Besluts ångest ang bilköp!

DirektorIsaksson
22 november 2009 · 191 Inlägg

både dfine och Rquired slog huvet på spiken! Jag har alltid velat ha en e36 då är frågan om jag hade vatt nöjd med volvon,som dfine sa jag hade säkerligen drömt om e36:an fortfarande.Men sen är det ju att man fått upp ögonen för turbo 5:an:P Men det återstår nu helt enkelt att prova båda bilarna verkar det som:P Men på tal om något helt annant så ringde jag på en 328:a idag och förhoppningsvis blir det en titt i helgen om det går som jag vill:)http://www.blocket.se/lund/Bmw_328im_Co … _8&w=1 där är den bmw:n.Och så är det denna volvon med http://www.blocket.se/simrishamn/Volvo_ … _8&w=3 Hade den varit 10k billigare hade det vatt intressant som fan.visst verkar vara i gott skick och såhära men runt 35k hade jag velat ge för den.

Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
Andreas 940 -utan 940
22 november 2009 · 1 728 Inlägg

dfine skrev:
Ja visst är dom inte särskilt svåra att trimma, men vad är det för mening med att ha 300++ hk på framhjulen??
1,2,3:an släpper ju bara, gasar du lite för mycket i kurvan understyr bilen åt helvete...

Jag tycker att TS ska satsa på en E36, han verkar verkligen vilja ha en sån och när det gäller själva körglädjen kommer Volvo inte ens i närheten av BMW. Volvon kan man få att gå rätt bra i kurvorna men den är helt enkelt inte byggd för det från början, alldeles för "instabila" och "gungiga" vilket betyder att den ändå bara går fort rakt fram.

Visst framhjulsdrift är inte bra när det gäller stripp -eller bankörning men vid vardaglig buskörning på motorväg och landsvägar duger den utmärkt. Hur ofta kör man på bana och pressar bilen till gränsen? Inte så ofta tror jag.

DirektorIsaksson skrev:
både dfine och Rquired slog huvet på spiken! Jag har alltid velat ha en e36 då är frågan om jag hade vatt nöjd med volvon,som dfine sa jag hade säkerligen drömt om e36:an fortfarande.Men sen är det ju att man fått upp ögonen för turbo 5:an:P Men det återstår nu helt enkelt att prova båda bilarna verkar det som:P Men på tal om något helt annant så ringde jag på en 328:a idag och förhoppningsvis blir det en titt i helgen om det går som jag vill:)http://www.blocket.se/lund/Bmw_328im_Co … _8&w=1 där är den bmw:n.Och så är det denna volvon med http://www.blocket.se/simrishamn/Volvo_ … _8&w=3 Hade den varit 10k billigare hade det vatt intressant som fan.visst verkar vara i gott skick och såhära men runt 35k hade jag velat ge för den.

Jag tycker det var ett bra pris på den där T5:an, han har ju kostat på den både väghållningskit och trim.
Det skulle bli dyrare att köpa en originalbil och montera dessa grejer själv i efterhand så jag tycker att du åtminstone ska provköra den.

ekelund88
22 november 2009 · 2 656 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Rquired: Jag vet att det överdrivs med effekten på enbart chippade 850 men det kostar inte mycket att sätta i en större turbo, spridare och hårdare tryckplatta så har man passerat 300hk-strecket med råge.
Nu jämförde jag med gamla M3 E36 av samma årsmodell och visst de är väl snabba för att vara standardbilar med sina 286hk men de är inte snabbare än en 940 T4 iaf.
Det är väl ingen som har påstått att M-modellerna är slöa, ingen original Volvo eller SAAB har en chans mot en sån men å andra sidan är de lätta att trimma.

hur tänker du nu :p kör du ifrån en m3a med en 940 t orginal ? :p haha rolig kille skiljer 120 hk o knappt nått i vikt vakna upp ur din dröm wink

om du sen säger att din e chippad mm smile så vräker vi upp limmets bmw ( den svarta e30in ) byggd på samma botten del som ovan nämda motor den gav 1000 hk + :p

haha wake up

Andreas 940 -utan 940
22 november 2009 · 1 728 Inlägg

ekelund88 skrev:
hur tänker du nu :p kör du ifrån en m3a med en 940 t orginal ? :p haha rolig kille skiljer 120 hk o knappt nått i vikt vakna upp ur din dröm wink

om du sen säger att din e chippad mm smile så vräker vi upp limmets bmw ( den svarta e30in ) byggd på samma botten del som ovan nämda motor den gav 1000 hk + :p

haha wake up

Jag skrev 940 T4, det är ingen officiell modell utan man får bygga dem själv. wink

jes
22 november 2009 · 582 Inlägg

BMW alla dagar året om.som en kompis till mej brukar säga :  volvo det är för fattiga människor!!

Senast redigerat av jes (22 november 2009)

hej
lodiseN
22 november 2009 · 806 Inlägg

Nu börjar sandlådan komma haha:D

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Andreas 940 -utan 940
22 november 2009 · 1 728 Inlägg

jes skrev:
BMW alla dagar året om.som en kompis till mej brukar säga :  volvo det är för fattiga människor!!

BMW-ägare brukar hävda att det inte alls är så dyrt att äga en BMW och att det är dyrare reservdelar till Volvo, kan ni bestämma er?
Hittade en gammal tråd som exempel: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=57040

lodiseN
22 november 2009 · 806 Inlägg

ekelund88 skrev:

Andreas 940 skrev:
Rquired: Jag vet att det överdrivs med effekten på enbart chippade 850 men det kostar inte mycket att sätta i en större turbo, spridare och hårdare tryckplatta så har man passerat 300hk-strecket med råge.
Nu jämförde jag med gamla M3 E36 av samma årsmodell och visst de är väl snabba för att vara standardbilar med sina 286hk men de är inte snabbare än en 940 T4 iaf.
Det är väl ingen som har påstått att M-modellerna är slöa, ingen original Volvo eller SAAB har en chans mot en sån men å andra sidan är de lätta att trimma.

hur tänker du nu :p kör du ifrån en m3a med en 940 t orginal ? :p haha rolig kille skiljer 120 hk o knappt nått i vikt vakna upp ur din dröm wink

om du sen säger att din e chippad mm smile så vräker vi upp limmets bmw ( den svarta e30in ) byggd på samma botten del som ovan nämda motor den gav 1000 hk + :p

haha wake up

aa men du det finns supror med 1500 hk på orginal bottendel och min pappa är LIIITTE starkare än din

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
IceEyes Varningar: För många..
22 november 2009 · 2 552 Inlägg

jes skrev:
BMW alla dagar året om.som en kompis till mej brukar säga :  volvo det är för fattiga människor!!

http://www.cultofmac.com/wordpress/wp-content/uploads/2009/11/DoubleFacePalm.jpg

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
lodiseN
22 november 2009 · 806 Inlägg

IceEyes skrev:

jes skrev:
BMW alla dagar året om.som en kompis till mej brukar säga :  volvo det är för fattiga människor!!

http://www.cultofmac.com/wordpress/wp-c … cePalm.jpg

Haha den bilden är bra, och passar perfekt

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
TMW-Performance Avstängd
22 november 2009 · 914 Inlägg

jes skrev:
BMW alla dagar året om.som en kompis till mej brukar säga :  volvo det är för fattiga människor!!

Sa han som inte har någon bil. Haha

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
ekelund88
22 november 2009 · 2 656 Inlägg

lodiseN skrev:

ekelund88 skrev:

Andreas 940 skrev:
Rquired: Jag vet att det överdrivs med effekten på enbart chippade 850 men det kostar inte mycket att sätta i en större turbo, spridare och hårdare tryckplatta så har man passerat 300hk-strecket med råge.
Nu jämförde jag med gamla M3 E36 av samma årsmodell och visst de är väl snabba för att vara standardbilar med sina 286hk men de är inte snabbare än en 940 T4 iaf.
Det är väl ingen som har påstått att M-modellerna är slöa, ingen original Volvo eller SAAB har en chans mot en sån men å andra sidan är de lätta att trimma.

hur tänker du nu :p kör du ifrån en m3a med en 940 t orginal ? :p haha rolig kille skiljer 120 hk o knappt nått i vikt vakna upp ur din dröm wink

om du sen säger att din e chippad mm smile så vräker vi upp limmets bmw ( den svarta e30in ) byggd på samma botten del som ovan nämda motor den gav 1000 hk + :p

haha wake up

aa men du det finns supror med 1500 hk på orginal bottendel och min pappa är LIIITTE starkare än din

haha :p låt han vara de smile men supror var kom de in i bilden ? smile läs om läs rätt gode man

och nej volvo 7/900 serie med t4 finns inte nej :p men tror inte heller limmets fanns serie producerad min tanke var o visa att du inte kan jämföra en trimmad bil med en orginal kärra ger inte riktigt rätt bild av de hela

TMW-Performance Avstängd
22 november 2009 · 914 Inlägg

ekelund88 skrev:

lodiseN skrev:

ekelund88 skrev:

hur tänker du nu :p kör du ifrån en m3a med en 940 t orginal ? :p haha rolig kille skiljer 120 hk o knappt nått i vikt vakna upp ur din dröm wink

om du sen säger att din e chippad mm smile så vräker vi upp limmets bmw ( den svarta e30in ) byggd på samma botten del som ovan nämda motor den gav 1000 hk + :p

haha wake up

aa men du det finns supror med 1500 hk på orginal bottendel och min pappa är LIIITTE starkare än din

haha :p låt han vara de smile men supror var kom de in i bilden ? smile läs om läs rätt gode man

och nej volvo 7/900 serie med t4 finns inte nej :p men tror inte heller limmets fanns serie producerad min tanke var o visa att du inte kan jämföra en trimmad bil med en orginal kärra ger inte riktigt rätt bild av de hela

Jag trodde t4 stod för 4cylindrig turbo? Har för mig att jag har sett båda 740 OCH 940 turbos..hmm Kanske drömmde smile

OT: Tar inget parti, då jag anser att båda bilarna e skitfula.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
lodiseN
22 november 2009 · 806 Inlägg

ekelund88 skrev:

lodiseN skrev:

ekelund88 skrev:

hur tänker du nu :p kör du ifrån en m3a med en 940 t orginal ? :p haha rolig kille skiljer 120 hk o knappt nått i vikt vakna upp ur din dröm wink

om du sen säger att din e chippad mm smile så vräker vi upp limmets bmw ( den svarta e30in ) byggd på samma botten del som ovan nämda motor den gav 1000 hk + :p

haha wake up

aa men du det finns supror med 1500 hk på orginal bottendel och min pappa är LIIITTE starkare än din

haha :p låt han vara de smile men supror var kom de in i bilden ? smile läs om läs rätt gode man

och nej volvo 7/900 serie med t4 finns inte nej :p men tror inte heller limmets fanns serie producerad min tanke var o visa att du inte kan jämföra en trimmad bil med en orginal kärra ger inte riktigt rätt bild av de hela

A inte fan vet jag sa bara det för att du börja rabbla upp e30n^^ varför kan man inte jämföra det då? det är ju precis som att du säger vi kan inte rejsa för att du har trimmat din å min är otrimmad.. och blev det här någon slags hk tävling nu lr? han undrade om 850 turbo och 2 andra bmw bilar och då ligger ju volvon med försprång eftersom man kan trimma den väldigt enkelt och det spelar väl ingen roll lr? eller ska han jämföra en volvo 740 glt och en 325a för att det ska bli rättvist

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
TMW-Performance Avstängd
22 november 2009 · 914 Inlägg

Lmao

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
jes
22 november 2009 · 582 Inlägg

TMW-Performance skrev:

jes skrev:
BMW alla dagar året om.som en kompis till mej brukar säga :  volvo det är för fattiga människor!!

Sa han som inte har någon bil. Haha

jodå min kompis har bil en bmw m5 en porsche cayenne och en porsche 993.och jag har en mercedes e320 och en bmw m3 dock har jag inte laddat upp några bilder då jag byter bil så ofta är då bara jobbigt.men vill du se mina samt min kompis bilar är du mer än välkommen och komma å hälsa på i stockholm jag sätter på kaffet smile

hej
mulleri
22 november 2009 · 508 Inlägg

jes skrev:

TMW-Performance skrev:

jes skrev:
BMW alla dagar året om.som en kompis till mej brukar säga :  volvo det är för fattiga människor!!

Sa han som inte har någon bil. Haha

jodå min kompis har bil en bmw m5 en porsche cayenne och en porsche 993.och jag har en mercedes e320 och en bmw m3 dock har jag inte laddat upp några bilder då jag byter bil så ofta är då bara jobbigt.men vill du se mina samt min kompis bilar är du mer än välkommen och komma å hälsa på i stockholm jag sätter på kaffet smile

Hur kom dina "kompisars" bilar in i resonemanget...

ekelund88
22 november 2009 · 2 656 Inlägg

lodiseN skrev:

ekelund88 skrev:

lodiseN skrev:

aa men du det finns supror med 1500 hk på orginal bottendel och min pappa är LIIITTE starkare än din

haha :p låt han vara de smile men supror var kom de in i bilden ? smile läs om läs rätt gode man

och nej volvo 7/900 serie med t4 finns inte nej :p men tror inte heller limmets fanns serie producerad min tanke var o visa att du inte kan jämföra en trimmad bil med en orginal kärra ger inte riktigt rätt bild av de hela

A inte fan vet jag sa bara det för att du börja rabbla upp e30n^^ varför kan man inte jämföra det då? det är ju precis som att du säger vi kan inte rejsa för att du har trimmat din å min är otrimmad.. och blev det här någon slags hk tävling nu lr? han undrade om 850 turbo och 2 andra bmw bilar och då ligger ju volvon med försprång eftersom man kan trimma den väldigt enkelt och det spelar väl ingen roll lr? eller ska han jämföra en volvo 740 glt och en 325a för att det ska bli rättvist

diskutionen var inte ens med dig men sa förklara för dig din supra motor sitter i vilken av dessa bilarna ? smile svar INGEN

han skrev att sin trimmade volvo motor körde ifrån en orginal 3.0 vilket inte är spec svårt då b230 fk/ft tål emot 300 hk var av jag sitter aldrig nånsin på ett forum o jämför en orginal mot en trimmad

= jag sa möter en orginal 940 t en m3 286 hk vinner m3an alla gånger och tog även med om hans var trimmad så möter vi upp med en trimmad m3 286 hk motor med = limmets då vinner med bmwn alla gånger av alla

och sen e de verkligen inte svårt o trimma en bmw motor du har ju ca 300 hk utan kompsänk bortplockad vanos utan ic och nåt chip med nedstäldtändning tex från motornord ~ 0.4 i ladd välbeprövat och kostar inte massor

sen att en massa tangentbordsryttare likt dig alltid tro sig ha rätt är väldigt jobbigt

jes
22 november 2009 · 582 Inlägg

mulleri skrev:

jes skrev:

TMW-Performance skrev:
Sa han som inte har någon bil. Haha

jodå min kompis har bil en bmw m5 en porsche cayenne och en porsche 993.och jag har en mercedes e320 och en bmw m3 dock har jag inte laddat upp några bilder då jag byter bil så ofta är då bara jobbigt.men vill du se mina samt min kompis bilar är du mer än välkommen och komma å hälsa på i stockholm jag sätter på kaffet smile

Hur kom dina "kompisars" bilar in i resonemanget...

för det var honnom jag citerade.tycker att det är ett skönt citat som väcker känslor hos folk i jantelagens sverige.jag tycker inte att volvo är för fattiga människor man kör väl det man har råd med.

Senast redigerat av jes (22 november 2009)

hej
Rquired Allmänt envis
22 november 2009 · 12 512 Inlägg

*Innan den här tråden blev Sandlåda, var det någon som hävdade att fwd duger utmärkt till vardags. Och jag kan inte annat än hålla med, men inte när det handlar om 200hp eller mer. Effektsiffran beror lite på bilmodell förstås.

Köper man en snabb bil är det inte längre strikt en vardagsbil, och då är plötsligt känslorna så mycket viktigare. Och det är då FWD faller i mina ögon, i en bil med mer än "vardagseffekt" blir det bara instabilt och ryckigt. En väldigt otrevlig känsla när man accelererar, samtidigt som folk brukar påstå att starka rwd bilar som tex M3 är svårkörda. En M3 kastar inte med baken om man inte provocerar, eller kör över bilens förmåga. Däremot är det betydligt lättare att få en rejäl understyrning när man har mycket effekt och ketchupkaraktär på framhjulen, vilken bil är det egentligen som beter sig farligt och opålitligt?

Den ökänt välbalanserade M3 eller en framtung bil med många hästar som lätt släpper loss på framhjulen?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang