Lastbilsbatteri + konding vs "billjudsbatteri"

Alvila
21 december 2009 · 130 Inlägg

Eftersom jag inte fått något klart/vettigt svar kommer det upp igen.

Batterier som är anpassade till billjud, som jag uppfattat det är DC (deep cycle) batterier som tål djupa urladdningar, och som klarar lämna ifrån sig mycket ström genom att det finns lite inre resistans i dem
Ex Optima Yellowtop 70Ah? & Banner Running bull 70Ah m.fl

Men borde det inte funka minst lika bra om man har ett ex. lastbilsbatteri på 12 V som lämnar ifrån sig ja säg 185 Ah om man har en kondesator?, kondingen måste ju se till att strömmen ligger på schysst och fin nivå när det behövs extra kräm till basarna och dessa borde väl vara segare att ladda ur?

PS: bortse från priset..

MVH

Senast redigerat av MrMums (21 december 2009)

Nissan Primera "Black Unique edit." (1997)
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
21 december 2009 · 1 098 Inlägg

Har själv haft samma funderingar då jah har 4a lastbilsbatteeri ståendes.

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Alvila
21 december 2009 · 130 Inlägg

speedfreak racing skrev:
Har själv haft samma funderingar då jah har 4a lastbilsbatteeri ståendes.

bara vänta på att nån "mer kunnig" svarar då då wink

Nissan Primera "Black Unique edit." (1997)
twin_cam Smålänning
21 december 2009 · 7 877 Inlägg

Med lastbilsbatterier kommer ni i alla fall alltid ha så mycket ström som ni vill smile

Oftast på närmare 1000 CCA, så med grova kablar så lär inte ens konding behövas smile

Tror jag är ett bra alt smile Men dem är dyra att köpa och tunga och skrymmande, så det är väll därför ingen använder dem.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Sharky
21 december 2009 · 10 287 Inlägg

Kondingen håller uppe spänningen bättre än ett bilbatteri i några millisekunder - sedan har kondingens spänning sjunkit och möter då batteriets spänning. (Exakt hur har jag beskrivit i en lång uträkning tidigare) Som om man har ett uselt batteri som sjunker, låt oss säga , till 11V när du spelar, så får du aldrig mer än 11V från kondingen heller.
En konding kan aldrig "reparera" ett dåligt batteri eller en dålig elinstallation.

Sedan huruvida lastbilsbatterier är bra eller inte i sig , det vet inte jag.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
k1mm0 tokfrans
21 december 2009 · 982 Inlägg

lastbilsbatterier funkar hur bra som helst och ingen konding behövs!

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
volvo855t5r
21 december 2009 · 217 Inlägg

klarer genetatoren å gi nok Ah?

Volkswagen Tiguan "R-line" (2012)
k1mm0 tokfrans
21 december 2009 · 982 Inlägg

en generator laddar la bara när de behövs, med en jätte batteribank så kan man spela mycket längre innan spänningen blir låg.

jag har 40amps generator i min fiat panda och hade 4st batterier i den.. funkade klockrent wink aldrig blink i lampor eller osv.. smile

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Rickard-v
21 december 2009 · 2 665 Inlägg

MrMums skrev:
Eftersom jag inte fått något klart/vettigt svar kommer det upp igen.

Batterier som är anpassade till billjud, som jag uppfattat det är DC (deep cycle) batterier som tål djupa urladdningar, och som klarar lämna ifrån sig mycket ström genom att det finns lite inre resistans i dem
Ex Optima Yellowtop 70Ah? & Banner Running bull 70Ah m.fl

Men borde det inte funka minst lika bra om man har ett ex. lastbilsbatteri på 12 V som lämnar ifrån sig ja säg 185 Ah om man har en kondesator?, kondingen måste ju se till att strömmen ligger på schysst och fin nivå när det behövs extra kräm till basarna och dessa borde väl vara segare att ladda ur?

PS: bortse från priset..

MVH

Ja tänkte sättet stämmer. Kondingen kompletterar ett batteri som inte kan lämna hög ström på kort tid.

I lastbilar är det 24volt, frågan är då om det är 24volts batterier eller seriekopplade 12volt.
Jag har ingen aning.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Lonefox Bad music kills good sound
21 december 2009 · 7 241 Inlägg

Rickard-v skrev:

MrMums skrev:
Eftersom jag inte fått något klart/vettigt svar kommer det upp igen.

Batterier som är anpassade till billjud, som jag uppfattat det är DC (deep cycle) batterier som tål djupa urladdningar, och som klarar lämna ifrån sig mycket ström genom att det finns lite inre resistans i dem
Ex Optima Yellowtop 70Ah? & Banner Running bull 70Ah m.fl

Men borde det inte funka minst lika bra om man har ett ex. lastbilsbatteri på 12 V som lämnar ifrån sig ja säg 185 Ah om man har en kondesator?, kondingen måste ju se till att strömmen ligger på schysst och fin nivå när det behövs extra kräm till basarna och dessa borde väl vara segare att ladda ur?

PS: bortse från priset..

MVH

Ja tänkte sättet stämmer. Kondingen kompletterar ett batteri som inte kan lämna hög ström på kort tid.

I lastbilar är det 24volt, frågan är då om det är 24volts batterier eller seriekopplade 12volt.
Jag har ingen aning.

2x12V i lastbilar. Alltså seriekopplade batterier.

En nackdel jag ser med dessa stora syrabatterier är att de har högre inre resistans än tex AGM-batterier.
Således släpper de ifrån sig strömmen ngt långsammare.
Detta är dock inget man eg. märker av förrän man börjar bygga rena db-bilar där man burpar.
Där är nog (IMO) rena torrbatterier bäst. Kostar en förmögenhet men har tokigt låg inre resistans och skyhög kortslutningsström. Men det är en annan historia.

För att ha lastbilsbatterier för att komma åt en stor Ah-bank funkar det ypperligt, spec då man vill spela längre......men för burpar? Nepp.......för långsamma.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frissan
21 december 2009 · 4 693 Inlägg

Jag tänkte ha 4 st 180 ah 12V batterier (lastbilsbatterier) Om dom nu är för långsamma, varför hjälper inte en konding då?

Kanske framkommer i tråden, men isf har jag missat det totalt smile

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 december 2009 · 8 744 Inlägg

volvo855t5r skrev:
klarer genetatoren å gi nok Ah?

En generator ger A (ampere, ström), inte Ah (Amperetimmar). Ett batteri däremot innehåller ett visst antal Ah (amperetimmar) eller rättare sagt, det kan ge en viss ström under en viss tid innan spänningen har sjunkit till en förutbestämd nivå.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
21 december 2009 · 7 241 Inlägg

Softis skrev:
Jag tänkte ha 4 st 180 ah 12V batterier (lastbilsbatterier) Om dom nu är för långsamma, varför hjälper inte en konding då?

Kanske framkommer i tråden, men isf har jag missat det totalt smile

Sharky har påpekat detta, bla. i ett LÅNGT djupt ingående inlägg.

Kortfattat: Kondensatorn laddas ur på ngn millisekund och kommer ner till batteriets spänning och skall efter det laddas upp igen....


Men som jag sade......för BURPAR är de för långsamma (visst har de bra CCA men det är inte allt wink ) men för att ha dem för att kunna spela längre? Ja absolut.

Mina egna funderingar baserat på det lilla jag vet....

db-drag: Snabba urladdningar som kräver MKT ström på kort tid = GEL eller torrbatterier då dessa har lågt intre resistans och riktigt hög kortslutningssström. Dock kostar både riktiga gel och torrbatterier mkt mer än både våt och AGM....

bassrace: Stora syrabatterier/AGM med mkt Ah för att kunna hålla spänningen uppe under längre tid (30s).
AGM har lägre inre resistans än rena våtbatterier men kostar mer.

AGM funkar även väldigt bra till SQ-riggar.

Observera att detta är FUNDERINGAR jag har kring ämnet.....inte gjort ngr tester eller så.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
FarmoR
21 december 2009 · 149 Inlägg

Om ett batteri ligger på 200ah. Innebär det att man kan dra 1ampere i 200 timmar, eller 200ampere i 1 timme?
En sak jag alltid funderat på. Kanske ingen skillnad.
Jag hade ett "Volvo super heavy duty" batteri i min vaz. 1190A och 225Ah. Fungerade fin fint, enda problemet var att om man spelade för länge och mycket, så pallade inte min generator och ladda så batteriet blev ju tomt. Om man bara tänker lite på att inte poppa fullt jämt så lär det inte vara några problem.
Eller skaffar en generator på mer än 25A kanske. smile

Rickard-v
21 december 2009 · 2 665 Inlägg

Softis skrev:
Jag tänkte ha 4 st 180 ah 12V batterier (lastbilsbatterier) Om dom nu är för långsamma, varför hjälper inte en konding då?

Kanske framkommer i tråden, men isf har jag missat det totalt smile

Jo visst hjälper en konding. Den kan ju lämna ström fort!

Lonefox skrev:
Sharky har påpekat detta, bla. i ett LÅNGT djupt ingående inlägg.

Kortfattat: Kondensatorn laddas ur på ngn millisekund och kommer ner till batteriets spänning och skall efter det laddas upp igen....

Kondingen kommer inte ner till batterispänning.  Den har alltid batteri spänning.
Den laddas även upp på några millisekunder. Så den hinner laddas fullt på en halv sekund ca.
Och då är den fulladdad till nästa basdunk.

Det är ju bara till basdunk den gör nytta.   
Till burrrpar så räcker den inte till. Några sekunder burrrp är för långtid. Eller hur lång tid burrrpar man??

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Rickard-v
21 december 2009 · 2 665 Inlägg

FarmoR skrev:
Om ett batteri ligger på 200ah. Innebär det att man kan dra 1ampere i 200 timmar, eller 200ampere i 1 timme?

Ja så är det med ah.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Frissan
21 december 2009 · 4 693 Inlägg

Så om jag har 4 st batterier på 180 ah, vilket blir 720 ah.
Om jag då har ett steg som drar 440 amp, kan jag då spela nästan 2 timmar på väldigt hög volym??? Låter inte som om det vore så.

Booyakasha!
joelimmo
21 december 2009 · 1 380 Inlägg

men skulle jag kunna koppla ett lastbils batt rakt av i mi n bil altså ? smile
(ursäkta om jag lånar tråden )

BMW E28 (1982)
Drönirettab
21 december 2009 · 21 761 Inlägg

FarmoR skrev:
Om ett batteri ligger på 200ah. Innebär det att man kan dra 1ampere i 200 timmar, eller 200ampere i 1 timme?

Inte riktigt så.

När man anger kapaciteten på bilbatterier och lastbilsbatterier så mäter man normalt sett i 20 timmar, dvs man mäter hur mycket ström som batteriet kan ge ut i 20 timmar innan spänningen har sjunkit ner till 1,75 V per cell (10,5 V på ett 12 V batteri). Sedan multipliceras strömmen med 20 timmar och då får man fram antalet Ah.

Mätningen görs dessutom vid +25-27 graders omgivningstemperatur, någonstans däromkring.

Tar man tex ett 200 Ah batteri så kan det ge ut 10 A i 20 timmar innan spänningen har sjunkit till 10,5 V. Nu till det "krångliga". Ifall man belastar batteriet med bara 1 A så borde batteriet räcka i 200 timmar, men så enkelt är det inte. Det räcker lite mer än 200 timmar, men exakt hur länge kan jag inte säga.

Belastar man batteriet med 200 A så tycker man förstås att det ska räcka i en timme, men även där blir det annorlunda. Batteriets spänning kommer att sjunka ner till 10,5 V fortare än en timme.

Anledningen till att ett batteri beter sig på detta sätt har med "peukerts effekt" att göra. Vad det nu innebär är dock för krångligt för mig att förklara, har tillräckligt svårt att förstå det själv. wink

michieff ljudfantast
21 december 2009 · 1 372 Inlägg

joelimmo skrev:
men skulle jag kunna koppla ett lastbils batt rakt av i mi n bil altså ? smile
(ursäkta om jag lånar tråden )

det är bara att kolla i tråden. Där ser du att så länge ett lastbilsbatteri (2st 12voltare seriekopplade) levererar 24 volt så kan du INTE ha det i din bil. Men så länge du har ett enskilt 12v lastbilsbatteri så JAVISST.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang