Saab 9-5 Aero Kombi Banbils bygge!

Beergh
16 maj 2010 · 116 Inlägg

Rille0 skrev:
prova att efterdra toppbultarna, klassiskt problem dock brukar det bara vara i ändarna på toppen bara, dom gängar ur sej och det läcker olja.

Njaa. de gjorde jag inte, men är ganska säker på  att toppen gick för dumma jag köra med dålig mappning så bilen gick snålt. så oljan och motorn blev skållhet. men så äre när man tror att en motor som gått 22k klarar 300hk smile

Saab Og900 "Ban Räsern" (1989)
Aerocombi Xenoholic
16 maj 2010 · 2 559 Inlägg

Vill du byta bekymmer med mig i stället, låg o mekade till halv tre för att kunna ställa ut i Emmaboda i lördags. sen så tömmer jag lådan på sitt innehåll på gatan idag sad

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Beergh
17 maj 2010 · 116 Inlägg

Aerocombi skrev:
Vill du byta bekymmer med mig i stället, låg o mekade till halv tre för att kunna ställa ut i Emmaboda i lördags. sen så tömmer jag lådan på sitt innehåll på gatan idag sad

njaa. både och.. för plånbokens skull är nog en låda billigare smile
något bra tips har lite problem att på loss hö drivaxel!

Saab Og900 "Ban Räsern" (1989)
Aerocombi Xenoholic
17 maj 2010 · 2 559 Inlägg

Tro mig lådan är inte billigare sad
Inget tips om drivaxeln tyvärr hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Beergh
8 juni 2010 · 116 Inlägg

Hej var ett tag sen jag skrev här. hänt lite saker nu.

Har fått nya motorn som jag ska börja hinka i till helgen, sen har jag fixat med avgasbandage på gren-röret och downpipen. monterat front ic, bara att få i motorn så jag kan köpa lite silicon slangar nu,. sen skall jag montera i en Lamba mätare, sen är de dags för mappning smile bilder kommer så fort jag lyckas få med en kamera smile

Saab Og900 "Ban Räsern" (1989)
Aerocombi Xenoholic
8 juni 2010 · 2 559 Inlägg

Men David då, du måste ju fixa lite bilder då hmm
Du får även gärna skriva upp vad det gick åt för rör o slangar till ICn med smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Beergh
10 juni 2010 · 116 Inlägg

Aerocombi skrev:
Men David då, du måste ju fixa lite bilder då hmm
Du får även gärna skriva upp vad det gick åt för rör o slangar till ICn med smile

Jaha nu skulle jag lagt upp bilder men gick vist inte sad

men finns bilder på saabens egna bilder smile

Saab Og900 "Ban Räsern" (1989)
Beergh
12 juni 2010 · 116 Inlägg

Har nu fått reda på vad som hände med gamla motorn förutom att mappningen var fel som krökte toppen, de var troligen bränslepumpen som började sjunga på sista versen efter man monterade 3,5 btr:en vilket medförde att ettan cylinder fick på tok lite soppa viket medgav att den gick mer snålt än de andra och att ettan kolv och dess ringar skadades bra mycket!  så nu funderar jag om jag klarar mig på att köpa ny originalpump? eller funderar på att köpa http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi … 1&car=

någon som vet hur mycket som behövs ändras för att få i den i pumphuset? eller om de bortkasstade pengar? och lika bra att satsa på original pump?

Over and out!

Saab Og900 "Ban Räsern" (1989)
Oscarzzon
18 juni 2010 · 14 Inlägg

Istället för att köpa en Walbro pump, köp hos EXD istället en Henko http://www.exd.se/shop/index.php?page=s … mp;lang=sv De är mitt tips, Funkar riktigt bra i min bil.

Beergh
20 juni 2010 · 116 Inlägg

Oscarzzon skrev:
Istället för att köpa en Walbro pump, köp hos EXD istället en Henko http://www.exd.se/shop/index.php?page=s … mp;lang=sv De är mitt tips, Funkar riktigt bra i min bil.

Tack för tippset. blir nog inhandla den smile var den enkel att instalera?

Saab Og900 "Ban Räsern" (1989)
Beergh
20 juni 2010 · 116 Inlägg

Ger snart upp!!

Var i garaget igår och monterade ihop alla smådelar som tryckrör spridare kyl,is, oljekyl etc..
fydde på med ny växelolja, motor olja och ny glykol.
så skulle bara pilla på Downpipen så kände jag en droppe vatten hamnade på armen när jag låg under bilen och tror jag bröt ihop när jag fann var den läckte,

J**LA FROSTPLUGG BAKOM GRENRÖRET LÄCKER!

Saab Og900 "Ban Räsern" (1989)
Aerocombi Xenoholic
20 juni 2010 · 2 559 Inlägg

Beergh skrev:
Ger snart upp!!

Var i garaget igår och monterade ihop alla smådelar som tryckrör spridare kyl,is, oljekyl etc..
fydde på med ny växelolja, motor olja och ny glykol.
så skulle bara pilla på Downpipen så kände jag en droppe vatten hamnade på armen när jag låg under bilen och tror jag bröt ihop när jag fann var den läckte,

J**LA FROSTPLUGG BAKOM GRENRÖRET LÄCKER!

Fy fan va trist sånt är sad

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Oscarzzon
21 juni 2010 · 14 Inlägg

Beergh skrev:

Oscarzzon skrev:
Istället för att köpa en Walbro pump, köp hos EXD istället en Henko http://www.exd.se/shop/index.php?page=s … mp;lang=sv De är mitt tips, Funkar riktigt bra i min bil.

Tack för tippset. blir nog inhandla den smile var den enkel att instalera?

Den va ganska enkel att montera, man fick ta kniven o tag bort lite gummi när man ska sätta tillbaka den nya pumpen.

Beergh
29 juni 2010 · 116 Inlägg

Igår så fick jag ihop motorn och startade den med hjälp av Robbin (_B1_)
så nu väntar  jag bara på nya pumpen och mappning av boxen smile sen ska de bli inkörning till norrköping och tillbax för att sen finmappa boxen smile

Saab Og900 "Ban Räsern" (1989)
Beergh
29 juli 2010 · 116 Inlägg

Var ett tag sen man skrev här. men bilen är mappad nu. och inkörd smile

Så nu är de bara att köra sommaren ut tills mina nya planer ska slås igenom smile

planerna är att slänga på en nyare front med lycktor etc, sen ebc belägg och skivor runt om pga org pallar bannne mig inte för mycket hårdkörning.

samt få ett hårdare chassi på något sätt smile

Söker Fram lycktor från en saab 9-5 02 och framåt (ej xeon)

Saab Og900 "Ban Räsern" (1989)
Aerocombi Xenoholic
29 juli 2010 · 2 559 Inlägg

Beergh skrev:
Var ett tag sen man skrev här. men bilen är mappad nu. och inkörd smile

Så nu är de bara att köra sommaren ut tills mina nya planer ska slås igenom smile

planerna är att slänga på en nyare front med lycktor etc, sen ebc belägg och skivor runt om pga org pallar bannne mig inte för mycket hårdkörning.

samt få ett hårdare chassi på något sätt smile

Söker Fram lycktor från en saab 9-5 02 och framåt (ej xeon)

Gissa vem som har såna liggandes wink
Skulle ha dem som reserv om min inte gick igenom med xenonlyktorna, men det gick bra sist i alla fall big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Beergh
1 augusti 2010 · 116 Inlägg

Aerocombi skrev:

Beergh skrev:
Var ett tag sen man skrev här. men bilen är mappad nu. och inkörd smile

Så nu är de bara att köra sommaren ut tills mina nya planer ska slås igenom smile

planerna är att slänga på en nyare front med lycktor etc, sen ebc belägg och skivor runt om pga org pallar bannne mig inte för mycket hårdkörning.

samt få ett hårdare chassi på något sätt smile

Söker Fram lycktor från en saab 9-5 02 och framåt (ej xeon)

Gissa vem som har såna liggandes wink
Skulle ha dem som reserv om min inte gick igenom med xenonlyktorna, men det gick bra sist i alla fall big_smile

'

se där ja smile detta lät ju kanske lovande smile

Saab Og900 "Ban Räsern" (1989)
Beergh
3 augusti 2010 · 116 Inlägg

Efter lite tänkade blir de att ha saaben i vinter för behörer en go transport bil. men de stoppar inte för att bygga vidare. planen är att få bättre väghållning,

De som är i tankarna är :

Fjäderbenstag (inhandlat)
Bussningar
Nya fjädrar dämpare ( vill få ner den lite mer. )

sen ska utseendet bytas.

Blir till att börja med en front från en -03
med klarglas lyktorna

sen motorn blir de:
Alu Intercooler
bussningar
Biopower-mapp troligen!

Saab Og900 "Ban Räsern" (1989)
Beergh
20 oktober 2010 · 116 Inlägg

Då har rivningen inför Sommarn 2011 påbörjats!

Har Provmonterat en -02 ans Front! som ska på! sen blir de en annan bakkjol då den nuvarande är lätt krockad! blir med dubbla utblås!

Samt inväntar en tidig julklapp från Radiopower! smilesmile

Bilder Hamnar på bilens sida!

Saab Og900 "Ban Räsern" (1989)
Beergh
10 november 2010 · 116 Inlägg

Är grymt sugen på att få tag i en DTM läpp! men vilka tillverkar de? någon som vet?

Saab Og900 "Ban Räsern" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang