Mitt första ljudbygge (bmw e36)

michieff ljudfantast
24 november 2009 · 1 372 Inlägg

Rigg0 skrev:

peakjonas skrev:
det jag kan tänkt få ut mera bass utan att bygga så mycket. har inte tänkt göra så mycke med mit första ljud smile

Om du nu måste ha 6x9" i hatthyllan så hade jag köpt ett par rejäla och lirat dem med ett steg, ställt in steget så det bara spelar "bas" smile

Låter (enligt mig mfl) pissigt när ljudet kmr bakifrån... Men basen får gärna komma bakifrån wink

nja jag vet då inga 6X9or som lär må bra av bara basfrekvenser. Om man krämar på för mycket så lär man knäcka spolen hur som helst. Det håller väl kanske i några dagar och kan ge ett sådär bra "tryck" men aldrig att det blir bra i längden.

Rigg0
24 november 2009 · 1 131 Inlägg

michieff skrev:

Rigg0 skrev:

peakjonas skrev:
det jag kan tänkt få ut mera bass utan att bygga så mycket. har inte tänkt göra så mycke med mit första ljud smile

Om du nu måste ha 6x9" i hatthyllan så hade jag köpt ett par rejäla och lirat dem med ett steg, ställt in steget så det bara spelar "bas" smile

Låter (enligt mig mfl) pissigt när ljudet kmr bakifrån... Men basen får gärna komma bakifrån wink

nja jag vet då inga 6X9or som lär må bra av bara basfrekvenser. Om man krämar på för mycket så lär man knäcka spolen hur som helst. Det håller väl kanske i några dagar och kan ge ett sådär bra "tryck" men aldrig att det blir bra i längden.

Beror ju på hur mkt bas man är ute efter och vad det är för grejer man har...

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
michieff ljudfantast
24 november 2009 · 1 372 Inlägg

Rigg0 skrev:

michieff skrev:

Rigg0 skrev:

Om du nu måste ha 6x9" i hatthyllan så hade jag köpt ett par rejäla och lirat dem med ett steg, ställt in steget så det bara spelar "bas" smile

Låter (enligt mig mfl) pissigt när ljudet kmr bakifrån... Men basen får gärna komma bakifrån wink

nja jag vet då inga 6X9or som lär må bra av bara basfrekvenser. Om man krämar på för mycket så lär man knäcka spolen hur som helst. Det håller väl kanske i några dagar och kan ge ett sådär bra "tryck" men aldrig att det blir bra i längden.

Beror ju på hur mkt bas man är ute efter och vad det är för grejer man har...

absolut, allt beror på..

men i 9 fall av 10 så vill man ha tryck eftersom det är bevisat att "lite bas vill ha mer bas" så största sannolikheten är att han trycker på sina stackars högtalare med delade basfrekvenser så att han till slut bränner spolen. Ett monosteg är i min mening endast för bashögtalare och inga midbasar/koaxer.

Rigg0
24 november 2009 · 1 131 Inlägg

michieff skrev:

Rigg0 skrev:

michieff skrev:

nja jag vet då inga 6X9or som lär må bra av bara basfrekvenser. Om man krämar på för mycket så lär man knäcka spolen hur som helst. Det håller väl kanske i några dagar och kan ge ett sådär bra "tryck" men aldrig att det blir bra i längden.

Beror ju på hur mkt bas man är ute efter och vad det är för grejer man har...

absolut, allt beror på..

men i 9 fall av 10 så vill man ha tryck eftersom det är bevisat att "lite bas vill ha mer bas" så största sannolikheten är att han trycker på sina stackars högtalare med delade basfrekvenser så att han till slut bränner spolen. Ett monosteg är i min mening endast för bashögtalare och inga midbasar/koaxer.

Nu tänkte jag inte att han skulle lira dem med en monosteg dock... Spelat mina dls 7x10 med bara bas med ett dls 5.25" kit i sommar, kan säga att det räckte gott om man bara vill ha "lite mer" bas.

Dock så är det som du säger, lite vill ha mer... Sen kan det ju vara trixigt att få in bas i en sedan (som han har) ifall han inte tänkt göra något större ingrepp som TS nämnde i ett inlägg...

"det jag kan tänkt få ut mera bass utan att bygga så mycket. har inte tänkt göra så mycke med mit första ljud"

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
BJonsson
24 november 2009 · 4 074 Inlägg

Finns ju även Open Air basar!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
peakjonas
25 november 2009 · 185 Inlägg

Nu har jag faktisk bestämt för att jag ska satsa på ett framsystem och kommit fram till att de är det bästa allternativet. Börjar med de till en början. har just nu bara diskanter där fram så så kanske satsa på 4, eller 5 tums högtalre där till en början. smile

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
luunggan
25 november 2009 · 956 Inlägg

peakjonas skrev:
Nu har jag faktisk bestämt för att jag ska satsa på ett framsystem och kommit fram till att de är det bästa allternativet. Börjar med de till en början. har just nu bara diskanter där fram så så kanske satsa på 4, eller 5 tums högtalre där till en början. smile

Jag hade kört på så stora som möjlig. Om du inte vill ändra något passar 5.25" direkt i originalhålen, men det är inte alltför mycket jobb med att få i 6.5". Det beror ju på om du vill arbeta lite.

Så här gjorde jag
https://www1.garaget.org/gallery/archive/43035/538047_jzyhuz.jpg

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
peakjonas
25 november 2009 · 185 Inlägg

jah har bara diskanter inge orginal hål för större i framdörrarna så att måste fixa lite för 5,25 och sen så kanske nå mera eftersom . tips på nå prisvärda högtalare som basar lite gran iaf och sen nå mera  i bilen bas eller om de behövs smile

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
michieff ljudfantast
25 november 2009 · 1 372 Inlägg

vad är din budget?

peakjonas
26 november 2009 · 185 Inlägg

några tussen bara har inte tänkt satsa så mycke på det här ljudet. första bygget så blir väl mer o mer eftersom

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
michieff ljudfantast
26 november 2009 · 1 372 Inlägg

peakjonas skrev:
några tussen bara har inte tänkt satsa så mycke på det här ljudet. första bygget så blir väl mer o mer eftersom

ok jag omformulerar, vad är dina krav?

Har du ambitionen att montera ett eventuellt kitsystem fram korrekt och dämpa ner så att du får en mer fylligare midbas etc, så är det alla gånger värt det. Imo så bör man inte bara bygga nåt halvdant för en betydande summa pengar och ett framsystem för "några tusen" borde nog kunna ses som en betydande summa. Så tipset är att verkligen montera grejerna korrekt med rätt stummhet i grejerna så ska du se att du blir nöjd.

MartinF
26 november 2009 · 372 Inlägg

Jag har mitt mtxkitt som jag hade i en e36a coupe över. Mtx txc5.1 säg till ifall du är intresserad.

Jag tog bort orginallådorna i skumgummi, sen tätade jag alla hål och utrymmen sågott det gick med pl400 nere vid lådorna. sen limma jag en smal baffel med pl400 i orginalhålet, väldigt smal, bara för att få tätt och en jämn yta att skruva högtalaren. Sen satte jag asfaltsmatta på plåten i och utanpå och sen dit med högtalaren.  Väldigt enkelt men effektivt och "osynligt"  Diskanterna la jag i framrutan, lät mycket bra för så lite jobb.

peakjonas
27 november 2009 · 185 Inlägg

okey, nå jag o en polare har faktisk fundera på 6,5 från  gas i  framdörrarna och ny diskant i orginalhål och sen ett par kicker 5,25 i hatthyllan där ogrginalen sitter. har funderatr på nå sådant men är inte riktigt säke rännu

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
DJTrooper
27 november 2009 · 240 Inlägg

5.25" sitter inte i dörrarna på bmw... dom sitter i kick panelen... den lilla panelen som går ner under instrument rädan... du behöver inte modda ngt för att få dit 5,25"...

peakjonas
27 november 2009 · 185 Inlägg

jag sa att 5.25 satt i hatt hyllan .

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
DJTrooper
28 november 2009 · 240 Inlägg

jo men du sa ju att du skulle uppgradera fram systemet och att det bara fanns diskant i dörrarna...
men som jag sa så sitter det altså 5,25 nere vid fötterna fram bakom den lilla plast kåpan

peakjonas
29 november 2009 · 185 Inlägg

nej, de sitter inga 5.25 där. endast diskanter fram smile 5.25 sitter i hatthyllan ...

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
evilaudio
29 november 2009 · 16 195 Inlägg

peakjonas skrev:
nej, de sitter inga 5.25 där. endast diskanter fram smile 5.25 sitter i hatthyllan ...

de sitter väl 5,25 nere vid fötterna.. sen sitter de "middar" i dörren samt diskanter.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Fellow
30 november 2009 · 1 581 Inlägg

Ska du verkligen lägga pengar på hatthyllan fortfarande?

DJTrooper
30 november 2009 · 240 Inlägg

ja det sitter 5,25 vid fötterna. sedan beror det på storlek på ljudet antingen har man mid och diskant i dörren eller bara diskant. plocka ner plastkåpan framför dörren under instrument panelen så hittar du 5,25 där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang