Bmw 330 vs Volvo T5

D_Carlsson Bonntrimmare
28 december 2009 · 620 Inlägg

min personliga uppfattning av volvo är ju att det är en medelmåttig bil visst går dom att trimma byter man allt mellan lamporna blir den ju snabbare men det blir ju en lada också.

läste igår på teknikens värds hemsida en jämförelse mellan S60R och BMW 335i. volvon gick bort och det är ju experter som jämför så wink

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Albertoo
28 december 2009 · 538 Inlägg

här har ni ett test mellan s60 t5,  jaguar och 330. som Bmw:n vinner. volvon kommer sist.

http://www.automotorsport.se/biltester/ … %2C0+Sport

därmed inte sagt att jag inte gillar volvon. har haft en c70 t5 och en bmw 530. varit grymt nöjd med båda. men motorn i bmw:n är mycket bättre.

förövrigt så måste denna tråd vara en av de roligaste på g.org. ni kan för f**n inte jämföra trimmade bilar mot orginal bilar.  ska man hålla på o trimma så kan man få en traktor att gå snabbare än vilken bmw/volvo som helst.

dawwe ...has left the building...
28 december 2009 · 4 474 Inlägg

HCT: Har aldrig hört talas om flagnande inredning på E46, bara in till BMW o reklamera o claima goodwill...
Lite kul att du skriver att Volvo=kvalite, o jag håller med det är relativt hållbara grejer precis som alla andra etablerade märken (Audi,Mb,VW osv), men knappast att man väljer Volvo för att kvaliteten är högre där än hos tex BMW. Däremot kan det vara som så att den som köper en Volvo inte förväntar sig lika mycket av bilen som en som köper en BMW, dvs den upplevda kvaliteten i Volvo kan vara högre, men inte den verkliga...Nu vet jag inte hur kvaliteten är på just Corevette men en arbetskamrat har en Dodge Magnum R/T med "hemi motorn" o jag kan inte påstå att jag är impad av kvaliteten, högst medioker, men det är min åsikt som inte beöver delas av andra:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
HereComesTrouble Livsnjutare
28 december 2009 · 1 707 Inlägg

Jag försökte reklamera osv, utan nått resultat överhuvudtaget.
Hade bilen inne på BMW titt som tätt och dom löste aldrig nånting förutom vanlig service.

BMW fanatiker kommer alltid anse att deras eget märke är bäst, men det är så lite som skiljer mellan BMW och Volvo att det är försumbart. Är man beredd att betala för strul, problem och överpriser hos BMW så är det inga problem. Men då får man räkna med att få lägga mellan 40-50 bara att ha den rullande utan däck osv.

När det gäller experter.. var det inte experter som parkerade Loaded i däcks vallen?
Dessutom är det inte dom så kallade experterna som ska ha bilen åt dig..
man måste välja vad man själv är ute efter.

När det gäller kvalitén på Corvetten så har vi haft den nu i 3 år varav drygt 1 år överladdad.
Vi har nästan dubbla orginal effekten och ingenting överhuvudtaget har strulat.. det om nått är kvalité.
När det gäller inredning så håller den minst samma klass som en BMW E46, har inte haft nån av dom nyare så där utalar jag mig inte förutom att dom är väldigt fula wink.
Jämför inte en Corvette och en Dogde, om du nångång har suttit i en Viper SRT10 så vet du hur mycket som skiljer i kvalité.

Glöm inte bort att bilarna vi pratar om är relativt gammla nu, håll er till dom två och inte massa andra ämnen och modeller.
Kan nämna att i början när vi hade M3:an var jag väldigt fanatisk BMW-nisse själv.
Efter den bilen lovade jag mig själv, aldrig mer. Hade haft ungefär 5st olika BMW modeller innan den.

dawwe ...has left the building...
28 december 2009 · 4 474 Inlägg

HCT: Ok, kvalite o jänkare kommer aldrig vara synonymt för mig, därmed inte sagt att de har usel kvalitet.
Tyska bilar har högre kvalitet än jänkare, det är min åsikt. Jo jag har suttit i en Viper R/T 10 o var väl inte så där superimpad...Däremot så tycker jag att den upplevda kvalitetskänslan i en AMG SL55 (tror jag det var) var outstanding! Sen tycker jag att jämförelsen M3/Corvette haltar något, en M3 kan man ha som en året runt bruxis utan att blinka, medans en Corvette C6 (i Sverige iaf) är en rätt ovanlig bil som väldigt få skulle få för sig att köra i slask osv, dessutom lär de ta hand om bilen på ett mer eller mindre pedantiskt sätt, vilket dessvärre inte kan sägas om alla M3 E46 ägare...
Jag förstår jag inte vad Loadeds "krasch" har med diskussionen att göra men det är jag det*haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Rquired Allmänt envis
28 december 2009 · 12 512 Inlägg

dawwe skrev:
HCT: Har aldrig hört talas om flagnande inredning på E46, bara in till BMW o reklamera o claima goodwill...
Lite kul att du skriver att Volvo=kvalite, o jag håller med det är relativt hållbara grejer precis som alla andra etablerade märken (Audi,Mb,VW osv), men knappast att man väljer Volvo för att kvaliteten är högre där än hos tex BMW. Däremot kan det vara som så att den som köper en Volvo inte förväntar sig lika mycket av bilen som en som köper en BMW, dvs den upplevda kvaliteten i Volvo kan vara högre, men inte den verkliga...Nu vet jag inte hur kvaliteten är på just Corevette men en arbetskamrat har en Dodge Magnum R/T med "hemi motorn" o jag kan inte påstå att jag är impad av kvaliteten, högst medioker, men det är min åsikt som inte beöver delas av andra:)

Historien om HCTs M3 har diskuterats igenom tidigare, och om allt denne skrev/skriver stämmer så är det bara att konstatera att denna M3 lyckats dra på sig alla kända och flera okända fel på en E46. Ett solklart måndagsex. alltså, men HCT nöjer sig inte där utan antyder att alla Bmw håller denna nivå. Vilket talar rakt emot statistik och ägarundersökningar, samt det flertalet nuvarande och tidigare M3 E46 ägare som gick in och försvarade modellen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Sotam
28 december 2009 · 95 Inlägg

viktore skrev:

Rquired skrev:

viktore skrev:
Beroende på vilken årsmod av s60 som avses. -05 och framåt är mycket trimvänliga.
En bil med Autotech's st3.
http://www.garaget.org/?car=113309

Vad gör en M3 e46 coupe 100-200 på? Seså BMW fanatics, bollen är i rullning cool

Den länkade S60n:
100-200 13.59 s
0-200: 19,96 s

Bmw M3 E46 2003:
0-200: 16,8sek

100-200 hittar jag inga tider på, utan tar istället 0-200 tiden minus 0-100 tiden, jag vet att det blir lite orättvist mot Volvon men kan inte göra bättre.
0-200 tar 16.8sek
0-100 tar 4,8sek
16.8-4.8=12sek


Så 13.6 jämfört med 12sek, visst är det orättvist mot Volvon i det här fallet. Men jag tror inte att skillnaden blir 1.6sek om man kör Bmwn från 100-200 istället. Källa: http://www.einszweidrei.de/bmw/m32003-2.htm

Kolla länken i mitt inlägg igen, och läs LITE noggrannare denna gången!
13.59s är med autotech steg1+ .... lol

Ämnet är visserligen lite offtopic, men eftersom ni diskuterar bl.a. acc-siffrorna för min bil så kommenterar jag. Min s60 T5 från -05 med helskinn, elstolar, cd-växlare, m.m. väger ca 1620 kg med mig och 20-25 liter bensin i. Jag törs lova att en M3 Cab inte hade hängt på min T5a när jag körde med steg1+ från Autotech. Med mitt steg3 hade den blivit rejält ifrånkörd.

Eftersom Rquired tidigare i tråden ifrågasatte bevisvärdet av diverse filmer länkar jag till några race där jag kör med mitt steg1+ mot både original och chippad M3 e46 coupe.

Mot chippad: http://www.youtube.com/watch?v=FHn0gk9EN_0
mot original: http://www.youtube.com/watch?v=44DE_qNsZXE
mot chippad: http://www.youtube.com/watch?v=k3QvWf_SQpI

En T5 steg3 från 01-04 ligger på ungefär samma effektnivå som steg1+ för T5 från -05, men frågan är om 01-04 ändå inte är lite långsammare.

Mitt steg3-trim har inte kostat i närheten av de 30tkr som Rquired påstår. Jag hade t o m kunnat byta IC och konverterat till multifuel (e85) och ändå hamnat en bit ifrån 30tkr. Det hade gett ca 375hk och räcker tydligen för att köra 100-200 på ~10,5sek.

Angående mina acc-tider så gäller följande för 100-200:
steg1+ och 17": ca 13,6s
steg3 och 18": ca 12,2s
steg3 och 16" v-hjul: ca 11,4s

Jag hade gärna testat och kört mot en M3 e46 om det är någon som vill testa.

Vad gäller jämförelsen i övrigt så är M3an så klart en betydligt mer kompetent prestandabil och definitivt roligare vid aktiv körning. På samma sätt är T5an är betydligt mer kompetent när det gäller andra saker som exempelvis ekonomi, komfort m.m.

För att återgå till topic så är 330 en väldigt trevlig bil. E46 har enligt min mening högre kvalitetskänsla än e90 eller e60, men känns å andra sidan lite gammal interiört. Motorn gör ett riktigt bra jobb sett till det relativt låga effektuttaget, men personligen tycker jag att motorkaraktären känns lite tråkig (förutom motorljudet) och jag upplever inte bilen som alls särskilt snabb. Kvalitetskänslan i en s60 t5/2,5t höjs betydligt med helskinn och från -05 är det faktiskt riktigt trevlig inredning.

dawwe ...has left the building...
28 december 2009 · 4 474 Inlägg

Sotam: Bra post!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
n0jas OEM <3
28 december 2009 · 194 Inlägg

Som ovan talare bra post! Dock har jag jobbat som mekaniker på volvo och kört en hel del volvo från 1980-2008 och det är inte spec jämnförbart med BMW, om man är lite insatt i bilar känner man ganska snabbt att BMW är bättre bygg och mer genomtänkt med matrialval och liknade, så är det bara! Volvo har varit bra bilar men vi lever inte på 80 och 90-talet längre. men smaken är som baken delad. dock förstår jag inte varför många är så himla insnöade på sina speciella märke och måste tala 100% för dom, Jag kan säga att jag har inte ägt en ända bil som har varit samma märke i princip, Dock känner man utan tvekan att BMW har kosta en aning mer vid inköp än de överiga bilarna jag har ägt, ganska stor skillnad faktiskt kvalitetsmässigt.

HereComesTrouble: Att du har haft så mycket problem med din E46:a är säkert sant, dock finns ju det alltid så kallade "måndags ex" och de finns inom alla bilmärke, Och även där är inte volvo ett undantag de vill jag lova. Dock finns det mycket och läsa om hur väl beprövade bilar osv. kan säga att BMW och de flesta japanska bilarna är väldigt väl beprövade innan de släpps ut på marknaden, jag ska ta ett bra exempel, Både BMW E90 och Volvo S40/V50 har elektronsikt rattlås när nycklen tas ut ur tändningslåset så låser de automatiskt. Jag själv personligen har aldrig hört några större problem när det gäller BMW dock har volvo haft en hel del bekymmer med detta och kör in till din lokala volvoverkstad och hör vad det kostar och gör vid wink Du kommer inte köpa volvo igen. Men nu ska vi inte bråka alla bilar har sina för och nackdelar men man får vad man betalar för och kommer alltid och vara så, när biltillverkarna väljer levrantörer till olika elektriska komponenter (Som bilar bara består av i dagsläget) så väljer de inte bara valeo eller bosch etc.. även kvaliteten på hur bra och noga de elektriska komponenterna är tillverkade, där av får du en dyrare bil i slutändan!

OBS. kan finnas stavfel!
MVH Jonas "n0jas"

These days ♪♫
Rquired Allmänt envis
28 december 2009 · 12 512 Inlägg

Sotam skrev:
Ämnet är visserligen lite offtopic, men eftersom ni diskuterar bl.a. acc-siffrorna för min bil så kommenterar jag. Min s60 T5 från -05 med helskinn, elstolar, cd-växlare, m.m. väger ca 1620 kg med mig och 20-25 liter bensin i. Jag törs lova att en M3 Cab inte hade hängt på min T5a när jag körde med steg1+ från Autotech. Med mitt steg3 hade den blivit rejält ifrånkörd.

Eftersom Rquired tidigare i tråden ifrågasatte bevisvärdet av diverse filmer länkar jag till några race där jag kör med mitt steg1+ mot både original och chippad M3 e46 coupe.

Mot chippad: http://www.youtube.com/watch?v=FHn0gk9EN_0
mot original: http://www.youtube.com/watch?v=44DE_qNsZXE
mot chippad: http://www.youtube.com/watch?v=k3QvWf_SQpI

En T5 steg3 från 01-04 ligger på ungefär samma effektnivå som steg1+ för T5 från -05, men frågan är om 01-04 ändå inte är lite långsammare.

Mitt steg3-trim har inte kostat i närheten av de 30tkr som Rquired påstår. Jag hade t o m kunnat byta IC och konverterat till multifuel (e85) och ändå hamnat en bit ifrån 30tkr. Det hade gett ca 375hk och räcker tydligen för att köra 100-200 på ~10,5sek.

Angående mina acc-tider så gäller följande för 100-200:
steg1+ och 17": ca 13,6s
steg3 och 18": ca 12,2s
steg3 och 16" v-hjul: ca 11,4s

För att klargöra vissa punkter; felet med ett klipp är inte själva median. Hade Teknikens värld gjort ett klipp och redogjort för ett motsvarande intervall hade jag trott på det. Men ett klipp med det upplägg som syns i både tidigare länkade klipp och de du länkar till innehar ingen bevisbörda, allt man ser är ett resultat och hur vida det stämmer överens med verkligheten genom att tex båda bilarna verkligen gav allt eller har den spec som påstås, det får man bara hoppas på.

För att vara ärliga, hade jag varit riktigt jävlig hade jag kunnat ordna ett klipp där min 328i drar jämt med en S60 T5 steg x. Det hade inte varit ärligt upplagt, men ni hade inte kunnat bevisa något lika lite som ni kan bevisa att era klipp visar hela sanningen.

Och angående det fetstilade, uppskattade är det ordet du söker. När man påstår något så hävdar man att man vet hur det ligger till, när man uppskattar något så gissar man med hänsyn till vissa faktorer vad den kan komma att kosta. Vilket var precis vad jag gjorde smile

För övrigt tycker jag du lade fram ett välskrivet och informativt inlägg, utan idiotförklaringar av motparten, fula ord och "Volvo är bäst" teser det vill säga långt ifrån den nivå som tidigare talare legat på. Menar inte att jag själv varit bättre än så, utan att du var bättre än så. wink

Edit: Fel ord fetstilat.

Senast redigerat av Rquired (28 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andreas 940 -utan 940
29 december 2009 · 1 728 Inlägg

Rquired: Jag skrev ner den uppskattade effekten i min T4 men skrev upp vridmomentet, 280hk/420Nm är nog närmare sanningen.
Vid högre farter när luftmotståndet börjar bli påtagligt har man mer nytta av en vridstark motor än en högvarvig och det är därför BMW:s inte hänger på turbobilar i farter över 100.

Busgrabb Rejsa ?
29 december 2009 · 2 959 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Rquired: Jag skrev ner den uppskattade effekten i min T4 men skrev upp vridmomentet, 280hk/420Nm är nog närmare sanningen.
Vid högre farter när luftmotståndet börjar bli påtagligt har man mer nytta av en vridstark motor än en högvarvig och det är därför BMW:s inte hänger på turbobilar i farter över 100.

Så sant med vridet men sluta skriv "T4" nu för du har ingen T4 även om det är fyra cylindrar och en turbo.
Det finns det massor av bilar som har men dom heter inte T4 för det.
Du har en gammel 940 Turbo och så är det tongue Ta inte illa upp.

Autotech
BMW 335D (2008)
dawwe ...has left the building...
29 december 2009 · 4 474 Inlägg

Andreas940: Hahaha...du e rolig du:) "Vid högre farter när luftmotståndet börjar bli påtagligt har man mer nytta av en vridstark motor än en högvarvig och det är därför BMW:s inte hänger på turbobilar i farter över 100". Varifrån får du allt:)? Jag har "raceat" med flertalet av mina 100% originala BMW mot diverse turbobilar (original eller möjligen "lätt" trimmade) o rent generellt har BMW:n gått bättre ju snabbare det går. Kan ju bara nämna som jag nog redan skrivit i denna tråd, att vid ett "race" med min 325i -93 mot en S60 2.4T typ -02 så blev jag frånåkt i början, men runt 130 slutade han dra ifrån o jag knappade in, o det ganska fort, vid 200 var jag förbi o sen var det godnatt för Herr Volvo...Både jag och Volvo-snubben var nog lika förvånade, jag var ganska säker på att förlora, o Volvo-snubben var nog ungefär lika säker på o vinna...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Andreas 940 -utan 940
29 december 2009 · 1 728 Inlägg

Busgrabb skrev:
Så sant med vridet men sluta skriv "T4" nu för du har ingen T4 även om det är fyra cylindrar och en turbo.
Det finns det massor av bilar som har men dom heter inte T4 för det.
Du har en gammel 940 Turbo och så är det tongue Ta inte illa upp.

Jag kallar den ju bara för det i forumet till skillnad från många BMW-ägare som sätter M-dekaler på sina 325:or (jag vet att M även står för M-styling men det ser ändå så fel ut).
Jag borde köpa såna där T4-dekaler som sitter på bakdörrarna på äldre V40 T4. tongue

dawwe skrev:
Andreas940: Hahaha...du e rolig du:) "Vid högre farter när luftmotståndet börjar bli påtagligt har man mer nytta av en vridstark motor än en högvarvig och det är därför BMW:s inte hänger på turbobilar i farter över 100". Varifrån får du allt:)? Jag har "raceat" med flertalet av mina 100% originala BMW mot diverse turbobilar (original eller möjligen "lätt" trimmade) o rent generellt har BMW:n gått bättre ju snabbare det går. Kan ju bara nämna som jag nog redan skrivit i denna tråd, att vid ett "race" med min 325i -93 mot en S60 2.4T typ -02 så blev jag frånåkt i början, men runt 130 slutade han dra ifrån o jag knappade in, o det ganska fort, vid 200 var jag förbi o sen var det godnatt för Herr Volvo...Både jag och Volvo-snubben var nog lika förvånade, jag var ganska säker på att förlora, o Volvo-snubben var nog ungefär lika säker på o vinna...

Ja visst är jag? Det säger sig väl självt att ett brett mellanregister är en fördel i högre farter när man måste segdra? Se bara på F1-bilar, varför sitter det inte en fet V8 med kompressor i dem istället för en liten V10:a som varvar 18k? Jo för att de knappt har något luftmotstånd så de tjänar mer på att ha en rapp högvarvig motor. Sätt en F1-motor i din M5:a så kommer den inte orka varva ut men med den där feta V8:an skrynklar den asfalten bakom sig.

Såna där race-historier har väl alla som har haft körkort ett tag, jag har en liknande:
Jag och en kompis hade varit och handlat vid ett köpcentrum utanför stan, när man ska ut därifrån och in mot stan är det två accelerationsfält som går ihop till ett extra långt för att vilken skitbil som helst ska hinna upp i 120 innan man svänger ut på motorvägen.
Jag hade ingen bakom mig så jag tog det lugnt men då plötsligt dök det upp en bil en bit bakom på påfarten som man såg drog på så jag sa till min kompis "nu blir det rejs" och stampade fullt (låg i ca. 100 på fyran).
Min bil började acca men den andra kom närmare och nu såg jag att det var en nyare BMW, han kom ikapp men sen började avståndet mellan oss istället sakta öka och jag tänkte "shit, den där var fan på gränsen att jag kunde dra". Farten var nu uppe i 160 och jag svängde ut på motorvägen, längre fram var det en rad bilar med normala människor så jag gjorde en säkerhetsbedömning och valde att lägga mig på 160, BMW:n drog då om direkt och fortsatte upp till 200 och körde om bilkön.

Det satt inga emblem på den men jag noterade att den hade ett avgasutblås på varje sida och jag som inte är så påläst gällande BMW:s modellprogram tänkte att det antingen var en M3 eller en med V8.
Jag skickade regnumret till VV och fick tillbaka nåt i stil med  "BMW 335, 2006, kreditköp".
"335, måste vara en 3,5L V8 i den då" tänkte jag. När jag kom hem kollade jag upp detta lite noggrannare och såg att den hade en 3L rak sexa med dubbla turbos på 306hk/400Nm samt att den jag drog hade automatlåda. Inte konstigt att den kunde hänga på tänkte jag.

dawwe ...has left the building...
29 december 2009 · 4 474 Inlägg

Andreas940: Visst ser du Volvo emblemet när du blundar?smile Vad har en S60 2.4T i vridmoment? Minst 250Nm får jag hoppas annars har Volvo inte gjort hemläxan, en 325i -93 har iaf 245Nm. DU genraliserar om vridmomentets betydelse, men ändå så är det något som BMW är "kända" för så är det att de går bra väl uppe i fart, trots "klent" vridmoment, iaf jämfört med en 2.4T gissningsvis. Jag tror att en stor del av hemligheten med att man inte kan generalisera så som du gör är att det är betydligt fler faktorer som spelar in än vridmoment o luftmotstånd...Vad sägs tex om att beakta växellådans/diffen utväxling??? En bekant hade en gammal 9000 CS Turbo med nåt enkelt kit från Noridc eller vad det hette, den gick riktigt bra, men den orkade inte varva ut på 5:an,stoppade vid lite över 5000 vilket var typ 250 knyck, den var väldigt högt växlad. Flera BMW modeller orkar varva ut till varvstopp på högsta växlen, dvs man har valt en bra kompromiss mellan förbrukning/prestanda, hur vanligt är det att en original (manuell!) Volvo orkar vara ut på högsta växeln, finns det någon alls?
Det borde ju uppenbarligen vara som så att BMW (finns säkert andra tillverkare med, Porsche kanske?) lägger ner mer energi på helheten, dvs man anpassar bilen bättre efter de förutsättningar som finns, för även Volvo kunde ju ha valt att optimera tex växellådans utväxlingar o på så vis få bättre prestanda, allt handlar inte om hur många hk/Nm du har på veven....
O nej jag ser inte BMW-märket när jag blundar, är ingen BMW-galning trots att jag äger ett antal bilar av det märket, men jag tycker att man skall hålla sig till verkliheten o inte rycka loss en sanning ur sitt sammanhag (Ja, jämför man två identiska bilar där endast vridmomentet skiljer sig så kommer bilen med mer vrid att gå bättre, iaf i ett visst intervall, sen om det blir jämt skägg eller inte "hela vägen" vet jag inte. Du vet säkert att vridmoment o effekt hänger ihop till viss del, dvs två motorer med samma maxeffekt vid samma varvtal men med olika vridmoment lär ingalunda ha samma effektkurvor. Vad jag vet så brukar man integrera effektkurvan o den bil/motor som har störst area inom det effektiva varvtalsområdet är den bil som gissningsvis kommer vara snabbast i slutändan, men jag kan ha helt fel oxå*haha*)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
HereComesTrouble Livsnjutare
29 december 2009 · 1 707 Inlägg

Visst är det lätt att hänvisa till måndagsex istället för att inse att E46:an och E39 kanske inte var BMW bästa modeller vad gäller kvalité.

Jag ser bara inte BMW som nått kvalitéts märke längre utan ett i mängden tyvärr.

Vilket är positivt får då finns det betydligt mer att välja på smile.

Marlboroman
29 december 2009 · 8 234 Inlägg

dawwe skrev:
Andreas940: Visst ser du Volvo emblemet när du blundar?smile Vad har en S60 2.4T i vridmoment?

285Nm vid 1800 rpm

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Rquired Allmänt envis
29 december 2009 · 12 512 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Visst är det lätt att hänvisa till måndagsex istället för att inse att E46:an och E39 kanske inte var BMW bästa modeller vad gäller kvalité.

Jag ser bara inte BMW som nått kvalitéts märke längre utan ett i mängden tyvärr.

Vilket är positivt får då finns det betydligt mer att välja på smile.

Håller för en gångs skull med för Bmws bästa modeller ligger längre bak i tiden kring E34 och E32 någonstans, vad jag inte höll med om är den nivå du påstår modellerna håller. Bara för att det inte var Bmws bästa modeller betyder inte det att E46 och E39 inte hör till bland de mer välbyggda bilarna på marknaden smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Busgrabb Rejsa ?
29 december 2009 · 2 959 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Jag kallar den ju bara för det i forumet till skillnad från många BMW-ägare som sätter M-dekaler på sina 325:or (jag vet att M även står för M-styling men det ser ändå så fel ut).
Jag borde köpa såna där T4-dekaler som sitter på bakdörrarna på äldre V40 T4. tongue

Jo jo...
Jag har en gammal 325:a 94:a men inte fan sitter det M emblem på den haha.
(Förövrigt till alla BMW gubbarna, fan vad slö den är. Den ligger en bra bit efter en T4 med 200 hkr i prestanda kan jag lova wink )
Dom där T4 dekalerna till dörrarna är riktigt dyra vill jag minnas.

Senast redigerat av Busgrabb (29 december 2009)

Autotech
BMW 335D (2008)
volvodrajvor
29 december 2009 · 313 Inlägg

D_Nilsson skrev:

Rquired skrev:

D_Nilsson skrev:

Bara nyfiken på vart ni hittar de här siffrorna?big_smile Har ni länken?smile

http://www.einszweidrei.de/

1. 34,8 s är rätt tid för 193hp E46 till 200km/h
2. Rätt vikt för 328i är 1420kg
3. En 328i E46 Touring väger 1554kg och har ungefär samma (något bättre tom) tider som E36 coupé till  120, en E36 Touring väger 1520 och gör detsamma.

Jag valde att sluta vid 180km/h, redan där syns det Volvon kommit ikapp Bmwn. Oavsett så är det en 47hp starkare bil med (i bästa fall) 100kg viktskillnad till sin nackdel.

Angående vikten! I papprena står det att min 328 väger 1450kg i tjänstevikt...Fast! Jag vägde den på en lastbilsvåg i sommras...utan mig i och med halvtank vägde den 1350kg!yikes Fel på vågen?wink Tack för länken!smile

Fel på vågen?

Halva tanken tom i runda slängar ger -30kg, ingen förare -70 kg, totalt -100kg.

Tjänstevikten är med full tank och 70kg förare.

Dessa Bmw-ägare, när ska de lära sig:)

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang