kondensator?

mr_colt
17 maj 2006 · 41 Inlägg

hejsan!

jag har lite funderingar runt vad en kondensator gör för något?

gör det någon skillnad på basen?

Mvh:Robin

ogio www.rallyshop.se
17 maj 2006 · 551 Inlägg

Det Gör Stor Skillnad, Du Slkipper Sladdrig Bas Och Spänningsfall

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT
Volkswagen Golf VR6 "VR6 - OGIO -" (1992)
Sharky
17 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Ogio lever kanske mera på tro än faktisk verklighet.


Konding:

En konding i bilstereosammanhang kan man se som ett litet batteri.

Och det som en konding kan, notera kan, göra vid en installation där man har dessa typiska fyra meter mellan batteri och steg är att se till att steget får nog med ström när slutstegets nätdel switchar (vilket den gör med mellan 100kHz och några Mhz beroende på konstruktion) och på så sätt nullifiera den ledningsinduktans man har mellan batteri -steg.
Det har alltså inget att göra med attacker i själva musiken, speciellt inte när kondingen sitter vid ett bassteg. Tänk på att om bassteget är skuret vid 100Hz så ligger snabbaste stigtiden på 2.5ms och i den tidsdomänen spelar induktansen i ledningen mellan batteri och steg ingen roll.

Den springande punkten är att en konding bara orkar lämna "extra ström" i någon millisekund och att de frekvenser som går till bassteget är för låga för att denna millisekund skall spela någon betydelse vad gäller att hålla upp spänningen i sig till slutsteget. (alltså dess förmåga att minska spänningsfall är ytterst minimal)


Fladdrig bas:

Fladdrig bas beror knappast på att man saknar en ytter konding. I dom fall där en yttre konding verkligen förmår att tajta upp basen så torde det vara bättre att göra en ordentlig installation eller skaffa ett fungerade slutsteg istället.

Fladdrig bas beror nog sannolikt oftast på en grov mismatch mellan högtalarens s.k small-thieleparametrar - lådans utforming och matchningen mot kupen.

Fladdrig bas kan även bero på en låg resulterande impedans vilket leder till att slutsteget inte orkar hålla i elementet pga låg dämpfaktor och/eller strömklippning i slutstegets utgångskretsar.
Långa tunna högtalarkablar kan också vara en bov.

Tänk också på att fasgången mellan bas - mid och mid/diskants egenskaper spelar mycket stor roll för hur fast och tydlig en transient bassignal uppfattas.


Hörsel och Pyskoakustik:

Hörselminnet är ett par sekunder långt. För att avgöra faktiska skillnader i ljud så måste man köra riktiga A-B tester där man kopplar om mellan två källor där lyssnaren inte vet vilken som är vilken.
(Psykoakustisk bias kallas det för om man vet vad som är vad och då får man inga vettiga resultat).

Detta förringar inte det faktum att tyckandet när man lyssnar faktiskt spelar roll. Alla ljudtekniker och inspelningstekniker använder en kombination av vetande om ljud och egna preferenser "tyckande" när dom mixar skivor eller liveljud. Så varför skall man inte som vanlig lyssnare få ha rätt att tycka att en mix eller en högtalare funkar bättre för den psykoakustiska ljudupplevelse man vill ha.
Men pratar vi så kallad kvalificering av ljud där man vill kunna avgöra vad som tekniskt låter bättre eller sämre än något annat ( en referens, referensljudkälla) så måste detta göras med ordentliga A-B (eller A-B-X) tester.


Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mr_colt
18 maj 2006 · 41 Inlägg

jaa okejj smile.. tack så hemskt mycket för svaren!

får se om man ska köpa en kondenstor!

är dem krångliga och koppla in och så?


Mvh:Robin

Ronnie.L
18 maj 2006 · 914 Inlägg

köp ett batterie istället

sveddan
18 maj 2006 · 1 453 Inlägg

Sharky skrev:
Hörsel och Pyskoakustik:

Hörselminnet är ett par sekunder långt. För att avgöra faktiska skillnader i ljud så måste man köra riktiga A-B tester där man kopplar om mellan två källor där lyssnaren inte vet vilken som är vilken.
(Psykoakustisk bias kallas det för om man vet vad som är vad och då får man inga vettiga resultat).

Detta förringar inte det faktum att tyckandet när man lyssnar faktiskt spelar roll. Alla ljudtekniker och inspelningstekniker använder en kombination av vetande om ljud och egna preferenser "tyckande" när dom mixar skivor eller liveljud. Så varför skall man inte som vanlig lyssnare få ha rätt att tycka att en mix eller en högtalare funkar bättre för den psykoakustiska ljudupplevelse man vill ha.
Men pratar vi så kallad kvalificering av ljud där man vill kunna avgöra vad som tekniskt låter bättre eller sämre än något annat ( en referens, referensljudkälla) så måste detta göras med ordentliga A-B (eller A-B-X) tester.

Så när juryn från EMMA bedömer ljudtävlingar så använder de teknisk utrustning för att mäta välljud?

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
18 maj 2006 · 2 353 Inlägg

sveddan skrev:

Sharky skrev:
Hörsel och Pyskoakustik:

Hörselminnet är ett par sekunder långt. För att avgöra faktiska skillnader i ljud så måste man köra riktiga A-B tester där man kopplar om mellan två källor där lyssnaren inte vet vilken som är vilken.
(Psykoakustisk bias kallas det för om man vet vad som är vad och då får man inga vettiga resultat).

Detta förringar inte det faktum att tyckandet när man lyssnar faktiskt spelar roll. Alla ljudtekniker och inspelningstekniker använder en kombination av vetande om ljud och egna preferenser "tyckande" när dom mixar skivor eller liveljud. Så varför skall man inte som vanlig lyssnare få ha rätt att tycka att en mix eller en högtalare funkar bättre för den psykoakustiska ljudupplevelse man vill ha.
Men pratar vi så kallad kvalificering av ljud där man vill kunna avgöra vad som tekniskt låter bättre eller sämre än något annat ( en referens, referensljudkälla) så måste detta göras med ordentliga A-B (eller A-B-X) tester.

Så när juryn från EMMA bedömer ljudtävlingar så använder de teknisk utrustning för att mäta välljud?

Nej det gör de inte, men skulle de kunna göra riktiga abx-lyssningar på bilarna (går inte av förklarliga skäl) så skulle de hitta ännu större skillnader.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
ogio www.rallyshop.se
18 maj 2006 · 551 Inlägg

Jag tycker iaf att min konding lyffte ljudet!

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT
Volkswagen Golf VR6 "VR6 - OGIO -" (1992)
loudness
18 maj 2006 · 4 554 Inlägg

ställer en motfråga till shaky eftersom du arumenterar mot att helst undvika kondensator då du inte tycker det är den bästa lösningen(har jag fattat det som).. när ska man ha konding då?

Sharky
18 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Jag är bara väldigt tveksam. Jag antar att du har en teknisk skolning inom elektronik och då bör du veta att man av störningsskäl isolerar inkommande matning till switchade nätdelar med spolar av olika konstruktion. (snygg avatar du har BTW....).
En sådan avstörning begränsar åt båda håll - dvs både för störningar att reflekteras ut till matningen och för snabba strömändringar att ta sig från matningen in till nätdelen.

Det är just det som gör att nyttan av en yttre kondensator kan ifrågasättas rent tekniskt, dvs om den egentligen kan hjälpa till att motverka ledningsinduktansen i matningskabel mellan batteri och slutsteg.

Som jag har skrivit tidigare så skulle det vara kul att göra en -vettig - A/B mäting (lyssning) i en bilinstallation och kolla om man kan höra någon konfiderbar skillnad.
Sedan är problemet att oavsett vad man kommer fram till i just det fallet så är det inte säkert att man får samma resultat i en annan installation med andra steg , andra kablar och andra högtalare.

Min nuvarande argumentation mot kondingar är främst beroende på att man primärt skall satsa på en korrekt installation i övrigt men många verkar vilja använda en konding som plåster mot mer eller mindre dåliga installationer.

/Göran


loudness skrev:
ställer en motfråga till shaky eftersom du arumenterar mot att helst undvika kondensator då du inte tycker det är den bästa lösningen(har jag fattat det som).. när ska man ha konding då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mr_colt
18 maj 2006 · 41 Inlägg

jaa okejj.. men i mitt fall kanske jag skulle satsa på ett bättre slutsteg? lr tror ni att ett nytt slutsteg skulle göra någon skillnad på basen(har för nuvarande bara basen inkopplat på slutsteget) lr gör det någon störer skillnad om man skulle köpa ett lite dyrare pioneer steg kanske istället för det jag har nu?..är inte ute efter bara bas utan välljud med fyllig bas i smile.. om ni fattar tongue hehe lite krångligt
Mvh: Robin

loudness
18 maj 2006 · 4 554 Inlägg

Sharky skrev:
Min nuvarande argumentation mot kondingar är främst beroende på att man primärt skall satsa på en korrekt installation i övrigt men många verkar vilja använda en konding som plåster mot mer eller mindre dåliga installationer.

/Göran

ja de e givetvis sant.. ska fundera lite mer på resten du skrev:P

linkan lindgren
18 maj 2006 · 494 Inlägg

mr_colt skrev:
jaa okejj smile.. tack så hemskt mycket för svaren!

får se om man ska köpa en kondenstor!

är dem krångliga och koppla in och så?



de är hur lät som hälst att koppla min mvh jl

Mvh:Robin

jag är hård som sten
Fernicus Kejsare
19 maj 2006 · 547 Inlägg

Men isåfall, om man märker att instrumentbelysningen och innerbelysningen blir svagare när basen dunkar, så det blir lite halvt disco i bilen, vad är det då man bör göra? Är det kondensator eller ett extra batteri som gäller?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Drönirettab
19 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Beror lite på hur bra ditt nuvarande batteri är och hur stor generatorn är också. Om det är ett litet batteri på kanske 45Ah så är det nog i klenaste laget. Det där steget, är det på 1000W max eller?

mr_colt
20 maj 2006 · 41 Inlägg

jaa det e de.. men jag ska nog ut å kolla på mitt batteri.. men på ett ungefär hur många ampere ska batteriet ligga på om de ska vara nått bra te bilstereo grejjer?

Mvh:Robin

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
20 maj 2006 · 1 290 Inlägg

Börja med o bygg en egen låda till dina GAS basar!! Så får du se på skillnad!! Lådan du har är ju helt värdelös!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
20 maj 2006 · 1 290 Inlägg

Har själv haft den!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
mr_colt
20 maj 2006 · 41 Inlägg

hehe jaa ska göra de smile.. sitter å fundera lite på hur man ska bygga den.. om den ska vara lika dan i formen lr om den ska ha bas port.. vad tycker ni?

Drönirettab
20 maj 2006 · 21 761 Inlägg

mr_colt skrev:
jaa det e de.. men jag ska nog ut å kolla på mitt batteri.. men på ett ungefär hur många ampere ska batteriet ligga på om de ska vara nått bra te bilstereo grejjer?

Mvh:Robin

Vet inte riktigt hur stort batteri man kan ha i din bil men när jag tittar på Tudors och Vartas tabeller så verkar 60Ah vara standard. Om man har ett 60-75Ah startbatteri med ett CCA-värde på 600-700A så tycker jag att det ska räcka ganska bra. Sedan finns ju andra modeller som kostar en del men är väl beprövade när det gäller bilstereo.

Man bör tänka på hur man ska använda anläggningen, tex om det ska spelas mycket med motorn avslagen. Då är det lämpligt med extra batteri och någon sorts avskiljare. Det extra batteriet bör då vara ett som tål att djupcyklas(dras ur mycket). Däremot om man inte ska spela så mycket med motorn av så går det bra med ett vanligt startbatteri eftersom generatorn laddar när motorn är på.
Men jag tycker egentligen inte att det ska behövas ett extra batteri till ditt steg, det ger kanske ut 500W RMS om man har tur(gissar jag) och då borde ett bra batteri räcka till om generatorn är tillräckligt stark och att du inte spelar mycket med motorn av.

Verkar ditt batteri gammalt och trött?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang