Överlast på trailer, straff?

Biemer
8 december 2009 · 110 Inlägg

Är fundersam på hur hård dom är på om man överlastat tex en trailer?

Om vi säger att jag får dra 1500 med min bil och har en trailer med totvikt på 1500, så är ju det lagligt, men om jag då lastar mer än vad jag får, t ex 500 för mycket, vad blir det för konsekvenser om jag blir stoppad?

Och någon som vet ungefär vad det kostar att ta BE?

Mvh Markus.

habomaster
8 december 2009 · 463 Inlägg

Överlast kan ge böter, men då måste de väga ekipaget. Om du har ett släp som är typat för mer än vad bilen får dra är det helt plötsligt olovlig körning = inget körkort.

Biemer
8 december 2009 · 110 Inlägg

habomaster skrev:
Överlast kan ge böter, men då måste de väga ekipaget. Om du har ett släp som är typat för mer än vad bilen får dra är det helt plötsligt olovlig körning = inget körkort.

Ja precis. Så om jag har ett släp jag får dra, men överlastat och det inte finns tillgång till våg kan dom inget göra?
Eller kan dom ta regnr på bilen på släpet och kolla vikten på den, därmed bevisa att det är för tungt?

Nehe
8 december 2009 · 687 Inlägg

Biemer skrev:

habomaster skrev:
Överlast kan ge böter, men då måste de väga ekipaget. Om du har ett släp som är typat för mer än vad bilen får dra är det helt plötsligt olovlig körning = inget körkort.

Ja precis. Så om jag har ett släp jag får dra, men överlastat och det inte finns tillgång till våg kan dom inget göra?
Eller kan dom ta regnr på bilen på släpet och kolla vikten på den, därmed bevisa att det är för tungt?

Rättelser:

Drar du ett släp som du inte har en körkortsbehörighet för så är det olovlig körning (TBL3§) som ovan har nämnt dock förlorar du inte körkortet utan det är endast ett bötesbrott. Är det grov olovlig körning kan det dock bli högst 6månaders fängelse.

Drar du ett släp som du har behörighet att framföra med ditt B-körkort och det är överlastat så döms du till böter enligt Lag om överlastavgift 1§ "överlastavgift tas ut enligt denna lag om" p4 "släpvagn, som dras av bil"

2§ För återstående överlast (avgiftspliktig överlast) tas överlastavgift ut med ett grundbelopp om 2000kr samt därutöver med ett belopp beräknat för varje axel, boggi eller trippelaxel på följande sätt.

Del av överlasten______Överlastavgift
100-2000kg___________400kr per 100kg
2100-4000kg__________600kr per 100kg
4100-6000kg__________800kr per 100kg
6100kg och däröver____1000kr per 100kg

Ja polisen måste väga ditt fordon/last men tänk på att många av bussarna (polisiära) idag har vägningsutrustning i bilarna. Och skulle man misstänka överlast så kan du få körförbud fram tills det att bilen är vägd och även efter det att bilen är vägd om det finns konstaterad övervikt. 8§-8e§.

Hoppas det klarnade lite nu.

Senast redigerat av Nehe (8 december 2009)

Biemer
8 december 2009 · 110 Inlägg

Nehe skrev:

Biemer skrev:

habomaster skrev:
Överlast kan ge böter, men då måste de väga ekipaget. Om du har ett släp som är typat för mer än vad bilen får dra är det helt plötsligt olovlig körning = inget körkort.

Ja precis. Så om jag har ett släp jag får dra, men överlastat och det inte finns tillgång till våg kan dom inget göra?
Eller kan dom ta regnr på bilen på släpet och kolla vikten på den, därmed bevisa att det är för tungt?

Rättelser:

Drar du ett släp som du inte har en körkortsbehörighet för så är det olovlig körning (TBL3§) som ovan har nämnt dock förlorar du inte körkortet utan det är endast ett bötesbrott. Är det grov olovlig körning kan det dock bli högst 6månaders fängelse.

Drar du ett släp som du har behörighet att framföra med ditt B-körkort och det är överlastat så döms du till böter enligt Lag om överlastavgift 1§ "överlastavgift tas ut enligt denna lag om" p4 "släpvagn, som dras av bil"

2§ För återstående överlast (avgiftspliktig överlast) tas överlastavgift ut med ett grundbelopp om 2000kr samt därutöver med ett belopp beräknat för varje axel, boggi eller trippelaxel på följande sätt.

Del av överlasten______Överlastavgift
100-2000kg___________400kr per 100kg
2100-4000kg__________600kr per 100kg
4100-6000kg__________800kr per 100kg
6100kg och däröver____1000kr per 100kg

Ja polisen måste väga ditt fordon/last men tänk på att många av bussarna (polisiära) idag har vägningsutrustning i bilarna. Och skulle man misstänka överlast så kan du få körförbud fram tills det att bilen är vägd och även efter det att bilen är vägd om det finns konstaterad övervikt. 8§-8e§.

Hoppas det klarnade lite nu.

Ja nu har jag koll på läget :) Blir dyrt om man åker dit!  Fast hehe, det är fortfarande en förvirrande sak, du snacka om böter beräknat för varje axel?? Jag brukar köra med en boggie vagn.

kolvas
8 december 2009 · 4 001 Inlägg

Biemer skrev:
Är fundersam på hur hård dom är på om man överlastat tex en trailer?

Om vi säger att jag får dra 1500 med min bil och har en trailer med totvikt på 1500, så är ju det lagligt, men om jag då lastar mer än vad jag får, t ex 500 för mycket, vad blir det för konsekvenser om jag blir stoppad?

Och någon som vet ungefär vad det kostar att ta BE?

Mvh Markus.

BE kostar runt 5000:- för en intensivkurs

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Nehe
8 december 2009 · 687 Inlägg

Biemer skrev:
Ja nu har jag koll på läget smile Blir dyrt om man åker dit!  Fast hehe, det är fortfarande en förvirrande sak, du snacka om böter beräknat för varje axel?? Jag brukar köra med en boggie vagn.

Här är hela paragrafen:


Har högsta tillåtna axeltryck, boggitryck eller trippelaxeltryck överskridits, avrundas överlasten för varje axel, boggi eller trippelaxel till närmast lägre, hela hundratal kilogram. Vidare dras för varje axel av 1 000 kilogram.
För återstående överlast (avgiftspliktig överlast) tas överlastavgift ut med ett grundbelopp om 2 000 kr samt därutöver med ett belopp beräknat för varje axel, boggi eller trippelaxel på följande sätt.

Del av överlasten______Överlastavgift
100-2000kg___________400kr per 100kg
2100-4000kg__________600kr per 100kg
4100-6000kg__________800kr per 100kg
6100kg och däröver____1000kr per 100kg

Senast redigerat av Nehe (8 december 2009)

kolvas
8 december 2009 · 4 001 Inlägg

Biemer skrev:

Nehe skrev:

Biemer skrev:

Ja precis. Så om jag har ett släp jag får dra, men överlastat och det inte finns tillgång till våg kan dom inget göra?
Eller kan dom ta regnr på bilen på släpet och kolla vikten på den, därmed bevisa att det är för tungt?

Rättelser:

Drar du ett släp som du inte har en körkortsbehörighet för så är det olovlig körning (TBL3§) som ovan har nämnt dock förlorar du inte körkortet utan det är endast ett bötesbrott. Är det grov olovlig körning kan det dock bli högst 6månaders fängelse.

Drar du ett släp som du har behörighet att framföra med ditt B-körkort och det är överlastat så döms du till böter enligt Lag om överlastavgift 1§ "överlastavgift tas ut enligt denna lag om" p4 "släpvagn, som dras av bil"

2§ För återstående överlast (avgiftspliktig överlast) tas överlastavgift ut med ett grundbelopp om 2000kr samt därutöver med ett belopp beräknat för varje axel, boggi eller trippelaxel på följande sätt.

Del av överlasten______Överlastavgift
100-2000kg___________400kr per 100kg
2100-4000kg__________600kr per 100kg
4100-6000kg__________800kr per 100kg
6100kg och däröver____1000kr per 100kg

Ja polisen måste väga ditt fordon/last men tänk på att många av bussarna (polisiära) idag har vägningsutrustning i bilarna. Och skulle man misstänka överlast så kan du få körförbud fram tills det att bilen är vägd och även efter det att bilen är vägd om det finns konstaterad övervikt. 8§-8e§.

Hoppas det klarnade lite nu.

Ja nu har jag koll på läget smile Blir dyrt om man åker dit!  Fast hehe, det är fortfarande en förvirrande sak, du snacka om böter beräknat för varje axel?? Jag brukar köra med en boggie vagn.

det är för att du ska även ha rätt n-värde på släpet, du kan alltså ha 100kg överlast på 1 axel men 400kg på den andra axeln = 500kg totalt, du kan även ha rätt totalvikt fast överlass på 1 axel p.g.a fellastning och då blir det böter ändå

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
kolvas
8 december 2009 · 4 001 Inlägg

Nehe skrev:

Biemer skrev:
Ja nu har jag koll på läget smile Blir dyrt om man åker dit!  Fast hehe, det är fortfarande en förvirrande sak, du snacka om böter beräknat för varje axel?? Jag brukar köra med en boggie vagn.

Här är hela paragrafen:


Har högsta tillåtna axeltryck, boggitryck eller trippelaxeltryck överskridits, avrundas överlasten för varje axel, boggi eller trippelaxel till närmast lägre, hela hundratal kilogram. Vidare dras för varje axel av 1 000 kilogram.
För återstående överlast (avgiftspliktig överlast) tas överlastavgift ut med ett grundbelopp om 2 000 kr samt därutöver med ett belopp beräknat för varje axel, boggi eller trippelaxel på följande sätt.

Del av överlasten______Överlastavgift
100-2000kg___________400kr per 100kg
2100-4000kg__________600kr per 100kg
4100-6000kg__________800kr per 100kg
6100kg och däröver____1000kr per 100kg

Vad menas med att 1000kg/axel dras av? kan man överlasta med 1000kg/axel och klara sig eller?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Biemer
8 december 2009 · 110 Inlägg

Aha, nu hänger jag med smile Tack så mycket för hjälpen!

Nehe
8 december 2009 · 687 Inlägg

kolvas skrev:
Vad menas med att 1000kg/axel dras av? kan man överlasta med 1000kg/axel och klara sig eller?

Du frågar helt fel person då jag inte är så insatt i det där, men skall fråga en trafikpolis imorgon så kanske jag kan få ett svar åt dig..

kolvas
8 december 2009 · 4 001 Inlägg

Nehe skrev:

kolvas skrev:
Vad menas med att 1000kg/axel dras av? kan man överlasta med 1000kg/axel och klara sig eller?

Du frågar helt fel person då jag inte är så insatt i det där, men skall fråga en trafikpolis imorgon så kanske jag kan få ett svar åt dig..

tack för det, jag har inte fått något vettigt svar på detta utan bara att det inte tillämpas på lätta fordon.
Jag har en fråga till då som du kan ställa till honom:
Jag har BE och en bil som får dra 3000kg, släpet har en totalvikt på 3500kg och bruttovikten är 3300kg, vad blir det för straff? överlast eller olovlig körning?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Nehe
9 december 2009 · 687 Inlägg

kolvas skrev:

Nehe skrev:

kolvas skrev:
Vad menas med att 1000kg/axel dras av? kan man överlasta med 1000kg/axel och klara sig eller?

Du frågar helt fel person då jag inte är så insatt i det där, men skall fråga en trafikpolis imorgon så kanske jag kan få ett svar åt dig..

tack för det, jag har inte fått något vettigt svar på detta utan bara att det inte tillämpas på lätta fordon.
Jag har en fråga till då som du kan ställa till honom:
Jag har BE och en bil som får dra 3000kg, släpet har en totalvikt på 3500kg och bruttovikten är 3300kg, vad blir det för straff? överlast eller olovlig körning?

För att det ska bli olovlig körning så måste du sakna behörighet för att framföra fordonet/släpet. Dvs har du behörighet för bilen samt släpet men lastar för mycket blir det överlast, saknar du dock behörighet för att framföra det så blir det olovlig körning.

Hittade ingen trafikare men återkommer med det andra.

Nehe
10 december 2009 · 687 Inlägg

Sådär har pratat med en kollega idag och såhär ligger det till om jag förstått det rätt.

Polisen ger böter för överlast på plats. Sedan skickar de in en kopia på rapporten till transportstyrelsen som gör en bedömning om överlast avgift enligt paragrafen ovan sedan tar de ett beslut om att det eventuellt skall bli mer böter. Polisman på plats kan räkna ut detta själv men får ej sätta vidare bot enligt överlastavgift.

Detta tillämpas oftast på yrkestrafik, dvs lastbilar med trailer osv.

Avdraget som är nämnt i paragrafen är ett säkerhetsavdrag precis som polisens mätinstrument har ett säkerhetsavdrag så det inte skall råda några tvivel angående överlast.

Hoppas det var svar nog åt dig kolvas.

Skönt att man sällan har med sådant här att göra som kanske märks tongue

Senast redigerat av Nehe (10 december 2009)

Germax
10 december 2009 · 12 086 Inlägg

Nehe skrev:

Biemer skrev:
Ja nu har jag koll på läget smile Blir dyrt om man åker dit!  Fast hehe, det är fortfarande en förvirrande sak, du snacka om böter beräknat för varje axel?? Jag brukar köra med en boggie vagn.

Här är hela paragrafen:


Har högsta tillåtna axeltryck, boggitryck eller trippelaxeltryck överskridits, avrundas överlasten för varje axel, boggi eller trippelaxel till närmast lägre, hela hundratal kilogram. Vidare dras för varje axel av 1 000 kilogram.
För återstående överlast (avgiftspliktig överlast) tas överlastavgift ut med ett grundbelopp om 2 000 kr samt därutöver med ett belopp beräknat för varje axel, boggi eller trippelaxel på följande sätt.

Del av överlasten______Överlastavgift
100-2000kg___________400kr per 100kg
2100-4000kg__________600kr per 100kg
4100-6000kg__________800kr per 100kg
6100kg och däröver____1000kr per 100kg

Det där gäller knappast personbilar
De här uppgifterna har jag gällande personbil
http://www.imagehost.se/images/kt25ftin.jpg

Hamilton
10 december 2009 · 8 868 Inlägg

Nehe skrev:

Biemer skrev:
Ja nu har jag koll på läget smile Blir dyrt om man åker dit!  Fast hehe, det är fortfarande en förvirrande sak, du snacka om böter beräknat för varje axel?? Jag brukar köra med en boggie vagn.

Här är hela paragrafen:


Har högsta tillåtna axeltryck, boggitryck eller trippelaxeltryck överskridits, avrundas överlasten för varje axel, boggi eller trippelaxel till närmast lägre, hela hundratal kilogram. Vidare dras för varje axel av 1 000 kilogram.
För återstående överlast (avgiftspliktig överlast) tas överlastavgift ut med ett grundbelopp om 2 000 kr samt därutöver med ett belopp beräknat för varje axel, boggi eller trippelaxel på följande sätt.

Del av överlasten______Överlastavgift
100-2000kg___________400kr per 100kg
2100-4000kg__________600kr per 100kg
4100-6000kg__________800kr per 100kg
6100kg och däröver____1000kr per 100kg

Har inget med personbilar att göra, dom reglerna är för den tunga trafiken.


Edit:
JapMax han före

Senast redigerat av Hamilton (10 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se
Nehe
10 december 2009 · 687 Inlägg

Men snälla människor läs mitt sista inlägg innan ni kommenterar.

Men för er blinda så kommer inlägget igen:


Sådär har pratat med en kollega idag och såhär ligger det till om jag förstått det rätt.

Polisen ger böter för överlast på plats. Sedan skickar de in en kopia på rapporten till transportstyrelsen som gör en bedömning om överlastavgift enligt paragrafen ovan sedan tar de ett beslut om att det eventuellt skall bli mer böter. Polisman på plats kan räkna ut detta själv men får ej sätta vidare bot enligt överlastavgift.

Detta tillämpas oftast på yrkestrafik, dvs lastbilar med trailer osv.

Avdraget som är nämnt i paragrafen är ett säkerhetsavdrag precis som polisens mätinstrument har ett säkerhetsavdrag så det inte skall råda några tvivel angående överlast.

Hoppas det var svar nog åt dig kolvas.

Skönt att man sällan har med sådant här att göra som kanske märks tongue

Senast redigerat av Nehe (10 december 2009)

Germax
10 december 2009 · 12 086 Inlägg

Ja men hela tråden handlar om en personbil och ev överlass, och du börjar yla om regler för yrkestrafik.
Jag ser inte relevansen, utan mer hur det bara förvirrar folk.

kolvas
10 december 2009 · 4 001 Inlägg

JapMax skrev:
Ja men hela tråden handlar om en personbil och ev överlass, och du börjar yla om regler för yrkestrafik.
Jag ser inte relevansen, utan mer hur det bara förvirrar folk.

Det var precis det Nehe skrev i sitt inlägg kl. 12:33, du har nog inte läst hela hans inlägg.

Nehe skrev:
Sådär har pratat med en kollega idag och såhär ligger det till om jag förstått det rätt.

Polisen ger böter för överlast på plats. Sedan skickar de in en kopia på rapporten till transportstyrelsen som gör en bedömning om överlast avgift enligt paragrafen ovan sedan tar de ett beslut om att det eventuellt skall bli mer böter. Polisman på plats kan räkna ut detta själv men får ej sätta vidare bot enligt överlastavgift.

Detta tillämpas oftast på yrkestrafik, dvs lastbilar med trailer osv.


Avdraget som är nämnt i paragrafen är ett säkerhetsavdrag precis som polisens mätinstrument har ett säkerhetsavdrag så det inte skall råda några tvivel angående överlast.

Hoppas det var svar nog åt dig kolvas.

Skönt att man sällan har med sådant här att göra som kanske märks tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
DanielssonC
10 december 2009 · 213 Inlägg

Rätta mig om jag har fel.. Men har inte hela EU max totalvikt på bil+släp 4500kg ? medans Sverige sökte dispens för att få behålla sitt gamla krångliga system med 3500?
Hua , tur att man sitter på CE och trippelaxlat släp.. Kör dock överlast på det om man lastar på grävaren på 3,5 ton sad

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang