Optima eller Tudor??

krutmats
17 november 2009 · 1 892 Inlägg

Jag har kört fast lite,
vilket batteri ska jag använda till mitt ljudbygge?

2st  RF  T110D2 basar ska drivas med 1st RF T10001 Steg
sen fram o baksystem med ett T4004

Ca 1500rms

vilket batteri är mest värt sitt pris?
letat men hittar inget svar bland andra trådar

Drönirettab
17 november 2009 · 21 761 Inlägg

Vilket Tudor menar du, Maxxima eller?

michieff ljudfantast
17 november 2009 · 1 372 Inlägg

de flesta du pratar med här skulle rekommendera banner running bull om man snackar prisvärdighet, men du menar nog ett DC batteri som kan cyklas flera gånger fastän det är djupt urladdat. isf tycker jag nog maxxima är ett bra val.

krutmats
18 november 2009 · 1 892 Inlägg

Ja Maxximat ligger väl närmst till hands, 900 eller vad det heter?

michieff skrev:
de flesta du pratar med här skulle rekommendera banner running bull om man snackar prisvärdighet, men du menar nog ett DC batteri som kan cyklas flera gånger fastän det är djupt urladdat. isf tycker jag nog maxxima är ett bra val.

Ja precis så hade jag tänkt,
ett rent bilstereobatteri
:S

Soderqvist
18 november 2009 · 660 Inlägg

Var och kika på lite nya batterier och min återförsäljare sa det att det var bara glömma Optima Banner stinger och Maxxima..

Nu är det Hollywood som gäller, slår tydligen alla konkurenteran på fingrarna.

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Drönirettab
18 november 2009 · 21 761 Inlägg

krutmats skrev:
Ja Maxximat ligger väl närmst till hands, 900 eller vad det heter?

900DC är det i så fall, det är djupcyklingsmodellen av Maxxima. smile

Soderqvist skrev:
Nu är det Hollywood som gäller, slår tydligen alla konkurenteran på fingrarna.

De var ju vääldigt lika Stinger förstås. CCA-värdet är helt klart bra, men ingen större skillnad jämfört med tex Stinger eller Optima för samma kapacitet. smile

Koop
18 november 2009 · 1 867 Inlägg

CCAvärdet betyder allt i detta fallet, och kom ihåg att CCA't på dessa utomlandsbatterier är angett vid rumstemp och inte -20 som på batterier avsedda för nordiska marknader.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Drönirettab
18 november 2009 · 21 761 Inlägg

Nja, CCA är alltid CCA. Har någon batteritillverkare skrivit CCA så gäller det också vid -18 grader, däremot kan man ha använt olika mätstandarder (tex EN, DIN, SAE). De andra värdena som anges hos Hollywoods batterier (även Stinger och Odyssey) är ganska ovanliga, det är mest dessa batteritillverkare som skriver såna värden. smile

Eftersom Pulse Hot Cranking Amps (PHCA) inte skrivs ut av andra tillverkare så är det knappast en vanlig mätstandard, det är nog troligen ovanstående tillverkare som har "hittat på" den för att ge en referens hur batteriet klarar av korta höga strömpulser.

Short circuit current (kortslutningsström) finns det gissningsvis någon form av mätstandard för, men det verkar i princip omöjligt att hitta fakta om hur mätningen går till.

krutmats
18 november 2009 · 1 892 Inlägg

för en vanlig dödlig innebär detta vaddå?

Vilket batteri är bäst för mig och vilket batteri får man mest för  pengarna?

michieff ljudfantast
18 november 2009 · 1 372 Inlägg

eftersom du ska ha ett DC-batteri, så är tudor maxxima riktigt värt sina stålar tycker jag. Strax över 2000 pix och presterar bra i effektväg vad jag hört. Vad är prisvärt för dig?, alltså vilken budget har du?

finns en bra lista på välkända bilstereobatterier här:
http://www.blekingebilradio.se/ListProd … x?cat=1669

krutmats
19 november 2009 · 1 892 Inlägg

ja 2000 är vad jag hade tänkt mig.

kan ni kika på detta åt mig, är detta rimligt?
Det är en ritning (typ) på mitt ljudbygge
är säkringsstorlekarna rimliga pch storleken på kablarna?



https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/803791_kex3rp.jpg

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
19 november 2009 · 2 009 Inlägg

Soderqvist skrev:
Var och kika på lite nya batterier och min återförsäljare sa det att det var bara glömma Optima Banner stinger och Maxxima..

Nu är det Hollywood som gäller, slår tydligen alla konkurenteran på fingrarna.

//Soderqvist

Tja hollywood, stinger kalla dom vad man vill men dom tillverkas av odyssey och det är samma batterier fast säljs lite dyrare endast för att det är till bilstereo som säljarna säger.

BTW. så har jag dödat 2 såna batterier och dom gillar inte att cyklas alls sad
Dock är det ju garanti på dom men ändå ......

Snabb stöm ger dom dock och används i ambulanser och dyligt.
Men det måste finna något som är bättre då detta är en 10 år gammal konstruktion på dom batterierna..

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
Black-Angel
19 november 2009 · 260 Inlägg

Låter som ett bra val, kolla gärna upp din laddning sen då dessa batterier mer än gärna vill ha 14.4-14.7 i laddning för att behålla lång livslängd.
Koppla gärna på en ctek laddare när du inte brukar bilen så kommer batteriet må kanon.

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
krutmats
19 november 2009 · 1 892 Inlägg

C-tec kommer det bli, saaben laddad 14.4  så det låter som det ska gå iaf smile

Hedde Superhedde
19 november 2009 · 255 Inlägg

Optimat är något dyrare och har en del lösningar med unika patent som gör batteriet mer driftsäkert än sina billigare konkurrenter. Batteriet används ofta i reservkraftssammanhang där funktion är a och o. Ström-mässigt så lämnar Optimat väldigt många CCA och CA i förhållande till Ah vilket är den rättvisa jämförelsen. Jag har själv kört Optima batterier i mina bilar i över 12år. Inte det billigaste alternativet men ett fantastiskt bra batteri. wink

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
krutmats
19 november 2009 · 1 892 Inlägg

hmm du gör ju inte valet lättare när du säger så där juhh
wink

men glad för åsikterna!
mitt stereokopplande då, ser det okej ut???

Drönirettab
19 november 2009 · 21 761 Inlägg

DJ_Hedde skrev:
Jag har själv kört Optima batterier i mina bilar i över 12år. Inte det billigaste alternativet men ett fantastiskt bra batteri. wink

Billigt är det ju inte, det håller jag med om. smile

I min fars gamla Amazon sitter det ett Optima 850, det fyllde 13 år i oktober. Har endast råkat ut för en megadjup urladdning (runt 2 V i vilospänning) under hela sin livstid, hände i våras har jag för mig, men det återhämtade sig och fungerar bra. smile

krutmats skrev:
mitt stereokopplande då, ser det okej ut???

Jag tycker iaf att det ser rejält ut, ska inte bli några problem med förluster eller trasiga säkringar. smile

Runn WS7 Avstängd
19 november 2009 · 1 031 Inlägg

Har optima i min så jag lägger min röst på det :-)

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Hedde Superhedde
19 november 2009 · 255 Inlägg

Drönirettab skrev:

DJ_Hedde skrev:
Jag har själv kört Optima batterier i mina bilar i över 12år. Inte det billigaste alternativet men ett fantastiskt bra batteri. wink

Billigt är det ju inte, det håller jag med om. smile

I min fars gamla Amazon sitter det ett Optima 850, det fyllde 13 år i oktober. Har endast råkat ut för en megadjup urladdning (runt 2 V i vilospänning) under hela sin livstid, hände i våras har jag för mig, men det återhämtade sig och fungerar bra. smile

krutmats skrev:
mitt stereokopplande då, ser det okej ut???

Jag tycker iaf att det ser rejält ut, ska inte bli några problem med förluster eller trasiga säkringar. smile

Haha min första bil en Opel Rekord blev stulen i Mora midsommar 1998.. I den satt ett Optima Red Top. När jag senare skulle hämta upp resterna av bilen på Mora Polisstation ett par dagar senare så var batterispänningen under 2V då allt stått på i deras garage.. Men batteriet klarade sig. Bara att ladda upp det!big_smile

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av DJ_Hedde (19 november 2009)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang