Avgashus på turbo, stort eller litet?

playb0y
5 december 2009 · 66 Inlägg

Hejsan!

Har en B230FT om håller på att trimmas, ska väl försöka få 350-450hk.

Jag har fått tag på en lastbilsturbo (modell mellanstor).

Jag fick höra att jag ska inte ha ett sådant stort avgashus som satt på den orginal för då kommer den inte orka ladda något, men om jag skulle lyckas få på ett avgashus från orginal turbon (13c) hade det varit ultimat för då skulle jag kunna ladda på maximalt.

Stämmer detta?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
5 december 2009 · 3 180 Inlägg

lastbils turbo och 13c avgashus passar för det första inte. men skulle du få det att passa, så skulle mottrycket bli skyhögt.

vad för turbo har du, och vilket avgashus?

Senast redigerat av NITROUS (5 december 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
karlsson_6 Volvo Fantast
5 december 2009 · 194 Inlägg

Vad är det för turbo du har skaffat då?

Vad är det för grenrör?

13C är förlitet från första början...

Senast redigerat av karlsson_6 (5 december 2009)

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
schnauz
5 december 2009 · 1 758 Inlägg

Du har ingen modellbeteckning eller nåt på turbon?

"Lastbilsturbo" är ju ett minst sagt brett begrepp. Kommer den från en Iveco lättviktare, eller från en dragare med 16-liters V8?

playb0y
5 december 2009 · 66 Inlägg

Turbon är en Holset H2C8640P/P25T3. Vet inte vad den kommer ifrån. http://miami.craigslist.org/mdc/pts/1454975395.html En sån turbo är det.

Grenrör ska jag bygga ett själv.

playb0y
6 december 2009 · 66 Inlägg

Jaha okej, jag ska kolla vad det står för nummer på det då, men det kan finnas möjlighet att jag kan hitta ett mindre avgashus som kan passa direkt på min turbo?

dannnej
6 december 2009 · 761 Inlägg

playb0y skrev:
Jaha okej, jag ska kolla vad det står för nummer på det då, men det kan finnas möjlighet att jag kan hitta ett mindre avgashus som kan passa direkt på min turbo?

Nej, det där är överkurs för alla utom firmorna som renoverar aggregat.

Lastbilssnurra blir inte så farligt som alla säger.

Men det är ju relativt till vad man har för motor.

Min Hx40 har fullt ladd från 2500 varv, och jag varvar till 7500

får man däremot inte laddtryck förrens 4000 och varvstopp vid 5600 så är det inte så lyckat

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Snitch Ointresserad.
6 december 2009 · 936 Inlägg

Lind4hl skrev:

dannnej skrev:

playb0y skrev:
Jaha okej, jag ska kolla vad det står för nummer på det då, men det kan finnas möjlighet att jag kan hitta ett mindre avgashus som kan passa direkt på min turbo?

Nej, det där är överkurs för alla utom firmorna som renoverar aggregat.

Lastbilssnurra blir inte så farligt som alla säger.

Men det är ju relativt till vad man har för motor.

Min Hx40 har fullt ladd från 2500 varv, och jag varvar till 7500

får man däremot inte laddtryck förrens 4000 och varvstopp vid 5600 så är det inte så lyckat

yeah right roll

bromsbänkspapper tack...

Haha du tror alltså inte på honom?

Teabag appreciation club.
Mr_EmCom Med.lem
6 december 2009 · 3 759 Inlägg

Snitch skrev:

Lind4hl skrev:

dannnej skrev:
Nej, det där är överkurs för alla utom firmorna som renoverar aggregat.

Lastbilssnurra blir inte så farligt som alla säger.

Men det är ju relativt till vad man har för motor.

Min Hx40 har fullt ladd från 2500 varv, och jag varvar till 7500

får man däremot inte laddtryck förrens 4000 och varvstopp vid 5600 så är det inte så lyckat

yeah right roll

bromsbänkspapper tack...

Haha du tror alltså inte på honom?

Jag tvivlar också, Har iof inte kollat hans setup. Men då lär det nog vara jävligt bra flöde i grenrör/tryckrör.

Senast redigerat av Mr_EmCom (6 december 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
945TurboMS
6 december 2009 · 261 Inlägg

Med tanke på setupen dannej har i sin "lilla kärra" Så ser jag det inte som så där orimligt....
Med ett riktigt fint x-tractor sägs det att dom ska spola rätt bra ju!

dannnej skrev:
B230FK block, betongfyllt, borrat, oringat, B23 Vev 85 mm slag. 2500cc Smidda kolvar och stakar
405 Topp, 46/40 ventiler, maxportad, 324° Kam
Separata spjäll från M3 E30
Hx40 största modellen, dubla separata wastegates
Haltech E11V2 Wastefire

För övrigt!  Asfränt bygge big_smile
För visst är det samma kärra som det fanns projekttråd om på ett annat känt forum? (Minnet säger att det var zatzy.com, men jag kan ju ha fel hmm )

dannnej
7 december 2009 · 761 Inlägg

Lind4hl skrev:

dannnej skrev:

playb0y skrev:
Jaha okej, jag ska kolla vad det står för nummer på det då, men det kan finnas möjlighet att jag kan hitta ett mindre avgashus som kan passa direkt på min turbo?

Nej, det där är överkurs för alla utom firmorna som renoverar aggregat.

Lastbilssnurra blir inte så farligt som alla säger.

Men det är ju relativt till vad man har för motor.

Min Hx40 har fullt ladd från 2500 varv, och jag varvar till 7500

får man däremot inte laddtryck förrens 4000 och varvstopp vid 5600 så är det inte så lyckat

yeah right roll

bromsbänkspapper tack...

givetvis gäller det om jag segdrar på 5:an, på andra växlar kommer laddet senare eftersom det börjar skjuta på så stiger ju varvet fortare än laddet så att säga, då är det strax efeter 3000 varv det släpper.

har inte mappat klart eller bromsat än.

Men en laddtryckskurva kan jag spara i sprutet näst jag provkör, eller kan du komma ner och provåka.

har både filmer här på garaget som visar ganska bra register.

projekttråden fins här med och bilder finns i mitt galleri, bara att kolla

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
jonTe
7 december 2009 · 5 710 Inlägg

dannnej skrev:

playb0y skrev:
Jaha okej, jag ska kolla vad det står för nummer på det då, men det kan finnas möjlighet att jag kan hitta ett mindre avgashus som kan passa direkt på min turbo?

Nej, det där är överkurs för alla utom firmorna som renoverar aggregat.

Att byta avgashus klassar inte jag som speciellt svårt.
Några skuv och sedan är det av....har man sedan ett hus från en turbo av samma serie är det ju bara montera dit igen.
Det är lite värre om man måste byta turbin......

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
dannnej
7 december 2009 · 761 Inlägg

Lind4hl skrev:
Mäta när du har fullt ladd genom att segdra på 5an??roll

ursäkta ordvalet, men vem fan bryr sig om det?

efter som du har 2,5l förstår jag att det laddar tidigt, men inte såå tidigt:P

återkom gärna med en kurva, tvivlar inte på att den laddar "ganska" fort för att vara en sån turbo,men ändå..

Hur mäter du var du har fullt laddtryck då?

Man måste ju låta motorn jobba för att det ska komma igång, laddar 1,4bar bara ännu, och på 1:an blir det aldrig mer än kanske 0,8 eftersom fästet försvinner, på 2 av blir det heller aldrig fullt laddtryck pga fäste.
Så hur vill du ha siffrorna?

Jag kan trixa mig till ännu tidigare ladd också, när man driftar och har laddtryck och sen når ner på varv med behållt laddtryck så är det inga problm att gå ner på 2000 varv och sen ge på gas igen så finns laddtrycket där direkt, det är fördelen med en tung lastbilssnurra, en racesnurra är lättare och tappar laddet snabbare.

2,3 eller 2,5L spelar ingen större roll, däremot spelar det in roll på grundeffekten, jag ligger på ca 200hk grundeffekt, alltså utan turbo

Flödet däremot är ALLT.
Allting är optimerat, finns inga kanter eller flänsar någonstans som går att göra bättre, avgashuset är konat mot downpipen, tryckrören är matchportade, kompressorhuset svarvat för att inte ha några vassa kanter, till och med avgasystemet har jag slipat i alla muffar så det inte är kanter eller grader utan nästan som ett helt oskarvat rör hela vägen.
Det är jävligt viktigt att tänka på flöde.
Sen är grejröret välldigt grovt, samt alla rören lika långa samt puls split som slår igång turbon tidigare, även delat fram till wastegatarna.
Samt specialkam på 324 grader, separata spjäll och välldigt hög tändning

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Juuka
7 december 2009 · 166 Inlägg

Får man fråga vad du kör med för hus? (#)
Jag har ju inte fullt ladd vid 2000 och jag kör med ett "sketet" 19T


"så är det inga problm att gå ner på 2000 varv och sen ge på gas igen så finns laddtrycket där direkt, det är fördelen med en tung lastbilssnurra, en racesnurra är lättare och tappar laddet snabbare."

Ehh... Hur tänker du nu?

Saab 9-3 SC "1.8T" "MapTun Performance" (2006)
dannnej
7 december 2009 · 761 Inlägg

Juuka skrev:
Får man fråga vad du kör med för hus? (#)
Jag har ju inte fullt ladd vid 2000 och jag kör med ett "sketet" 19T


"så är det inga problm att gå ner på 2000 varv och sen ge på gas igen så finns laddtrycket där direkt, det är fördelen med en tung lastbilssnurra, en racesnurra är lättare och tappar laddet snabbare."

Ehh... Hur tänker du nu?

Har för mig det är 14 avgashus, men är inte säker, det största med T3 fläns är det i alla fall.

Tänk dig ett svänghjul, ett tungt svänghjul är segare att dra igång, men när det väl är fullt varv så håller det varvet uppe längre när man släpper gasen.
Samma princip med en lastbilsturbo, den har mer massa, kraftigare turbin, och grövre axel, därför blir det samma där.

Dock den enda gången man märker det eller över huvudtaget kan testa det är när man kör med hjulspinn, då kan man gå ner i varvtal under last alltså utan att släppa gasen helt och alltså bibehålla laddtrycket.
Det är kanske inget ni bryr er om, men i drifting så är det en välldigt stor fördel.
Man märker det när man mappar, när man gör en burnout eller liknanade så hamnar man i ett område i mappen som man inte kan komma i under normal körning.

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Juuka
7 december 2009 · 166 Inlägg

dannnej skrev:
Tänk dig ett svänghjul, ett tungt svänghjul är segare att dra igång

Huvudet på spiken wink

Saab 9-3 SC "1.8T" "MapTun Performance" (2006)
schnauz
7 december 2009 · 1 758 Inlägg

Juuka skrev:

dannnej skrev:
Tänk dig ett svänghjul, ett tungt svänghjul är segare att dra igång

Huvudet på spiken wink

Du slutade läsa där eller?

dannnej
7 december 2009 · 761 Inlägg

Juuka skrev:

dannnej skrev:
Tänk dig ett svänghjul, ett tungt svänghjul är segare att dra igång

Huvudet på spiken wink

Vad ville du ha sagt med det?


Liten snurra använder man för att kompromissa för man inte orkar göra dom modifieringar som är nödvändiga för att få en stor snurra att fungera.

Liten snurra är i min värld bara en avgasbroms, dock fyller ju det en funktion också, se på moderna lastbilar smile

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
jonTe
8 december 2009 · 5 710 Inlägg

dannnej skrev:
Liten snurra använder man för att kompromissa för man inte orkar göra dom modifieringar som är nödvändiga för att få en stor snurra att fungera.

Man väljer turbo efter motor inte tvärt om.
Visst kan man anpassa sin spis för att få en stor snurra att fungera på en liten motor men ofta kostar det såpass mycket pengar att man kunde valt en anpassad snurra i grundreceptet istället.
Att köpa en bamseturbo billigt på nätet med bortsliten certskylt kan inbland bli lite dumsnålt.....

Säger inte att det är så i ditt fall då du verkar ha koll på läget.

Dock skall man inte tro att det bara är att köpa en "lastbilsturbo" , hänga dit den, få laddtryck vid 2500 och ha en toppeffekt på 500 hästar.

I det här fallet verkar turbinhuset som någon skrev rätt stort T4 fläns o grejjer......som sagt det finns nummer i inloppet som anger hur stort det är.
Sedan ger nummret som angavs heller ingen ledtråd om vad det är för Holsetsnurra? jag känner inte igen det iaf.
Enda ledtråden är ju att kompressorhuset är grönt = den kommer från en Volvoprodukt smile

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
playb0y
8 december 2009 · 66 Inlägg

Så nu har jag lagt upp bilder på turbon på min sida, bilderna ligger på den blå 740 Turbon.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang