hälla bensin i cylindrarna också för att vara säker.

Okej, det borde fungerar på samma sätt som då man häller bensin i toppen antar jag.. hur länge bör det ska kunna ligga kvar i cylinderloppet innan man kan klassa ringarna som slut?

BMW 525 (1992)
norpan1
28 oktober 2009 · 1 043 Inlägg

Svårt att säga men det borde ju vara ungefär lika på alla.

Chrille855 drifter
29 oktober 2009 · 95 Inlägg

slipa in ventilerna så borde det göra susen...

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
kolvas
29 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

är det några repor i cylinderväggarna? i så fall har en/några kolvringar gett upp.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
engolf
29 oktober 2009 · 3 235 Inlägg

Kollade du om kamremmen kuggat över när du demonterade toppen?
Se efter märken på kolvarna i 5 och 6 cylinder.
Lite troligt att ventilerna helt plötsligt tätar dåligt.

Demontera och mät ventilena, är de skeva får du byta.

kolvas
29 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

engolf skrev:
Kollade du om kamremmen kuggat över när du demonterade toppen?
Se efter märken på kolvarna i 5 och 6 cylinder.
Lite troligt att ventilerna helt plötsligt tätar dåligt.

Demontera och mät ventilena, är de skeva får du byta.

snarare att ventilerna har bränt, ifall remmen kuggat skulle fler cylindrar få samma fel.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Dirigo
29 oktober 2009 · 39 Inlägg

Inga repor eller liknande i lopper som antyder att något har hänt där nere, och om kolvringarna hade åkt åt helvete borde det väl trycka kompression ner i vevhuset och sen fylla vevhusventelationen samt blåryka duktigt? Men man vet ju aldrig, ska jag nöja mig med att renovera toppen och sedan chansa?

Mvh

BMW 525 (1992)
mattsson_swe
29 oktober 2009 · 28 Inlägg

jag tror att det är kolvringarna

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
29 oktober 2009 · 3 585 Inlägg

För alla som skriver att remmen har kuggat så har denna motor kedja.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
freddy_82 Truckreparatör
29 oktober 2009 · 221 Inlägg

Varför skulle ringarna vara slut??  man ser ju klart och tydligt att ventilerna inte tätar där av förlorad komp.! 

kan ju oxå vara en spricka i förbränningsrummen i 5an och 6:an cyllinder. är riktigt svårt att se sprickor i alu! vet en b230 motor som hade en spricka mellan 3:ans cylinder och ev vattenkanal i toppen. bilen gick hur fint om helst på vintern! men på sommaren så blev det så varmt att sprickan expanderade och släppte in vatten i cylindern! (tog ett tag o hitta de felet)

Nä slipa in ventilerna, kolla så det håller tät om det gör det så funkar det sen. håller de inte tätt så har du troligen en spricka i toppen.

Ventiler kan bränna pga felinställd tändning bla. har jag vart med om på min gamla b20 en trekantig ventil med en spricka i. detta hände bara sådär oxå!

MVH
Freddy

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
Dirigo
29 oktober 2009 · 39 Inlägg

freddy_82 skrev:
Varför skulle ringarna vara slut??  man ser ju klart och tydligt att ventilerna inte tätar där av förlorad komp.! 

kan ju oxå vara en spricka i förbränningsrummen i 5an och 6:an cyllinder. är riktigt svårt att se sprickor i alu! vet en b230 motor som hade en spricka mellan 3:ans cylinder och ev vattenkanal i toppen. bilen gick hur fint om helst på vintern! men på sommaren så blev det så varmt att sprickan expanderade och släppte in vatten i cylindern! (tog ett tag o hitta de felet)

Nä slipa in ventilerna, kolla så det håller tät om det gör det så funkar det sen. håller de inte tätt så har du troligen en spricka i toppen.

Ventiler kan bränna pga felinställd tändning bla. har jag vart med om på min gamla b20 en trekantig ventil med en spricka i. detta hände bara sådär oxå!

MVH
Freddy

Jag har förmodligen hittat felet nu, några av avgasventilerna har blivit krökt.. Av någon anledning har de slage i kolven, vad kan detta då bero på?
Kan det vara som så att kedjespännaren är dålig eller dåligt spänd så vid nerväxlingen blev kedjan slack och ventilerna slår i?

BMW 525 (1992)
freddy_82 Truckreparatör
30 oktober 2009 · 221 Inlägg

Tycker att det låter otroligt att bara två ventiler gått om det skulle vara kedjan som är boven. om kedjan skulle hoppat så borde alla ventiler vara krökta. Finns det märken på ventilerna/kolvarna om inte så skulle jag tippa på övervarvning! men jag kan ha fel.

spännaren har väl en mekanisk spärr så den inte kan släppa trycket så är det på saabarna ialf.  Min saab står inne på verkstad pga att balansaxel spännaren gick sönder och detta resulterade i att skidan som ligger mot kedja gick sönder. och kedjan hoppade 5 kugg. men då har ju spännaren total havererat. allt klarade sig men hadde det vart kamkedjan så hadde alla ventiler gått. får allt bytt kamkedja balansaxelkedja m.m. (tur att man har garanti så man slapp det jobbet)

mvh

Senast redigerat av freddy_82 (30 oktober 2009)

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
Dirigo
30 oktober 2009 · 39 Inlägg

freddy_82 skrev:
Tycker att det låter otroligt att bara två ventiler gått om det skulle vara kedjan som är boven. om kedjan skulle hoppat så borde alla ventiler vara krökta. Finns det märken på ventilerna/kolvarna om inte så skulle jag tippa på övervarvning! men jag kan ha fel.

spännaren har väl en mekanisk spärr så den inte kan släppa trycket så är det på saabarna ialf.  Min saab står inne på verkstad pga att balansaxel spännaren gick sönder och detta resulterade i att skidan som ligger mot kedja gick sönder. och kedjan hoppade 5 kugg. men då har ju spännaren total havererat. allt klarade sig men hadde det vart kamkedjan så hadde alla ventiler gått. får allt bytt kamkedja balansaxelkedja m.m. (tur att man har garanti så man slapp det jobbet)

mvh

ptjaa, det är bara ett gäng som har blivit krökt, 4 eller 6 stycken vill jag minnas.. avgasventiler dessutom, resten är rak och fin. Men vad kan det bero på då, vågar jag nöja mig med att renovera toppen med nya ventiler för att sedan montera ihop skiten igen och tro att det kommer fungera?

Mvh

BMW 525 (1992)
engolf
30 oktober 2009 · 3 235 Inlägg

Dirigo skrev:

freddy_82 skrev:
Varför skulle ringarna vara slut??  man ser ju klart och tydligt att ventilerna inte tätar där av förlorad komp.! 

kan ju oxå vara en spricka i förbränningsrummen i 5an och 6:an cyllinder. är riktigt svårt att se sprickor i alu! vet en b230 motor som hade en spricka mellan 3:ans cylinder och ev vattenkanal i toppen. bilen gick hur fint om helst på vintern! men på sommaren så blev det så varmt att sprickan expanderade och släppte in vatten i cylindern! (tog ett tag o hitta de felet)

Nä slipa in ventilerna, kolla så det håller tät om det gör det så funkar det sen. håller de inte tätt så har du troligen en spricka i toppen.

Ventiler kan bränna pga felinställd tändning bla. har jag vart med om på min gamla b20 en trekantig ventil med en spricka i. detta hände bara sådär oxå!

MVH
Freddy

Jag har förmodligen hittat felet nu, några av avgasventilerna har blivit krökt.. Av någon anledning har de slage i kolven, vad kan detta då bero på?
Kan det vara som så att kedjespännaren är dålig eller dåligt spänd så vid nerväxlingen blev kedjan slack och ventilerna slår i?

Kanske du har slitna lager på 5ans och 6ans cylinder, då kan ju kolvarna hamna något högre upp och möta en ventil.

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
30 oktober 2009 · 2 252 Inlägg

Dirigo skrev:

norpan1 skrev:
Renovera toppen borde räcka, prova att hälla bensin i cylindrarna också för att vara säker.

Okej, det borde fungerar på samma sätt som då man häller bensin i toppen antar jag.. hur länge bör det ska kunna ligga kvar i cylinderloppet innan man kan klassa ringarna som slut?

bensinen rinner nog förbi ringarna ganska fort även om dom är fräsha.

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
kolvas
30 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

Dirigo skrev:
Jag har förmodligen hittat felet nu, några av avgasventilerna har blivit krökt.. Av någon anledning har de slage i kolven, vad kan detta då bero på?
Kan det vara som så att kedjespännaren är dålig eller dåligt spänd så vid nerväxlingen blev kedjan slack och ventilerna slår i?

jag tror att det är övervarning, det är alltid avgasventilerna som får stryk då, visst kan det vara kedjespännare eller liknande men det är ytterst sällsynt att något sådant ger upp om man skött byten som man ska, betydligt vanligare att övervarva, särskilt vid en nerväxling.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Dirigo
30 oktober 2009 · 39 Inlägg

kolvas skrev:

Dirigo skrev:
Jag har förmodligen hittat felet nu, några av avgasventilerna har blivit krökt.. Av någon anledning har de slage i kolven, vad kan detta då bero på?
Kan det vara som så att kedjespännaren är dålig eller dåligt spänd så vid nerväxlingen blev kedjan slack och ventilerna slår i?

jag tror att det är övervarning, det är alltid avgasventilerna som får stryk då, visst kan det vara kedjespännare eller liknande men det är ytterst sällsynt att något sådant ger upp om man skött byten som man ska, betydligt vanligare att övervarva, särskilt vid en nerväxling.

Joo, det stämmer nog för jag gav benet rätt rejält vid omkörningen så.. =/

BMW 525 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang