VW Vento 2.0L - bilen dör

Oybit
24 december 2009 · 17 Inlägg

hejsan, jag äger en vento 2.0l. När jag köpte bilen så funkade han som han skulle, men efter en längre period så har han börjat krångla mer och mer, Problemet är det att han stannar för mig, han går bra så länge jag åker med den. men så fort jag trycker ner kopplingen och lägger ur växel så går varvmätaren ner till noll och bilen dör.  Ibland när jag står still, så kan det hända att han går ner i varv och sen bara sådär så går han upp på tokvarv, Någon som har haft detta problemet, jag har hört lite och jag har mina aningar, men tänkte höra lite med er här på garaget. Mvh

JonR
24 december 2009 · 3 259 Inlägg

Låter som vakuum läckage som uppstår ibland, kolla slangarna runt motorn så dom är hela, kolla även den stora vakuumslangen till bromsservon! Sitter väl nån elektronisk förgasare på den där med en hel drös med vakuumslangar till?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Oybit
24 december 2009 · 17 Inlägg

Allt sådant är redan kollat, och jag kan ej hitta någon slang som är defekt.. men detta är tydligen ett ganska vanligt problem på vw, vad jag fått höra.. och jag har hört folk prata om givare och allt möjligt som kan krångla... tack för tipset iallafall, får ta mig en närmare titt när jag fått tillgång till garage, det är alldeles för kallt för att stå ute och trixa med detta nu tyvärr.

dawwe ...has left the building...
24 december 2009 · 4 474 Inlägg

Om bilen är en 2.0 typ 92-97 så kan problemen vara något av följande: Motorstyrningsrelät (nr30) är knasigt, inte helt ovanligt att lödningarna blir dåliga symptomen blir de du beskriver ungefär. Kan även vara vevaxel givaren som är på g, då brukar bilen "tjuvstanna" lite då & då, blir bara värre tills den inte startar alls en dag. Tändspolen är känd för att ha ett utsatt liv, är den aldrig bytt så är det läge att ha en reserv i bagaget, det är inte frågan om tändspolen går sönder utan när. Börja med dessa tre, felet bör ligga i ett av dessa 3 komponenter.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Oybit
24 december 2009 · 17 Inlägg

Okejokej, får ta tag i det nu, men har inte hunnit pga arbete hela tiden, Men det är ju inge större fel, bara jag får börja så äre snart ordnat wink jag får tacka för tipset iallafall. mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang