Byta motor i en Mercedes 230E -87

Berodesign
28 december 2009 · 4 Inlägg

Funderar på om det går att utan allt för mkt problem att byta motor i en Mercedes 230E och istället sätta ner den raka sexan från 300E, liknande årsmodell.
Det som kan ställa till med problem är väl det faktum att 300:an alltid kom med automat medan 230:an är manuell, iaf mitt exemplar.

dawwe ...has left the building...
28 december 2009 · 4 474 Inlägg

Det och att elsystem, kylare samt alla andra "aggregat" lär skilja....230 e 4-cylindrig medans 300 e en rak 6:a...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
husmus www.avgassystemet.se
28 december 2009 · 936 Inlägg

har en kollega som satte i v8 från merca 500 i sin merca 320ce w124 utan problem så det ska nog gå tongue

-den satt som en fläskläpp-
dawwe ...has left the building...
29 december 2009 · 4 474 Inlägg

Om man med utan problem menar: byta motor, kanske växel-låda, kardan, motorhärva,kylare, avgas, instrumentpanel med tillhörande pul o allt annat så håller jag med, definitvt.
Vad jag anser att uttrycket "utan problem" innefattar: i med nya motorn, byt styrbox o kanske kylare.Klart!

Edit: O då har jag inte ens beaktat problemen hos Bilprovningen....

Senast redigerat av dawwe (29 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Berodesign
29 december 2009 · 4 Inlägg

Med utan problem menar jag utan att byta resten av drivlinan, dvs låta den manuella lådan från 230:an sitta kvar. Kylare, databox, tändning, insprutning osv är helt ok att byta. Sen är ju frågan om motorfästena...

dawwe ...has left the building...
29 december 2009 · 4 474 Inlägg

Tveksamt att du kan behålla växellåda/kardan, en rak 6a är ju längre än en fyra. Mitt råd: Det blir en massa jobb, sen när du är klar o allt lirar så kommer Bilprovningen sätta käppar i hjulen högst troligt...Hade varit stor skillnad om det redan från början hade suttit en rak 6a, tex som i BMW 320/325, där har man goda chanser att slinka genom med en 325 motor i en 320 då motorerna SER identiska ut...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Berodesign
29 december 2009 · 4 Inlägg

Nåja, får väl hoppa över den idén. Är irriterande att 300E är så svår att hitta manuell, om den nu ens byggdes med manuell låda.

dawwe ...has left the building...
29 december 2009 · 4 474 Inlägg

Jo 300E fanns med manuell har ja för mig (iaf 300 CE), dock ovanlig, var väl vanligast tidigit i produktionen...

Edit: Jaga fatt i en 2.3 16V Evo 2 spis (typ 195hk), den borde passa ganska "bolt on" är min gissning

Senast redigerat av dawwe (29 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Berodesign
29 december 2009 · 4 Inlägg

Tack för tipset dawwe. Kanske försöker hitta en CE i framtiden, nu var det mest att jag har både en 230 och en 300 och kanske kommer behöva slakta 300:an så tänkte rädda så mkt som möjligt av den. smile

93T Aufrecht Melcher Großaspach
29 december 2009 · 292 Inlägg

Din låda passar bolt on på en M103 så du behöver inte leta motor med manuell låda.

Servopump, soppaanslutningar, gasvire passar också direkt, det krångliga är vattenkylaren, 103 kylaren är ganska mycket större och har andra fästen.

Tänk på att du också måste byta motorns alla styr och tändmoduler till Kjetronic och din varvräknare måste också bytas ut.

Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Mercedes C180 "AMG" (2015)
dawwe ...has left the building...
29 december 2009 · 4 474 Inlägg

93T: Är det även samma kardan? Isf är det ju inte såååå knixigt om det "bara" är de grejer du skriver som skiljer...Då blir det svåraste Bilprovningen, helt klart:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
93T Aufrecht Melcher Großaspach
29 december 2009 · 292 Inlägg

Det kan gå med originalkardan, men det är nog på håret isf.
Du behöver en c.a 25mm kortare kardan.

Mercedes C180 "AMG" (2015)
Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
M103
29 december 2009 · 1 570 Inlägg

Samtliga 124or utom 400e/500e och amgvarianter fanns med manuell.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang