Justera glapp i ratt på bmw 520 e34

DirektorIsaksson
13 november 2009 · 191 Inlägg

Hejsan alla på gorg.En bekant till mej har en bmw 520 e34 från 91,Han har nämligen gladd i ratten om man vickar på den så jag förmodar att det e nått med styrväxel,styrsnäcka eller nått sånt.Men har hört talats om att man kan justera dett glappet på styrsnäckan,har aldrig gjort detta innan så därför frågar jag er om det e nån som haft liknande problem.Vore tacksam om ni inte hänvisar en till autopowers hemsida för har redan kollat där. Tack på förhand Mvh Rickard

Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
Germax
13 november 2009 · 12 086 Inlägg

Jag skrev häromdan om hur man spänner styrningen på alla möjliga ställen, men hittar den inte nu tongue
Minns inte om det va här lr på AP.. Jag får väl ta de igen tongue

Jag förutsätter att du kollat alla 6 styrleder? Det sitter en bussning som ofta ger sig Nr 15 sen kan man även dra åt bult Nr 11.
Det sitter även en stor mutter ca 32mm på styrstången inne i kupen, den får man dra åt så in i hel..
Glappar det fortf så får man gå på styrsnäckan. Man drar åt den tills glappet försvinner, är snäckan "slut" kommer styrningen börja gå trögt i mitten innan du blivit av med glappet. Då är de bara acceptera läget lr byta styrsnäcka.

Senast redigerat av JapMax (13 november 2009)

DirektorIsaksson
14 november 2009 · 191 Inlägg

Tack så mycket för perffekt information JapMax! Har kollat styrlederna,men kan du förklara det där nr 11 och nr 15 lite bättre där hängde jag inte riktigt med:/

Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
SwedenBamse
24 januari 2010 · 3 Inlägg

Är det samma på en -89 smile Precis köpt bmw. så jag är inte så haj på dom...

Noxxer
24 januari 2010 · 1 482 Inlägg

Japmax.. du har inge bra tips på hur fan jag kommer åt styrnäckan på lättast sätt i 540?
Är ju förfan omöjligt.. sitter ju under topphelvettet...

Jag har redan bytt alla leder osv men glappet är kvar.. man ser hur stången in i snäckan rör sig, men utgående axel under snäckan står.... still.

BLT Service
Theracords Music Label
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang