Klickar när man vrider på nyckeln. BMW 325ix e30

pSundberg
6 december 2009 · 178 Inlägg

Nästan varje gång man ska starta bilen så klickar det till när man virder nyckeln och man får vrida några gånger för att den ska börja dra runt motorn och starta. Det låter inte som att klickandet kommer från startmotorn utan från nånstans vid växelspaken(automat).
I bland så behöver du bara prova vrida nyckeln 2-3 gånger för att motorn ska gå runt istället för att det bara klickar. Ibland så klickar det bara och du får inte igång bilen, då måste man starta skitet med startkablar.

ÄR ganska säker på att detta fel hörihop med att batteriet eller generatorn är dålig så batteriet laddas ur, då man för i gång den med startkablar. Men det känns som att det vore nå mer fel då den klickar oftast några gånger fast man ha nyladdat batteriet, fast den startar efter några försök.
Vad kan felet vara ? nån som känner igen problemet ? kan det vara tändningslåset som är trasigt eller nån kabel till det som glappar ?

MVH petter

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
6 december 2009 · 3 180 Inlägg

slitet tändninglås eller dålig kontakt, antingen vid batteri, startmotor eller jordpunkterna vid dom båda gissar jag på. kan ju också bero på att batteriet är dåigt, har en eller flera celler gett upp, alt kortis i batteriet så orkar int startmotorn veva runt motorn.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
pSundberg
6 december 2009 · 178 Inlägg

okej, låter riktigt, ska kolla upp de. nån mer som har nå ideer ?

Drönirettab
6 december 2009 · 21 761 Inlägg

Fram med multimetern och mät först på batteripolerna när du samtidigt vrider nyckeln i startläge, om spänningen ligger över 10 V så är det inte batterifel. När batteriet inte orkar ge tillräckligt med kräm så sjunker spänningen tex ner mot 6-7 V eller liknande, därför syns det ganska tydligt ifall batteriet är orsaken.

När du ändå har multimetern framme så kan du även fortsätta felsökandet genom att mäta på andra ställen om det visar sig att batteriet har bra spänning. Exempelvis kan du mäta om det kommer fram spänning till startmotorns solenoid, vid den tunna kabeln som kommer från tändlåset/säkringsdosan. smile

pSundberg
15 december 2009 · 178 Inlägg

har porva köra på starten och mäta spänningen på solonoiden och det blev 0,9 volt, inte så jävla bra. så då är det nått som gör att det inte kommer nog med stret från batteriet till startmotorn.
Kollade mitt batteri med batteritesten som finns på skolan, och enligt den så har batteriet 12,7v och 50% startström, kan detta fall av störtström göra så bilen beter sig så ?

wistfors Performance meck
15 december 2009 · 342 Inlägg

pSundberg skrev:
har porva köra på starten och mäta spänningen på solonoiden och det blev 0,9 volt, inte så jävla bra. så då är det nått som gör att det inte kommer nog med stret från batteriet till startmotorn.
Kollade mitt batteri med batteritesten som finns på skolan, och enligt den så har batteriet 12,7v och 50% startström, kan detta fall av störtström göra så bilen beter sig så ?

har du kollat så du har bra kontakt på batteri polerna?
gör rent på med koppar pasta spänn fast dom bra!
har själv varit med om samma problem nämligen!

Mvh viktor

pSundberg
15 december 2009 · 178 Inlägg

okej. dom värkar sitta bra. men kan prova gör de ändå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang