Övre motorbussning Volvo S60

isak90
28 november 2009 · 1 997 Inlägg

Tja! smile

Fick syn på att den övre motorbussningen på bilen hade en liten fin spricka.. Är det lätt och byta den?

Kan man lossa hela fästet utan att lyfta motorn med domkraft eller liknande?

Så här ser bussningen ut:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42550/809450_w2277y.jpg

Den är inte helt av ännu..

Antar att man bör satsa på någon powerflex eller liknande ist för original?

Som sagt, hur svårt är det att byta den?

Tack för svar smile
// Fredrik

Funkiee Saab älskare!
28 november 2009 · 4 597 Inlägg

2 trådar med exakt samma inlägg? tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
isak90
28 november 2009 · 1 997 Inlägg

Funkiee skrev:
2 trådar med exakt samma inlägg? tongue

Ofan blev det två, de va inte meningen tongue ska försöka ta bort den wink

Stickan Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
28 november 2009 · 961 Inlägg

bara till att skuva ur hela fästet, behöver inte lyfta motorn för d.... superflex e alltid gott wink men då får man pressa ur den gamla wink

Volvo 850 T5-R "Ground Zero" (1995)
Volvo 740 GLE "Banbil in progress" (1988)
Volvo 855 "T5-R" (1995)
isak90
28 november 2009 · 1 997 Inlägg

Stickan skrev:
bara till att skuva ur hela fästet, behöver inte lyfta motorn för d.... superflex e alltid gott wink men då får man pressa ur den gamla wink

Vad bra smile
Okej, ja o får bort den gamla e väl inga större problem..  Går väl o elda bort den om inte annat.. Men hur svårt e de o få dit den nya? Behöver man pressa i den?

// Fredrik

Pinnenpabacken
28 november 2009 · 402 Inlägg

isak90 skrev:

Stickan skrev:
bara till att skuva ur hela fästet, behöver inte lyfta motorn för d.... superflex e alltid gott wink men då får man pressa ur den gamla wink

Vad bra smile
Okej, ja o får bort den gamla e väl inga större problem..  Går väl o elda bort den om inte annat.. Men hur svårt e de o få dit den nya? Behöver man pressa i den?

// Fredrik

Skrev svar på din andra tråd nyss, men de är inga problem att byta. En ny orig kan va tjurig att få dit.
Rekommenderar powerflex, både snyggare, håller bättre och lättare att pressa i ex med en skruv-
tving. "Power bussningen" är tvådelad så man trycker i en från var sida, Den gamla tog jag bort
genom att helt enkelt "fila av" ytterhylsan på bussningen med ett bågfilsblad så släpper den.

isak90
28 november 2009 · 1 997 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:

isak90 skrev:

Stickan skrev:
bara till att skuva ur hela fästet, behöver inte lyfta motorn för d.... superflex e alltid gott wink men då får man pressa ur den gamla wink

Vad bra smile
Okej, ja o får bort den gamla e väl inga större problem..  Går väl o elda bort den om inte annat.. Men hur svårt e de o få dit den nya? Behöver man pressa i den?

// Fredrik

Skrev svar på din andra tråd nyss, men de är inga problem att byta. En ny orig kan va tjurig att få dit.
Rekommenderar powerflex, både snyggare, håller bättre och lättare att pressa i ex med en skruv-
tving. "Power bussningen" är tvådelad så man trycker i en från var sida, Den gamla tog jag bort
genom att helt enkelt "fila av" ytterhylsan på bussningen med ett bågfilsblad så släpper den.

Tack, det låter bra smile Får nog bli en sådan.

// Fredrik

Christian S
29 november 2009 · 4 816 Inlägg

tänk bara på att om du sätter dit tex en power flex bussning så kommer du nästan garanterat att få grymma vibrationer och oljud i bilen så jag rekomenderar att du byter till en ny orginal fast till det nya utförandet som är fyrkantig istället det gamla runda som du har idag.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Pinnenpabacken
29 november 2009 · 402 Inlägg

Christian S skrev:
tänk bara på att om du sätter dit tex en power flex bussning så kommer du nästan garanterat att få grymma vibrationer och oljud i bilen så jag rekomenderar att du byter till en ny orginal fast till det nya utförandet som är fyrkantig istället det gamla runda som du har idag.

Jag har faktiskt inte lagt märke till varken oljud elle vibrationer i min bil.hmm

Christian S
29 november 2009 · 4 816 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:

Christian S skrev:
tänk bara på att om du sätter dit tex en power flex bussning så kommer du nästan garanterat att få grymma vibrationer och oljud i bilen så jag rekomenderar att du byter till en ny orginal fast till det nya utförandet som är fyrkantig istället det gamla runda som du har idag.

Jag har faktiskt inte lagt märke till varken oljud elle vibrationer i min bil.hmm

nej det blir inte så farligt i 850/X70 men i P2 bilarna brukar det nästan alltid bli det, blev grymma vibrationer i pappas V70 2,5T -05 när vi monterde en på den så det fick bli en ny orginal fast i det nya utförandet.

jag fick lite oljud i min 850 när jag monterade power flex bussning på den men på V70 jag hade märkte jag ingenting.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
isak90
29 november 2009 · 1 997 Inlägg

Christian S skrev:

Pinnenpabacken skrev:

Christian S skrev:
tänk bara på att om du sätter dit tex en power flex bussning så kommer du nästan garanterat att få grymma vibrationer och oljud i bilen så jag rekomenderar att du byter till en ny orginal fast till det nya utförandet som är fyrkantig istället det gamla runda som du har idag.

Jag har faktiskt inte lagt märke till varken oljud elle vibrationer i min bil.hmm

nej det blir inte så farligt i 850/X70 men i P2 bilarna brukar det nästan alltid bli det, blev grymma vibrationer i pappas V70 2,5T -05 när vi monterde en på den så det fick bli en ny orginal fast i det nya utförandet.

jag fick lite oljud i min 850 när jag monterade power flex bussning på den men på V70 jag hade märkte jag ingenting.

Okej, det lät ju mindre bra med vibrationer m.m.

Finns den "nya" o köpa över nätet eller finns den bara på volvo?

Ska kolla upp lite om fler haft problem med powerflex..

// Fredrik

Jerk-R
29 november 2009 · 593 Inlägg

Ehh, nu vet jag inte riktigt..

Jag bytte originalbussningarna i övre motorfäste, yttre övre motorfäste("fjäderbenstaget") och momentstaget på min S60R

Jag började med att stoppa dit powerflex gula(Mjukaste) i övre motorfäste(stora)
lila(mellanhård) powerflex i övre motorfäste(lilla/inre/bakre)
lila powerflex "stödbussningar" i övre/yttre motorfäste(fjäderbenstaget)

Men denna setup fick jag något mera motorljud i kupen och svaga vibrationer vid cirka 900-1000 varv.

Detta byttes senare till delrin överallt och i nedre växellådsfäste/momentstag
NU fick jag vibrationer i bilen samt en hel del mera motorljud vid gaspådrag.

Powerflex är som vingummi i jämförelse med delrin.
Jag rekomenderar att du stoppar dit en gul powerflex i övre/stora motorfästet, original inre brukar hålla MYCKET bättre än den stora.
Sedan hade jag bytt ut yttre bussningarna i fjäderbenstaget till nya original och monterat powerflex stödbussningar.

Detta ger dig något mera motorljud och små vibrationer, vilket jag inte alls finner störande, utan snarare lite sportigare, utan att tumma så mycket på komforten.

Jag förstår inte hur hårdare bussningar skulle göra MERA ljud i en S60/V70 än i en 85X70 då deras motorfäste sitter i torpeden.
Efter att ha åkt med kompisens 855a med delrin i övre motorfäste så kändes min S60R löjligt tyst och mjuk i jämförelse.

//Jerker

Senast redigerat av Jerk-R (29 november 2009)

isak90
27 januari 2010 · 1 997 Inlägg

Lyfter den här tråden lite igen då jag fotfarande har några frågetecken..

Jag har kollat runt lite och tänkte ta o beställa en powerflex nu. Men då fick jag se att det finns 2 olika? en stor och en liten? Vilken ska man ha?

Tack för svar smile
// Fredrik

Christian S
27 januari 2010 · 4 816 Inlägg

den stora sitter i fästet på motorn och den lilla sitter i staget som går över motorn.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
isak90
27 januari 2010 · 1 997 Inlägg

Christian S skrev:
den stora sitter i fästet på motorn och den lilla sitter i staget som går över motorn.

Okej, tack så mycket smile

Ibbee
18 maj 2011 · 262 Inlägg

jag byte min till powerflex och hela bilen vibrera som satan.. riktig kass bussning skall byta till original igen

spokenratt
19 maj 2011 · 3 860 Inlägg

Ibbee skrev:
jag byte min till powerflex och hela bilen vibrera som satan.. riktig kass bussning skall byta till original igen

Kör ett tag med den, o se ifall du vänjer dig! Jag märker inte ens av min längre! O då har jag powerflex i staget också!

Och kass? Njae.. inte diretk, känner man efter så gör den nog jobbet bättre än vad orginalet gör!

Senast redigerat av spokenratt (19 maj 2011)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
krillehansen
12 april 2012 · 24 Inlägg

lyfter tråden lite, min bussning på övre motorfästet har spruckit rätt av och de låter lite när ja växlar..
kollade på powerflexbussningar och dom ser ju löjligt simpla ut för att kosta 500 kr, så jag undrar om någon har ett par hemma eller vet måtten på dem så skulle jag kunna svarva ett par egna istället smile även vad det är för mått på hylsan .
Tack ! smile

Volvo s60 t5 "t5an" (2002)
Christian S
13 april 2012 · 4 816 Inlägg

krillehansen skrev:
lyfter tråden lite, min bussning på övre motorfästet har spruckit rätt av och de låter lite när ja växlar..
kollade på powerflexbussningar och dom ser ju löjligt simpla ut för att kosta 500 kr, så jag undrar om någon har ett par hemma eller vet måtten på dem så skulle jag kunna svarva ett par egna istället smile även vad det är för mått på hylsan .
Tack ! smile

jag har en liggandes smile
mått på hylsan? till vad?
skicka PM om du är intresserad av bussningen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
krillehansen
13 april 2012 · 24 Inlägg

Christian S skrev:

krillehansen skrev:
lyfter tråden lite, min bussning på övre motorfästet har spruckit rätt av och de låter lite när ja växlar..
kollade på powerflexbussningar och dom ser ju löjligt simpla ut för att kosta 500 kr, så jag undrar om någon har ett par hemma eller vet måtten på dem så skulle jag kunna svarva ett par egna istället smile även vad det är för mått på hylsan .
Tack ! smile

jag har en liggandes smile
mått på hylsan? till vad?
skicka PM om du är intresserad av bussningen.

tänkte svarva egna som jag skrev smile det är väl en bussning från varje sida man pressar i sedan som en hylsa som går igenom ?
http://www.vparts.se/powerflex-motorbus … 0-s80.html

Volvo s60 t5 "t5an" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang