Svårstartad Audi A4 1.8T 2001

addek
16 december 2009 · 55 Inlägg

Jag har under en längre tid haft problem med att starta bilen, en Audi A4 1.8T 2001 (B6 AVJ motorn, Chippad med BSR PPC)

När den är kall så hoppar den igång utan (nåja) några större problem, även om den har låg tomgång dom första sekunderna så räddar kallstartfunktionen det hela...

När motorn är ordentligt varmkörd är den betydligt kinkigare... Det kan bli allt ifrån att man får tugga på startmotorn i en 5-10 sekunder till att den inte startar alls. När den väl hoppar igång så ligger tomgången och darrar runt 4-500rpm i ett par sek och sen dör den om man inte trampar på gaspedalen. Sen går den som den skall...

Jag har provat att byta tempgivare, återcirkuleringsventil, gjort rent spjällhus, (vilket faktiskt löste problemet under någon månad, för att sedan bli värre igen)

Har läst av felkoder ett flertal gånger utan framgång...

Bilen kan även få låg tomgång när man stannar ifrån 70km/h...

Kia Cee´d SW 2013 (yey)
Saab 9-3 Aero SS 2003
weestman
16 december 2009 · 2 Inlägg

Prova koppla på en mätare och mät bränsletrycket, skulle tro att antingen bränsletrycksregulatrorn är trasig eller backventilen i bränslepumpen. Är det ingen av dom så är det troligtvis spridarna som läcker. Bränsletrycket ska stå sig i minst 45 min efter att du har stängt av bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang