Bmw 330 vs Volvo T5

viktore
27 december 2009 · 187 Inlägg

Rquired skrev:
Jag har åter igen lagt fram siffror som tyder på att en S60 T5 steg 3 får pisk av M3 cab, då jag tvivlar starkt på att 19hp och 90kg lägre vikt tar igen dessa skillnader till M3 E46 cabriolets fördel:
0 - 160 km/h     skillnad 1.9sek
0 - 180 km/h     skillnad 1.8sek
0 - 200 km/h     skillnad 3.1sek

För övrigt, varför jämföra en sedan mot den tyngre cabrioleten? Mer rättvist vore att jämföra mot coupé, och då blir skillnaden ännu större. Men eftersom klippet var med en cab, tog jag de siffrorna.

Beroende på vilken årsmod av s60 som avses. -05 och framåt är mycket trimvänliga.
En bil med Autotech's st3.
http://www.garaget.org/?car=113309

Vad gör en M3 e46 coupe 100-200 på? Seså BMW fanatics, bollen är i rullning cool

Busgrabb Rejsa ?
27 december 2009 · 2 959 Inlägg

viktore skrev:

Rquired skrev:
Jag har åter igen lagt fram siffror som tyder på att en S60 T5 steg 3 får pisk av M3 cab, då jag tvivlar starkt på att 19hp och 90kg lägre vikt tar igen dessa skillnader till M3 E46 cabriolets fördel:
0 - 160 km/h     skillnad 1.9sek
0 - 180 km/h     skillnad 1.8sek
0 - 200 km/h     skillnad 3.1sek

För övrigt, varför jämföra en sedan mot den tyngre cabrioleten? Mer rättvist vore att jämföra mot coupé, och då blir skillnaden ännu större. Men eftersom klippet var med en cab, tog jag de siffrorna.

Beroende på vilken årsmod av s60 som avses. -05 och framåt är mycket trimvänliga.
En bil med Autotech's st3.
http://www.garaget.org/?car=113309

Vad gör en M3 e46 coupe 100-200 på? Seså BMW fanatics, bollen är i rullning cool

05 modeller och frammåt är det ju inget snack om.
Jag talar om 01-04 modeller.

Autotech
BMW 335D (2008)
Rquired Allmänt envis
27 december 2009 · 12 512 Inlägg

Andreas 940 skrev:

Rquired skrev:
83000:-?, nu skrev du väl ändå fel? Adderar man de siffror du skrivit får man summan 25300:-, säg 35k med frakt. Hur får du det till 83k?

Men tänk, Bmwn kostade 38k, ok det tillkommer säkert en den där med så säg 50k monterat och klart med nödvändiga förstärkningar.

Pris för en fin 323i E36: 35k (plus trim=85kkr)
Pris för en fin 940: 25k(?) (plus trim=60kkr)

(Jag vet, det finns 940 för 15k och 323i för 20k, men skall man konvertera vill man nog ha en bil i kanonskick?)

Nog är 25000:- mycket, men några enorma skillnader tycker jag faktiskt inte det är. Jag hade utan tvivel betalt de pengarna för en modernare E36 med bättre vägegenskaper: Nackdelen är att bilen sannolikt inte kommer gå igenom besiktningen lika lätt som en Volvo med överladdning orginal gör.

Jag skrev ju snabbt räknat, dvs. inte uträknat alls men med extra marginaler till din fördel. wink
Ja det är väl upp till var och en hur mycket jobb man vill lägga ner inför varje besiktning, med tanke på hur få överladdade BMWs det finns verkar det inte vara många som orkar hålla på med det.

Nu ska jag kolla på film.

Nu måste jag fråga, du skriver topp, ny växellåda och så vidare. Hur mycket jobb innebär det och hur mycket skulle det kostat om du gjorde det på verkstad? Att montera ett kompressorkit är en sak, men jag tror gemene man skulle dra sig mer för att riva toppen på en fungerande bil än att montera av fronten och montera dit en kompressor.

För övrigt finns det en hel del överladdade Bmw, men långt ifrån samma mängd som Volvos, varför? Dels för att Sverige är ett Volvoland. Men också för att Bmws går så bra orginal och dess ägare snarare njuter av bilen än bryr sig om rakt fram prestanda cool

Eller kanske för att Bmw mest körs av utlänningar som cruisar och folk som tycker en Bmw ser bra ut på garageuppfarten, vem vet? roll wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
viktore
27 december 2009 · 187 Inlägg

Rquired skrev:

viktore skrev:

Rquired skrev:
För hur du än vrider och vänder på det, så nog fan kör du oftare från 0 till 100-120 än till 200, och då är Bmw lika snabb trots att det är en svagare modell. Sedan har jag hela vägen hävdat att man inte kan avfärda något så lätt; Bmws vägegenskaper gör stor nytta även utanför bana och Volvos högfartsprestanda ger sig till känna vid tex motorvägskörning.


1. Sen när stod det utom tvivel att en 328i inte har något att hämta mot en T5? Tvärt om har den visat sig att hänga på T5, ok till 200km/h är den efter å andra sidan är Volvon efter i början.

Att BMW har lika bra eller bättre 0-100 siffror behöver väl ingen närmare förklaring. De fysiska förutsättningarna skiljer sig till Volvons nackdel.

Ytterliggare jämförelse:
'96 328 E36 COUPE     1391kg             0-200 km/h 34.0s
'98 C70 T5                 1500kg             0-200 km/h 27.0s

Siffrorna ovan behöver nog ingen närmare förklaring.
Dock ska nämnas att C70in gör 0-100 på 7.1s, 328 gör det på 7.3s. Är man tillräckligt inbiten fantast så kan man nog intala sig själv att 328an hänger på i denna jämförelse också....

Hoppas jag lyckats klargöra min poäng.

För min del har du inte lyckats klargöra något, för övrigt får du gärna redovisa källa till dessa uppgifter. För övrigt tack, du gav mig ett guldläge att jämföra två helt motsvarande modeller, volvos coupé C70 med 193hp och Bmws motsvarande 328i Coupé med 193hp:

Bmw 328i 1997 193hp/280Nm vikt: 1420kg:
0 - 80 km/h     4,8 s
0 - 100 km/h     6,9 s
0 - 140 km/h     13,1 s
http://www.einszweidrei.de/bmw/328icp1997-1.htm

Volvo C70 2.5T 193hp/270Nm vikt: 1520kg:
0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,7 s
0 - 140 km/h     14,7 s
http://www.einszweidrei.de/volvo/c7025t1998-1.htm

Tyvärr finns inte fler tider för C70, men tar verkligen Volvon igen en skillnad på 1.6sek till 200? Att en 328i blir ifrånkörd av en 57hp starkare Volvo ser jag däremot inte som något konstigt, 328i är inte rätt modell att jämföra mot C70 T5.

Ha ha, jag tror jag baxnar ....
Har du studerat dina egna siffror? Vad är det Volvon ska ta in? BMW'n har 10nm mer och bär på 100kg mindre. Så berätta för mig, vad är det Volvon ska ta in?

Källa till C70 T5 är AMS tyska site, automotorundsport.de

Senast redigerat av viktore (27 december 2009)

Rquired Allmänt envis
27 december 2009 · 12 512 Inlägg

viktore skrev:

Rquired skrev:
Jag har åter igen lagt fram siffror som tyder på att en S60 T5 steg 3 får pisk av M3 cab, då jag tvivlar starkt på att 19hp och 90kg lägre vikt tar igen dessa skillnader till M3 E46 cabriolets fördel:
0 - 160 km/h     skillnad 1.9sek
0 - 180 km/h     skillnad 1.8sek
0 - 200 km/h     skillnad 3.1sek

För övrigt, varför jämföra en sedan mot den tyngre cabrioleten? Mer rättvist vore att jämföra mot coupé, och då blir skillnaden ännu större. Men eftersom klippet var med en cab, tog jag de siffrorna.

Beroende på vilken årsmod av s60 som avses. -05 och framåt är mycket trimvänliga.
En bil med Autotech's st3.
http://www.garaget.org/?car=113309

Vad gör en M3 e46 coupe 100-200 på? Seså BMW fanatics, bollen är i rullning cool

Den länkade S60n:
100-200 13.59 s
0-200: 19,96 s

Bmw M3 E46 2003:
0-200: 16,8sek

100-200 hittar jag inga tider på, utan tar istället 0-200 tiden minus 0-100 tiden, jag vet att det blir lite orättvist mot Volvon men kan inte göra bättre.
0-200 tar 16.8sek
0-100 tar 4,8sek
16.8-4.8=12sek


Så 13.6 jämfört med 12sek, visst är det orättvist mot Volvon i det här fallet. Men jag tror inte att skillnaden blir 1.6sek om man kör Bmwn från 100-200 istället. Källa: http://www.einszweidrei.de/bmw/m32003-2.htm

viktore skrev:
Ha ha, jag tror jag baxnar ....
Har du studerat dina egna siffror? Vad är det Volvon ska ta in? BMW'n har 10nm mer och bär på 100kg mindre. Så berätta för mig, vad är det Volvon ska ta in?

Källa till C70 T5 är AMS tyska site, automotorundsport.de

Vadå, så det blir jämnare när man jämför med en 57hp/50Nm starkare C70 T5?

Senast redigerat av Rquired (27 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
viktore
27 december 2009 · 187 Inlägg

Rquired skrev:

viktore skrev:

Rquired skrev:
Jag har åter igen lagt fram siffror som tyder på att en S60 T5 steg 3 får pisk av M3 cab, då jag tvivlar starkt på att 19hp och 90kg lägre vikt tar igen dessa skillnader till M3 E46 cabriolets fördel:
0 - 160 km/h     skillnad 1.9sek
0 - 180 km/h     skillnad 1.8sek
0 - 200 km/h     skillnad 3.1sek

För övrigt, varför jämföra en sedan mot den tyngre cabrioleten? Mer rättvist vore att jämföra mot coupé, och då blir skillnaden ännu större. Men eftersom klippet var med en cab, tog jag de siffrorna.

Beroende på vilken årsmod av s60 som avses. -05 och framåt är mycket trimvänliga.
En bil med Autotech's st3.
http://www.garaget.org/?car=113309

Vad gör en M3 e46 coupe 100-200 på? Seså BMW fanatics, bollen är i rullning cool

Den länkade S60n:
100-200 13.59 s
0-200: 19,96 s

Bmw M3 E46 2003:
0-200: 16,8sek

100-200 hittar jag inga tider på, utan tar istället 0-200 tiden minus 0-100 tiden, jag vet att det blir lite orättvist mot Volvon men kan inte göra bättre.
0-200 tar 16.8sek
0-100 tar 4,8sek
16.8-4.8=12sek


Så 13.6 jämfört med 12sek, visst är det orättvist mot Volvon i det här fallet. Men jag tror inte att skillnaden blir 1.6sek om man kör Bmwn från 100-200 istället. Källa: http://www.einszweidrei.de/bmw/m32003-2.htm

Kolla länken i mitt inlägg igen, och läs LITE noggrannare denna gången!
13.59s är med autotech steg1+ .... lol

Rquired Allmänt envis
27 december 2009 · 12 512 Inlägg

viktore skrev:

Rquired skrev:

viktore skrev:

Beroende på vilken årsmod av s60 som avses. -05 och framåt är mycket trimvänliga.
En bil med Autotech's st3.
http://www.garaget.org/?car=113309

Vad gör en M3 e46 coupe 100-200 på? Seså BMW fanatics, bollen är i rullning cool

Den länkade S60n:
100-200 13.59 s
0-200: 19,96 s

Bmw M3 E46 2003:
0-200: 16,8sek

100-200 hittar jag inga tider på, utan tar istället 0-200 tiden minus 0-100 tiden, jag vet att det blir lite orättvist mot Volvon men kan inte göra bättre.
0-200 tar 16.8sek
0-100 tar 4,8sek
16.8-4.8=12sek


Så 13.6 jämfört med 12sek, visst är det orättvist mot Volvon i det här fallet. Men jag tror inte att skillnaden blir 1.6sek om man kör Bmwn från 100-200 istället. Källa: http://www.einszweidrei.de/bmw/m32003-2.htm

Kolla länken i mitt inlägg igen, och läs LITE noggrannare denna gången!
13.59s är med autotech steg1+ .... lol

Varför länka till en bil och kalla den "En bil med Autotech's st3" när tiderna står för steg 1? Lurendrejeri ju wink

ok, 12.2sek. Så hur skall vi jämna ut detta för att få det rättvisst, genom att säga cirka 12sek för båda bilarna? Så en Volvo med trim för 30kkr  är lika snabb som en M3 E46, mycket imponerande roll

Vad kostar det att trimma en M3 E46 då? Ett kompressorkit från ESS som ger 443hp och 465NM på kostar 41kkr. Och den bilen har inte en steg 3 S60 T5 en chans mot.
http://www.esstuning.com/products/E46-M … ystem.html

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Busgrabb Rejsa ?
27 december 2009 · 2 959 Inlägg

Rquired skrev:

viktore skrev:

Rquired skrev:

Den länkade S60n:
100-200 13.59 s
0-200: 19,96 s

Bmw M3 E46 2003:
0-200: 16,8sek

100-200 hittar jag inga tider på, utan tar istället 0-200 tiden minus 0-100 tiden, jag vet att det blir lite orättvist mot Volvon men kan inte göra bättre.
0-200 tar 16.8sek
0-100 tar 4,8sek
16.8-4.8=12sek


Så 13.6 jämfört med 12sek, visst är det orättvist mot Volvon i det här fallet. Men jag tror inte att skillnaden blir 1.6sek om man kör Bmwn från 100-200 istället. Källa: http://www.einszweidrei.de/bmw/m32003-2.htm

Kolla länken i mitt inlägg igen, och läs LITE noggrannare denna gången!
13.59s är med autotech steg1+ .... lol

Varför länka till en bil och kalla den "En bil med Autotech's st3" när tiderna står för steg 1? Lurendrejeri ju wink

ok, 12.2sek. Så hur skall vi jämna ut detta för att få det rättvisst, genom att säga cirka 12sek för båda bilarna? Så en Volvo med trim för 30kkr  är lika snabb som en M3 E46, mycket imponerande roll

Vad kostar det att trimma en M3 E46 då? Ett kompressorkit från ESS som ger 443hp och 465NM på kostar 41kkr. Och den bilen har inte en steg 3 S60 T5 en chans mot.
http://www.esstuning.com/products/E46-M … ystem.html

Fast det kostar inte 30 kkr utan snarare 12 typ om du väljer ett annat avgassystem, monterar det själv och ett vettigt luftfilter.
Priset här avser montering och Ferritas dyra system...

Autotech
BMW 335D (2008)
Rock-Star
27 december 2009 · 2 982 Inlägg

dawwe skrev:
Residence: Nu jämför du liiiite snett...Vänd på steken, AMG E55 -09 (fanns den då???) mot 520i -03. Stoooor pris o prestanda skillnad eller hur? MEN (för att göra som "Volvo-folket"), jag kan ju TRIMMA min 520i för typ 150" med en monster turbomotor på 700+ Hk, o vips så drar ja om AMG:n, men det är fortfarande en sketen 520 eller hur? Lite så tänkte jag när jag jämförde min gamla 325 mot den nyare S60:n, en sketen gammal sliten BMW som sett sina bästa dagar mot en välvårdad fin S60 2.4T, ca 10 år nyare, lika mycket effekt, välskött, nog borde den gamla BMW:n få spö? Samma resonemang använder ju sig Volvo folket av, typ "min S60 kostar hälften av vad din M3 gör men trim för 30" gör att jag drar om dig utan problem", dvs helt plötsligt så väger man in bilens pris, vilket faktiskt kan vara relevant då lågt ifrån alla anser sig ha råd att köpa en M3 för typ 500"....

hehe , jag är med på noterna smile

men vem är så SNED att han säger/tänker: "min S60 kostar hälften av vad din M3 gör men trim för 30" gör att jag drar om dig utan problem".

m3an har mer komfort, mer stil, mer klass mer känsla och framförallt orginal så äter den upp en s60...
så s60n har väl inte mycket att sätta emot !?.

Senast redigerat av Residence (27 december 2009)

TurbOla Reservdansk
27 december 2009 · 6 271 Inlägg

Busgrabb skrev:
Ja men upp med info då.... Hkr i kärran, vilken M3 osv ?
850 har ju iofs något sämre förutsättningar med luftmotståndet osv...

Min kärra, steg 3 chip, öppet luftfilter, 3" från katalysatorn.

En BMW M3 Cab av 2004 års modell (tror jag det var) med 340hk motorn.

Nu kommer jag inte ihåg regnr-et så jag kan ta fram fler uppgifter men vikt/effekt-förhållandet på båda bilarna var väldigt lika såg jag efteråt.

Han jagade efter mig på en 2-1filig sträcka, när det blev 2-filigt körde han om, jag följde efter, vi nådde ca 210 enligt mätaren, sen kom framförvarande trafik så vi saktade ner, och nästa gång det blev 2-filigt gick jag upp bredvid men då bara log killen och skakade på huvudet.
Sen skulle jag svänga av, så mer hände inte.

Men han höll låg växel konstant för att hålla varvet uppe, men rakt fram så gick det bra att hänga på.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Busgrabb Rejsa ?
27 december 2009 · 2 959 Inlägg

Rotade lite på gamla diskar och hittade ett gammalt klipp på min gamla S40 när jag filmar lite accelration.
Inte mycket att hänga i granen men liten uppfattning hur den står sig mot den så omtalade M3

Bilen är en S40 T4 98 (De nyare går bättre) med steg 3, dvs programvara, avgassystem och luftfilter.

Inspelat en mycket varm sommarkväll så förutsättningarna för en turbobil är inte dom bästa.
Spinner även mycket som det syns på filmen (Här går ju lätt att kapa 1 sek om inte mer med riktiga däck)
Bilen ska lämna 250 Hkr med dessa uppgraderingar men tror det är mindre vid denna temperatur som var när det spelades in men men...man kan försvara sig med mycket.

Notera att ca 3 sek av klippet hinner gå innan jag börjar köra.
Får tiden 21 sek -3 sek när jag når 180 Km/h med de förutsättningar som råder så blir det en tid av ca 18 sek med långt i från optimala förhålladen/grepp

Disturbed låten i klippet bjuder jag på wink

http://www.garaget.org/video/0ogxsce5gpm6

Senast redigerat av Busgrabb (27 december 2009)

Autotech
BMW 335D (2008)
viktore
27 december 2009 · 187 Inlägg

Rquired skrev:
Vadå, så det blir jämnare när man jämför med en 57hp/50Nm starkare C70 T5?

Jag var inte den som drog in 328 i diskussionen.
Skillnaden är att jag helt sonika påpekar skillnaderna förutom effekten mellan bilarna, och det är inget konstigt att en 328 är lite snabbare än en 2.5t pga det.
Detsamma gäller jämförelsen 328 mot T5. Resultatet av detta har dock BMWfolket ordentligt svårt att acceptera.

Rquired skrev:
Varför länka till en bil och kalla den "En bil med Autotech's st3" när tiderna står för steg 1? Lurendrejeri ju wink

ok, 12.2sek. Så hur skall vi jämna ut detta för att få det rättvisst, genom att säga cirka 12sek för båda bilarna? Så en Volvo med trim för 30kkr  är lika snabb som en M3 E46, mycket imponerande roll

Vad kostar det att trimma en M3 E46 då? Ett kompressorkit från ESS som ger 443hp och 465NM på kostar 41kkr. Och den bilen har inte en steg 3 S60 T5 en chans mot.
http://www.esstuning.com/products/E46-M … ystem.html

Så var vi där igen.. M3 vs st3 s60 T5, när faktan inte riktigt faller BMW folket i smaken så drar man fram ett ess ur rockärmen!!

Jaha, M3 med 440hk så kan det inte vara. Vi konsulterar Autotech och deras steg4 som ger 475hk och 550nm på E85. Detta för en kostnad som vida understiger priset för en M3+kompressor.
Vipps så är ordningen återställd!

Denna diskussionen börjar ta så orimliga proportioner så snart kan man inte mer än skratta åt argumenten som dyker upp...

Senast redigerat av viktore (27 december 2009)

Rquired Allmänt envis
27 december 2009 · 12 512 Inlägg

Busgrabb skrev:

Rquired skrev:

viktore skrev:

Kolla länken i mitt inlägg igen, och läs LITE noggrannare denna gången!
13.59s är med autotech steg1+ .... lol

Varför länka till en bil och kalla den "En bil med Autotech's st3" när tiderna står för steg 1? Lurendrejeri ju wink

ok, 12.2sek. Så hur skall vi jämna ut detta för att få det rättvisst, genom att säga cirka 12sek för båda bilarna? Så en Volvo med trim för 30kkr  är lika snabb som en M3 E46, mycket imponerande roll

Vad kostar det att trimma en M3 E46 då? Ett kompressorkit från ESS som ger 443hp och 465NM på kostar 41kkr. Och den bilen har inte en steg 3 S60 T5 en chans mot.
http://www.esstuning.com/products/E46-M … ystem.html

Fast det kostar inte 30 kkr utan snarare 12 typ om du väljer ett annat avgassystem, monterar det själv och ett vettigt luftfilter.
Priset här avser montering och Ferritas dyra system...

http://sv.bsr.se/products/t856/

Hittar inte några belägg för något Ferritarör, och tvivlar på att Autotech är mycket billigare. I så fall skulle BSR konkurreras ut helt om din prisuppgift stämmer. Men förutsatt att man monterar själv:

41kkr för kompressorkit till en M3 E46
25kkr för steg 3 till en S60 T5

Och kom nu för guds skull ihåg att S60 st3 drar Bmwn orginal, med det kompressorkittet hänger den definitivt inte på. Så de extra 15kkr ger också överlägsna prestanda.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Busgrabb Rejsa ?
27 december 2009 · 2 959 Inlägg

Från JT:s hemsida med avgassystem:

Artikelnr: JT26-K/1


Pris inkl moms: 5125,00 sek

Helsystem till S60 Turbo 00-06


Sen har du mjukvara för 4-6000:- ungefär beroende på var du vänder dig.

Ett riktigt luftfilter får man väl ge 1500:- för

Ja matten och monteringen får du sköta själv...

Autotech
BMW 335D (2008)
Rquired Allmänt envis
27 december 2009 · 12 512 Inlägg

viktore skrev:

Rquired skrev:
Vadå, så det blir jämnare när man jämför med en 57hp/50Nm starkare C70 T5?

Jag var inte den som drog in 328 i diskussionen.


Rquired skrev:
Varför länka till en bil och kalla den "En bil med Autotech's st3" när tiderna står för steg 1? Lurendrejeri ju wink

ok, 12.2sek. Så hur skall vi jämna ut detta för att få det rättvisst, genom att säga cirka 12sek för båda bilarna? Så en Volvo med trim för 30kkr  är lika snabb som en M3 E46, mycket imponerande roll

Vad kostar det att trimma en M3 E46 då? Ett kompressorkit från ESS som ger 443hp och 465NM på kostar 41kkr. Och den bilen har inte en steg 3 S60 T5 en chans mot.
http://www.esstuning.com/products/E46-M … ystem.html

Så var vi där igen.. M3 vs st3 s60 T5, när faktan inte riktigt faller BMW folket i smaken så drar man fram ett ess ur rockärmen!!

Jaha, M3 med 440hk så kan det inte vara. Vi konsulterar Autotech och deras steg4 som ger 475hk och 550nm på E85. Detta för en kostnad som vida understiger priset för en M3+kompressor.
Vipps så är ordningen återställd!

Denna diskussionen börjar ta så orimliga proportioner så snart kan man inte mer än skratta åt argumenten som dyker upp...

For the record, denna diskussionen hoppade över till 328i av någon anledning i början av tråden. Och jag var då inte den skyldige, efter x antal inlägg var det någon som skrev att "varför pratas det om 328i vs. 850 när TS frågade om 330i och S60". Och folket fick skämmas, inklusive jag.

Och vilka är det som drar fram nya argument när faktan inte passar dem och envisas konstant att jämföra trimmade Volvo med orginal Bmw?

För övrigt får du gärna redovisa vad Autotechs steg 4 kostar, för skojs skull.

Klart en M3 blir dyrare, tycker du att en S60 T5 och en M3 är ungefär varandras like? Det är en svenssonbil kontra en erkänt duktig sportbil. Som jag tidigare sagt, när du fått en S60 T5 värdig att jämföras med en M3 när det gäller kvalitet, vägegenskaper och känsla i mekanik samt körkänsla är du välkommen att jämföra den med M3.

Men att komma med en Volvo sedan med ett chip som gör den snabb OM man får ner effekten i backen, en bil med lägre upplevd kvalitet och inte en bråkdel av den finmekanik Bmw är kända för (baserat på vad som skrivits i tester samt egna upplevelser) som ålar och spinner sig fram längs vägen.

Och sedan jämföra denna med M3, då skall du se att jag och många med mig skakar på huvudet ut dig.

Jag har inga problem med att erkänna att Volvo är snabba när man låtit rätt företag få fingrarna på den, men i de flesta fall går volvo entusiasterna överstyr med sina påståenden av vad bilarna klarar av. Och att direkt jämföra en M3 E46 med en chippad S60 är ett sådant tillfälle...

Senast redigerat av Rquired (27 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Pan
27 december 2009 ·

Rquired skrev:

Busgrabb skrev:

Rquired skrev:

Varför länka till en bil och kalla den "En bil med Autotech's st3" när tiderna står för steg 1? Lurendrejeri ju wink

ok, 12.2sek. Så hur skall vi jämna ut detta för att få det rättvisst, genom att säga cirka 12sek för båda bilarna? Så en Volvo med trim för 30kkr  är lika snabb som en M3 E46, mycket imponerande roll

Vad kostar det att trimma en M3 E46 då? Ett kompressorkit från ESS som ger 443hp och 465NM på kostar 41kkr. Och den bilen har inte en steg 3 S60 T5 en chans mot.
http://www.esstuning.com/products/E46-M … ystem.html

Fast det kostar inte 30 kkr utan snarare 12 typ om du väljer ett annat avgassystem, monterar det själv och ett vettigt luftfilter.
Priset här avser montering och Ferritas dyra system...

http://sv.bsr.se/products/t856/

Hittar inte några belägg för något Ferritarör, och tvivlar på att Autotech är mycket billigare. I så fall skulle BSR konkurreras ut helt om din prisuppgift stämmer. Men förutsatt att man monterar själv:

41kkr för kompressorkit till en M3 E46
25kkr för steg 3 till en S60 T5

Och kom nu för guds skull ihåg att S60 st3 drar Bmwn orginal, med det kompressorkittet hänger den definitivt inte på. Så de extra 15kkr ger också överlägsna prestanda.

Det är alltså bara att skicka på ett kompressorkit och se glad ut wink Inte så att du måste mappa den? Eller finns det chip för det? Missade jag något i tråden men varför jämnförs en m3 46 med kompressorkit mot en S60 t5 steg 3. Ska man välja mellan dom 2 så tar jag bmwn såklart big_smile

Rquired Allmänt envis
27 december 2009 · 12 512 Inlägg

Pan skrev:

Rquired skrev:

Busgrabb skrev:

Fast det kostar inte 30 kkr utan snarare 12 typ om du väljer ett annat avgassystem, monterar det själv och ett vettigt luftfilter.
Priset här avser montering och Ferritas dyra system...

http://sv.bsr.se/products/t856/

Hittar inte några belägg för något Ferritarör, och tvivlar på att Autotech är mycket billigare. I så fall skulle BSR konkurreras ut helt om din prisuppgift stämmer. Men förutsatt att man monterar själv:

41kkr för kompressorkit till en M3 E46
25kkr för steg 3 till en S60 T5

Och kom nu för guds skull ihåg att S60 st3 drar Bmwn orginal, med det kompressorkittet hänger den definitivt inte på. Så de extra 15kkr ger också överlägsna prestanda.

Det är alltså bara att skicka på ett kompressorkit och se glad ut wink Inte så att du måste mappa den? Eller finns det chip för det? Missade jag något i tråden men varför jämnförs en m3 46 med kompressorkit mot en S60 t5 steg 3. Ska man välja mellan dom 2 så tar jag bmwn såklart big_smile

I kittet skall allt som behövs ingå inklusive mjukvara, visst måste monteras men det gäller ju även ett chipp till Volvo.

Kompressormatad M3 jämförs med steg3 Volvo eftersom vissa envisas med att jämföra trimmad bil med en orginalbil. Exemplet var till för att visa vad man får ur M3an för ungefär samma summa. Visst är en M3 E46 dyrare i inköp, men också mer bil. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
viktore
27 december 2009 · 187 Inlägg

Rquired skrev:

viktore skrev:
Så var vi där igen.. M3 vs st3 s60 T5, när faktan inte riktigt faller BMW folket i smaken så drar man fram ett ess ur rockärmen!!

Jaha, M3 med 440hk så kan det inte vara. Vi konsulterar Autotech och deras steg4 som ger 475hk och 550nm på E85. Detta för en kostnad som vida understiger priset för en M3+kompressor.
Vipps så är ordningen återställd!

Denna diskussionen börjar ta så orimliga proportioner så snart kan man inte mer än skratta åt argumenten som dyker upp...

Och vilka är det som drar fram nya argument när faktan inte passar dem och envisas konstant att jämföra trimmade Volvo med orginal Bmw?

Du är medveten om att du i inlägget tidigare dragit fram ett kompressorkit för över 40lakan? BMWlökarna gnäller på att Volvoraggarna jämför original BMW mot trimmat. Men ESS kompressorkit är kanske inte att betrakta som trim? Det är svårt att debattera med folk som inte själva verkar veta var de står.

Rquired skrev:
För övrigt får du gärna redovisa vad Autotechs steg 4 kostar, för skojs skull.

Klart en M3 blir dyrare, tycker du att en S60 T5 och en M3 är ungefär varandras like? Det är en svenssonbil kontra en erkänt duktig sportbil. Som jag tidigare sagt, när du fått en S60 T5 värdig att jämföras med en M3 när det gäller kvalitet, vägegenskaper och känsla i mekanik samt körkänsla är du välkommen att jämföra den med M3.

Men att komma med en Volvo sedan med ett chip som gör den snabb OM man får ner effekten i backen, en bil med lägre upplevd kvalitet och inte en bråkdel av den finmekanik Bmw är kända för (baserat på vad som skrivits i tester samt egna upplevelser) som ålar och spinner sig fram längs vägen.

Och sedan jämföra denna med M3, då skall du se att jag och många med mig skakar på huvudet ut dig.

Infogar vad jag skrivit i ett tidigare inlägg.

Det finns en anledning till att man testat exv BMW 523i mot S70 T5 i seriösa tidningar. Om man inte ser till enbart motoreffekt så ligger de bilarna nära varandra sett till pris och utrustningsnivåer m.m.  Dessa likheter finns inte mellan en T5/R-bil och en M-bil.

Försöker avsluta denna irrelevanta diskussionen med att säga..
En 328 får pisk av en T5, en T5 får pisk av en M3, en M3 får pisk av en steg X T5 och vice versa. Det kan fortsätta i all oändlighet, men det har ingenting med diskussionen 330 vs T5 att göra.

Rquired Allmänt envis
27 december 2009 · 12 512 Inlägg

viktore skrev:

Rquired skrev:

viktore skrev:
Så var vi där igen.. M3 vs st3 s60 T5, när faktan inte riktigt faller BMW folket i smaken så drar man fram ett ess ur rockärmen!!

Jaha, M3 med 440hk så kan det inte vara. Vi konsulterar Autotech och deras steg4 som ger 475hk och 550nm på E85. Detta för en kostnad som vida understiger priset för en M3+kompressor.
Vipps så är ordningen återställd!

Denna diskussionen börjar ta så orimliga proportioner så snart kan man inte mer än skratta åt argumenten som dyker upp...

Och vilka är det som drar fram nya argument när faktan inte passar dem och envisas konstant att jämföra trimmade Volvo med orginal Bmw?

Du är medveten om att du i inlägget tidigare dragit fram ett kompressorkit för över 40lakan? BMWlökarna gnäller på att Volvoraggarna jämför original BMW mot trimmat. Men ESS kompressorkit är kanske inte att betrakta som trim? Det är svårt att debattera med folk som inte själva verkar veta var de står.

Rquired skrev:
För övrigt får du gärna redovisa vad Autotechs steg 4 kostar, för skojs skull.

Klart en M3 blir dyrare, tycker du att en S60 T5 och en M3 är ungefär varandras like? Det är en svenssonbil kontra en erkänt duktig sportbil. Som jag tidigare sagt, när du fått en S60 T5 värdig att jämföras med en M3 när det gäller kvalitet, vägegenskaper och känsla i mekanik samt körkänsla är du välkommen att jämföra den med M3.

Men att komma med en Volvo sedan med ett chip som gör den snabb OM man får ner effekten i backen, en bil med lägre upplevd kvalitet och inte en bråkdel av den finmekanik Bmw är kända för (baserat på vad som skrivits i tester samt egna upplevelser) som ålar och spinner sig fram längs vägen.

Och sedan jämföra denna med M3, då skall du se att jag och många med mig skakar på huvudet ut dig.

Infogar vad jag skrivit i ett tidigare inlägg.

Det finns en anledning till att man testat exv BMW 523i mot S70 T5 i seriösa tidningar. Om man inte ser till enbart motoreffekt så ligger de bilarna nära varandra sett till pris och utrustningsnivåer m.m.  Dessa likheter finns inte mellan en T5/R-bil och en M-bil.

Försöker avsluta denna irrelevanta diskussionen med att säga..
En 328 får pisk av en T5, en T5 får pisk av en M3, en M3 får pisk av en steg X T5 och vice versa. Det kan fortsätta i all oändlighet, men det har ingenting med diskussionen 330 vs T5 att göra.

Du är verkligen en mästare på att plocka saker ur sitt sammanhang, vi börjar med det första citatet:

Ja, jag lade fram ett kompressorkit för 40.000- i diskussionen, men jag gjorde det också med syftet att jämföra trimmad Bmw med trimmad Volvo för ungefär samma summa långt (ca 8 sidor) efter att volvofolket börjat jämföra trimmad Volvo med Bmw 328i, 330i och M3 E36 samt E46.

Men jag håller med fullständigt, det är svårt att diskutera med folk som inte själva verkar veta vad det står. Speciellt sådana som drar fram en jämförelse mellan en trimmad Volvo och en orginal Bmw och när motparten sedan drar fram en trimmad Bmw börjar klaga.

Men visst, skall vi jämföra strikt orginal bilar hädanefter? Det är knappast Bmw-sidan som kommer förlora på det...

Och angående det andra citatet:

Och vad skriver dessa seriösa tidningar när de testar en S70 mot en 523i E39?. Säger de att "Volvo är en fullvärdig motståndare när det gäller kvalitet , finess, finmekanik och körskänsla" eller att "Bmw är bättre på *ovanstående* men ger mindre motor och utrustniing för pengarna?

En Bmw kostar mer, och ger mer.

Senast redigerat av Rquired (27 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andreas 940 -utan 940
27 december 2009 · 1 728 Inlägg

Jösses, håller ni på än? Jag orkar inte läsa hälften av det ni har skrivit.
Kan någon sammanfatta, vilket märke leder? smile

Rquired skrev:
Nu måste jag fråga, du skriver topp, ny växellåda och så vidare. Hur mycket jobb innebär det och hur mycket skulle det kostat om du gjorde det på verkstad? Att montera ett kompressorkit är en sak, men jag tror gemene man skulle dra sig mer för att riva toppen på en fungerande bil än att montera av fronten och montera dit en kompressor.

För övrigt finns det en hel del överladdade Bmw, men långt ifrån samma mängd som Volvos, varför? Dels för att Sverige är ett Volvoland. Men också för att Bmws går så bra orginal och dess ägare snarare njuter av bilen än bryr sig om rakt fram prestanda cool

Eller kanske för att Bmw mest körs av utlänningar som cruisar och folk som tycker en Bmw ser bra ut på garageuppfarten, vem vet? roll wink

Inget av det jag gjort är speciellt krångligt, en 8V-topp med kamrem tar inte speciellt lång tid att byta och växellådan går snabbt att plocka ner på en bakhjulsdriven bil.
Eftersom jag redan har gjort det flera gånger skulle jag kunna byta båda topp och låda på en och samma dag.
Jag vet inte hur mycket en verkstad skulle ta, det beror väl på om grejerna passar direkt eller om det krävs några modifieringar men man kan räkna med en arbetsdag om alla delarna passar direkt.

Behöver man inte byta kammar i en BMW när man monterar kompressor? Det ska ju vara en helt annan duration (inget överlapp) i en överladdad motor annars trycks ju en del av bränsle/luft-blandningen ut förbi avgasventilerna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang