Volvo 855 R - motorproblem vid högt vrid? Hostar/flimrar.

Pontus_S
14 december 2009 · 3 Inlägg

Hej alla glada entusiaster.

Är ny gla' ägare av en 855R. Har letat lite här och där efter en tråd som beskriver mitt problem med bilen men inte hittat.

Det är så att motorn "hostar" när turbon ger tryck och varvet ligger kring 3-4000rpm
Den hostar inte vid låga varv, eller vid högre än 4500rmp(för att komma över 4000 måste jag ge gas utan att turbon går in)

Ger jag ordentligt med gas stannar varvet hostandes vid mellan 3000 och 4000rpm så att jag omöjligt kommer över.

Jag bytte tändstift igår och fick fram att de som satt i var defekta i form av att dem endast hade ett avstånd på 0,30mm. Dem såg ut som "Svartskallen"(källa: http://www.soe.se/mek/stift/stift.htm) som betyder att jag har kört med för fet blandning.

Hörde från en kollega att han har haft 850's tidigare och haft stora problem med sina bränslepumpar, dock beskrev han symptomen annorlunda.

Kan det vara så att min lamda är defekt eller att mitt soppafilter är gammalt? (har ej en ifylld servicebok)+(lambda lampan lyser, och har gjort det även då motorn gick fint. Och om den lyser, betyder det att Lambdasonden är trasig/defekt eller kan det betyda att lambdavärderna är dåliga helt enkelt?).


all hjälp i form av kreativa förslag och egna erfarenheter som kan knytas till detta problem är mycket uppskattat!

MVH
Pontus

Marlboroman
14 december 2009 · 8 234 Inlägg

Att lampan lyser har inget direkt med själva sonden att göra. Förutom den så tänds lampan för en lång rad andra saker. Gått fett? Kollat över alla slnagr så att dem är hela? Justerat elektrodgapet på stiften? kollat över alla tänddelar, kolla datummärkningen på kablarna. En bekant hade liknande bbekymmer vilket vi till slut hittade berodde på att bilen hade samm tändkablar nu som när den rullade ut från fabriken. Bränslefiltret har ju en löjligt lång bytesintervall, och det är dem känsliga på. Jag har ju kört slut på soppafilter på e1/5 av intrevallen...

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pontus_S
15 december 2009 · 3 Inlägg

hmm, skall kollas igenom, men glömde att nämna en sak även här.

När jag släpper gas, kliver av gaspedalen helt, så tar det ett tag för motorn att komma ner i varv, märkbart segt.

kan det ha någonting med ovanstående eller betyder det att jag har fel på andra håll också?

Marlboroman
15 december 2009 · 8 234 Inlägg

Det är en funktion i boxen som håller varet uppe en stund, men blir det onormalt mycket så kan det va tjuvluft

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pontus_S
15 december 2009 · 3 Inlägg

kan det tänkas vara så att det helt enkelt är knas i boxen, eller är det för enkelt?

drivein
15 december 2009 · 223 Inlägg

hade samma problem innan med min. räcker med att den tjuvluftar extremt lite så hostar dem. det är på mellanvarven. bytte stift, rotor och fördelare samtidigt så det kan vara det också.

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.
Chrillz_T5R VA FAN SKA JA SKRIVA HÄR??
16 december 2009 · 159 Inlägg

Marlboroman skrev:
Att lampan lyser har inget direkt med själva sonden att göra. Förutom den så tänds lampan för en lång rad andra saker. Gått fett? Kollat över alla slnagr så att dem är hela? Justerat elektrodgapet på stiften? kollat över alla tänddelar, kolla datummärkningen på kablarna. En bekant hade liknande bbekymmer vilket vi till slut hittade berodde på att bilen hade samm tändkablar nu som när den rullade ut från fabriken. Bränslefiltret har ju en löjligt lång bytesintervall, och det är dem känsliga på. Jag har ju kört slut på soppafilter på e1/5 av intrevallen...

kan det vara ide att kolla förpumpen eller?...verkar ju som soppan inte kommer fram när den behöver mycket soppa men när han gasar lungt så kommer han upp i varv(kanske för att huvudpumpen klarar att mata vid hård belastning)

har ni tänkt på en sak? om man blunnar så ser en inge.:P
Volvo 855 T5R "LOW and SLOW" (1995)
Christian S
17 december 2009 · 4 816 Inlägg

Chrillz_T5R skrev:
kan det vara ide att kolla förpumpen eller?...verkar ju som soppan inte kommer fram när den behöver mycket soppa men när han gasar lungt så kommer han upp i varv(kanske för att huvudpumpen klarar att mata vid hård belastning)

det finns ingen förpump då det bara finns en pump och den sitter i tanken wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
SporreS40 Volvo Tekniker
17 december 2009 · 149 Inlägg

Pontus_S skrev:
Hej alla glada entusiaster.

Är ny gla' ägare av en 855R. Har letat lite här och där efter en tråd som beskriver mitt problem med bilen men inte hittat.

Det är så att motorn "hostar" när turbon ger tryck och varvet ligger kring 3-4000rpm
Den hostar inte vid låga varv, eller vid högre än 4500rmp(för att komma över 4000 måste jag ge gas utan att turbon går in)

Ger jag ordentligt med gas stannar varvet hostandes vid mellan 3000 och 4000rpm så att jag omöjligt kommer över.

Jag bytte tändstift igår och fick fram att de som satt i var defekta i form av att dem endast hade ett avstånd på 0,30mm. Dem såg ut som "Svartskallen"(källa: http://www.soe.se/mek/stift/stift.htm) som betyder att jag har kört med för fet blandning.

Hörde från en kollega att han har haft 850's tidigare och haft stora problem med sina bränslepumpar, dock beskrev han symptomen annorlunda.

Kan det vara så att min lamda är defekt eller att mitt soppafilter är gammalt? (har ej en ifylld servicebok)+(lambda lampan lyser, och har gjort det även då motorn gick fint. Och om den lyser, betyder det att Lambdasonden är trasig/defekt eller kan det betyda att lambdavärderna är dåliga helt enkelt?).


all hjälp i form av kreativa förslag och egna erfarenheter som kan knytas till detta problem är mycket uppskattat!

MVH
Pontus

Om din lambdalampa lyser så fettar motorn på bränsle för att den t ex, inte får rätt värden från lambdasonden, därav kan den gå fett.
Du bör leta upp varför lampan lyser först, kan vara det som gjort att dina stift har pajat.
Och är förmodligen stiften som gjorde att den hackade.

Läs av felkoder och utgå därifrån, Det kan ju vara din lambdasond som är trasig.
Att lampan lyser kan mycket väl ha med sonden att göra.

Mvh

Senast redigerat av SporreS40 (17 december 2009)

Volvo S40T "E85" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang