Varför finns det så mycket "lågbudget-bilar" här i Sverige?

christofferedil Yellow bug!
13 november 2009 · 1 640 Inlägg

Funderade på en sak till, varför kom diskussionen från "lågbudget-bilar" in på jänkare?

För det går väl inte riktigt att jämföra, en Audi med bra utrustning för sisådär 2-300.000 här i Sverige, det är ingen direkt lågbudgetbil..

Men åker man över till staterna anser de väl att det är det...?

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
snackcalahan
13 november 2009 · 482 Inlägg

The_Mechanic skrev:

BowserQ skrev:
Varför finns det så mycket "lågbudget-bilar" här i Sverige?
Exempel: Renault, ford, toyota, vw, audi, snik mb.

Varför har vi inte som USA. Där är ju standard att alla bilar ska vara stora. Men här i Sverige så verkar vi köra snål-bilar. Medans andra länder kör feta lyxbilar.
Det är ju sällan man ser en Mercedes S-klass och Audi A8.
Citroen och Renault och vw verkar ta över sverige. Bilarna bli bara mindre och mindre.

Varför har vi inga cadillacs, lincoln, lexus, Fet ford o.s.v som standard bilar?

folk vill ha småa bilar i stan, medelstora utanför stan som tar lite bränsle och helst har en överkomlig skatt, skatten i staterna är knappt hälften av det vi har här, +att dom har billigare bränsle än oss vilket gör att dom kan köra större och törstigare bilar, min käftläkare är från staterna bodde i ohio nånstans, där nere hade han en suburban som bruks bil och en chevelle som glidar bil, nu i sverige kör han en v70 och hans sambo en golf4

Visst är det som du säger men vi svenskar har fortfarande väldigt stora bilar om man jämför med andra europeiska länder, vi är ganska slösaktiga av oss . Räcker att kolla ut genom fönstret minsta bilen jag ser på parkeringen är en volvo v40  av ca 20 så ärden minst o det är ingen liten bil, du kan åka 5 personer med packning. Fast oftast så siter det 1 lr 2 personer i bilarna. Tror att våran vagnpark i sverige skulle se mycket annorlunda ut om vi köpte bilar efter behov så nånslags lyxtänkande finns.

just real power
no turbo shit
snackcalahan
13 november 2009 · 482 Inlägg

Texasbo skrev:

snackcalahan skrev:

Texasbo skrev:

Men det är då vi måste va starka inte köpa det nya skitet  har redan en ny ide på gång om soppan försvinner då blir det en pickis från slutet av 40 talet med gengas aggregat

Det är ju superbra med nya drivmedel o ny teknik, tänk dig att du kör en sån till och från jobbet och sen har du en fin gammal jänk som du kan köra på helgen o njuta smile

Förstår inte vad som är så lyxigt med amrikanska bilar som alla tjatar om, de flesta moderna jänkare är fan inte lyxigare än motsvarande europe. jämför gärna dom här två:

http://www.blocket.se/ostergotland/Dodg … 14&w=1

http://www.blocket.se/trelleborg/Renaul … 14&w=3

Men det är ju detta som är typiskt tråkmåns tänkande varför bara njuta på helgen vill ju fan njuta varje dag och det ska man göra i den bilen man gillar sen spelar det ingen roll om det är en jänke en fet tysk
eller sportbil eller vad fan som helst huvudsaken är man kör det man vill köra

Du missuppfatade mig lite tror jag. Jag menade att nån hemsk dag så kommer bensinpriset ligga på 30-40 kr litern , och då kanske det inte är så hållbart att ligga och pendla 10 mil om dagen med en gammal V8a i alf inte för min plånbok och då är det ju superbra att dom exprimenterar med nya drivmedel. Så att man kan ha kvar sin gamla bil o kunna köra den ibland eller om man vill och har lust konvertera till nåt nytt drivmedel. Gengas som du var inne på är coolt fast inte speciellt hälsosamt och sen tar det en bra stund och få fart på grejerna då tongue

just real power
no turbo shit
viccoA
13 november 2009 · 3 110 Inlägg

Edil_ skrev:
Funderade på en sak till, varför kom diskussionen från "lågbudget-bilar" in på jänkare?

För det går väl inte riktigt att jämföra, en Audi med bra utrustning för sisådär 2-300.000 här i Sverige, det är ingen direkt lågbudgetbil..

Men åker man över till staterna anser de väl att det är det...?

Tvärt om, även en lågutrustad standard Audi är något som inte många köper i staterna.
Du får ju två nya Impala till samma pris som en Audi A4.

Senast redigerat av viccoA (13 november 2009)

Niklas1987 NO
14 november 2009 · 2 182 Inlägg

Nya Cadillac CTS-V verkar va riktigt grym, kostar mycket mindre än BMW å har mer kraft under huven. men ingen av dem går väl som lågbudget. skulle lätt välja Caddyn framför BMWen.

http://www.youtube.com/watch?v=ShL8rsBwyXg
http://www.youtube.com/watch?v=DkSmcViN … re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=vQp5ih_Q … re=channel

Cadillac,Lincoln och Mercury är ju top off the line märken som erbjuder lyx i överflöd. Medans Buick,Chevrolet, Ford etc etc erbjuder billigare alternativ med ganska mycket utrustning. Men som sagt ovanför så är väl bäst säljande bilen i U.S.A just nu japansk.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
hest
16 november 2009 · 181 Inlägg

jes skrev:

Niklas1987 skrev:
Nya Cadillac CTS-V verkar va riktigt grym, kostar mycket mindre än BMW å har mer kraft under huven. men ingen av dem går väl som lågbudget. skulle lätt välja Caddyn framför BMWen.

http://www.youtube.com/watch?v=ShL8rsBwyXg
http://www.youtube.com/watch?v=DkSmcViN … re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=vQp5ih_Q … re=channel

Cadillac,Lincoln och Mercury är ju top off the line märken som erbjuder lyx i överflöd. Medans Buick,Chevrolet, Ford etc etc erbjuder billigare alternativ med ganska mycket utrustning. Men som sagt ovanför så är väl bäst säljande bilen i U.S.A just nu japansk.

många har gjort försök att mopsa upp sej mot bmws M-division.med föga imponerande resultat.skicka iväg den där caddilac/saaben eller vad det är mot en bmw m5 eller m3 på ringen så får du se att allt handlar inte om effekt på pappret speciellt inte ett amerikankt papper......

Det är väl cts-v:n som har rekord som snabbast sedan på nurnburgring? tongue

Sjukt snabb bil, även fast den är amerikansk, kan den svänga, fruktansvärt bra smile

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
TurbOla Reservdansk
16 november 2009 · 6 271 Inlägg

jes skrev:
många har gjort försök att mopsa upp sej mot bmws M-division.med föga imponerande resultat.skicka iväg den där caddilac/saaben eller vad det är mot en bmw m5 eller m3 på ringen så får du se att allt handlar inte om effekt på pappret speciellt inte ett amerikankt papper......

Ärligt talat, alla BMW-förespråkare använder typ ett enda argument, och det är ringen. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Knugcab
16 november 2009 · 5 111 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Cadillac,Lincoln och Mercury är ju top off the line märken som erbjuder lyx i överflöd. Medans Buick,Chevrolet, Ford etc etc erbjuder billigare alternativ med ganska mycket utrustning. Men som sagt ovanför så är väl bäst säljande bilen i U.S.A just nu japansk.

Snarare så är ju Buick och Mercury nära konkurrenter och mer av "mellanprismärken" som är lite finare än vanliga Chevor och Fordar, men inte riktigt i Cadillacs och Lincolns nivå.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
jocke_gronberg
16 november 2009 · 4 586 Inlägg

Alla ser olika på vad som är lågbudget eller inte

Rickard-v
16 november 2009 · 2 665 Inlägg

Texasbo skrev:

FugitivE skrev:
Vad säger att ford är "lyx" bilar? samt Lexus? som typ är en toyota?

Och att säg att Audi är en lågbudgetbil är väl att ta i.

Nämn en Ford och Lexus som är så "lyx" ?

Ford E-650  Ford excursion eller hur fan det stavas  Ford mustang

Ford mustang är väl ingen lyxbil, utan en sportbil.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
bmx
16 november 2009 · 7 100 Inlägg

BowserQ skrev:
Varför finns det så mycket "lågbudget-bilar" här i Sverige?
Exempel: Renault, ford, toyota, vw, audi, snik mb.

Varför har vi inte som USA. Där är ju standard att alla bilar ska vara stora. Men här i Sverige så verkar vi köra snål-bilar. Medans andra länder kör feta lyxbilar.
Det är ju sällan man ser en Mercedes S-klass och Audi A8.
Citroen och Renault och vw verkar ta över sverige. Bilarna bli bara mindre och mindre.

Varför har vi inga cadillacs, lincoln, lexus, Fet ford o.s.v som standard bilar?

betalar du en fet cadillac åt mej,skatt,bensin,försäkring mm  så kan ja väll tänka mej och ha en!

allt handlar om pengar!!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Niklas1987 NO
16 november 2009 · 2 182 Inlägg

bmx skrev:

BowserQ skrev:
Varför finns det så mycket "lågbudget-bilar" här i Sverige?
Exempel: Renault, ford, toyota, vw, audi, snik mb.

Varför har vi inte som USA. Där är ju standard att alla bilar ska vara stora. Men här i Sverige så verkar vi köra snål-bilar. Medans andra länder kör feta lyxbilar.
Det är ju sällan man ser en Mercedes S-klass och Audi A8.
Citroen och Renault och vw verkar ta över sverige. Bilarna bli bara mindre och mindre.

Varför har vi inga cadillacs, lincoln, lexus, Fet ford o.s.v som standard bilar?

betalar du en fet cadillac åt mej,skatt,bensin,försäkring mm  så kan ja väll tänka mej och ha en!

allt handlar om pengar!!

Eller sälj dina två bilar å köp en Cadillac wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Rquired Allmänt envis
16 november 2009 · 12 512 Inlägg

TurbOla skrev:

jes skrev:
många har gjort försök att mopsa upp sej mot bmws M-division.med föga imponerande resultat.skicka iväg den där caddilac/saaben eller vad det är mot en bmw m5 eller m3 på ringen så får du se att allt handlar inte om effekt på pappret speciellt inte ett amerikankt papper......

Ärligt talat, alla BMW-förespråkare använder typ ett enda argument, och det är ringen. wink

Tja jag tycker det är Porsche-ägare som håller ringen som argument jag...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rquired Allmänt envis
17 november 2009 · 12 512 Inlägg

Elda skrev:

Rquired skrev:

TurbOla skrev:

Ärligt talat, alla BMW-förespråkare använder typ ett enda argument, och det är ringen. wink

Tja jag tycker det är Porsche-ägare som håller ringen som argument jag...

tyskarna svänger, svenskarna krocker och amrikanarna kör dragrace.

Fransmännen står på verkstad och italienarna äter pizza.

kineserna har ingen förstått ännu, samma gäller japanerna.

Skulle snarare säga att italienare dricker vin, innan de går tillbaka till sina skrivbord och ritar upp sina modeller. Det är kanske därför en hel del inte känns riktigt genomtänkt? Fördomar är kul! tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
prokid
26 juni 2010 · 87 Inlägg

Texasbo skrev:
Jo men du måste ju hyra på rätt ställe har hyrt alltid av Hertz presige klassen och bilarna har hållt allt man kan begära  var där i september och hade då en lincoln navigator 2009 med 500 mil på mätaren
att köra den var skönare än sex garanterat

Aa, men så är den inte särskilt billig heller hmm

mange_240
26 juni 2010 · 1 562 Inlägg

vem ha sagt att alla bilar i usa är stora fullsmetate suvar då?

enpatte
26 juni 2010 · 498 Inlägg

Först lite intresanta länkar.
Skattetrycket i olika länder: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ska … ationellt/

Utsläpp av koldioxid per capita för olika länder: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Mil … er-capita/

Svensk utveckling av koldioxidutsläpp mot resten av världen: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Mil … tveckling/

Mentaliteten i USA är mer slit och släng och därför anses det inte att bilarna ska hålla särskilt länge heller som jag har fattat det.
Lägg till detta total avsaknad av miljöskatter på bränsle så är det inget problem att köpa 2-3 tons gamla ramkonstuktioner som drar 2-3L/milen.

Ang miljöskatter så blir det en förlust för oss som land att skatta bort nya jobb och nyföretagande när andra länder ligger på en mycket lägre nivå.
Jag säger som vår statsminister det bästa miljöarbetet kan vi idag göra utomlands.

PMPerformance
26 juni 2010 · 2 266 Inlägg

Ante945 skrev:
I USA är volvo å saab lyx och här är det vanligt "skräp" och tvärtom. Sen att sverige har en av europas äldsta vagnpark är ju inget vi skryter med precis i media. Ungefär samma när det gäller vägnätet om jag inte minns fel lr statistiken vänt...

70% av hela sveriges vägnät är fortfarande grusvägar så vi är världens mordernaste u land

svetsdiff !!!
InX-Engineering
26 juni 2010 · 138 Inlägg

BowserQ skrev:
Varför finns det så mycket "lågbudget-bilar" här i Sverige?
Exempel: Renault, ford, toyota, vw, audi, snik mb.

Varför har vi inte som USA. Där är ju standard att alla bilar ska vara stora. Men här i Sverige så verkar vi köra snål-bilar. Medans andra länder kör feta lyxbilar.
Det är ju sällan man ser en Mercedes S-klass och Audi A8.
Citroen och Renault och vw verkar ta över sverige. Bilarna bli bara mindre och mindre.

Varför har vi inga cadillacs, lincoln, lexus, Fet ford o.s.v som standard bilar?

Farsan hade en kompis från USA som hade en speciell Cayenne Turbo som jag aldrig sett förut kollade upp en sån i Sverige kostade 1,5 Mille frågade han hur han hade råd med en sån bil de svara han 1,5 Mille?! ne jag fick den för strax under 700k Ny, Så det måste vara det oxo bilar är mycket billigare där, Har hört att bil är riktigt dyrt i Norge tex volvo xc90 som kostar ca 400k här kostar runt 500k där det jag vill komma fram till är att bilar har olika priser runt om i världen.

Håller med om det där med bensinen ett exempel är dubai där de kör mkt Toyota LC 98% av alla LCs där är V8or för att bensin är billigt Du ser lite volvon på gatorna men de är antingen V70 T6 AWD eller S80 V8.

NER MED BENSINPRISERNA!

Niklas1987 NO
26 juni 2010 · 2 182 Inlägg

enpatte skrev:
Lägg till detta total avsaknad av miljöskatter på bränsle så är det inget problem att köpa 2-3 tons gamla ramkonstuktioner som drar 2-3L/milen.

Ehhh, då många i USA har lägsta löner på runt 50kr timmen så har dem knappast råd med bil som drar så mycket, även om bensinen är mycket billigare än här så vill dem väl göra annat för sina pengar än att bara köpa bensin eller hur.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang