Volvo 740 GLT -88 Byta ventillyftare

Skalman
20 november 2009 · 508 Inlägg

Hej !

Jag sitter i funderingar till att köpa en Volvo 740 GLT 16V -88 med dåliga ventillyftare som skulle behöva bytas enligt ägaren och jag undrar om man kan köra med bilen som den är ca 40 mil hem från ägaren eller måste jag byta ventillyftare innan jag åker hem ?

Är det lätt att byta ventillyftare eller måste man riva hela motorn ?

Oljan är inte bytt på ca 2000 mil så det kan ju vara en bidragande orsak till att det tickar om ventillyftarna men jag byter dom ändå för det följde med bilen.

Vågar jag köra med bilen som det är tills minusgraderna kommer och byta ventillyftarna senare så man har något att göra när man har jul ledigt.

Måste man ta bort kamremmen och kammen för att byta ventillyftarna ?

Vad kan det kosta att lämna in bilen och få ventillyftarna bytta ?

Hur många timmar tar det att byta dom ?

Bilen har gått ca 26000 mil .

Sedan fungerar inte tankmätare och vad är det som brukar gå sönder på dom ?

// Fredrik

Senast redigerat av Volvo glidaren (20 november 2009)

B23
20 november 2009 · 94 Inlägg

Verkligen dags att byta oljan nu då.
Och kamremmen och det får du ta bort, byt det när du ändå är igång, eftersom ananrs kan du få kantarell stuvning om remmen går av.

ang tankmätaren så brukar jämt armaturen rosta sönder, så leta rätt på en tankarmatur i plast, mycket bättre! Ta väl hand om den!

Skalman
20 november 2009 · 508 Inlägg

Okej så det är ingen fara med att köra med bilen ?

Givetvis så kommer jag byta olja direkt . Har ni några förslag om vad för slags olja som är bra att hälla i ?
Vet inte om man ska välja syntetisk eller del syntetisk eller Mineral olja ? Har mineral olja i min Golf 2 GTI 16V och det funkar bra. Vet ju inte heller vad det varit för olja innan i motorn.

Vilken växellåda är den bästa växellådan att ha ?

Kommer sätta dit öppet luftfilter och extraktor grenrör för bättre flöde men hur många hästar till kommer det att ge ? Eller hästar kanske det inte ger men blir det bättre tryck i bilen från botten eller blir det bättre på högre varv ?

// Fredrik

Koffe89
21 november 2009 · 81 Inlägg

hehe kostar en del att byta alla lyftare :p bytte lyftare på insugskamen. kostade 180 kr st och de är 8 på en sida. Du får olja in lyftarna odentligt innan du sätter i dem (del sytet går bra) att göra på gjorde det med min innan.

B23
22 november 2009 · 94 Inlägg

Ett tipps är att fylla upp en glass bunke ex och lägga i lyftarna så dom fylls med olja. men glöm inte att nummrera dom!!!

Skalman
24 november 2009 · 508 Inlägg

Tackar för svaren !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang