Högtalarna "visslar" när man gasar.

grena
5 november 2009 · 173 Inlägg

Tjena,
Installerade mitt ljud i bilen idag. Lät ok när det spelade med motorn avstängd, men när jag körde iväg så låter det ett svagt visslande ljud. Ljudet blir högre och högre då man varvar, och är väldigt irriterande. Någon som vet vad felet är?

Mvh Robert.

benko
5 november 2009 · 35 Inlägg

Jag är inte säker men jag tror det är dålig jord.... det jag däremot vet är att generatorn har med visslandet att göra:D

Chrysler New Yorker "4dr ht" (1966)
stRaend
5 november 2009 ·

dålig jord eller kan även vara att du dragit lågnivåkabeln för nära strömkabeln.

SKyraider VAG-COM innehavare
5 november 2009 · 83 Inlägg

dålig jord

Saab 9-5 Kombi "Widebody Special" (1999)
grena
5 november 2009 · 173 Inlägg

Dålig jord ur stereon alltså? Borde det då inte vissla när man står stilla också, inte bara när man gasar?
Lågnivån och strömkabeln är dragna på olika sidor av bilen, så borde inte vara det.
Tack för svaren!

Senast redigerat av grena (5 november 2009)

stRaend
5 november 2009 ·

nej , dålig jord från slutsteget

grena
5 november 2009 · 173 Inlägg

Tack, ska kolla den imorgon smile

Hyben Sweet norrland
6 november 2009 · 24 Inlägg

Som någon sade innan. Har du delat på ström och signalkabel? har man icke skärmade kablar så kan dessa störa varandra.

Sen som sagt så är jorden viktig som fan, slipa rent runt där du fäst den. Köp riktiga anslutningar och använd samma tjocklek på kabeln hela vägen.

Vad är det för stereo förresten? kan ju vara balanserade och obalanserade signaler också.

Tokken Team dBakuten
6 november 2009 · 3 453 Inlägg

Är det bara jag som säger signaljord??
Det är oftast det vanligaste felet när du får generatorljud i högtalarna..

Bränna signaljorden i en HU är inte direkt svårt.. räcker många gånger att bara koppla slutsteget i fel ordning.
SÖK på fenomenet då det tagits upp en miljard gånger, så problemlösningen finns liksom redan.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
grena
8 november 2009 · 173 Inlägg

Jag har en aktiv bas kopplat in i slutstegets output, och jag har kopplat dess strömkabel till stegets ström istället för direkt till batteriet. samma med jorden. kan det ha något att göra med visslet?

Någon sade att det kan vara generatorn, isf vad är felet på den, och hur åtgärdar jag det?

michieff ljudfantast
8 november 2009 · 1 372 Inlägg

du bör jorda den aktiva basen och steget för sig och använda ett riktigt strömblock där du delar upp strömkabeln från batteriet till en kabel per enhet.

Strunt i generatorn så länge, montera anslutningarna korrekt och se till att ha signalkabeln och strömkabeln åtskilda så långt det går.

grena
8 november 2009 · 173 Inlägg

Får väl lov att dra basen enda till batteriet då, och jorda separat, lat som jag var tänkte jag att det sulle funka såhär med tongue

kalle_kalle
8 november 2009 · 2 914 Inlägg

varför göra det svårare än vad det är???

skrapa bort färgen i en stadig plåt som är ordentligt svetsad i karossen och jorda i den bulten



och lyssna på tokken
han kan detdär med ljud.

Senast redigerat av kalle_kalle (8 november 2009)

michieff ljudfantast
9 november 2009 · 1 372 Inlägg

grena skrev:
Får väl lov att dra basen enda till batteriet då, och jorda separat, lat som jag var tänkte jag att det sulle funka såhär med tongue

du bör jorda i karossen för att slippa dra lång kabel tillbaka till batteriet. Vet du hur en jord fungerar?

grena
9 november 2009 · 173 Inlägg

michieff skrev:

grena skrev:
Får väl lov att dra basen enda till batteriet då, och jorda separat, lat som jag var tänkte jag att det sulle funka såhär med tongue

du bör jorda i karossen för att slippa dra lång kabel tillbaka till batteriet. Vet du hur en jord fungerar?

Ja, jag vet att jag ska jorda i karossen. Vad jag menade var att jag kommer att dra + kabeln till batteriet, istället för att koppla ihop den med stegets +.

Krist
9 november 2009 · 716 Inlägg

Ja hade samma problem, Jorda rätt så e de borta. De e rätt irriterande haha, lätt å fixa

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
flamestone
9 november 2009 · 233 Inlägg

jag hade samma fel då var det steget sm var kasst bara:)

Porsche 928 s "strosek" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang