B20 går ojämt och svår att starta

frank_745
18 december 2009 · 387 Inlägg

okej ,ska prova de , brytarab står på 0,3 ,när ni menar nolla hella motorn e de kamdrevet å de då ? nå somvet var man kan få fatt i i en instruktions bok på nätet

Audi S4 (2005)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
18 december 2009 · 6 475 Inlägg

frank_745 skrev:
okej ,ska prova de , brytarab står på 0,3 ,när ni menar nolla hella motorn e de kamdrevet å de då ? nå somvet var man kan få fatt i i en instruktions bok på nätet

här hittar du det mesta i volvo orginal verkstadsböcker.
http://volvo1800pictures.com/sweden/Vol … n_page.htm

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
AnderL
18 december 2009 · 219 Inlägg

Skulle också tro på tändningen,men tänk också på att fördelaren blir sliten med åren.Dom brukar kunna glappa  rätt så rejält.

Kostar att ligga på topp
frank_745
18 december 2009 · 387 Inlägg

mmm sant kanske får bli att köra till skroten å köpa  fördelare

Audi S4 (2005)
Xelica
19 december 2009 · 10 Inlägg

Har du kollat vakum membranet på fördelaren så den är hel?
Börja med att ta loss fördelarlocket, sen tar du loss vakumslangen på förgasaren.
Sug i slangen, plattan som brytaren sitter på ska då röra sig.
Om det inte gör det får du ingen förtändning när du gasar.
Som AnderL skrev kolla hur mycket spel du har sidledes på fördelaraxel, får egentligen inte finnas något spel alls där.
Har du spel sidledes ändrar sig brytaravståndet hela tiden.


Sen det med tändstiften, du har väl inte stoppat i equyem el beru i motorn?
Dom gamla volvomotorerna trivs inget vidare med dom, bosch el champion vill dom ha.

När det kommer till tändkablar ska det helst vara gamla hederliga kopparkablar, nya med kol har för högt motstånd.

= fel stift kombinerat med tändkablar med kol, ger dålig gnista på stiften.

Tändinställning på dom gamla motorerna funkar inte alltid med tändinställningslampa.
Lossa på skruven som håller fördelaren, starta motorn.
Vrid sakta moturs tills du hör att motorn går lättare.
Vrid sen sakta medurs tills du hör att motorn sänker tomgångsvarvtalet en aning.
Har du gjort detta ligger tändningen hyfsat rätt.
Får du puffar i förgasaren efteråt har du vridit för långt medurs, vrid tillbaka en aning.

Ta en flaska startgas spraya runt förgasare/slangar/insug med motorn på tomgång.
Ändrar sig varvtalet någonstans har du för modligen ett läckage som kan störa.

Hjälper inget annat så prova en annan tändspole.
Har varit med om att spolen delvis bränt när man lämnat tändningen på en stund.(motorn avslagen)

                                       Hoppas något av detta hjälper.

Jo en sista sak kan ev vara bakelitdrevet (sitter innanför locket i framkant på motorn) som kan spöka, har även råkat ut för det.
Om det är väldigt slitet så stämmer inte tändningen hl.

frank_745
19 december 2009 · 387 Inlägg

okej tack blir å prova de , sen om ja nt får rätt  på det byter ja  motron till en anna .... orkar inte klödda mer

Audi S4 (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang