Får inge tryck i bassarna!

fr0berg
23 november 2009 · 113 Inlägg

jag får inge bra tryck i mina bassar. försöker ställa in men vet inte vad ja ska göra:( Jag har två stycken mds frr 12 i en dubbel låda till det har ja ett ssl 1200 watts slutsteg. Sen har ja en pioneer p-5100 sterio och ett mds m4 steg med ett par 6*9 och 6,5 högtalarna låter bra med inte basarna. Skulle någon kunna hjälpa mig och säga hur ja ska ställa in det?

kalle_kalle
23 november 2009 · 2 914 Inlägg

kolla så du får nog med ström åt sakerna (mäta volt) hur grov strömkabel har du? och vilket skick är ditt batteri i?? smile

Senast redigerat av kalle_kalle (23 november 2009)

fr0berg
23 november 2009 · 113 Inlägg

Jag har nästan nytt batteri. Sladdarna är rätt tjocka inte nå smala saker. När man spelar på låg volym så låder basen bra men när man höjer så börjar den låta konstigt. Men ja har över 12 v när det låter så

kalle_kalle
23 november 2009 · 2 914 Inlägg

fr0berg skrev:
Jag har nästan nytt batteri. Sladdarna är rätt tjocka inte nå smala saker. När man spelar på låg volym så låder basen bra men när man höjer så börjar den låta konstigt. Men ja har över 12 v när det låter så

hur stor exakt?
ditt ssl 1200W måste ha åtminstånde 20mm2, (om nu inte ditt batteri är i skuffen) vilka ohm har du kopplat i? det är ju bra att ditt batteri är nytt, vilket skick är din generator i??

det med att det är över 12v är det en ren gissning eller??

WooDMaN WooDMaN´s Buller golf :)
23 november 2009 · 1 834 Inlägg

fr0berg skrev:
jag får inge bra tryck i mina bassar. försöker ställa in men vet inte vad ja ska göra:( Jag har två stycken mds frr 12 i en dubbel låda till det har ja ett ssl 1200 watts slutsteg. Sen har ja en pioneer p-5100 sterio och ett mds m4 steg med ett par 6*9 och 6,5 högtalarna låter bra med inte basarna. Skulle någon kunna hjälpa mig och säga hur ja ska ställa in det?

En tanke som slår mig. Har du kollat att basarna är fasvända rätt. Annars slår dom ut varandra och det blir ingen bas.


//WooDMaN

Bilder från träffar. WooDMaNś foto
Sponsorer |MDS ||Bollnäs bilvård |
fr0berg
23 november 2009 · 113 Inlägg

nej 20mm har ja inte:/ Generatorn är gamal:( Neej 12, någoting v mätte det. är nybörjare men vad menar du med ohm?

fr0berg
23 november 2009 · 113 Inlägg

är ju nybörjare så vad är fasvända?

kalle_kalle
23 november 2009 · 2 914 Inlägg

fr0berg skrev:
är ju nybörjare så vad är fasvända?

att plus är på minus och minus sitter på plus. alltså plus och minus sitter på rätt...

så du inte satt plus på plus och minus på minus på ena basen och den andra är plus på minus och minus på plus så dom arbetar åt olika håll.

kalle_kalle
23 november 2009 · 2 914 Inlägg

fr0berg skrev:
är ju nybörjare så vad är fasvända?

att plus är på minus och minus sitter på plus. alltså plus och minus sitter på rätt...

så du inte satt plus på plus och minus på minus på ena basen och den andra är plus på minus och minus på plus så dom arbetar åt olika håll.

fr0berg
23 november 2009 · 113 Inlägg

okej, nej det sitter rätt. när ja höjer över 30 så börjar det låta dåligt

Drönirettab
23 november 2009 · 21 761 Inlägg

När basarna börjar låta dåligt, rör sig konerna väldigt mycket då?
Har du vridit upp Bass Boost på slutsteget?

fr0berg
23 november 2009 · 113 Inlägg

ja den har ja vridigt upp!

stahre
23 november 2009 ·

fr0berg skrev:
ja den har ja vridigt upp!

VRID av den då!

Senast redigerat av stahre (23 november 2009)

fr0berg
23 november 2009 · 113 Inlägg

aa ska testa imon

stahre
23 november 2009 ·

Hur mkt har du gain uppvridet då? och hur ser dom andra inställningarna ut på steget idag?

kalle_kalle
23 november 2009 · 2 914 Inlägg

vrid ner till noll på gain, sedan vrider du upp volymen till typ 75-80 % av fullt (eller tills det börjar låta illa i framsystemet) och sen vrider du upp försiktigt på gain tills det börjar låta illa sen vrider du ner den igen och Bass boost förvränger signalen till basarna så dom får hälften av kylningen dom borde få. så bassboost ska vara på noll. ALLTID ( http://www.icixsound.com/iv/view_video. … ccfa94cebd ) (ja lonefox wink jag stal den från dig wink)

Black-Angel
24 november 2009 · 260 Inlägg

Ingen loudness e påkopplad i stereon heller ?

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
fr0berg
24 november 2009 · 113 Inlägg

vad är gain? Steget är inställt nu på bass boost 0. crossover freqv 40 hz. mode full range. level 50 %. input sensivity 100mv-2v

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
24 november 2009 · 2 009 Inlägg

vad är gain?
Steget är inställt nu på bass boost 0. = bra
crossover freqv 40 hz. = testa lite högre runt 80 brukar funka för slutna lådor men är en smaksak.
mode full range. Detta är antagligen en brytare och den ska stå i LP om det finns.
level 50 %.........?
input sensivity 100mv-2v = Detta är gain. Är det den som står på 50 % så öka den till 75 %

Har du en cd enhet där du inte kan justera basens volym på så kan du köra det gamla epa tricket vi alltid gjorde.
Du ställer ner gain på 0 sen skruvar du upp framsystemet så det spelar så högt det orkar och låter bra.
Därefter skruvar du upp basen till lagom nivå så det lirar ihop.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
fr0berg
24 november 2009 · 113 Inlägg

leveln står på hälften. det finns bara två lägen på input sensitivity

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang