BMW 320i trim?

T-sound
30 oktober 2009 · 35 Inlägg

Tja gott folk!

Ja har en bmw 320i från 96 me 150 hk och 190 nm. (enligt tillverkaren)
Ja vill forska lite om vilket är det säkraste/hållbara och ekonomiska sättet att få upp effekten till låt säga ca 200 hk.

Ja har läst massor här på forumet om trimning för förbränningsmotorer o turbokonvertering o d verkligen intressant läsning även om man inte förstog allt.

Men ja skulle vilja få nåra konktreta förslag för just min bil.

Tack på förhand

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
30 oktober 2009 · 3 180 Inlägg

släng i motor och boxar från en 325

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
onej84
30 oktober 2009 · 1 854 Inlägg

Byt bil, blir billigare!

Köp en 325 då har du nästan 200 hk lagligt

Om du ska köra på gatan.

T-sound
2 november 2009 · 35 Inlägg

Tack för förslagen men att byta bil e inget alternativ (I love it too much)
Va skulle d kosta o byta till en 325 motor o boxar? Finns d inget annat man kan göra?
Fler förslag plz

Rock-Star
2 november 2009 · 2 982 Inlägg

bättre avgas, katt o filter ger dig ngt bättre flöde

dcay Licenssvetsare
2 november 2009 · 927 Inlägg

extraktorgrenrör och chip finns ju, blir inte billigt, kollade upp detta innan när jag täntke på att trimma min 320.. Det blir billigast att byta till 325 motor, inget jag orkar göra så jag sket i det smile Fínns en 325 -93 17000mil motor på denna länken för 7000kr http://www.blocket.se/lulea/Motorer_mm_ … 15&w=3

Andreas 940 -utan 940
2 november 2009 · 1 728 Inlägg

Regga den med en Volvo turbomotor så kan du trimma rejält och ändå besikta.
Eller det kanske man bara får göra med icke-helbilsgodkända bilar?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
2 november 2009 · 3 180 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Regga den med en Volvo turbomotor så kan du trimma rejält och ändå besikta.
Eller det kanske man bara får göra med icke-helbilsgodkända bilar?

gick väl bara fram till 92? efter det måste man klabba med certifikat och annat jobbigt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Andreas 940 -utan 940
2 november 2009 · 1 728 Inlägg

NITROUS skrev:
gick väl bara fram till 92? efter det måste man klabba med certifikat och annat jobbigt.

Mjo det var det jag funderade över, min bil är reggad Dec -92 så den klarade sig precis från helbilsgodkännandet, inte för att bilprovningen verkar bry sig men ändå.

Att sätta en Volvomotor i en BMW är lite överkurs men ett bra alternativ om man vill kunna besikta bilen utan att byta en massa grejer. Sen får man ju samtidigt den berömda "Volvo powern". smile

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
2 november 2009 · 1 778 Inlägg

Andreas 940 skrev:

NITROUS skrev:
gick väl bara fram till 92? efter det måste man klabba med certifikat och annat jobbigt.

Mjo det var det jag funderade över, min bil är reggad Dec -92 så den klarade sig precis från helbilsgodkännandet, inte för att bilprovningen verkar bry sig men ändå.

Att sätta en Volvomotor i en BMW är lite överkurs men ett bra alternativ om man vill kunna besikta bilen utan att byta en massa grejer. Sen får man ju samtidigt den berömda "Volvo powern". smile

O samtidigt så förstör han sin bmw:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Andreas 940 -utan 940
2 november 2009 · 1 728 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
O samtidigt så förstör han sin bmw:)

Nejdå, den blir bättre på alla sätt. smile
Fast växellådan bör man ta från en annan BMW, de från 5-serien brukar hålla bra har jag hört.

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
2 november 2009 · 1 778 Inlägg

Alla tycker olika;) men har han köpt en bmw för att han vill ha de så kommer hela bmw känslan försvinna om han stoppar i en volvo spis:P

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Etingelholm
2 november 2009 · 979 Inlägg

Vi leker med tanken att du köper ett extraktor & ett avgassystem. Det kostar dig lika mkt som att köpa en hel 325 spis. Så hade jag varit du så hade jag petat ner en 325 motor. Behåller du även 320 diffen så kommer den ju att accelera mkt bättre än en standard 325. Tyvär går man ju miste om lamelldiffen då men det är ju inte hela världen...en shnubbe här i trakten körde med 328 spis i sin 320 samt 320 diff & utväxling. Den va äckligt snabb!!!

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Andreas 940 -utan 940
2 november 2009 · 1 728 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Alla tycker olika;) men har han köpt en bmw för att han vill ha de så kommer hela bmw känslan försvinna om han stoppar i en volvo spis:P

Äh, skulle tro att det mesta av BMW-känslan är kvar, bara att det händer mer när han trycker på gasen.
Man kan ju alltid tillverka en ventilkåpa som det står "M POWER" på istället för VOLVO" om det känns bättre. smile

Men som sagt är vi inne på överkurs, det är nog tillräckligt krångligt att byta till en annan BMW-motor.

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
2 november 2009 · 1 778 Inlägg

Andreas 940 skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Alla tycker olika;) men har han köpt en bmw för att han vill ha de så kommer hela bmw känslan försvinna om han stoppar i en volvo spis:P

Äh, skulle tro att det mesta av BMW-känslan är kvar, bara att det händer mer när han trycker på gasen.
Man kan ju alltid tillverka en ventilkåpa som det står "M POWER" på istället för VOLVO" om det känns bättre. smile

Men som sagt är vi inne på överkurs, det är nog tillräckligt krångligt att byta till en annan BMW-motor.

Haha:P sätta M kåpa på en volvo motor är ju som att spotta på bmw grundarens grav:P

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
T-sound
3 november 2009 · 35 Inlägg

Ok det verkar som en 325 motor e d bästa lösningen...bättre acceleration låter bra d precis va ja e ute efter... och få bränna lite gummi ;-)
Vi säger nu att ja väljer o byta motor finns d nåra andra delar (drivlinan) som MÅSTE bytas me lr kommer 325:an bara spela me bilen som den e?
Vad mer kan vara värt o byta...prestandamässigt?
Ja e inte motorkunnig så förklara gärna skillnader mellan t.ex lamelldiff mot andra diff o vad deras utväxlingsvärden innebär

D_Carlsson Bonntrimmare
3 november 2009 · 620 Inlägg

Andreas 940 skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Alla tycker olika;) men har han köpt en bmw för att han vill ha de så kommer hela bmw känslan försvinna om han stoppar i en volvo spis:P

Äh, skulle tro att det mesta av BMW-känslan är kvar, bara att det händer mer när han trycker på gasen.
Man kan ju alltid tillverka en ventilkåpa som det står "M POWER" på istället för VOLVO" om det känns bättre. smile

Men som sagt är vi inne på överkurs, det är nog tillräckligt krångligt att byta till en annan BMW-motor.

Jag har skruvat mycke både volvo och Bmw och det är lättare att byta motor på en BMW än på en volvo allra helst om det handlar om att byta till en annan motor.
sen kommer han inte ha några besiknings problem då motorerna e identiska typ som en T5 du ser ju inte utanpå om det är en 2,0 eller 2,5 wink

T-sound skrev:
Ok det verkar som en 325 motor e d bästa lösningen...bättre acceleration låter bra d precis va ja e ute efter... och få bränna lite gummi ;-)
Vi säger nu att ja väljer o byta motor finns d nåra andra delar (drivlinan) som MÅSTE bytas me lr kommer 325:an bara spela me bilen som den e?
Vad mer kan vara värt o byta...prestandamässigt?
Ja e inte motorkunnig så förklara gärna skillnader mellan t.ex lamelldiff mot andra diff o vad deras utväxlingsvärden innebär

du kan köra med samma växellåda, koppling kardan och bakaxel som innan. skulle däremot rekomendera att du köper en vanos motor (Vanos=v-tec fast på bmw) dom har lite mer vrid i mellan registret.
Diffadbakaxel typ lamelldiff spinner på bägge hjulen när du burnar yikes odiffad axel då spinner det bara på ett hjul sad
utväxling säger sig slälvt typ låg utväxling låg toppfart = bra axelration. hög utväxling= hög toppfart = dålig axelration.

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
FireTraXX DFFL
3 november 2009 · 9 020 Inlägg

Att byta motor till en från en annan tillverkare är en hädelse!

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 november 2009 · 3 585 Inlägg

Byt motor. tror jag har skrivit en ganska så bra (snabb) guide här på garaget. bara att leta. står i någon tråd.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Andreas 940 -utan 940
4 november 2009 · 1 728 Inlägg

D_Carlsson skrev:
Jag har skruvat mycke både volvo och Bmw och det är lättare att byta motor på en BMW än på en volvo allra helst om det handlar om att byta till en annan motor.
sen kommer han inte ha några besiknings problem då motorerna e identiska typ som en T5 du ser ju inte utanpå om det är en 2,0 eller 2,5 wink

Jag kan tänka mig att det är lättare med BMW eftersom alla är bakhjulsdrivna, ska man sätta en vitblockare i en bakhjulsdriven Volvo är det mycket som måste byggas om.

FireTraXX skrev:
Att byta motor till en från en annan tillverkare är en hädelse!

Ja, som den där Porschemodellen som har en Audi-motor. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang