Komplettera T5 motorn med GLT kammar ( Volvo 850) ?

AmaXon Dit solen aldrig når
8 november 2009 · 163 Inlägg

Information har nått mig att man ändrar motorn karaktär ganska mkt genom att byta kammar i en T5 motor och eftersom att kammrem skall bytas under vintern så skulle det ju vara ett passande ingrepp att tillfredsställa sig med men är det värt det? Komplikationer ? Åsikter och funderingar ?


Tack på förhand / Jonatan

Audi A4 1.8T "Tyskan" (2002)
Jolle87
8 november 2009 · 1 585 Inlägg

Kul att du tar upp det här tänkte nämligen fråga exakt samma sak:) Så jag hoppas på lite bra svar i tråden nu.

Men om jag ska fixa GLT kammar i min S70 2.5T -98 ska jag fixa kammar från en S70 GLT då eller det går att köra på 850 GLT kammar i min S70? Sorry för att jag lånar tråden lite.

Marlboroman
8 november 2009 · 8 234 Inlägg

Jolle87 skrev:
Men om jag ska fixa GLT kammar i min S70 2.5T -98 ska jag fixa kammar från en S70 GLT då eller det går att köra på 850 GLT kammar i min S70? Sorry för att jag lånar tråden lite.

2,5T + glt-kammar = krokiga ventiler. Dem kammarna funkar inte i lättryckarna om man inte byter kolvar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
AmaXon Dit solen aldrig når
8 november 2009 · 163 Inlägg

Men vad tror du om att komplettera 850 T5 med GLT kolvar då ?

Audi A4 1.8T "Tyskan" (2002)
Tuffhaggman
8 november 2009 · 864 Inlägg

AmaXon skrev:
Men vad tror du om att komplettera 850 T5 med GLT kolvar då ?

Marlboroman's svar var inte riktat till dig. Det går alldeles utmärkt att köra med glt-kammar på din t5. Kolla in länkarna jag postade....

Pinnenpabacken
9 november 2009 · 402 Inlägg

AmaXon skrev:
Information har nått mig att man ändrar motorn karaktär ganska mkt genom att byta kammar i en T5 motor och eftersom att kammrem skall bytas under vintern så skulle det ju vara ett passande ingrepp att tillfredsställa sig med men är det värt det? Komplikationer ? Åsikter och funderingar ?


Tack på förhand / Jonatan

Jag har glt-kammar i min, den går alldeles utmärkt men jag har också H-profilstakar och
ett laddtryck som kompenserar upp för det lägre vridmomentet som sug kammarna ger
vid lägre varvtal. Det är inte att rekommendera att såsa på högt ladd vid låga varv utan att
byta vevstakar först. Men, som sagt jag är nöjd med dom kammarna.smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang