Måste man ha kylvatten genom turbon? saab 9.3 2,0T

Zand
1 november 2009 · 273 Inlägg

Hejsan!

Undrar om de 2 rören som kylvattnet rinner igenom turbon på saab 9.3 2.0T 99a, om dom VERKLIGEN är nödvändiga? Tänkte att turbon får "kylning" genom oljan istället.

Tack för era svar;)

BMW 320i "Bmw Stance" (2009)
BMW 320i (2009)
BMW M3 e92 (2009)
Ekis!
1 november 2009 · 1 210 Inlägg

Hade dom inte varit nödvändiga så hade saab inte monterat turbo som är vätskekyld ifrån fabrik.. wink

aiight!? tongue

Gizmojohan
1 november 2009 · 3 295 Inlägg

kylningen finn där av en andledning. det går att åka utan dock...

Zand
1 november 2009 · 273 Inlägg

Slave_joe skrev:
kylningen finn där av en andledning. det går att åka utan dock...

tack! det va det jag ville veta. Någon som vet hur länge det håller? tongue

BMW 320i (2009)
BMW M3 e92 (2009)
BMW 320i "Bmw Stance" (2009)
AudiTQ-90
1 november 2009 · 273 Inlägg

svårt att säga beror på körstil , efterkylning innan bilen stängs av osv.

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se
Audi S4 (1994)
Aerocombi Xenoholic
1 november 2009 · 2 559 Inlägg

Zand skrev:

Slave_joe skrev:
kylningen finn där av en andledning. det går att åka utan dock...

tack! det va det jag ville veta. Någon som vet hur länge det håller? tongue

Det är ju ungefär som att fråga hur länge en SAAB växellåda håller om man trimmar big_smile
Varför inte bara koppla dit kylvattnet ? roll

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Ekis!
1 november 2009 · 1 210 Inlägg

tror nog de håller bra länge, men kanske halverar turbons livskraft.. :S Kör vettigt så kan de nog klara sig.. men frågan är ju då.. varför ska du köra utan kylning på agget???

Aero T16
1 november 2009 · 1 327 Inlägg

Innan 86 eller 87 var det ingen vattenkylning på turbon i saabar. Tror att det var efterkylningen som var problemet + värmen.

Senast redigerat av Aero T16 (1 november 2009)

Zand
1 november 2009 · 273 Inlägg

ja får inte dit rören ordentligt in till cylindern och i toppen där vattnet rinner igenom. sånt jävla pill. Legat under bilen i 2 dagar och försökt böja och skruva. Tänkte sätta igen hålen i blocket med vanlig skruv och koppar bricka. Självklart låter jag bilen efterkylas innan avstägning. Den ska säljas och köras av en äldre pansionär och han vet om detta.

BMW 320i "Bmw Stance" (2009)
BMW 320i (2009)
BMW M3 e92 (2009)
jonTe
3 november 2009 · 5 710 Inlägg

Hur lyckas då tusentals andra SAAB-ägare med turbobyte på denna modell? roll
Nä...att skippa kylningen är inte lösningen på problemet.
Klarar du det inte själv så be någon polare, flickvän eller morsa om hjälp, det är inte speciellt svårt.....wink

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Pezon
3 november 2009 · 20 Inlägg

För att ge dig svar på frågan.
Nej dom är inte nödvändiga, men turbon kan få kortare livslängd utan vattenkylningen.

Ford Sierra Cosworth 4x4 "Cossie" (1992)
Ford Mondeo 2.2 Tdci "Business Edition" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang