Bygge av baslåda

stahre
7 december 2009 ·

ludvig_svensk skrev:
ok. det är ju så dyrt med kända märken bara :S

kan man koppla ett slutsteg så att det antingen är passivt eller aktivt eller måste det kollas upp innan man köper det?

Förstår inte riktigt vad du menar?

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
7 december 2009 · 2 009 Inlägg

Sära på begreppen.
En baslåda kan va passiv eller aktiv.
Detta innebär endas att en passiv låda behöver ett slutsteg.
Och en aktiv låda har redan ett inbyggt slutsteg.

Hur man kopplar slutsteg har inget med detta att göra.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Jonathan_lindgren
7 december 2009 · 297 Inlägg

BMTech skrev:
Sära på begreppen.
En baslåda kan va passiv eller aktiv.
Detta innebär endas att en passiv låda behöver ett slutsteg.
Och en aktiv låda har redan ett inbyggt slutsteg.

Hur man kopplar slutsteg har inget med detta att göra.

tycker egentligen hela begreppet är fel där, då det får samma sak att låta som 2 olika roll

Frissan
7 december 2009 · 4 693 Inlägg

En passiv låda är bara ett baselement och en låda.
En aktiv är ett baselement, ett inbyggt slutsteg och en låda.

Så vad var det nu du menade?

Senast redigerat av Softis (7 december 2009)

Booyakasha!
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
7 december 2009 · 2 009 Inlägg

Om man gillar softis förklaring bättre kan man läsa den istället för den är oxå rätt..

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
ludvig_svensk
8 december 2009 · 23 Inlägg

BMTech skrev:
Sära på begreppen.
En baslåda kan va passiv eller aktiv.
Detta innebär endas att en passiv låda behöver ett slutsteg.
Och en aktiv låda har redan ett inbyggt slutsteg.


Hur man kopplar slutsteg har inget med detta att göra.

ok nu fattar jag att det inte hänger på hur man kopplar slutsteget men jag fattar inte detta.
vad blir skillnaden mellan passiv och aktiv när båda har slutsteg. det kan väl inte bli nån ljudskillnad beroende på om slutsteget är inbyggt eller inte? yikes

Tokken Team dBakuten
8 december 2009 · 3 453 Inlägg

Men LÄÄÄS IGEN!! En passiv låda HAR INGET slutsteg! Detta skall köpas separat.

Och en aktiv HAR ett slutsteg inbyggt..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Frissan
8 december 2009 · 4 693 Inlägg

Suck, jag tar det igen....

AKTIV BASLÅDA

En aktiv baslåda har inbyggt slutsteg, oftast med lite effekt. Dessa används till utfyllnad av orginalljud för att få ett litet lyft på ljudet. Också bra när man har dåligt med plats i skuffen.

PASSIV BASLÅDA

En passiv baslåda har inget inbyggt slutsteg. Du måste alltså köpa ett löst som matchar basen. Dessa lådor kan du från utfyllnad ända till tävlingsnivå.

Booyakasha!
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
8 december 2009 · 2 009 Inlägg

Softis skrev:
Suck, jag tar det igen....

AKTIV BASLÅDA

En aktiv baslåda har inbyggt slutsteg, oftast med lite effekt. Dessa används till utfyllnad av orginalljud för att få ett litet lyft på ljudet. Också bra när man har dåligt med plats i skuffen.

PASSIV BASLÅDA

En passiv baslåda har inget inbyggt slutsteg. Du måste alltså köpa ett löst som matchar basen. Dessa lådor kan du från utfyllnad ända till tävlingsnivå.

Hoppas det går hem denna gången roll
Jag håller tummarna smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
Frissan
8 december 2009 · 4 693 Inlägg

Haha tack big_smile

Booyakasha!
ludvig_svensk
8 december 2009 · 23 Inlägg

ok ursäkta om jag ställer lite dumma frågor men jag tror det är ni som inte förstår mig tongue

oavsett vilken lådtyp man väljer så kommer man ju att använda förstärkare, det skriver ni ju själva. så om man då antar att det är lika starka förstärkare till båda basarna så borde det väl inte bli nån skillnad. men skit samma. låter på er som att passiv är bäst så jag kör på det smile

tror ni det är dumt att köpa begagnade slutsteg?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
8 december 2009 · 8 744 Inlägg

Om du har 2st identiska lådor varav den ena är passiv och den andra aktiv, men med lika mycket effekt så blir det ingen skillnad nej. Men så vitt jag vet så finns det inte heller, utan det är alltid nåt som skiljer. Så en aktiv kan (som redan sagts 1000 gånger) fungera bra om man vill fylla ut ljudet lite, men vill man verkligen få till tryck i bilen och även ha möjlighet att uppgradera sig framöver så är passivt bättre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
michieff ljudfantast
8 december 2009 · 1 372 Inlägg

ludvig_svensk skrev:
ok ursäkta om jag ställer lite dumma frågor men jag tror det är ni som inte förstår mig tongue

oavsett vilken lådtyp man väljer så kommer man ju att använda förstärkare, det skriver ni ju själva. så om man då antar att det är lika starka förstärkare till båda basarna så borde det väl inte bli nån skillnad. men skit samma. låter på er som att passiv är bäst så jag kör på det smile

tror ni det är dumt att köpa begagnade slutsteg?

Tror du det är dumt att köpa en ny soffgrupp GUSTAV av Björn i Malmö, endast använd en månad kontra en splitterny soffgrupp GUSTAV från Ikea för dubbla priset?

Vad frågar du om egentligen?

Nej det är inte dumt att köpa begagnat men det ställer högre krav på dig som köpare. Du ska veta vad du letar efter och vad som är prisvärt. Det krävs lite mer brains att köpa begagnat än att gå in till MDS och fråga vad de rekommenderar och köper deras rekommendationer i butiken.

basreflex, slot, bandpass tillhör kategorien "portade lådor"
sluten låda är alltså motsatsen, ingen port.
DESSA ÄR LÅDTYPER.

Det du är inne på är passiv eller aktiv (efter vad du skrivit) och det är olika former av FÄRDIGA BASLÅDOR alltså lådor med bas i, då kan du antingen köpa en passiv låda (bas sitter i en låda men inget steg) eller en aktiv (bas sitter i en låda med ett steg inmonterat).

Det är stor skillnad på steg. Det är inte som att välja mellan gräddglassen från GB och SIA.

Frissan
9 december 2009 · 4 693 Inlägg

michieff skrev:

ludvig_svensk skrev:
ok ursäkta om jag ställer lite dumma frågor men jag tror det är ni som inte förstår mig tongue

oavsett vilken lådtyp man väljer så kommer man ju att använda förstärkare, det skriver ni ju själva. så om man då antar att det är lika starka förstärkare till båda basarna så borde det väl inte bli nån skillnad. men skit samma. låter på er som att passiv är bäst så jag kör på det smile

tror ni det är dumt att köpa begagnade slutsteg?

Tror du det är dumt att köpa en ny soffgrupp GUSTAV av Björn i Malmö, endast använd en månad kontra en splitterny soffgrupp GUSTAV från Ikea för dubbla priset?

Vad frågar du om egentligen?

Nej det är inte dumt att köpa begagnat men det ställer högre krav på dig som köpare. Du ska veta vad du letar efter och vad som är prisvärt. Det krävs lite mer brains att köpa begagnat än att gå in till MDS och fråga vad de rekommenderar och köper deras rekommendationer i butiken.

basreflex, slot, bandpass tillhör kategorien "portade lådor"
sluten låda är alltså motsatsen, ingen port.
DESSA ÄR LÅDTYPER.

Det du är inne på är passiv eller aktiv (efter vad du skrivit) och det är olika former av FÄRDIGA BASLÅDOR alltså lådor med bas i, då kan du antingen köpa en passiv låda (bas sitter i en låda men inget steg) eller en aktiv (bas sitter i en låda med ett steg inmonterat).

Det är stor skillnad på steg. Det är inte som att välja mellan gräddglassen från GB och SIA.

Har du tagit dig en rackapruttare så här på kvälls kvisten? lol

Booyakasha!
BJonsson
9 december 2009 · 4 074 Inlägg

Är nog bättre du bygger dig en koja!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
ludvig_svensk
10 december 2009 · 23 Inlägg

man kan se på diverse olika sidor att en del köper basar som presterar typ 1200w och så köper dom slutsteg på max 500w. vad e grejen? då kan dom väl inte utnyttja basen till max?

stRaend
10 december 2009 ·

nej det kan dom inte.

Frissan
10 december 2009 · 4 693 Inlägg

ludvig_svensk skrev:
man kan se på diverse olika sidor att en del köper basar som presterar typ 1200w och så köper dom slutsteg på max 500w. vad e grejen? då kan dom väl inte utnyttja basen till max?

Grejen är att en bas som klarar 1200w är mycket billigare än ett steg som levererar 1200w.

Senast redigerat av Softis (11 december 2009)

Booyakasha!
Jonathan_lindgren
10 december 2009 · 297 Inlägg

Softis skrev:

ludvig_svensk skrev:
man kan se på diverse olika sidor att en del köper basar som presterar typ 1200w och så köper dom slutsteg på max 500w. vad e grejen? då kan dom väl inte utnyttja basen till max?

Grejer är att en bas som klarar 1200w är mycket billigare än ett steg som levererar 1200w.

och troligen skulle det låta bättre om man gick ner i pris på basen och köpte dyrare slutsteg roll folk idag har ju noll koll, får höra nön gång varje vecka hur man alltid ska lägga mer pengar på basen eftersom det är den som spelar, så att den håller mm, mm. hört hur många ursäkter som helst... men ingen lyssnar på mej sad

Frissan
10 december 2009 · 4 693 Inlägg

Haha, känner igen det där Lindgren.

Jag byter bas rätt ofta och så fort jag har bytt så får man ett sms "hur många watt är det på den basen då?"

Jag bara tala om vad den tål, orkar inte förklara för alla hela tiden.

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang