Org. diff 740

Svampjuice
16 december 2009 · 96 Inlägg

Tjenna, aga diffade polarns 240 för ett tag sen och blev också sugen efter det.
Bilen jag har nu(740gl) ska jag även ha som bruksbil senare och snygga t den när våren väl kommer och hade tänkt att ev köra svetsat under vintern, och byta till en seriös diff till våren eller en "ny" beg org. diff.

Om jag nu svetsar min, är det svårt att plocka ut den och byta till en osvetsad?

Tacksam för svar:) och oseriösa kommentarer som "svetsa suger, bara käkar däck å drivaxlar, bussningar etcetc" ni behöver inte ens kommentera för jag vet redan alla nackdelar med att svetsa.

/Jocke

Volvo_Mannen Volvoskadad
16 december 2009 · 6 017 Inlägg

Betydligt lättare att byta axel än att plocka isär diffen.

Jonas
Svampjuice
16 december 2009 · 96 Inlägg

är det lätt lr möjligt att byta diff, för kommer anagligen inte få tag på en hel axel.

Grundstrom Nismo
16 december 2009 · 758 Inlägg

Svetsa på bara smile Varken svårt eller jobbigt o byta bara diffen

Svampjuice
16 december 2009 · 96 Inlägg

Grundstrom skrev:
Svetsa på bara smile Varken svårt eller jobbigt o byta bara diffen

de e såpass? går inte missa hur man ska lossa skiten heller lr?smile isf så kör ja på!big_smile

H3dlund Med lem
16 december 2009 · 1 127 Inlägg

Murv skrev:

Grundstrom skrev:
Svetsa på bara smile Varken svårt eller jobbigt o byta bara diffen

de e såpass? går inte missa hur man ska lossa skiten heller lr?smile isf så kör ja på!big_smile

Ur med drivaxlarna, lossa ramlageröverfallena och peta ur diffklumpen. tongue

Svampjuice
16 december 2009 · 96 Inlägg

okok tack för svar:P

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
16 december 2009 · 3 585 Inlägg

Svetsa inte fast drivaxlarna bara. eller sprintarna eller hur det nu sitter på 740 *smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
S10
16 december 2009 · 36 Inlägg

Murv skrev:
är det svårt att plocka ut den och byta till en osvetsad?
/Jocke

Beror väll lite på hur seriös man är... att bara byta ut diffklumpen är inge svårt (förutsatt att man har verktyget för att spänna isär diffhuset med)

Ska du göra det seriöst & shimsa in diffklumpen & kronhjulet så är det betydligt svårare då man behöver en del specialverktyg för att bla dra av/pressa på lagrena, mäta spel osv...

Har du möjlighet att få låna verktygen av nån så gör det seriöst, det håller bäst då + att du blir en erfarenhet rikare smile

PeppeVectra Peppe Vectra
16 december 2009 · 1 076 Inlägg

jag hade nog börjat leta efter en ny axel istället, risken finns ju att du skjuter din svetsade diff och sabbar diffhuset.

Meningslöst å bara byta diffen då. tongue
Beror ju helt på hur hårt man kör.

Går nog fortare att byta hela axeln också skulle jag tro, 1-2 timmar så har du fått på en ny bakaxel, tar betydligt längre tid at byta enbart diffen.

Och som någon sa här innan, de ska shimsas in med spel och diverse annars kommer de hålla sämre än din svetsade diff.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang