Startproblem Saab 900 2.0T -96

Jackiee90
7 november 2009 · 8 Inlägg

Tjena, jag har fått ett problem på min saab.. Den vägrar att starta. Startmotorn går och jag har bytt batteri. Det är inte äns någon tendens till att starta.. Jag körade med den i Tisdags och då funkade den som den skulle, sen när jag skulle ut på morgonen på onsdagen så var den död. Är tacksam för svar /Jacob

Jackiee90
7 november 2009 · 8 Inlägg

Okej, ska kolla upp det. För bränslepumpen ska väl låta lite när man vrider på tändningen?En sak till bensin mätarn är på det oranga och bulen står lite i lutning. Tänkte bara om det kanske skulle spela någon roll.

Chrille74 Chef
7 november 2009 · 379 Inlägg

Så länge inte lampan för låg bränslenivå tänds så ska det inte vara något problem.

Men en till sak som ofta brukar pajja på NG 900, 9000 samt 9-3 och 9-5 är tändkassetterna.
Om du öppnar motorhuven, mitt ovanpå motorn så sitter det en svart avlång grej mellan texten SAAB och 2.0 (2.3) med en kontakt i ena änden.

Stoppa ner näsan där vid kontakten och lukta.
Luktar det illa, typ bränt där så är det tändkassetten som pajjat.

kostar i runda slängar 2000:- hos en biltillbehörsbutik.
Runt 1000:- på skroten.

Senast redigerat av Chrille74 (7 november 2009)

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
NiWi Hojstyling.se
7 november 2009 · 72 Inlägg

Be någon sparka/slå till på tanken samtidigt som du drar startmotorn. Går den igång då så är det som Eva sa bränslepumpen. Har du ofta lite bensin i tanken?

Senast redigerat av NiWi (7 november 2009)

Saab 9-5 2.0T "Trionic 5.9" (1999)
Jackiee90
8 november 2009 · 8 Inlägg

Okej, nja inte så ofta jag gör nog som nästan alla 19 åringar slår i 200 kr och så kör man tills det är nästan slut. men ska ta en titt på det ni sa så återkommer jag! Mvh

Garfield
8 november 2009 · 1 019 Inlägg

Chrille74 skrev:
Men en till sak som ofta brukar pajja på NG 900, 9000 samt 9-3 och 9-5 är tändkassetterna.
Om du öppnar motorhuven, mitt ovanpå motorn så sitter det en svart avlång grej mellan texten SAAB och 2.0 (2.3) med en kontakt i ena änden.

Stämmer, men på ng900 ska den vara röd och inte svart.

Ekis!
8 november 2009 · 1 210 Inlägg

Röd tändkasset är de.. och de är den som gjort sitt skulle jag tippa på..
standard grej...

kostar ca 1600:- men jaga en begg på blocket så kan du hamna runt 500 med lite tur...
Och ja endast Röd gäller på NG900  T5

mvh Micke

Jackiee90
10 november 2009 · 8 Inlägg

Okej, är det något stort ingrepp att byta något sådant? eller bara några skruv och sen trycka dit de igen?
Mvh Jacob

Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
12 november 2009 · 181 Inlägg

Jackiee90 skrev:
Okej, är det något stort ingrepp att byta något sådant? eller bara några skruv och sen trycka dit de igen?
Mvh Jacob

Den sitter med 4 torx skruv och bara att ta bort kontakten samt skruven och lyfta upp den,

Det gör du på 30 sekunder smile

Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
Tagg3N Konsult
12 november 2009 · 1 247 Inlägg

Jackiee90 skrev:
Okej, är det något stort ingrepp att byta något sådant? eller bara några skruv och sen trycka dit de igen?
Mvh Jacob

Har du en kompis som också åker saab kan det vara vettigt att prova dennes tändkassett. Dom är ju som sagt inte gratis. Funkar med vilken som helst så länge den är röd smile

/Kim

NiWi Hojstyling.se
12 november 2009 · 72 Inlägg

Tänk på att aldrig lägga kassetten ner! smile
Förvara den ståendes, då det är kylande olja i den.

Saab 9-5 2.0T "Trionic 5.9" (1999)
_DamnIt R1 driver!
12 november 2009 · 5 128 Inlägg

Chrille74 skrev:
Så länge inte lampan för låg bränslenivå tänds så ska det inte vara något problem.

Men en till sak som ofta brukar pajja på NG 900, 9000 samt 9-3 och 9-5 är tändkassetterna.
Om du öppnar motorhuven, mitt ovanpå motorn så sitter det en svart avlång grej mellan texten SAAB och 2.0 (2.3) med en kontakt i ena änden.

Stoppa ner näsan där vid kontakten och lukta.
Luktar det illa, typ bränt där så är det tändkassetten som pajjat.

kostar i runda slängar 2000:- hos en biltillbehörsbutik.
Runt 1000:- på skroten.

Liten rättelse! Iaf på den röda kassetten till trionic 5 står det "trionic" på den, inte saab eller något sånt smile Står iaf så på min och dom andra jag sett tongue

Edit: stavfel

Senast redigerat av _DamnIt (12 november 2009)

jonTe
12 november 2009 · 5 710 Inlägg

_DamnIt skrev:

Chrille74 skrev:
Så länge inte lampan för låg bränslenivå tänds så ska det inte vara något problem.

Men en till sak som ofta brukar pajja på NG 900, 9000 samt 9-3 och 9-5 är tändkassetterna.
Om du öppnar motorhuven, mitt ovanpå motorn så sitter det en svart avlång grej mellan texten SAAB och 2.0 (2.3) med en kontakt i ena änden.

Stoppa ner näsan där vid kontakten och lukta.
Luktar det illa, typ bränt där så är det tändkassetten som pajjat.

kostar i runda slängar 2000:- hos en biltillbehörsbutik.
Runt 1000:- på skroten.

Liten rättelse! Iaf på den röda kassetten till trionic 5 står det "trionic" på den, inte saab eller något sånt smile Står iaf så på min och dom andra jag sett tongue

Edit: stavfel

Då får du läsa igen wink
Det står Direct Ignition....

MVH Jonas
..............
_DamnIt R1 driver!
12 november 2009 · 5 128 Inlägg

jonTe skrev:

_DamnIt skrev:

Chrille74 skrev:
Så länge inte lampan för låg bränslenivå tänds så ska det inte vara något problem.

Men en till sak som ofta brukar pajja på NG 900, 9000 samt 9-3 och 9-5 är tändkassetterna.
Om du öppnar motorhuven, mitt ovanpå motorn så sitter det en svart avlång grej mellan texten SAAB och 2.0 (2.3) med en kontakt i ena änden.

Stoppa ner näsan där vid kontakten och lukta.
Luktar det illa, typ bränt där så är det tändkassetten som pajjat.

kostar i runda slängar 2000:- hos en biltillbehörsbutik.
Runt 1000:- på skroten.

Liten rättelse! Iaf på den röda kassetten till trionic 5 står det "trionic" på den, inte saab eller något sånt smile Står iaf så på min och dom andra jag sett tongue

Edit: stavfel

Då får du läsa igen wink
Det står Direct Ignition....

Där gjorde jag bort mig bara för det! tongue Fick för mig att det va Trionic det stod, orkade nämligen inte gå ut tongue Men hade rätt så långt som att det inte stod SAAB iaf tongue

Jackiee90
20 november 2009 · 8 Inlägg

Det var inte tändkassetten som var pajj, får ta och kolla om det kan vara pumpen som tjurar.

happy106
13 januari 2010 · 32 Inlägg

vet inte om de finns på t5 motorerna men de borde de väll, vevaxelgivaren brukar väll va ett litet porblem? iaf på 95:orna,iofs så äre ju t7:an men kanske e den??tongue

Goppie
5 februari 2010 · 104 Inlägg

Har haft fel på både pumpen och vevaxelgivaren. Tändkasseten är röd på t5 med turbo och svart utan turbo, på t7 är alla svarta.

Senast redigerat av Goppie (5 februari 2010)

Garfield
5 februari 2010 · 1 019 Inlägg

Goppie skrev:
Har haft fel på både pumpen och vevaxelgivaren. Tändkasseten är röd på t5 med turbo och svart utan turbo, på t7 är alla svarta.

Nej, alla motor med T5 har röd kassett. Tänker du på 900 utan turbo så har inte de Trionic, utan Motronic med vanlig fördelare och ett täcklock där tändkassetten i vanliga fall sitter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang