dawwe
...has left the building...
29 december 2009
· 4 474 Inlägg
Andreas940: Visst ser du Volvo emblemet när du blundar? Vad har en S60 2.4T i vridmoment? Minst 250Nm får jag hoppas annars har Volvo inte gjort hemläxan, en 325i -93 har iaf 245Nm. DU genraliserar om vridmomentets betydelse, men ändå så är det något som BMW är "kända" för så är det att de går bra väl uppe i fart, trots "klent" vridmoment, iaf jämfört med en 2.4T gissningsvis. Jag tror att en stor del av hemligheten med att man inte kan generalisera så som du gör är att det är betydligt fler faktorer som spelar in än vridmoment o luftmotstånd...Vad sägs tex om att beakta växellådans/diffen utväxling??? En bekant hade en gammal 9000 CS Turbo med nåt enkelt kit från Noridc eller vad det hette, den gick riktigt bra, men den orkade inte varva ut på 5:an,stoppade vid lite över 5000 vilket var typ 250 knyck, den var väldigt högt växlad. Flera BMW modeller orkar varva ut till varvstopp på högsta växlen, dvs man har valt en bra kompromiss mellan förbrukning/prestanda, hur vanligt är det att en original (manuell!) Volvo orkar vara ut på högsta växeln, finns det någon alls?
Det borde ju uppenbarligen vara som så att BMW (finns säkert andra tillverkare med, Porsche kanske?) lägger ner mer energi på helheten, dvs man anpassar bilen bättre efter de förutsättningar som finns, för även Volvo kunde ju ha valt att optimera tex växellådans utväxlingar o på så vis få bättre prestanda, allt handlar inte om hur många hk/Nm du har på veven....
O nej jag ser inte BMW-märket när jag blundar, är ingen BMW-galning trots att jag äger ett antal bilar av det märket, men jag tycker att man skall hålla sig till verkliheten o inte rycka loss en sanning ur sitt sammanhag (Ja, jämför man två identiska bilar där endast vridmomentet skiljer sig så kommer bilen med mer vrid att gå bättre, iaf i ett visst intervall, sen om det blir jämt skägg eller inte "hela vägen" vet jag inte. Du vet säkert att vridmoment o effekt hänger ihop till viss del, dvs två motorer med samma maxeffekt vid samma varvtal men med olika vridmoment lär ingalunda ha samma effektkurvor. Vad jag vet så brukar man integrera effektkurvan o den bil/motor som har störst area inom det effektiva varvtalsområdet är den bil som gissningsvis kommer vara snabbast i slutändan, men jag kan ha helt fel oxå*haha*)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure