Behöver hjälp välja bas + slutsteg

asplund85
23 december 2009 · 19 Inlägg

Hej jag tänkte eventuellt bygga lite bas i min m3a e46. Ska så fall ge mig på det jobbiga att montera en 10" i skid luckan. Tänkte fråga om någon/några kan rekommendera bas + steg?

Skriva gärna eran egen erfarenhet av dom
Vill absolut ha något som gör att det blir hyfsat öron bedövande, ska ju varje fall höras att man har ljud i bilen smile om jag säger så.

Priset är tänk runt 5-10k får hoppas att det räcker. Men rekommendera gärna billigare basar/steg om ni tror att det räcker vill inte trycka i en bas som jag inte klarar att spela till 80% varjefall tongue

Men ös på så mycket råd ni kan ge mig
(om någon har erfarenhet av bas bygge i e46 skid lucka ta gärna kontakt med mig privat)

Mvh marckus

Senast redigerat av asplund85 (23 december 2009)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 december 2009 · 8 744 Inlägg

5-10k för bas och steg eller ska det även innefatta kablage och lådmaterial?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
asplund85
23 december 2009 · 19 Inlägg

För bas och slutsteg bara men som sagt är en ganska stor marginal 5-10tusen. Vill som sagt ha en bra bas men vill inte heller slänga i något jag inte ens klarar att kräma ut. Basen kommer ju att vara direkt riktad in i cupen.

Leo86
23 december 2009 · 1 468 Inlägg

asplund85 skrev:
För bas och slutsteg bara men som sagt är en ganska stor marginal 5-10tusen. Vill som sagt ha en bra bas men vill inte heller slänga i något jag inte ens klarar att kräma ut. Basen kommer ju att vara direkt riktad in i cupen.

har för mig om att trekammarlåda (bandpass) ska låta bäst i en sådan bil som du har då de e väldigt lufttäta in mot kupén. jag vet en som hade en liknande bmw e inte så haj på just bmw modellmässigt med betäkningar men han satte in en bandpass o d lät jävligt bra. VIBE har riktigt vassa bandpass lådor. visst. dom kostar väl en del men ett väldigt bra ljud i dom smile.

Lonefox Bad music kills good sound
23 december 2009 · 7 241 Inlägg

Focal Polyglass K27V2 plus Audison SRx 1D 7.390,00 hos ljudstudion.

15-30l slutet för den basen.
Kör själv lillabror K21V2 i 16l slutet under i-brädan på min 240 och eh ja..........jag är mer än nöjd med den.

Så om du är beredd att trolla fram runt 20-25l fram under brädan så är detta klockrent IMO. smile

Om du överlever med mindre tryck (men likväl väldigt musikalisk bas) så kan jag rekomendera K21V2.......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
asplund85
24 december 2009 · 19 Inlägg

Ja jag har varit inne het på bandpasslåda förut men fick sedan höra hur svårt det är att bygga eller rättare sagt att beräkna annars hade det varit det bästa för min del bara dra in porten i skid luckan.

Vågar inte ge mig på det känner jag

Frippe_L Gladen Audio
24 december 2009 · 2 388 Inlägg

asplund85 skrev:
Ja jag har varit inne het på bandpasslåda förut men fick sedan höra hur svårt det är att bygga eller rättare sagt att beräkna annars hade det varit det bästa för min del bara dra in porten i skid luckan.

Vågar inte ge mig på det känner jag

Crap nu hittar jag inte länken till det men ska försöka förklara.
har sett folk som bygger en portad låda med bas o port spelande åt sidan med djup avlång låda så port får plats utan att sticka ut sen bygger man tätt runt skidluckan och låter det spela in därifrån, så det är ungefär som en bandpass men ändå inte för den stora "portarean" som skidluckan utgör gör att det blir mkt hög avstämning på den delen och då spelar det mest från baslådan själv om du fattar.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Jonathan_lindgren
24 december 2009 · 297 Inlägg

Frippe_L skrev:

asplund85 skrev:
Ja jag har varit inne het på bandpasslåda förut men fick sedan höra hur svårt det är att bygga eller rättare sagt att beräkna annars hade det varit det bästa för min del bara dra in porten i skid luckan.

Vågar inte ge mig på det känner jag

Crap nu hittar jag inte länken till det men ska försöka förklara.
har sett folk som bygger en portad låda med bas o port spelande åt sidan med djup avlång låda så port får plats utan att sticka ut sen bygger man tätt runt skidluckan och låter det spela in därifrån, så det är ungefär som en bandpass men ändå inte för den stora "portarean" som skidluckan utgör gör att det blir mkt hög avstämning på den delen och då spelar det mest från baslådan själv om du fattar.

fatta inte riktigt, men de gav mej en ide, vrf inte göra en baslåda uträknad så att skidluckan, eller en del av den, blir porten? smile

kalle_kalle
25 december 2009 · 2 914 Inlägg

prata med drönirettab här på g.org så kanske han kan vara snäll och räkna ut en bra teoretisk låda åt dig smile

asplund85
25 december 2009 · 19 Inlägg

Älskar alla ider alltså fått mig att börja tänka på många olika alternativ. blev väldigt inne att bara bygga in en bit i skid luckan så igentligen lådan bara kan stå fyrkantigt i skuffen. Då kan man ju fortfarande fälla upp biten i mitten så man kan åka 3 om det skulle vara så.

Men har läst många trådar om man ska porta eller ha sluten låda vad tycker ni om 10" sak det avra portat eller sluten eller spelar det inte jätte roll??

Om jag drar igång det här bygget till sommar så lovar jag att göra en projek tråd varje fall så kanske det kan hjälpa andra e46 ägare i framtiden smile

Lonefox Bad music kills good sound
25 december 2009 · 7 241 Inlägg

Frippe_L skrev:

asplund85 skrev:
Ja jag har varit inne het på bandpasslåda förut men fick sedan höra hur svårt det är att bygga eller rättare sagt att beräkna annars hade det varit det bästa för min del bara dra in porten i skid luckan.

Vågar inte ge mig på det känner jag

Crap nu hittar jag inte länken till det men ska försöka förklara.
har sett folk som bygger en portad låda med bas o port spelande åt sidan med djup avlång låda så port får plats utan att sticka ut sen bygger man tätt runt skidluckan och låter det spela in därifrån, så det är ungefär som en bandpass men ändå inte för den stora "portarean" som skidluckan utgör gör att det blir mkt hög avstämning på den delen och då spelar det mest från baslådan själv om du fattar.

Vet vilken du menar...........och den låg på Lazzat..........

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frippe_L Gladen Audio
25 december 2009 · 2 388 Inlägg

Lonefox skrev:

Frippe_L skrev:

asplund85 skrev:
Ja jag har varit inne het på bandpasslåda förut men fick sedan höra hur svårt det är att bygga eller rättare sagt att beräkna annars hade det varit det bästa för min del bara dra in porten i skid luckan.

Vågar inte ge mig på det känner jag

Crap nu hittar jag inte länken till det men ska försöka förklara.
har sett folk som bygger en portad låda med bas o port spelande åt sidan med djup avlång låda så port får plats utan att sticka ut sen bygger man tätt runt skidluckan och låter det spela in därifrån, så det är ungefär som en bandpass men ändå inte för den stora "portarean" som skidluckan utgör gör att det blir mkt hög avstämning på den delen och då spelar det mest från baslådan själv om du fattar.

Vet vilken du menar...........och den låg på Lazzat..........

Ja den låg som tråd på lazzat o nu kommer ja inte åt det :-(

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Drönirettab
25 december 2009 · 21 761 Inlägg

Jo, den lådkonstruktionen kan tydligen spela väldigt högt. Gäller väl att ha tillräckligt stor area på "utrymmet" så att den inte fungerar som port. smile

Undrar om folket någonsin "får tillbaka" de där trådarna igen. hmm

Frippe_L Gladen Audio
25 december 2009 · 2 388 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jo, den lådkonstruktionen kan tydligen spela väldigt högt. Gäller väl att ha tillräckligt stor area på "utrymmet" så att den inte fungerar som port. smile

Undrar om folket någonsin "får tillbaka" de där trådarna igen. hmm

Som port kommer det ju ändå agera men det är ju så stor area och obefintlig längd på den så avstämningen blir ju skyhög.

Ska se om man kan hitta nåt liknande o lägga in bild. är ju ledig till den 4:e big_smile

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
apoteket00 trucken
25 december 2009 · 563 Inlägg

en sedanbil likt din är inte de lättaste att lira högt i. ett fenomen som ofta uppstår är att basen ökar när du öpnnar dörrarna. detta beror på att lådan är felbyggt och har en för hög avrullningsfrekvens. en typisk låda som har det är en sluten låda. så jag rekomenderar en låda med minst en rejäl 12:a som monteras i en portad låda, då de oftast har lite lägre avstämning. där monterar du så både basen och porten spelar igenom skidluckan. En bandpass riktar låda riktar ljudet igenom porten MEN du hör inte när du lirar så mycket att basen förstörs.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
asplund85
26 december 2009 · 19 Inlägg

Helt sjuk vad mycket bra svar och hjälp jag har fått har ju märkat att det inte bara är att bygga utan man får verkligen fundera på vad eller framförallthur man vill ha.

Frippe_L Gladen Audio
26 december 2009 · 2 388 Inlägg

asplund85 skrev:
Helt sjuk vad mycket bra svar och hjälp jag har fått har ju märkat att det inte bara är att bygga utan man får verkligen fundera på vad eller framförallthur man vill ha.

Du har haft med det mesta man behöver veta för att kunna ge vettiga svar. en del orkar inte ens skriva vettig rubrik, då blir ofta svaren därefter.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
asplund85
26 december 2009 · 19 Inlägg

ok nu har jag snackat lite mer med folk men tänkte bara fråga hur ni tror det skulle låta om man ställer in något sådant här i skuffen?

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10164

Säg att jag är för lat för att bygga nytt nu skulle det här duga om man ricktar det mot sätes ryggarna?
och skulle det gå att tex bara ta bort hatthyllan eller bygga någon port för att få mer ljud i coupen eller skulle det bara bli mer miss ljud?

Ett alterna tiv till är ju att bara öppna upp skid luckan så ljudet kommer in men som sagt blir det bara miss ljud då?

För många alternativ yikes

Senast redigerat av asplund85 (26 december 2009)

apoteket00 trucken
26 december 2009 · 563 Inlägg

den lådan funkar!

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang