Hur gick det till???

Alex_halvordsson
15 maj 2006 · 657 Inlägg

Har hört ett jäkla skrammel under senaste veckan varje gång jag har startat bilen, tänkte de va avgas-systemet som hängde på tre kvart å slog men icke... Kröp under bilen idag å kände på allt som kunde tänkas sitta löst å de satt fast, kände då på startmotorn - då var det den som hade lossnat, hur f*n kan den lossna bara sådär???? Aja, var ju lätt fixat iaf, bara att dra 2 bult så va saken biff

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
Matte1979
15 maj 2006 · 355 Inlägg

Om man inte har dragit åt bultarna tillräkligt hårt första gången så  vibrerar dem däna wink

volvo_240_tic ingen aning
15 maj 2006 · 687 Inlägg

Matte1979 skrev:
Om man inte har dragit åt bultarna tillräkligt hårt första gången så  vibrerar dem däna wink

kanske detta inte är rätt ställe i forumet att ställa en fråga om hur många som vet skilnaden mellan bult och skruv????
någon som vet??

även zebran har sina fläckar
Volvo S60 D "Black Ace" (2006)
Volvo 240 Estate "Klöver" (1981)
Drönirettab
15 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Bult: En ogängad eller utvändigt gängad stång eller pinne, avsedd att sammanfoga maskindelar e.d med.

Så säger iaf Nationalencyklopedien(fuskade lite). Fast folk i allmänhet säger väl bult fastän det är vanliga maskinskruvar också.

Senast redigerat av Drönirettab (15 maj 2006)

hansson_1985
15 maj 2006 · 106 Inlägg

ja råder dig att andvända locktait på dom skruvarna.. den låsnar gärna igen annars..

Alex_halvordsson
15 maj 2006 · 657 Inlägg

hansson_1985 skrev:
ja råder dig att andvända locktait på dom skruvarna.. den låsnar gärna igen annars..

Kanske skulle ta å göra de...

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
Alex_halvordsson
15 maj 2006 · 657 Inlägg

Matte1979 skrev:
Om man inte har dragit åt bultarna tillräkligt hårt första gången så  vibrerar dem däna wink

Har den suttit där under 2000mil i min ägo så är det ju skumt hur den kan lossna bara sådär...

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
Matte1979
16 maj 2006 · 355 Inlägg

Alex_halvordsson skrev:

Matte1979 skrev:
Om man inte har dragit åt bultarna tillräkligt hårt första gången så  vibrerar dem däna wink

Har den suttit där under 2000mil i min ägo så är det ju skumt hur den kan lossna bara sådär...

Kan varit droppen som fått bägaren att rinna över den dagen bar a tongue

TS_quattro fyrkrafsare
16 maj 2006 · 1 443 Inlägg

använd blå loctite, inte grön (extra stark). om du drar fast dem med blå sitter de tills du vill ha loss dem, med grön sitter de oavsett om du vill att de ska lossna eller inte...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
16 maj 2006 · 1 660 Inlägg

volvo_240_tic skrev:

Matte1979 skrev:
Om man inte har dragit åt bultarna tillräkligt hårt första gången så  vibrerar dem däna wink

kanske detta inte är rätt ställe i forumet att ställa en fråga om hur många som vet skilnaden mellan bult och skruv????
någon som vet??

Vet att jag antagligen inte är korrekt, men jag brukar benämna bult i M10 dimension och uppåt .. skruv är "småjäklarna under den dim.

jonTe
16 maj 2006 · 5 710 Inlägg

Drönirettab skrev:
Bult: En ogängad eller utvändigt gängad stång eller pinne, avsedd att sammanfoga maskindelar e.d med.

Så säger iaf Nationalencyklopedien(fuskade lite). Fast folk i allmänhet säger väl bult fastän det är vanliga maskinskruvar också.

Nationalencyklopedien suger.....kollar man t.e.x Wikipedia får man annorlunda resultat som enligt mig stämmer bättre med verkligheten:

Skruv:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skruv
Bult:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bult

Liknande kan man se i andra uppslagsverk...
Tar man ett kik i verkstadshandboken (den svarta) så hittar man inget som heter "bult" ...och inte heller i konstruktionsanvisningar i ämnet fästelement.

MVH en med topplocksskruv och hjulskruv på sin bil wink

MVH Jonas
..............
Matte1979
16 maj 2006 · 355 Inlägg

GT90 skrev:

volvo_240_tic skrev:

Matte1979 skrev:
Om man inte har dragit åt bultarna tillräkligt hårt första gången så  vibrerar dem däna wink

kanske detta inte är rätt ställe i forumet att ställa en fråga om hur många som vet skilnaden mellan bult och skruv????
någon som vet??

Vet att jag antagligen inte är korrekt, men jag brukar benämna bult i M10 dimension och uppåt .. skruv är "småjäklarna under den dim.

Instämmer smile

volvo_240_tic ingen aning
16 maj 2006 · 687 Inlägg

ska jag lära er den största skilnaden mellan en skruv och en bult???

vi kan ju sägga att du skall köpa 1kg skruvar men säger bultar så får du 1kg skruvar med muttrar...

alltså en bult är en skruv med en mutter på, ingen skilnad på storlek
men oftast så kallar man ju de större skruvarna till bultar, även jag gör det... så det så.....

även zebran har sina fläckar
frasse4
16 maj 2006 · 736 Inlägg

volvo_240_tic skrev:
ska jag lära er den största skilnaden mellan en skruv och en bult???

vi kan ju sägga att du skall köpa 1kg skruvar men säger bultar så får du 1kg skruvar med muttrar...

alltså en bult är en skruv med en mutter på, ingen skilnad på storlek
men oftast så kallar man ju de större skruvarna till bultar, även jag gör det... så det så.....

Intressant man kan säga att om något som ska sitta fast med en bult, och att denna bulten av någon anledning övergår till en skruv har man problem...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Malmoe SSS -12
16 maj 2006 · 3 217 Inlägg

Är inte det här skruv vs. bult lite off topic nu?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
PureLuck Mental retard :D
17 maj 2006 · 98 Inlägg

volvo_240_tic skrev:

Matte1979 skrev:
Om man inte har dragit åt bultarna tillräkligt hårt första gången så  vibrerar dem däna wink

kanske detta inte är rätt ställe i forumet att ställa en fråga om hur många som vet skilnaden mellan bult och skruv????
någon som vet??

För inte så länge sen gjorde man en deffination där det enda som kallas bult "egentligen" är sk. Franskabult ALLA andra gamla "bultar" kallas numera skruv helt enkelt oavsett storlek så e det en skruv.

FRA Var har jag lagt mina blåa byxor ???
volvo_240_tic ingen aning
17 maj 2006 · 687 Inlägg

frasse4 skrev:

volvo_240_tic skrev:
ska jag lära er den största skilnaden mellan en skruv och en bult???

vi kan ju sägga att du skall köpa 1kg skruvar men säger bultar så får du 1kg skruvar med muttrar...

alltså en bult är en skruv med en mutter på, ingen skilnad på storlek
men oftast så kallar man ju de större skruvarna till bultar, även jag gör det... så det så.....

Intressant man kan säga att om något som ska sitta fast med en bult, och att denna bulten av någon anledning övergår till en skruv har man problem...

precis

även zebran har sina fläckar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang