Polisens laserpistoler...

carnageman Rallyförare
26 mars 2005 · 1 075 Inlägg

Idag (påskafton) stod polisen och sköt på 50-vägen vid högdalens industriområde... Precis efter en kurva vid trafiklysena strax efter hydromacken stod dom.
Jag höll 80-90km/h, va helt själv på vägen och polisen stod vid vägen och siktade mot min bil,
helt plötsligt släpper polisen ner kameran och tittar besviket på min bil...
...Det var liksom den här: fan vi fick honom inte, blicken.....
Vet nån om ryktet att "dom måste sikta på regplåtens reflexyta för att kunna mäta farten" stämmer? Kan i sånna fall berott på att jag monterat av regplåten i och med att dom satt upp fartkameror i södra länken....
I sånna fall, funkar det som en sån pling plong grej som man har i affärerna för att höra om kunderna kommer?
Ni vet en sån som skickar en stråle som studsar på en reflex och studsar tillbaks, om strålen bryts så plingar det i en klocka...
I sånna fall är min gissning att laserpistolen mäter tiden på 2 strålar och mäter på så vis farten?
Stämmer det? Nån som vet säkert??

Med vänliga undringar / Johan

Senast redigerat av carnageman (26 mars 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
minid
26 mars 2005 · 31 Inlägg

Jo det stämmer.... dem mäter på din reg. skylt

Det e vad jag fått reda på iaf

nofearsy Bilbyggare
26 mars 2005 · 225 Inlägg

Kom just på att jag ska råka "tappa" min front skylt tongue

....:::: |[ Volvo S800 GLT ]| ::::....
Skokloster here we come
carnageman Rallyförare
26 mars 2005 · 1 075 Inlägg

Jag har hört det förut nånstans men polismyndigheten dementerade dom ryktena bland annat i media (troligtvis bara för dom vet att alla skulle ta bort reggen fram ifall dom visste sanningen)
I och för sig demonterade dom även photoblocker-ryktena (har provat, i vissa vinklar funkar photoblocker-sprayen men då gäller det att kameran tar photot med hjälp av blixt, kan dock inte säga hur det påverkar laseruppmätningen, troligtvis kan man INTE skuta på en photoblockerbehandlad regskylt med laserpicka, då brytningen blir fel pga klarlackslagret ovanpå reflexmassan...)

minid skrev:
Jo det stämmer.... dem mäter på din reg. skylt

Det e vad jag fått reda på iaf

Senast redigerat av carnageman (26 mars 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
carnageman Rallyförare
26 mars 2005 · 1 075 Inlägg

Om dom kommer styra betalningen av dom odemokratiska biltullarna med hjälp av bakre regskylten så lär den oxå bli tappad....
Iallafall på min bil.
Måtte den bilistfientliga sossen åka ur riksdan snarast.
Tankade idag för nästa 11:- litern... (över 8:- är SVENSK pålagd skatt)
Åsså åker man ju 3.0 V6:a så den drar ju lite...
2505:- i årskatt har jag på bilen (oxå helt sjukt)
Misstänker att ingen här tänker rösta på miljöpartiet? :-)

nofearsy skrev:
Kom just på att jag ska råka "tappa" min front skylt tongue

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
AndersBackman
27 mars 2005 · 7 Inlägg

Är trafikman i det militära och har vid samarbete med polisman skjutit laser.
Kan säga att det låter väldigt otroligt att regplåten skulle ha någon inverkan alls i mätresultat. Skulle själv tippa på att mätning baseras på avståndet från lasern kontra fordonets förflyttning.

WoX
27 mars 2005 · 86 Inlägg

carnageman skrev:
Om dom kommer styra betalningen av dom odemokratiska biltullarna med hjälp av bakre regskylten så lär den oxå bli tappad....
Iallafall på min bil.
Måtte den bilistfientliga sossen åka ur riksdan snarast.
Tankade idag för nästa 11:- litern... (över 8:- är SVENSK pålagd skatt)
Åsså åker man ju 3.0 V6:a så den drar ju lite...
2505:- i årskatt har jag på bilen (oxå helt sjukt)
Misstänker att ingen här tänker rösta på miljöpartiet? :-)

nofearsy skrev:
Kom just på att jag ska råka "tappa" min front skylt tongue

kan säga som så att jag råkat ut för samma sak  11 * ;smile  och de stoppade mig och sa att


det är tur för dig att vi inte kunde få en hastiget på dig nu  för då hade du nog varit utan kort. jag höll ca 100-130 på  70 väg. men då sa han att vi tänker ge dig böter för att du INTe har någon reg plåt..

jag svarade då  !!   Ja jag vet jag har ringt om det för 1 timme sedan då jag såg att jag var utan. så jag har beställt en ny. så för det kan ni inte ge mig böter så jag gjort vad jag kan för att få en NY skyllt så fort jag såg att den saknades.

och det hade jag rätt i.

så klarar man sig oxå smidigt.. kan då  oxå säga att jag självklart monterat bort den för att SLIPPA dessa dryga fartkameror,


Mvh WoX

Audi Rs6 "Svartnos" (2014)
carnageman Rallyförare
27 mars 2005 · 1 075 Inlägg

Med tanke på vad Wox skrev och mitt egna logiska tänkande (att laserstrålen måste tillbaks till kameran för att kunna säga vilken fart bilen har, vilket den INTE gör om man skjuter på nått icke reflexande material, t.ex lackerade ytor, svart strukturfärg eller vindrutor)

så ANTAR JAG att SpeedAbuser har fel alternativt kanske blandat ihop det med radar?.

Kom igen nu är det fler som tror sej veta något eller har nått att berätta som stöder nån av våra teorier?

Senast redigerat av carnageman (27 mars 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Ghost RS Skoda Addict
27 mars 2005 · 167 Inlägg

Det har hänt att vi har rullat utan regskylt fram också big_smile

Har personlig skylt, så det har ju inte varit någon som stulit den för att använda på något stulet fordon direkt, men...skadegörelse på skylten har ju hänt....då har man bara tröttnat...och åkt omkring utan skylt ett tag..i hopp om att bli stoppad för att kunna få upprätta en anmälan om skadegörelse.

Egentligen säger lagen så här om att åka utan skyltar (OBS!! Detta har jag fått reda på efter ovanstående exempel):

"
- Är dina skyltar stulna eller borttappade får du endast köra med bilen till en polisstation. Där efterlyser man skyltarna och du får provisoriska skyltar för att kunna fortsätta köra med bilen. Där får du även hjälp med att beställa nya skyltar.

- Saknas registreringsskylt som var försedd med kontrollmärke får du hjälp med att beställa ett dublettmärke.
"
Källa: www.polisen.se

Man får alltså inte ens bruka fordonet i väntan på nya skyltar..förutom till närmsta polisstation....

(Fast, alla får ju bedömma det närmsta avståndet själv... wink

Angående laserpistolerna...så är jag inte övertygad om att dem måste reflekteras från regskylten...tror inte det är så...lasersignalen reflekteras ju på dem flesta objekt...borde ju definitivt göra det på vilken metall som helst...Men, detta är vad jag tror...har inga belägg för detta, men känner mig relativt övertygad om detta...

Det är ju så dyrt att shoppa saker i Sverige nu för tiden, så det nedanstående kan ju vara ett sätta och "handla lite billigare"...dvs hitta dem billigaste butikerna wink
________________________________________________________________________

(Man kan  ju  inhandla någon form utav "laseravkvännare"..big_smile..INTE till att kolla efter polisensradar utan för att i huvudsyfte kontrollera vilka butiker som har låtit inrätta larm...dem butiker som har larm, verkar nämligen enligt undersökningar ha mindre stölder....alltså lägre priser på sina varor..) wink
________________________________________________________________________

Fortfarande Glad Påsk!!! hehe

-=[Tobbe]=-
Skoda Fabia V RS 2004 "Ghost Edition"
Motto: "Den Som Har Flest Saker När Han Dör Vinner." ;)
carnageman Rallyförare
27 mars 2005 · 1 075 Inlägg

Ja det med dom gula skyltarna stämmer bra, exakt enligt regelboken. Dom va på mej förut när jag va på långresa i gävle och klagade på reggen. Mötte dom 3 ggr till efter dom sagt till mej att åka till stationen (dom åker bara runt den ringleden dom har där hela tiden :-)

Om man står framför bilen och skjuter med en pennlaser mot regskylten så kommer laserstrålen tillbaks mot den som skjuter (inte exakt men iallafall åt det hållet)
däremot om man skjuter t.ex på motorhuven så försvagas strålen kraftigt samtidigt som den fortsätter i riktning mot himlen....

Det finns laser/radar varnare på www.blocket.se dom billigaste kostar runt 1000lappen (får min på tisdag, ska bli kuligt :-)

Senast redigerat av carnageman (27 mars 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Ghost RS Skoda Addict
27 mars 2005 · 167 Inlägg

Låter ju toppen det! wink Kolla bara att den är anpassad för de "lasersystem" som finns i Sverige...

Whistler's billigaste modell finns här:

http://www.streetside.se/ovrigt_laservarnare.asp

Här finns hela sortimentet..fast i USA:

http://www.buyradardetectors.com/Produc … ctors.aspx

Även här finns det en hel del:

http://www.radar-shop.de/html/radarvarnare.html

OBS!!! Jag tar INGA som helst anvar för att någon som läser detta inhandlar och/eller använder någon sådan produkt!! wink

I've Got A Need For Speed big_smile

-=[Tobbe]=-
Skoda Fabia V RS 2004 "Ghost Edition"
Motto: "Den Som Har Flest Saker När Han Dör Vinner." ;)
carnageman Rallyförare
27 mars 2005 · 1 075 Inlägg

Hehe diggar texten....
OBS! Vi vill göra er uppmärksammade på att huvudsyftet med Whistlern inte är att varna för poliskontroller och dylikt, utan att kunna urskilja vilken butik som har inrättat butikslarm. Detta för att butiker med larm enligt undersökning har mindre stölder och därför förmodligen lägre priser. Vi kallar whistlern för varnare av anledning till namnet i övriga länder. Streetside kan inte ta ansvar för hur whistlern används.

Tack för rådet! Köpte en Whistler 1745:a ... ska tydligen va hyffsat bra...
REKOMENDERAR ALLA ATT GÅ IN PÅ: http://www.streetside.se/ovrigt_laservarnare.asp
Det fanns en hel del tips där som alla kan få användning för
(kolla under "photoblocker")

Senast redigerat av carnageman (27 mars 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Ghost RS Skoda Addict
27 mars 2005 · 167 Inlägg

Hehe..

Diggar också den texten, tog ett tag innan jag kunde sluta flina då jag hade lästn den första gången wink

Lycka till med allt...läs mer på:

http://www.radar-shop.de/html/radarvarnare.html

Finns ju dem som har ännu "roligare funktioner"...det går ju även att vara "osynlig"..så att säga wink

Med Vänlig Hälsning

-=[Tobbe]=-
Skoda Fabia V RS 2004 "Ghost Edition"
Motto: "Den Som Har Flest Saker När Han Dör Vinner." ;)
nofearsy Bilbyggare
27 mars 2005 · 225 Inlägg

man kan inte annat än att bara hålla med om att texten e lite väl tilltagen,  men det är ju nästan trovärdig,  men jag tror jag hoppar en sådan just nu, bilen kommer troligen vara avställd hela sommaren ändå .. hmm

....:::: |[ Volvo S800 GLT ]| ::::....
Skokloster here we come
Markus_C Kart & Mätningstekniker
27 mars 2005 · 701 Inlägg

Angående laser så kan jag tillägna att den mycket väl kan mäta mot ytor som inte reflekterar. Läser till mättekniker och på de nyare totalstationerna behöver man inte ha något prisma att mäta mot utan man kan mäta direkt mot ytan med en laserstråle. Kan tänka mig att det är något liknande som polisen har.

carnageman Rallyförare
27 mars 2005 · 1 075 Inlägg

Må det då vara så, tycker dock det va märkligt att dom inte ens stoppade mej när dom sköt mej i runt 90 blås på 50-väg...
Dom va trots allt 3 synliga snutar och dom hade inte plockat någon annan just för tillfället....

Markus_C skrev:
Angående laser så kan jag tillägna att den mycket väl kan mäta mot ytor som inte reflekterar. Läser till mättekniker och på de nyare totalstationerna behöver man inte ha något prisma att mäta mot utan man kan mäta direkt mot ytan med en laserstråle. Kan tänka mig att det är något liknande som polisen har.

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Founder
28 mars 2005 · 1 414 Inlägg

Både polisens radar och laser bygger på vanlig doppler teknik vilket bygger på fasförskjutning av sänd signal jämfört med mottagen signal. Alltså måste signalen studsa på fordonet. Snacket om att man måste ha en regg-skylt som "strålarna" ska studsa på stämmer inte för fem öre. Det räcker med att man har en lodrät yta någonstans på bilen, alltså dom flesta grillar, strålkastare m.m. duger fint...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
carnageman Rallyförare
28 mars 2005 · 1 075 Inlägg

Kolla på min bil :-)
Kanske förklarar saken då, eftersom det är ont om lodräta ytor där framme...
Dessutom är det mörk färg som försvagar laserstrålen kraftigt....

Founder skrev:
Det räcker med att man har en lodrät yta någonstans på bilen, alltså dom flesta grillar, strålkastare m.m. duger fint...

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
retired
28 mars 2005 · 55 Inlägg

när vi provade hur bra blinders laserstörare fungerade så lånade vi en laser pro II (sån polisen har) från trafiksäkerhetsverket och vi siktade inte bara på regplåten, vi sköt på cyklister, vi sköt rak i rutan på en buss m.m och det fungerade alldeles utmärk..

Senast redigerat av Linus-TT (28 mars 2005)

Founder
28 mars 2005 · 1 414 Inlägg

carnageman skrev:
Kolla på min bil :-)
Kanske förklarar saken då, eftersom det är ont om lodräta ytor där framme...
Dessutom är det mörk färg som försvagar laserstrålen kraftigt....

Founder skrev:
Det räcker med att man har en lodrät yta någonstans på bilen, alltså dom flesta grillar, strålkastare m.m. duger fint...

Alltså jag vet inte vilken av dina bilar du menar men du har tonvis med lodräta ytor på alla dina bilar, med lodrät betyder inte att den måste vara exackt 90° vinkel... Tro mig jag vet vad jag pratar om... jag är pilot och vi använder precis samma typer av laser och radar mätning i flyget. I grunden är utrustningen precis lika dan, kanske inte lika noggrann som vårat men ändå...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang