855 t5 felkoder och dör lite när som

MickeFr
1 november 2009 · 19 Inlägg

Hejsan nu har man införskaffat sig en 855a t5 94.
kollade upp lite felkoder på den för ett tag sedan och då fick jag några stycken skrev ner dom och raderade.

Nu dör bilen också heltplötsligt när du kör  och går inte starta direkt effter väntar du en minut så startar den eller om du går ur bilen och låser och låser upp den så startar den?
jävligt irriterande fel vad kan det vara??


kolla idag igen och då fick jag upp
A2
5-3-5 Slutsteg i styrenhet grupp E, oidentifierat fel

A3
1-1-1 inget fel hittat

A7
2-3-1 kan inte hitta den koden någon stans så har inte en aning om va de kan vara?

1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång

B1
1-1-1 inget fel

B2
1-2-2 Hastigheten har ej varit över 35Km/h eller ingen hastighetssignal
gick ej att radera denna?

B5
1-1-1 inget fel

B6 fick ja inget svar ifrån alls?

har googlat runt lite angående dessa problem men har inte fått fram något riktigt svar eller
tips man kan kolla?


Sen är bilen ganska svårstartad när den är kall
och sen dricker den runt 2 liter milen
vid hyfsat snäll körning?

Den e ny servad med olja filter Platinastift

sitter öppet filter som är ganska nytt.
öppen dump som inte håller helt tätt vid vakumsidan

så någon som har varigt med om samma sak eller kan tro sig veta något jag kan kolla för att lösa dessa problem?
Mvh Micke

Senast redigerat av MickeFr (14 november 2009)

Marlboroman
1 november 2009 · 8 234 Inlägg

Börja med att byta termostat, troligen därför den kodar på motortempgivarens period. Koden i A2 är magnetventilen. Koden i B2 får man eftersom bilen står still... Om dumpen inte håller tätt när den ska vara stängd så påverkar även det förbrukningen negativt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MickeFr
1 november 2009 · 19 Inlägg

Marlboroman skrev:
Börja med att byta termostat, troligen därför den kodar på motortempgivarens period. Koden i A2 är magnetventilen. Koden i B2 får man eftersom bilen står still... Om dumpen inte håller tätt när den ska vara stängd så påverkar även det förbrukningen negativt.

så jag ska byta termostaten i kylarn.
Men Magnetventilen är de den som sitter mellan turbon och westgaten ?

Marlboroman
1 november 2009 · 8 234 Inlägg

MickeFr skrev:

Marlboroman skrev:
Börja med att byta termostat, troligen därför den kodar på motortempgivarens period. Koden i A2 är magnetventilen. Koden i B2 får man eftersom bilen står still... Om dumpen inte håller tätt när den ska vara stängd så påverkar även det förbrukningen negativt.

så jag ska byta termostaten i kylarn.
Men Magnetventilen är de den som sitter mellan turbon och westgaten ?

Om tempmätaren i instrumenthuset funkar så är det termostaten som är slut, och den sitter inte i kylaren. Mja, det kan man väl säga, följer man slangen från wastegaten så ska man ju komma till magnetventilen, har man original luftburk kvar så sitter ju ventilen på den.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MickeFr
1 november 2009 · 19 Inlägg

Marlboroman skrev:

MickeFr skrev:

Marlboroman skrev:
Börja med att byta termostat, troligen därför den kodar på motortempgivarens period. Koden i A2 är magnetventilen. Koden i B2 får man eftersom bilen står still... Om dumpen inte håller tätt när den ska vara stängd så påverkar även det förbrukningen negativt.

så jag ska byta termostaten i kylarn.
Men Magnetventilen är de den som sitter mellan turbon och westgaten ?

Om tempmätaren i instrumenthuset funkar så är det termostaten som är slut, och den sitter inte i kylaren. Mja, det kan man väl säga, följer man slangen från wastegaten så ska man ju komma till magnetventilen, har man original luftburk kvar så sitter ju ventilen på den.

A den funkar och går upp i temp som den ska på mätarn i alla fall
Men är de inte termostaten till kylarn du menar sitter på toppen efter kylarn?
Okej men det måste vara den som de sitter tre slangar på och en tre stiftig kontakt på?
Mvh Micke

Senast redigerat av MickeFr (1 november 2009)

Marlboroman
1 november 2009 · 8 234 Inlägg

MickeFr skrev:
Men är de inte termostaten till kylarn du menar sitter på toppen efter kylarn?
Okej men det måste vara den som de sitter tre slangar på och en tre stiftig kontakt på?
Mvh Micke

Ja, det är den termostaten,  och ja, det är den med 3 slangar på.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MickeFr
2 november 2009 · 19 Inlägg

fler svar?tongue

MickeFr
3 november 2009 · 19 Inlägg

????

MickeFr
14 november 2009 · 19 Inlägg

ingwn som har ngn ide vad felet kan vara?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang