Volvo 855 automat bryggning

tuttis
1 december 2009 · 33 Inlägg

tjena är det någon som vet hur man ska brygga bort P läget på en volvo 855 t-5 95a? har bytt automat till manuell och vill veta hur manska brygga? jätte tacksam för svar Mvh Tuttis

Senast redigerat av tuttis (1 december 2009)

Audi A4 (2002)
BMW E30 "Psyk" (1988)
Kavli Motborgare
1 december 2009 · 1 099 Inlägg

tuttis skrev:
tjena är det någon som vet hur man ska brygga bort P läget på en volvo 855 t-5 95a? har bytt automat till manuell och vill veta hur manska brygga? jätte tacksam för svar Mvh Tuttis

Hänger den gamla kontakten till växellådan kvar?

Det skall finnas en gear position sensor med två kontakter, om jag inte missminner mig. Dessa två pinnar skall kopplas ihop.
(för att få den att starta)

-- K

Senast redigerat av Kavli (1 december 2009)

tuttis
2 december 2009 · 33 Inlägg

ja kablaget finns kvar men hur vet man vilka som är gear då?

BMW E30 "Psyk" (1988)
Audi A4 (2002)
perzy Snål gnällspik
2 december 2009 · 402 Inlägg
Volvo S80 2,9.
tuttis
2 december 2009 · 33 Inlägg

vad ska jag med en bok till? jag har en haynes bok redan.

BMW E30 "Psyk" (1988)
Audi A4 (2002)
Kavli Motborgare
2 december 2009 · 1 099 Inlägg

tuttis skrev:
ja kablaget finns kvar men hur vet man vilka som är gear då?

Har du gamla lådan kvar?

Titta på det här dokumentet, sidan 2, och referens 8:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/servic … gnosis.pdf

Den borde du kunna identifiera.

-- K

tuttis
2 december 2009 · 33 Inlägg

Kavli skrev:

tuttis skrev:
ja kablaget finns kvar men hur vet man vilka som är gear då?

Har du gamla lådan kvar?

Titta på det här dokumentet, sidan 2, och referens 8:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/servic … gnosis.pdf

Den borde du kunna identifiera.

-- K

hehe jag har ju inte kvar lådan men jag ska kolla om jag hittar nåt smile tack så mycket smile

Audi A4 (2002)
BMW E30 "Psyk" (1988)
Kavli Motborgare
2 december 2009 · 1 099 Inlägg

Om du tittar på schemat helt i slutet, så finns allt du behöver veta i nedersta höger hörn.

Lycka till!

-- K

tuttis
2 december 2009 · 33 Inlägg

Kavli skrev:
Om du tittar på schemat helt i slutet, så finns allt du behöver veta i nedersta höger hörn.

Lycka till!

-- K

Tack så jätte mycket smile

Audi A4 (2002)
BMW E30 "Psyk" (1988)
tuttis
5 december 2009 · 33 Inlägg

tuttis skrev:

Kavli skrev:

tuttis skrev:
ja kablaget finns kvar men hur vet man vilka som är gear då?

Har du gamla lådan kvar?

Titta på det här dokumentet, sidan 2, och referens 8:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/servic … gnosis.pdf

Den borde du kunna identifiera.

-- K

hehe jag har ju inte kvar lådan men jag ska kolla om jag hittar nåt smile tack så mycket smile

men har tyvär inte kvar den gamla lådan, har kollat kablar. Men, får fortfarande ingen gnista. Vet du vad det kan vara för fel? Kan det vara något jordfel?

BMW E30 "Psyk" (1988)
Audi A4 (2002)
Kavli Motborgare
5 december 2009 · 1 099 Inlägg

Gör en fuling då och koppla en plussladd från tänningslåset, position 2 och rakt på förkoppingsmotståndet på tändspolen.
Sen behöver du nog ett snöre från solenoiden på startmotorn som går rakt på tändspolen, förbi förkopplingsmotståndet, så att du får lite bättre gnista när du krankar den.

-- K

Senast redigerat av Kavli (6 december 2009)

Christian S
6 december 2009 · 4 816 Inlägg

har du kikat i den är tråden där står precis hur du gör för att bygga om den ifrån automat till manuell http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=73433 ?
där hittar du följande

Sedan måste man förbikoppla startlägesspärren. Den som gör att man måste starta med parkeringsläget i. I det stora kontaktstycket som sitter i automaten kopplar du en tråd mellan kontakt 6 och 10. På 850 -94 Turbo Automat så behöver man koppla en tråd mellan kontakt 6 och 7, då det ibland förekommer att 10:an är tom.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
tuttis
6 december 2009 · 33 Inlägg

Christian S skrev:
har du kikat i den är tråden där står precis hur du gör för att bygga om den ifrån automat till manuell http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=73433 ?
där hittar du följande

Sedan måste man förbikoppla startlägesspärren. Den som gör att man måste starta med parkeringsläget i. I det stora kontaktstycket som sitter i automaten kopplar du en tråd mellan kontakt 6 och 10. På 850 -94 Turbo Automat så behöver man koppla en tråd mellan kontakt 6 och 7, då det ibland förekommer att 10:an är tom.

hehe nej jag har ju inte kollat där men ska helt klart göra det nu big_smile Tack

BMW E30 "Psyk" (1988)
Audi A4 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang