Volvo 740 Hastighetsmätare ur funktion

patrik89
5 december 2009 ·

Den är helt stendöd på min 740 tic -88 (elektronisk). Någon som vet var man ska börja felsöka?

Svedan CSR
5 december 2009 · 167 Inlägg

Bakaxelgivaren? För jag gissar på att kilometermätaren är också ur funktion? tongue Eller vad den nu heter roll min är också stendöd, så jag tror det är den men rätta mig gärna om jag har fel någon, så slipper jag göra fel big_smile

~ Kör hårt, men lugnt! ~
Volvo V70 T5 "Vintersaga" (2004)
patrik89
5 december 2009 ·

Får kika på den då, vet du vart den sitter?
För mycket rikigt att kilometerräknarn också var paj, men kan den funka om inte hastighetsmätarn funkar då?

mitchi_86
5 december 2009 · 197 Inlägg

den sitter på locket på bakaxeln!

BadBoys_Club
patrik89
5 december 2009 ·

Bakpå då alltså? lite svårt att se när man inte ha bilen på en lyft...
Hur bär man sig åt för att få bort den? jag lyckades inte när jag låg under..(om det var rätt sak jag pillade på) hehe

Senast redigerat av patrik89 (5 december 2009)

mitchi_86
5 december 2009 · 197 Inlägg

skuvar ur en skruv och peta av kontakstycket sen är det bara ta ur. men skruven brukar knappt existera så brukar va krångligt få bort:P

BadBoys_Club
patrik89
5 december 2009 ·

hmm, hade så jävla mycket skit runtomkring så blev svårt  att se någonting, hur sitter skruven? från vilket håll sitter skallen om du förstår

mitchi_86
5 december 2009 · 197 Inlägg

den sitter rakt bakifrån lr va man ska säga. på locket

BadBoys_Club
twin_cam Smålänning
5 december 2009 · 7 877 Inlägg

Sällan fel på givaren..
Jag har ett instrument med trasig hastighetsmätare och fungerande vägmätare, och ett som är tvärtom...

Prova att slå till panelen lite halvhårt under körnign och kolla om dne startar...

Grymt dålig kvalite på instrumenten.. Skulle tippa att det är där felet ligger.

Men det skadar ändå itne att plocka dän givaren och kolla hur det ser ut, och kanske byta olja i bakaxeln... API GL-5 med EP tillsats ska de va.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
patrik89
5 december 2009 ·

Både trippen och mätarn är stendött
Sen den där skruven blir ju hyffsat omöjlig att skruva lös då det går ett stag tvärsöver givaren precis

Senast redigerat av patrik89 (5 december 2009)

icklas
6 december 2009 · 539 Inlägg

Staget lossar du till höger, drar ut det å petar upp det så kommer du åt givaren..

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
patrik89
6 december 2009 ·

Okej får kika på det, tack

N3ell
6 december 2009 · 10 Inlägg

kan även vara dålig kontakt eller kabelbrott

patrik89
6 december 2009 ·

Glömde nämna att jag har abs på bilen och den lampan lyser, jag tror det hänger ihop med varandra? rätta mig om jag har fel

twin_cam Smålänning
6 december 2009 · 7 877 Inlägg

patrik89 skrev:
Glömde nämna att jag har abs på bilen och den lampan lyser, jag tror det hänger ihop med varandra? rätta mig om jag har fel

Japp. ABS går på hastighetssensorn bak.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Remiss
7 december 2009 · 1 339 Inlägg

twin_cam skrev:
Sällan fel på givaren..
Jag har ett instrument med trasig hastighetsmätare och fungerande vägmätare, och ett som är tvärtom...

Prova att slå till panelen lite halvhårt under körnign och kolla om dne startar...

Grymt dålig kvalite på instrumenten.. Skulle tippa att det är där felet ligger.

Men det skadar ändå itne att plocka dän givaren och kolla hur det ser ut, och kanske byta olja i bakaxeln... API GL-5 med EP tillsats ska de va.

Brukar också få göra de ibland, är det bara till att lödda om i mätaren eller hur är det?

hjul-tomten
5 januari 2010 · 1 Inlägg

har hittat en intressant sida som behandar ämnet http://smithimage.com/users/fassan/   

Volvo740an skrev:

twin_cam skrev:
Sällan fel på givaren..
Jag har ett instrument med trasig hastighetsmätare och fungerande vägmätare, och ett som är tvärtom...

Prova att slå till panelen lite halvhårt under körnign och kolla om dne startar...

Grymt dålig kvalite på instrumenten.. Skulle tippa att det är där felet ligger.

Men det skadar ändå itne att plocka dän givaren och kolla hur det ser ut, och kanske byta olja i bakaxeln... API GL-5 med EP tillsats ska de va.

Brukar också få göra de ibland, är det bara till att lödda om i mätaren eller hur är det?

WhySoSerious Sa du sten?
4 december 2011 · 189 Inlägg

Hur går det? fick du igång det?

min har nämligen också pajjat hmm har en 88'a har inte kollat nått alls än men ska kika lite imorn. om det är vajer eller elektriskt.

Rake
4 december 2011 · 164 Inlägg

WhySoSerious skrev:
Hur går det? fick du igång det?

min har nämligen också pajjat hmm har en 88'a har inte kollat nått alls än men ska kika lite imorn. om det är vajer eller elektriskt.

Felet är nästan alltid i instrumenthuset, låna nån annans instrumenthus och se om det funkar då.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
WhySoSerious Sa du sten?
4 december 2011 · 189 Inlägg

Rake skrev:

WhySoSerious skrev:
Hur går det? fick du igång det?

min har nämligen också pajjat hmm har en 88'a har inte kollat nått alls än men ska kika lite imorn. om det är vajer eller elektriskt.

Felet är nästan alltid i instrumenthuset, låna nån annans instrumenthus och se om det funkar då.

Hörde med farsan som kände han som hade bilen innan och det var som du sa i huset. han hade tydligen spänt upp vajern eller nått med gummisnodd så ska kolla imorn om det bara släppt eller så smile

Tack för svar wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang