Höja en Volvo 745 -88

Andreas_Forsman
21 december 2009 · 42 Inlägg

Vill höja upp min volvo 745 för att kunna ta mig fram bättre i alla snödrivor och dyl.
Vill höja ca 1dm totalt, kanske mer men inte mindre.
Någon som har någon bra idé om hur jag skall göra det?
Har satt i "kuddar" i fjädrarna runt om men det ger inte nog med höjd.

Tom Darth Vader
21 december 2009 · 1 644 Inlägg

En originalhög 745 räcker för att ta sig över det mesta wink

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
oppe_tallbarr
21 december 2009 · 435 Inlägg

finns ju förstärkta/husvagnsfjädrar att montera bak fram vet jag ej om de finns. men är fjädrarna dåliga brukar de bli bättre om man slänger dit nya fjädrar + fjäderben

fredde85
21 december 2009 · 1 798 Inlägg

tycker väl original höjden borde räcka då 740 är mkt höga original tkr jag iallafall men kan ju vara att de är slitet som någon sa

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Andreas_Forsman
21 december 2009 · 42 Inlägg

nja, de är väl egentligen inge fel på fjädrarna, varken fram eller bak. Jag tycker bara att bilen känns alldeles för låg när det blir lite terräng osv. Kan man slänga på längre fjädrar från någon annan bil kanske?
Skall kolla efter husvagnsfjädrar på nätet..

Andreas_Forsman
21 december 2009 · 42 Inlägg

Verkar inte finnas några längre fjädrar, bara hårdare hmm
Jag vill trycka upp bilen rejält, utan att behöva bygga om hela bilen.
Min bror hade hört något om hockeypuckar men visste inte riktigt hur det gick till, någon som vet?

Andreas_Forsman
21 december 2009 · 42 Inlägg

ingen som hört om den metoden?

fille90
22 december 2009 · 76 Inlägg

hokypukar är nog inte så bra ide.går de äns att höja mer dämparna räcker väll inte för de? om man inte bygger om halva bilen så klart elle? rätta mej om jag har fel

BMW 535d (2005)
Andreas_Forsman
3 januari 2010 · 42 Inlägg

Nej det är ju sant.. hmm.. längre dämpare, längre fjädrar får bli modellen.. någon som vet om det kanske finns dämpare/fjädrar som passar från någon annan bil som är högre?

Moparboy440
3 januari 2010 · 4 682 Inlägg

w123 mercorna har ju rätt långa fjädrar, undrar om dom skulle kunna passa?

KammaDej
3 januari 2010 · 191 Inlägg

tänk nu bara på hur rollcentret ändras av en höjning så det inte blir alldeles för högt. det i sin tur kan leda till mycket obehagliga och rent ut farliga betéenden i chassit.

ville bara påpeka det för din egen säkerhets skull så du håller lite koll på det.

lycka till nu och hoppas det blir som du vill ha det. mvh

Fenrir
11 oktober 2010 · 17 Inlägg

Tja, tänkte att jag ställer min fråga här istället för att plåga forumet med en ny tråd.

Jag funderar på att höja min 940, som han ovan, 10cm eller (gärna) mer. Det är en del av ett skolprojekt jag fifflar med. Det jag undrar är just hur man bör gå till väga, och längre fjädrar & dämpare är taget, men en polare till mig mumlade om att kardanaxeln blir för "sne". Är det ett problem, är det någon som vet?

Är det annat man bör tänka på, säkerhets & besiktningsmässigt? smile

Volvo 945 "SE 2.3" (1997)
Marlboroman
11 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Fenrir skrev:
Jag funderar på att höja min 940, som han ovan, 10cm eller (gärna) mer. Det är en del av ett skolprojekt jag fifflar med. Det jag undrar är just hur man bör gå till väga, och längre fjädrar & dämpare är taget, men en polare till mig mumlade om att kardanaxeln blir för "sne". Är det ett problem, är det någon som vet?

Är det annat man bör tänka på, säkerhets & besiktningsmässigt? smile

I princip så lär du flytta ner hela drivlinan så mycket som du vill höja bilen för att det ska bli rätt geometri på framvagne och för att det inte ska bli för stora brytningar i knutarna på kardanen. Alternativet annars är ju att såga sönder skärmarna och bredda dem rejält så du får in 35" mudders.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Volvo_Mannen Volvoskadad
11 oktober 2010 · 6 017 Inlägg

Fenrir skrev:
Tja, tänkte att jag ställer min fråga här istället för att plåga forumet med en ny tråd.

Jag funderar på att höja min 940, som han ovan, 10cm eller (gärna) mer. Det är en del av ett skolprojekt jag fifflar med. Det jag undrar är just hur man bör gå till väga, och längre fjädrar & dämpare är taget, men en polare till mig mumlade om att kardanaxeln blir för "sne". Är det ett problem, är det någon som vet?

Är det annat man bör tänka på, säkerhets & besiktningsmässigt? smile

Ingen 940, men kan ju vara lite inspiration
http://www.garaget.org/?car=66068

Jonas
Fenrir
12 oktober 2010 · 17 Inlägg

Jäklar vad fräck 245! Fint, nu har man någon "bild" av det hela. Uppskattat. smile

Feta däck såg riktigt ballt ut men sträcker sig nog ganska långt utanför min pinsamt låga budget. (Student)
Men i alternativ ett, drivlinan alltså, hur pass svårt/dyrt är det att genomföra? Vet inte exakt allt vad det innebär. Är det något man kan göra i ett vanligt garage med lite "vanliga" verktyg av modell medioker? Och som gärna inte överstiger säg 3-4000? smile Tänkte handla en del, eller så mycket som möjligt på skroten i kungsåra.

Har också mycket begränsad kunskap på området, men är desto mer sugen på att göra och lära mig, och jag kan ta om det skiter sig och bilen pajjar. smile

Volvo 945 "SE 2.3" (1997)
Marlboroman
12 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Fenrir skrev:
Men i alternativ ett, drivlinan alltså, hur pass svårt/dyrt är det att genomföra? Vet inte exakt allt vad det innebär. Är det något man kan göra i ett vanligt garage med lite "vanliga" verktyg av modell medioker? Och som gärna inte överstiger säg 3-4000? smile Tänkte handla en del, eller så mycket som möjligt på skroten i kungsåra.

Har också mycket begränsad kunskap på området, men är desto mer sugen på att göra och lära mig, och jag kan ta om det skiter sig och bilen pajjar. smile

Behöver inte bli så dyrt. Men det blir ett jäkla jobb eftersom alla fästen till axlarna, motorn och lådan ska flyttas ner 10cm om det är så mycket du vill höja den. Tänk att du skulle sätta ett 10cm tjockt block mellan karossen och växellådsbalk, framvagnsbalk i toppen på fjäderbenstornen och sen får man väl hitta på nåt annat bak kanske. Sen lär man nog räkna med att behöva förstärka en hel del.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Volvette Timmerman
13 oktober 2010 · 114 Inlägg

inte läst alla inlägg, men biltema säljer "höjningssatser" som man om jag fattat rätt sätter mellan fjädern och skruvar "åt"

dannnej
13 oktober 2010 · 761 Inlägg

Större hjul

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang