Bygge av baslåda

ludvig_svensk
22 november 2009 · 23 Inlägg

tack så mycket för tipset.
vad innebär det ljudmässigt med bandpasslåda då? det bästa från 2 världar? tongue
gör det mycket på ljudkvaliteten med slutstege eller är det bara för att få lite extra kräm?

Drönirettab
22 november 2009 · 21 761 Inlägg

Bandpasslådan spelar inte lika rappt och tajt som sluten, den kan spela ungefär som en basreflexlåda ifall den är helt korrekt uträknad och att baselementet är anpassat för just bandpasslåda. Den här lådtypen är dock svårare än basreflex/sluten att räkna på, därför blir det verkliga resultatet tyvärr ofta litegrann sämre än basreflex. smile

Polaren
22 november 2009 · 352 Inlägg

vad jag lärt mig om man har en sedan så ska man fixa reflexrör som sticker upp i hatthyllan pga att då får man in ljudet i bilen istället för bagaget samt vända elementen inåt mot sätena för att slå ljudet inåt i bilen.

Gas funkar ju även om man hör av alla att det är skräp men om du är ute efter lite simplare ljud skulle jag satsa på något sånt. köpte själv kenwood 12 kfc w3011 för 699 dock tillverkas de inte längre men de spelar väldigt fint.

Senast redigerat av Polaren (22 november 2009)

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
evilaudio
22 november 2009 · 16 195 Inlägg

Polaren skrev:
vad jag lärt mig om man har en sedan så ska man fixa reflexrör som sticker upp i hatthyllan pga att då får man in ljudet i .ilen istället för .agaget samt vända elementen inåt mot sätena för att slå ljudet inåt i .ilen.

Gas funkar ju även om man hör av alla att det är skräp men om du är ute efter lite simplare ljud skulle jag satsa på något sånt. köpte själv kenwood 12 kfc w3011 för 699 dock tillverkas de inte längre men de spelar väldigt fint.

vilket e helt fel... sätter du upp portarna genom hatthyllan å sen låter basarna spela i skufffen så kommer de låta pannkaka.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Polaren
22 november 2009 · 352 Inlägg

evilaudio skrev:

Polaren skrev:
vad jag lärt mig om man har en sedan så ska man fixa reflexrör som sticker upp i hatthyllan pga att då får man in ljudet i .ilen istället för .agaget samt vända elementen inåt mot sätena för att slå ljudet inåt i .ilen.

Gas funkar ju även om man hör av alla att det är skräp men om du är ute efter lite simplare ljud skulle jag satsa på något sånt. köpte själv kenwood 12 kfc w3011 för 699 dock tillverkas de inte längre men de spelar väldigt fint.

vilket e helt fel... sätter du upp portarna genom hatthyllan å sen låter basarna spela i skufffen så kommer de låta pannkaka.

Det är väl helt upp till hur vinklarna i lådan är byggda hur basen slår i lådan

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
evilaudio
22 november 2009 · 16 195 Inlägg

Polaren skrev:

evilaudio skrev:

Polaren skrev:
vad jag lärt mig om man har en sedan så ska man fixa reflexrör som sticker upp i hatthyllan pga att då får man in ljudet i .ilen istället för .agaget samt vända elementen inåt mot sätena för att slå ljudet inåt i .ilen.

Gas funkar ju även om man hör av alla att det är skräp men om du är ute efter lite simplare ljud skulle jag satsa på något sånt. köpte själv kenwood 12 kfc w3011 för 699 dock tillverkas de inte längre men de spelar väldigt fint.

vilket e helt fel... sätter du upp portarna genom hatthyllan å sen låter basarna spela i skufffen så kommer de låta pannkaka.

Det är väl helt upp till hur vinklarna i lådan är byggda hur basen slår i lådan

svar NEJ...   man kan i korta drag förklara de så här... de toner som kommer från porten kommer att öva ca 2-3 db medans de toner som kommer från konen kommer att dämpas säkert lika mycke pga baksäte å plåten... så de kommer bli ca 6db skillnad mellan membran å port... visst att de kommer spela men de kommer fan inte låta bra.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Polaren
22 november 2009 · 352 Inlägg

hörs det såväl att en som aldrig hållt på med ljud märker den stora skillnaden? han ska väl inte direkt tävla antar jag.

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
evilaudio
22 november 2009 · 16 195 Inlägg

Polaren skrev:
hörs det såväl att en som aldrig hållt på med ljud märker den stora skillnaden? han ska väl inte direkt tävla antar jag.

jo de gör de..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Futopia Stockholm Streetrace Crew
23 november 2009 · 160 Inlägg

Polaren skrev:
hörs det såväl att en som aldrig hållt på med ljud märker den stora skillnaden? han ska väl inte direkt tävla antar jag.

Saxat får Wikipedia:

Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas. För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring.


När man pratar om förstärkning till ljudsystem (effekt) blir det krångligare. För att lyssnaren ska uppfatta en fördubbling av ljudnivån krävs ca 10dB ökad effekt.

Om 1 W ger 10 dBSPL och man vill öka till 20 dBSPL måste effekten ökas till 10 W. Om 1 W ger 10 dBSPL och man ökar till 2 W kommer ljudtrycket öka till 13 dBSPL.

Senast redigerat av Futopia (23 november 2009)

michieff ljudfantast
23 november 2009 · 1 372 Inlägg

Polaren skrev:
hörs det såväl att en som aldrig hållt på med ljud märker den stora skillnaden? han ska väl inte direkt tävla antar jag.

ett bra tips till dig polarn, sluta skriv dina egna teorier. När du ska hjälpa folk i trådar, så tänk till lite innan du svamlar om något och kolla upp fakta så det åtminstone kan låta eftertänkt när du skriver något. En heads up helt enkelt.

ludvig_svensk
23 november 2009 · 23 Inlägg

ok så bandpass är inte att rekommendera då?.....

tror det e bäst att täta mellan säte och  låda och utnyttja skidluckan. hoppas det int eär nått fel i det.

jag ska ju definitivt inte tävla utan det e ju mer att trivselspela.
blir nog ett element för runt tusingen.

Frissan
23 november 2009 · 4 693 Inlägg

Jag har en bandpasslåda som spelar på bra, dock proffsbyggd. Inget jag skulle ge mig på själv tror jag.

Booyakasha!
Drönirettab
23 november 2009 · 21 761 Inlägg

ludvig_svensk skrev:
ok så bandpass är inte att rekommendera då?

Den är som sagt svårare att få till på ett bra sätt, men det är dock lättast att få in allt ljud i kupen med den lådtypen eftersom allt ljud leds ut via porten som i sin tur ska vara riktad in i kupen. smile

Jag kan räkna på en bandpasslåda om du känner att du vill testa en sån, blir inte ljudet som du har tänkt dig så är det bara att bygga en annan lådtyp.

ludvig_svensk
23 november 2009 · 23 Inlägg

det får du väldigt gärna göra.vore as-schysst. har inte riktigt bestämt mig för vilket element jag ska ha än men lovar att jag hör av mig smile

ludvig_svensk
24 november 2009 · 23 Inlägg

en annan fråga. vilket material är bäst att använda. har hört att det ska vara bäst resonans i spånskiva men det är obekräftade uppgifter.
vad tycker ni?

Tokken Team dBakuten
24 november 2009 · 3 453 Inlägg

ludvig_svensk skrev:
en annan fråga. vilket material är bäst att använda. har hört att det ska vara bäst resonans i spånskiva men det är obekräftade uppgifter.
vad tycker ni?

SÖÖÖÖK i ämnet.. det har diskuterats väldigt nyligen.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
BJonsson
24 november 2009 · 4 074 Inlägg

ludvig_svensk skrev:
en annan fråga. vilket material är bäst att använda. har hört att det ska vara bäst resonans i spånskiva men det är obekräftade uppgifter.
vad tycker ni?

Ja söka kan vara en bra ide! men för att svara på frågan så,ja spån har lägre egenresonans och är lättare att bygga i då man ej behöver förborra som man lär göra i MDF. Dock så är MDF ett finare material att jobba med om man ska fräs och sånt men de antar jag att du inte ska göra. Spånskiva sliter ganska friskt på verktygen ochså men jag tycker det är klart lättare att hålla på med spån. och enligt MIG så är spån mera tätt men det håller inta alla med om vet jag.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
24 november 2009 · 8 744 Inlägg

Och jag säger då tvärt om, jag föredrar MDF! smile Klart roligare att jobba med då det blir snyggare snitt och känns stabilare, vist man bör förborra om man ska skruva men kör man spikpistol så spelar det ingen roll. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
kalle_kalle
24 november 2009 · 2 914 Inlägg

jag byggde i mdf. visst det kommer inte skilja så mycket ljudmässigt utan det är nog mer i "glädje att bygga" och ytfinnich (förlåt stavning) på lådan, jag tror det är det som skiljer.

Frissan
24 november 2009 · 4 693 Inlägg

Spån kör jag med för jag är snål och jag ska ändå inte sitta och titta på lådan när den är klar, den ska ligga i skuffen och pumpa!

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang