Chiptrimma, vad säger besiktningen?

Slayerkiller
7 december 2009 · 109 Inlägg

Har planer på att chiptrimma min Mercedes C200 Kompressor -01. Det är ett Steg 2 där dom byter kompressorhjul, rem och chip.

Så jag undrar vad besiktningen kommer säga om detta? Dom ska ju tydligen få tillgång till massa instrument där dom kollar värden och sånt..? (Är inte kunnig inom detta ämne)

Och detta trim är ju lite speciellt eftersom dom förutom chip även byter kompressorhjul och rem. Så jag kan ju inte plocka av det/byta till orginal innan besiktingen.

Så kommer jag få problem vid besiktningen? Skulle vara ganska surt om man lägger ner 7500 kr på ett chip så kommer man inte igenom besiktningen :S

Audi S3 "Sportback" (2009)
trippelturbo Trucker
7 december 2009 · 2 710 Inlägg

Bilen ska väll vara helbilsgodkänd? Och nu speciellt när du byter kompressorhjul o rem så vettefan..

Fart missbrukare
schnauz
7 december 2009 · 1 758 Inlägg

Du KAN få problem vid besiktningen, men det är ju inte säkert att de märker det...
Egentligen är det totalt aja-baja och om de märker de på besiktningen kommer de antagligen sätta "Motor ändrad" eller liknande och ge dig ett föreläggande om registreringsbesiktning. Då måste allt återställas till originalskick annars blir det körförbud.

Är ju inte säkert att de märker trimningen på besiktningen, men man bör vara medveten om risken!

Senast redigerat av schnauz (7 december 2009)

_DamnIt R1 driver!
7 december 2009 · 5 128 Inlägg

Om inte kompressorhjulet blir överdriver stort, så ser nog inte bes det, men chippningen vet jag inte hur känsligt det är med nu för tiden

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
7 december 2009 · 3 404 Inlägg

är det ingen udda färg på nya hjulet och effekten inte överdriven så LÄR dom inte märka det, det hjälper ju inte till om du satt dit nå fula siliconslangar, polerat upp halva maskin osv...

Det finns inget lätt sätt att sänka laddet igen? t.ex. rycka en säkring el likn men utan att avgasvärderna blir åt helskotta. Kolla på ett merca forum, där lär de veta mer om fulknep

edit:
du bör byta dina p ljus innan bes också då dom säkert börjar gräva djupare om man kommer in med sånt

Senast redigerat av TenZer (7 december 2009)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Louksor
7 december 2009 · 1 915 Inlägg

Ingen chippad/trimmad bil är laglig att köra med då man ändrat effekten, sen gäller inte försäkringen heller.
Ska den vara laglig så måste den regbesiktas med nya effekten och det är nog inte så lätt att få godkänt.

Men så länge man inte trimmar jättemycket och håller motorn original utseendemässigt så är det liten risk att de upptäcker det.

Börjar man polera motordelar, silikonslangar i olika färger, dumpventiler, stora turbo & kompressor osv så kollar de nog lite extra på motorn.

Går det så sänk kompressorns laddtryck innan besiktning och byt P-lampor till vita så bör det gå bra.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Hamilton
7 december 2009 · 8 865 Inlägg

Louksor skrev:
Ingen chippad/trimmad bil är laglig att köra med då man ändrat effekten, sen gäller inte försäkringen heller.
Ska den vara laglig så måste den regbesiktas med nya effekten och det är nog inte så lätt att få godkänt.

Men så länge man inte trimmar jättemycket och håller motorn original utseendemässigt så är det liten risk att de upptäcker det.

Börjar man polera motordelar, silikonslangar i olika färger, dumpventiler, stora turbo & kompressor osv så kollar de nog lite extra på motorn.

Går det så sänk kompressorns laddtryck innan besiktning och byt P-lampor till vita så bör det gå bra.

Att skriva att inga chippade/trimmade bilar är lagliga är fel!
Finns som vanligt undantag beroende på bilmärke

Fotograf på tierpidag.se
Louksor
7 december 2009 · 1 915 Inlägg

Undantaget är väl de bilar som är chippade från fabrik.


Hamilton skrev:

Louksor skrev:
Ingen chippad/trimmad bil är laglig att köra med då man ändrat effekten, sen gäller inte försäkringen heller.
Ska den vara laglig så måste den regbesiktas med nya effekten och det är nog inte så lätt att få godkänt.

Men så länge man inte trimmar jättemycket och håller motorn original utseendemässigt så är det liten risk att de upptäcker det.

Börjar man polera motordelar, silikonslangar i olika färger, dumpventiler, stora turbo & kompressor osv så kollar de nog lite extra på motorn.

Går det så sänk kompressorns laddtryck innan besiktning och byt P-lampor till vita så bör det gå bra.

Att skriva att inga chippade/trimmade bilar är lagliga är fel!
Finns som vanligt undantag beroende på bilmärke

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Slayerkiller
7 december 2009 · 109 Inlägg

Okej. Tack för svaren smile

Nej, min bil är inte stylad varken på insidan, utsidan eller i motorrummet förutom gröna p-ljus men dom byter jag till orginal på 2 min. Så den sticker inte ut eller nått sånt. Så jag borde klara mig, men som ni säger vet man ju aldrig. Det är därför jag tvekar, är ju en del pengar det handlar om.


Angående trimmet så ger det ca 35 hk och 60 nm mer. Hur mkt större kompressorhjulet är vet jag inte.
Finns även steg 1 där dom bara byter chip, men det ger ynka 16 hk mer =/

Audi S3 "Sportback" (2009)
Hamilton
7 december 2009 · 8 865 Inlägg

Louksor skrev:
Undantaget är väl de bilar som är chippade från fabrik.

Nej då, går att göra det i efterhand.

Fotograf på tierpidag.se
trippelturbo Trucker
7 december 2009 · 2 710 Inlägg

Chippa är lagligt men inte chiptrim. Eller?

Fart missbrukare
kolvas
7 december 2009 · 4 001 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Chippa är lagligt men inte chiptrim. Eller?

att ändra motoreffekten är olagligt, hur man gör det är oväsentligt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Hamilton
7 december 2009 · 8 865 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Chippa är lagligt men inte chiptrim. Eller?

Beror helt på vilket bilmärke det gäller, finns trimleverantörer som är godkända av tillverkaren och således lagliga på gatan.

Senast redigerat av Hamilton (7 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se
Overflow
7 december 2009 · 3 Inlägg

...ang. storleken på kompressorhjulet så behöver du inte bekymra dig om att de monterar på ett större iaf... så det är nog lugnt, om du vill att kompressorn ska snurra fler varv så blir det ett mindre kompressor hjul och något tightare rem... hurvida dom läser ur motor ECU:n ska jag låta vara osagt.

Tigerofsweden
7 december 2009 · 1 231 Inlägg

kör på , tänk inte så jäkla mkt ... smile
går min kusins bil igenom o en jävla massa kompisar till mig som har rå-trimmat sina bilar så kommer nog din gå igenom också.

Stridh
7 december 2009 · 67 Inlägg

De e lite jävligare om du smäller och vill ha försäkringspengar tyvärhmm

BMW E36 Coupe "Turbo" (1994)
need_4_boost
7 december 2009 · 371 Inlägg

Pratade med en besgubbe härom dagen och efter nyår så ska bilprovningen att börja kollla felkoder via diagnosutaget på bilar från och med -02 och senare.
Vet dock inte om man kan få felkoder om man chippar osv, men värt att fundera på iaf.

Hamilton
7 december 2009 · 8 865 Inlägg

need_4_boost skrev:
Pratade med en besgubbe härom dagen och efter nyår så ska bilprovningen att börja kollla felkoder via diagnosutaget på bilar från och med -02 och senare.
Vet dock inte om man kan få felkoder om man chippar osv, men värt att fundera på iaf.

Koderna det gäller är felkoder för avgasvärden och inget annat. Gäller bensin från -02 och diesel från -04

(Besiktigade min i dag så jag har färska uppgifter)

Senast redigerat av Hamilton (7 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se
LazerHawke
7 december 2009 · 1 268 Inlägg

Hamilton skrev:

need_4_boost skrev:
Pratade med en besgubbe härom dagen och efter nyår så ska bilprovningen att börja kollla felkoder via diagnosutaget på bilar från och med -02 och senare.
Vet dock inte om man kan få felkoder om man chippar osv, men värt att fundera på iaf.

Koderna det gäller är felkoder för avgasvärden och inget annat. Gäller bensin från -02 och diesel från -04

(Besiktigade min i dag så jag har färska uppgifter)

så dom säger inget om att mjukvaran är ändrad?

need_4_boost
7 december 2009 · 371 Inlägg

LazerHawke skrev:

Hamilton skrev:

need_4_boost skrev:
Pratade med en besgubbe härom dagen och efter nyår så ska bilprovningen att börja kollla felkoder via diagnosutaget på bilar från och med -02 och senare.
Vet dock inte om man kan få felkoder om man chippar osv, men värt att fundera på iaf.

Koderna det gäller är felkoder för avgasvärden och inget annat. Gäller bensin från -02 och diesel från -04

(Besiktigade min i dag så jag har färska uppgifter)

så dom säger inget om att mjukvaran är ändrad?

Det lär vi nog märka tids nog när det är dags att bes.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang