Sportluftsfiler & Dump till Saab 9-3

kakaftw
30 november 2009 ·

ber om ursäkt i förhand för mina nybörjarfrågor...
inte alltid lätt att börja med nånting nytt..

äger en saab 9-3 .. årsmodell -99.. är en 2.0T
vad jag har förstått så är de en lättrycksturbo. (ingen turbomätare eller så innuti bilen)
nu är de så att ja vill sätta i sportluftsfilter och en dumpventil för att få lite skönare ljud i bilen.
frågan är dock vad jag ska ha... har hört allt möjligt om öppna filter och T5 och T7 och LMM och vet inte allt.
jag är helt förvirrad och undrar därför om nån kunnig kanske kan ge mig svar.

http://i49.tinypic.com/2e5tqag.jpg
är väl där filtret ska sitta.

http://i47.tinypic.com/14iphsg.jpg
och där dumpen ska sitta.

rätta mig om jag har fel och kom gärna med förslag.

MVH robin

ascona-tic
30 november 2009 · 1 497 Inlägg

Är det din bil bå bilderna isåfall har du T5.5 och kan köra med öppen dump!

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
kakaftw
30 november 2009 ·

yes sir.. de är min bil på bilderna.
vad är de för skillnad på T5 och T7 ?

740addon
30 november 2009 · 336 Inlägg

du kan ha öppet filter och dump! du har ingen lmm utan du har mapsensor!

volvo 740:)
740addon
30 november 2009 · 336 Inlägg

oftast ser man skillnad på t5 resp t7 på tändkasetterna, t5 har röd och t7 har svart! och du har t5 i din om det var dina bilder du ladda upp!

volvo 740:)
kakaftw
30 november 2009 ·

ahh då är jag med smile
tackar tackar..

Poppsey
30 november 2009 · 479 Inlägg

Öppet filter med dump, byt magnetventil och så, så får du ju fulltryckare. Borde bli runt 1.1bar?
BSR filter är att rekomendera, lite dyrare kanske men värt det!

I´m living my life a quarter mile at the time!
kakaftw
1 december 2009 ·

åfan.. de är såpass "lätt" att göra om...
ma borde kanske dock överlåta de till nått proffs som får ställa på tongue

Dahlhjelm
1 december 2009 · 234 Inlägg

Volvotech skrev:
Öppet filter med dump, byt magnetventil och så, så får du ju fulltryckare. Borde bli runt 1.1bar?
BSR filter är att rekomendera, lite dyrare kanske men värt det!

Programvaran måste även den ändras. lättryckarna har inte laddtrycksjustering aktiverat original så magnetventilen kommer inte göra någon skillnad utan att man byter programvara.

/Eric.

kakaftw
1 december 2009 ·

ahh.. då är de konstaterat.. vill jag ha mer drag lär jag lämna in den.. smile
de vore iofs rätt skojj med lite trycka under pedalen tongue

Poppsey
1 december 2009 · 479 Inlägg

Byt till en aerobox? En kompis gjorde det

I´m living my life a quarter mile at the time!
Aerocombi Xenoholic
1 december 2009 · 2 559 Inlägg

Volvotech skrev:
Byt till en aerobox? En kompis gjorde det

TS hade ju en T5 och Aero är ju T7. Lär ju bli problem eller? wink
Kan annars starkt rekomendera Nordic steg 1 E85 till denna bil big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
benilsson
1 december 2009 · 157 Inlägg

Aerocombi skrev:

Volvotech skrev:
Byt till en aerobox? En kompis gjorde det

TS hade ju en T5 och Aero är ju T7. Lär ju bli problem eller? wink
Kan annars starkt rekomendera Nordic steg 1 E85 till denna bil big_smile

aero finns med t5 också

Aerocombi Xenoholic
1 december 2009 · 2 559 Inlägg

benilsson skrev:

Aerocombi skrev:

Volvotech skrev:
Byt till en aerobox? En kompis gjorde det

TS hade ju en T5 och Aero är ju T7. Lär ju bli problem eller? wink
Kan annars starkt rekomendera Nordic steg 1 E85 till denna bil big_smile

aero finns med t5 också

Ok trodde den kom -00 och med T7-motorn hmm
Aeron har ju inte samma turbo heller va? eller har jag fel igen? sad

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
kakaftw
1 december 2009 ·

Aerocombi skrev:

Volvotech skrev:
Byt till en aerobox? En kompis gjorde det

TS hade ju en T5 och Aero är ju T7. Lär ju bli problem eller? wink
Kan annars starkt rekomendera Nordic steg 1 E85 till denna bil big_smile

http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning … sub_page=1

är de detta steg1 du snackar om? riktigt sugen blev jag nu med lönen precis på konto smile

Poppsey
1 december 2009 · 479 Inlägg

För vad jag vet så bytte min kompis, magnetventil och box bara eller om han programera om den själv. Han jobbar med det så han kanske gjorde det?

Nordic Steg 1 E85 är inte helt fel det häller!

I´m living my life a quarter mile at the time!
Aerocombi Xenoholic
1 december 2009 · 2 559 Inlägg

kakaftw skrev:

Aerocombi skrev:

Volvotech skrev:
Byt till en aerobox? En kompis gjorde det

TS hade ju en T5 och Aero är ju T7. Lär ju bli problem eller? wink
Kan annars starkt rekomendera Nordic steg 1 E85 till denna bil big_smile

http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning … sub_page=1

är de detta steg1 du snackar om? riktigt sugen blev jag nu med lönen precis på konto smile

Steg 1+ hade vi (se "Bizzan") i vår 9-3 Ltt innan. Gick mkt bra för att va så lite som 220 Hk big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
kakaftw
1 december 2009 ·

Aerocombi skrev:

kakaftw skrev:

Aerocombi skrev:

TS hade ju en T5 och Aero är ju T7. Lär ju bli problem eller? wink
Kan annars starkt rekomendera Nordic steg 1 E85 till denna bil big_smile

http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning … sub_page=1

är de detta steg1 du snackar om? riktigt sugen blev jag nu med lönen precis på konto smile

Steg 1+ hade vi (se "Bizzan") i vår 9-3 Ltt innan. Gick mkt bra för att va så lite som 220 Hk big_smile

haha "lite" tongue en annan är van med 154hk så allt är en förbättring tongue
men när måste man börja tänka på att köpa ny kylare och hela den melodin..

Aerocombi Xenoholic
1 december 2009 · 2 559 Inlägg

kakaftw skrev:

Aerocombi skrev:

kakaftw skrev:

http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning … sub_page=1

är de detta steg1 du snackar om? riktigt sugen blev jag nu med lönen precis på konto smile

Steg 1+ hade vi (se "Bizzan") i vår 9-3 Ltt innan. Gick mkt bra för att va så lite som 220 Hk big_smile

haha "lite" tongue en annan är van med 154hk så allt är en förbättring tongue
men när måste man börja tänka på att köpa ny kylare och hela den melodin..

Tiita på trimfirmornas sidor så ser du vad som behöver bytas smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
kakaftw
1 december 2009 ·

hmm oki.. glor runt lite... dedär steg1+ trimmet såg väldans gött ut...
kan ju aldrig vara så enkelt som att åka dit, slanta upp 6475kr och åka därifrån med 220 kusar och en välmående bil.... måste finnas nån hållhake tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang