Fy fan... basen har gett upp...varför?

stRaend
18 december 2009 ·

läste i din andra tråd (tror jag det var?) att du körde med en 20mm2 jord? det låter lite klent till ett steg som ska ge ut 3000wrms @ 2ohm.

Och om inte steget får tillräckligt med ström så blir det distad signal om jag fattat rätt? neutral

Jag kan ha fel är inte helt säker på detta men har för mig att jag läst det någonstans?

EDIT:

Läste din förra tråd nu och där står det att du har max 20mm2 som jord ifrån batteriet, då spelar det ingen roll hur stora kablar du har förövrig. Blir inte starkare/bättre än svagaste länken. hmm

Senast redigerat av stRaend (18 december 2009)

Nymans
18 december 2009 · 1 162 Inlägg

Om saker och ting nu stämmer att du har använt 20mm2 till jord så finns ju ett fel där.

Vad har du för strömbank? För att ett sinussteg inte ska döda saker så krävs 50mm2 kablar, BRA jordpunkt, minst 2st fräscha batterier ex. Optima, Banner, Exide.

Sinussteget är som jag har uppfattat det ett monoblock som man måste tänka till lite innan man ska använda. Det lämnar lätt en distad signal.

Hoppas du får igång allt igen!

stRaend
18 december 2009 ·

han skriver iallafall att han har original batteri och sedan så 50mm2 till och från steget men bara en 20mm2 från batteriet till karossen. inlägg #19 & #20

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=161175

snipercat
18 december 2009 · 669 Inlägg

ok ja det var mitt fel då...jag viste av det men hade ljudet1 dag så trodde inte det skulle hända nånting på 1 dag. -.-... men är det värt och kona om den för 2000 eller bättre med annat förslag?

stahre
18 december 2009 ·

med tanke på att en ny kostar omkring 4,5k så är det ju bra mkt billigare med en omkoningssats. Om du inte får tag på någon beggad, men jag har inte hitta nån när jag kollat runt. Allternativet är väll att kolla efter nån annan begagnad brutal bas för dom 2k det skulle kosta att laga den.
jag skulle kanske kolla efter nån annan bas, dd, b2 eller liknande, kanske blir svårt för 2k i och för sig smile

Senast redigerat av stahre (18 december 2009)

2fast4U BAAAS SKADAD!! =)
19 december 2009 · 190 Inlägg

Dina prylar är ganska nya! Måste finnas garanti kvar på grejerna ju!?

Pontiac LeMans "Black Ghost" (1972)
apoteket00 trucken
19 december 2009 · 563 Inlägg

garantier gäller inte på skador orsakade av användaren. och att använda ett steg med den kraften som sinussteget har så är det ett direkt ägarrelaterat fel. är sen baser felkopplad med spolarna så är den felskopplad. RE basen är en bra bas, kona om den! kan du inte ansluta den rätt så låt en person som kan, låt denne koppla åt dej för de blir billigare.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
michieff ljudfantast
19 december 2009 · 1 372 Inlägg

jonash skrev:

MrCalle skrev:
Jag läste en annan tråd du hade om att det inte spelade!

Har du kollat så att du inte har fasvänt den enna talspolen mot den andra?
Det låter lite så om den "slår mera utåt än inåt".

Ang. omkonings sats så finns det till denna bas och det kostar med arbeta ca 2000kr att få den utbytt.

Sen så bör du kolla över din ström försörjning, anslutningar, kablar osv... så att detta inte händer igen!

Maila mig på calle@carbonize.se alt. ring mig på tel 070-6913590 så kan jag hjälpa dig med basen!

Håller med Calle, med den andra tråden i färskt minne så finns bara två alternativ:

1. Spolarna var fasvända MOT varandra, dvs felkopplade, alternativt rätt kopplade men felbyggt i elementet
2. Steget har betett sig konstigt och skickat dist...

som i sin tur kan bero på

3. För taskig jord, så steget inte får ström och då åker det också åt helsike.

Jag får MÅNGA mess och Pm om precis såna här problem, folk köper på sig stora grejer som skall leverera massa effekt, men många fattar inte hur ENORMT viktigt det är att man faktiskt KAN nåt om installation innan man bara smäller dit grejerna och drar på.

Steg som ger över 1KW är potenta saker och det skall inte vem som helst hålla på med...är min åsikt.

nog PRECIS det här TS har haft problem med ända sen alla dessa trådar började ramla in.

k1mm0 tokfrans
21 december 2009 · 982 Inlägg

du sniperkatten.. jag ska till alfta på onsdag ska jag kolla på din sx bas?

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Stejfaan Basknarkare
22 december 2009 · 470 Inlägg

k1mm0 skrev:
du sniperkatten.. jag ska till alfta på onsdag ska jag kolla på din sx bas?

Va rädd om min gamla goding! big_smile

Team Carbonize
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang