Mercedes Klasser vs BMW Klasser. vilken?

Rquired Allmänt envis
20 november 2009 · 12 512 Inlägg

M103 skrev:
Vad gör BMWn så rolig att köra? En MB med säg 150-170hk måste väl ändå vara lite roligare än en 316.

Nej, Mercedes saknar viktfördelningen (även om MB hör till de mer balanserade bilarna rent generellt), styrningen och framför allt, kommunikationen till föraren.

Även om mercor är roliga blir det utan tvivel snäppet roligare när bilen förmedlar vad den och vägen har för sig på det viset en Bmw, oavsett om det är en 316i, X5 eller M3 gör.

I mina ögon har effekt inget direkt att göra med körglädje, utan effekt i kombination med rätt bil blir roligt. 300hp i en Volvo som är bångstyrig redan med 200hp är visserligen lite kul, men "kul" är inte samma sak som körglädje.

Tex. anses Mazda Miata vara en av de roligaste standardbilar man kan köra trots sina ~130hp, går man bakåt i tiden finns det oräkneliga engelska sportbilar med obefintlig effekt och balanserat exakt chassi som anses bjuda på "äkta klassisk körglädje".

Så nej, i mina ögon är inte en MB med 170hp roligare än en Bmw med 115. Dessutom, i så fall bör ju en Volvo med 250hp vara roligare än en MB med 170hp, och det stämmer inte alls?

Chassi och kommunikation > effekt, även om C/K+effekt naturligtvis är "roligast"

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rquired Allmänt envis
20 november 2009 · 12 512 Inlägg

M103 skrev:

hest skrev:

M103 skrev:
Vad gör BMWn så rolig att köra? En MB med säg 150-170hk måste väl ändå vara lite roligare än en 316.

Chassi med perfekt viktfördelning, men jag håller med dig, lite krut under huven måste det ändå vara smile

Jag har kört en 635CSI och en 730i E32 men de kändes ganska mycket som gamla mercor, tunga, stabila och väldigt trevliga att köra. Kan hålla med om mercor ibland kan ha lite diffus känsla i styrningen. Jag tycker t.o.m min 850 har mycket "roligare" och precisare styrning än mercan även om mercan har bättre fjädring och stabilitet.

Mercedes och Bmw är väldigt lika till uppträdandet, bortsett från de nyanser vi diskuterar här smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
21 november 2009 · 461 Inlägg

okej

Tack så mycket för allt information och tips.


ska börja åka runt och kolla på några bilar under veckan.
jag tänkte om ni kunde hjälpa mig med en "check list"

typ som

"växel låda [ ]
" röst under [x]


en sånt list. smile

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang