Köpråd, kombi under 50 000kr.

TurbOla Reservdansk
5 januari 2010 · 6 271 Inlägg

Rquired skrev:

Funkiee skrev:
du ungick källa. och på vilka punkter osv..

*host*

Till att börja med: http://www.aftonbladet.se/bil/article317269.ab

Vill du ha fler källor så var så god att googla själv. Finns hur mycket som helst att läsa.

blacken skrev:
och att hänvisa till Aftonbladet som referens till bilar .. lol lol lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Funkiee Saab älskare!
5 januari 2010 · 4 597 Inlägg

Rquired skrev:

Funkiee skrev:
du ungick källa. och på vilka punkter osv..

*host*

Till att börja med: http://www.aftonbladet.se/bil/article317269.ab

Vill du ha fler källor så var så god att googla själv. Finns hur mycket som helst att läsa.

Okej, men ingen säger något om att volvo hade värrre problem med sina bilar? de förlorade ju multum på det... Eller att Volvo gick back mer per vecka än saab gjorde i en månad i höstas, det sägs det inget om..., jag orkar inte leta upp källorna, men jag vet att SVT bla. har gjort reportage om det. Så som du sa, så googla själv.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
TurbOla Reservdansk
5 januari 2010 · 6 271 Inlägg

Funkiee skrev:
Okej, men ingen säger något om att volvo hade värrre problem med sina bilar? de förlorade ju multum på det... Eller att Volvo gick back mer per vecka än saab gjorde i en månad i höstas, det sägs det inget om..., jag orkar inte leta upp källorna, men jag vet att SVT bla. har gjort reportage om det. Så som du sa, så googla själv.

Vill du bevisa något, så får du länka, så är det bara.
Det är det vi försöker förklara för blacken...

Jag googlade på volvo & skandal, och volvo & problem, det enda jag fann var en diskussion om den första generationens elektroniska gasspjäll mellan -00 och -02.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rquired Allmänt envis
5 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Funkiee skrev:

Rquired skrev:

Funkiee skrev:
du ungick källa. och på vilka punkter osv..

*host*

Till att börja med: http://www.aftonbladet.se/bil/article317269.ab

Vill du ha fler källor så var så god att googla själv. Finns hur mycket som helst att läsa.

Okej, men ingen säger något om att volvo hade värrre problem med sina bilar? de förlorade ju multum på det... Eller att Volvo gick back mer per vecka än saab gjorde i en månad i höstas, det sägs det inget om..., jag orkar inte leta upp källorna, men jag vet att SVT bla. har gjort reportage om det. Så som du sa, så googla själv.

Jag bjöd åtminstone på en källa sad

Men sen när blev "Volvo har också haft problem" en argument för Saabs driftsäkerhet?

Jag hittar inget och kan inte tänka mig att Volvo gått back mer än Saab, däremot är det möjligt att Volvo gick back mer procentuellt än vad Saab gjorde. Men det beror ju på att Volvo tillverkar så många fler bilar än vad Saab gör/gjort.

Om jag inte minns fel diskuterades det om Saab var baserad på flygplansteknologi eller ej, och om Saab ligger i topp teknikmässigt eller ej. Saabs ekonomi eller problemfrekvens kontra Volvos är lite åt fel håll känns det som...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Funkiee Saab älskare!
5 januari 2010 · 4 597 Inlägg
Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Funkiee Saab älskare!
5 januari 2010 · 4 597 Inlägg

Rquired skrev:

Funkiee skrev:

Rquired skrev:

*host*

Till att börja med: http://www.aftonbladet.se/bil/article317269.ab

Vill du ha fler källor så var så god att googla själv. Finns hur mycket som helst att läsa.

Okej, men ingen säger något om att volvo hade värrre problem med sina bilar? de förlorade ju multum på det... Eller att Volvo gick back mer per vecka än saab gjorde i en månad i höstas, det sägs det inget om..., jag orkar inte leta upp källorna, men jag vet att SVT bla. har gjort reportage om det. Så som du sa, så googla själv.

Jag bjöd åtminstone på en källa sad

Men sen när blev "Volvo har också haft problem" en argument för Saabs driftsäkerhet?

Jag hittar inget och kan inte tänka mig att Volvo gått back mer än Saab, däremot är det möjligt att Volvo gick back mer procentuellt än vad Saab gjorde. Men det beror ju på att Volvo tillverkar så många fler bilar än vad Saab gör/gjort.

Om jag inte minns fel diskuterades det om Saab var baserad på flygplansteknologi eller ej, och om Saab ligger i topp teknikmässigt eller ej. Saabs ekonomi eller problemfrekvens kontra Volvos är lite åt fel håll känns det som...

http://mobil.svt.se/2.34007/1.1424039/v … _miljarder

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Rquired Allmänt envis
5 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Funkiee skrev:

Rquired skrev:

Funkiee skrev:

Okej, men ingen säger något om att volvo hade värrre problem med sina bilar? de förlorade ju multum på det... Eller att Volvo gick back mer per vecka än saab gjorde i en månad i höstas, det sägs det inget om..., jag orkar inte leta upp källorna, men jag vet att SVT bla. har gjort reportage om det. Så som du sa, så googla själv.

Jag bjöd åtminstone på en källa sad

Men sen när blev "Volvo har också haft problem" en argument för Saabs driftsäkerhet?

Jag hittar inget och kan inte tänka mig att Volvo gått back mer än Saab, däremot är det möjligt att Volvo gick back mer procentuellt än vad Saab gjorde. Men det beror ju på att Volvo tillverkar så många fler bilar än vad Saab gör/gjort.

Om jag inte minns fel diskuterades det om Saab var baserad på flygplansteknologi eller ej, och om Saab ligger i topp teknikmässigt eller ej. Saabs ekonomi eller problemfrekvens kontra Volvos är lite åt fel håll känns det som...

http://mobil.svt.se/2.34007/1.1424039/v … _miljarder

Syndbart stämmer det, 5.9 miljader för Volvo mot ca 4.5 miljarder för Saab.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TurbOla Reservdansk
5 januari 2010 · 6 271 Inlägg

Jag tycker det är värre när Saab mörkar sina fel, till skillnad från Volvo som återkallar och åtgärdar felen på sina bilar:

http://www.dn.se/ekonomi/saab-tiger-om- … l-1.348547

Saab 9-5 och 9-3 ligger betydligt högre i skador än medelbilen, 67 procent högre, säger Lars Carlsson, bilteknisk chef hos Folksam som uppger att bolaget för samtal med Saab för att få bilföretaget att ta ansvar för skadorna.

Senast redigerat av TurbOla (5 januari 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
blacken
5 januari 2010 ·

TurbOla skrev:
Jag tycker det är värre när Saab mörkar sina fel, till skillnad från Volvo som återkallar och åtgärdar felen på sina bilar:

http://www.dn.se/ekonomi/saab-tiger-om- … l-1.348547

Saab 9-5 och 9-3 ligger betydligt högre i skador än medelbilen, 67 procent högre, säger Lars Carlsson, bilteknisk chef hos Folksam som uppger att bolaget för samtal med Saab för att få bilföretaget att ta ansvar för skadorna.

Intressant att motorskadorna kom efter att Gm köpte Saab inte innan, mystiskt. Det är väl det djävla Opelkrafset som GM pådyvlade Saab. Visserligen så hade 2,3:an lite trubbel med drivningen av balansaxlarna, innan dom tog bort dom..

Funkiee Saab älskare!
6 januari 2010 · 4 597 Inlägg

Nu vart det tyst i luckan, har dom inte mer motkommentarer? smile Kul diskussion ju! big_smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Rquired Allmänt envis
6 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Motkommentarer?

Hur svarar man mot "Saab är bäst, överlägsen teknologi, kanon driftsäkerhet Talladega! Talladega!" egentligen?

I princip inga bevis har lagts fram, och det jag fått som svar hittills var Saabs egna hemsida roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Funkiee Saab älskare!
6 januari 2010 · 4 597 Inlägg

Hitta på något då! tongue saab är bättre än volvo iaf, den saken är glas klar, UTOM växellådorna tongue dock håller dom om man kör med huvudet.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
kolvas
6 januari 2010 · 4 001 Inlägg

Funkiee skrev:
Hitta på något då! tongue saab är bättre än volvo iaf, den saken är glas klar, UTOM växellådorna tongue dock håller dom om man kör med huvudet.

jasså, hur menar du nu?
Om Saab hade varit en bättre bil så borde dom rimligtvis inte varit några dagar ifrån nedläggning

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Rquired Allmänt envis
6 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Funkiee skrev:
Hitta på något då! tongue saab är bättre än volvo iaf, den saken är glas klar, UTOM växellådorna tongue dock håller dom om man kör med huvudet.

Måste faktiskt ta detta inlägg som ett exempel, vadå bättre än Volvo? Hur är det glasklart, jag menar det ena märket har i princip 60år av förlust bakom sig och läggs nu ner?

Det andra märket säljer flera gånger mer bilar om året, överlever (bara en sådan sak) osv.

Nej, att Saab är glasklart bättre än Volvo. Det är förmodligen enbart när man ser ur en Saabentusiasts ögon roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Funkiee Saab älskare!
6 januari 2010 · 4 597 Inlägg

Fan va gött med mer diskussion! big_smile

Om man kollar på hur bilarna är byggda så är det en sak, sen om hur de säljer är ju en annan, efter som det är folk som bestämmer, men volvo har ju varit i alla år ett företag som de flesta har velat köpa, efter som saab inte har haft någon riktig kombi. Volvo hade ju 245, 745, 945 osv osv o volvo PV. Så redan där förlorade saab, men efter som saab var enormt säkra så kom de upp igen. Dock fick de aldrig en riktig kombi först än 1998 då första 9-5an kom (kombi versionen kanske som senare) Sen har ju saab endå bara haft stora bilar. Ännu mindre som vill ha en saab då. Volvo har ju sina små modeller, c30, den lite sötrre v50 osv.. Saab, vad har dom, en 9-3 cab, 9-3 o 9-5. Bara stora bilar och en cruisar bil.

Men själva byggnaden av bilen är ju saab endå strået vassare. Dock nu i senare tider är det ju lika iprincip.. men vad ville man hälst ha, en stor, tålig familje räser, eller en halvstor osäker packåsna, det var de valen man hade på 80-90 talen.

Nu måste jag även be om ursäkt om det inte är ett dugg sammanhängange, för jag är lite slut i skallen wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
groze
6 januari 2010 · 564 Inlägg

Funkiee skrev:
Hitta på något då! tongue saab är bättre än volvo iaf, den saken är glas klar, UTOM växellådorna tongue dock håller dom om man kör med huvudet.

Är det därför saab får lägre betyg än volvo i kundnöjdhet? Varken Saab eller Volvo utmärker sig speciellt på listan utan är lika bra/dålig som medelbilen. Toyota och Bmw är i topp som vanligt.

Se listan här:
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14612

Funkiee Saab älskare!
6 januari 2010 · 4 597 Inlägg

Då skulle jag vilja veta vad som frågats om bilarna, för en lista sådär säger mig inte ett skvatt..

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
groze
6 januari 2010 · 564 Inlägg

Funkiee skrev:
Då skulle jag vilja veta vad som frågats om bilarna, för en lista sådär säger mig inte ett skvatt..

Om du läser mer ingående om undersökningen och klickar på länkarna så kan du läsa mer ingående om undersökningen. Men det är ju självklart samma frågor som ställts till alla. Det är inte så att just saabägarna har fått andra frågor. wink

groze
6 januari 2010 · 564 Inlägg

Här är en mer utförlig beskrivning om undersökningen samt mer detaljerat resultat:
Det Saab och Volvo får bra betyg i är säkerhet.

http://www.kvalitetsindex.se/index.php? … amp;id=182

Funkiee Saab älskare!
6 januari 2010 · 4 597 Inlägg

Men jag hittar inte frågorna de ställt till kunderna. Det får du gärna länka tongue Fan, jag trodde att saab ägarna fick bättre frågor wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang