Köpråd, kombi under 50 000kr.

groze
6 januari 2010 · 564 Inlägg

Funkiee skrev:
Men jag hittar inte frågorna de ställt till kunderna. Det får du gärna länka tongue Fan, jag trodde att saab ägarna fick bättre frågor wink

Frågorna har jag tyvärr inte. Jag presenterade bara resultatet. Jag har själv inte varit med i undersökningen, men det är kanske någon annan här på garaget som varit med?

Funkiee Saab älskare!
6 januari 2010 · 4 597 Inlägg

Då tycker jag den där undersökningen är ur usel.... Efter som man måste ju få veta vad som frågas. wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
kolvas
6 januari 2010 · 4 001 Inlägg

Funkiee skrev:
Då tycker jag den där undersökningen är ur usel.... Efter som man måste ju få veta vad som frågas. wink

blundar man och ignorerar omvärden och allt vad som presenteras för en så kan man ju leva i sin egna lilla bubbla där ens egen åsikt är den enda som gäller.


De har fått svara på frågor om bilens olika köregenskaper, om kvaliteten, om servicen på verkstaden, om biltillverkarens miljöprofil, om hur bilen uppfyllt förväntningarna, om den var värd sitt pris etcetera.

SKI har kokat ned alla variabler till ett index över ”kundnöjdheten” och får en rankningslista med 15 namngiva biltillverkare.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Funkiee Saab älskare!
6 januari 2010 · 4 597 Inlägg

vill ha mer statistik över det där. Det säger mig inte något om etcetra... har ju bara vissa frågor.. och vad har servicen på verkstaden med bilen och göra? jag köper en bil som man trivs med, inte för servicens skull, det finns andra värkstäder, så det där kan ju vara både bra och dåligt..

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Grantomta
6 januari 2010 · 216 Inlägg

hur går de för TS har han blivit bortskrämd?
vill föreslå bmw e39 kombi himmla trevliga bilar, har en 523 sedan är nöjd med den inga problem(peppar peppar ta iträ) har sett att fler förelagit de men de har druknat i volvo vs saab kriget.
en bil som är värd att funderar på dom ligger i den prisklassen.
Mvh Rasmus

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Volvo 940 "voc" (1991)
hitte Dr. Ulf
6 januari 2010 · 74 Inlägg

Grantomta skrev:
hur går de för TS har han blivit bortskrämd?
vill föreslå bmw e39 kombi himmla trevliga bilar, har en 523 sedan är nöjd med den inga problem(peppar peppar ta iträ) har sett att fler förelagit de men de har druknat i volvo vs saab kriget.
en bil som är värd att funderar på dom ligger i den prisklassen.
Mvh Rasmus

Haha. Nej jag finns här. Läser bara vad alla skriver och de mest känner man igen i det klassiska Saab vs. Volvo-kriget. Det lutar mest mot att de blir en Saab 9-5 kombi smile Det är ju som många skriver, det ger mest bil för pengarna.

Honna ?
kolvas
6 januari 2010 · 4 001 Inlägg

hitte skrev:

Grantomta skrev:
hur går de för TS har han blivit bortskrämd?
vill föreslå bmw e39 kombi himmla trevliga bilar, har en 523 sedan är nöjd med den inga problem(peppar peppar ta iträ) har sett att fler förelagit de men de har druknat i volvo vs saab kriget.
en bil som är värd att funderar på dom ligger i den prisklassen.
Mvh Rasmus

Haha. Nej jag finns här. Läser bara vad alla skriver och de mest känner man igen i det klassiska Saab vs. Volvo-kriget. Det lutar mest mot att de blir en Saab 9-5 kombi smile Det är ju som många skriver, det ger mest bil för pengarna.

ja, det är ganska intressant att så fort något negativt sägs om Saab så hugger deras anhängare direkt på Volvo (och vice versa)
säger någon nånting om Audi så hugger BMW-folket tillbaka.

Istället för sakliga argument så försöker man underminera någon annan istället (eller annat bilmärke i detta fallet).

Edit: Det blir nog ett bra bilköp, kolla bl.a däckslitaget bak, när bussningarna blir dåliga så blir slitaget "vågigt"

Senast redigerat av kolvas (6 januari 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Rquired Allmänt envis
6 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Funkiee skrev:
vill ha mer statistik över det där. Det säger mig inte något om etcetra... har ju bara vissa frågor.. och vad har servicen på verkstaden med bilen och göra? jag köper en bil som man trivs med, inte för servicens skull, det finns andra värkstäder, så det där kan ju vara både bra och dåligt..

Frågor? Bilägarna har fått sätta betyg på sina bilar som sedan har sammanfattats i snygga grafer då 300 sidor PDF med rådata varit jobbigt att läsa igenom. Och uppenbarligen har Saab-ägarna inte varit så nöjda med sina bilar, då Saab inte hamnar mer än kring mitten.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Funkiee Saab älskare!
6 januari 2010 · 4 597 Inlägg

tror vi får tat i en annan tråd, då TS finns kvar wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
blacken
6 januari 2010 ·

TurbOla skrev:

Funkiee skrev:
Okej, men ingen säger något om att volvo hade värrre problem med sina bilar? de förlorade ju multum på det... Eller att Volvo gick back mer per vecka än saab gjorde i en månad i höstas, det sägs det inget om..., jag orkar inte leta upp källorna, men jag vet att SVT bla. har gjort reportage om det. Så som du sa, så googla själv.

Vill du bevisa något, så får du länka, så är det bara.
Det är det vi försöker förklara för blacken...

Jag googlade på volvo & skandal, och volvo & problem, det enda jag fann var en diskussion om den första generationens elektroniska gasspjäll mellan -00 och -02.

Du missade Volvos "mystiska" bränder på 850 och en del V 70 modeller, snacka om att mörka.

kolvas
6 januari 2010 · 4 001 Inlägg

blacken skrev:

TurbOla skrev:

Funkiee skrev:
Okej, men ingen säger något om att volvo hade värrre problem med sina bilar? de förlorade ju multum på det... Eller att Volvo gick back mer per vecka än saab gjorde i en månad i höstas, det sägs det inget om..., jag orkar inte leta upp källorna, men jag vet att SVT bla. har gjort reportage om det. Så som du sa, så googla själv.

Vill du bevisa något, så får du länka, så är det bara.
Det är det vi försöker förklara för blacken...

Jag googlade på volvo & skandal, och volvo & problem, det enda jag fann var en diskussion om den första generationens elektroniska gasspjäll mellan -00 och -02.

Du missade Volvos "mystiska" bränder på 850 och en del V 70 modeller, snacka om att mörka.

vad jag vet så finns det väl inga bevis för konstruktionsfel i just den frågan utan allt var väl olyckliga omständigheter som kunde ha hänt med i stort sett vilken bil som helst.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
blacken
6 januari 2010 ·

kolvas skrev:

blacken skrev:

TurbOla skrev:

Vill du bevisa något, så får du länka, så är det bara.
Det är det vi försöker förklara för blacken...

Jag googlade på volvo & skandal, och volvo & problem, det enda jag fann var en diskussion om den första generationens elektroniska gasspjäll mellan -00 och -02.

Du missade Volvos "mystiska" bränder på 850 och en del V 70 modeller, snacka om att mörka.

vad jag vet så finns det väl inga bevis för konstruktionsfel i just den frågan utan allt var väl olyckliga omständigheter som kunde ha hänt med i stort sett vilken bil som helst.

Nope, luska lite i det så får du se..

kolvas
6 januari 2010 · 4 001 Inlägg

blacken skrev:

kolvas skrev:

blacken skrev:

Du missade Volvos "mystiska" bränder på 850 och en del V 70 modeller, snacka om att mörka.

vad jag vet så finns det väl inga bevis för konstruktionsfel i just den frågan utan allt var väl olyckliga omständigheter som kunde ha hänt med i stort sett vilken bil som helst.

Nope, luska lite i det så får du se..

länka gärna, det jag vet om så har det aldrig blivit klarlagt något konstruktionsfel iaf. utan det har varit bl.a i samband med byte av fuel-rail som det varit ett par bränder (troligtvis slarv på verkstan)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
blacken
6 januari 2010 ·

kolvas skrev:

blacken skrev:

kolvas skrev:
vad jag vet så finns det väl inga bevis för konstruktionsfel i just den frågan utan allt var väl olyckliga omständigheter som kunde ha hänt med i stort sett vilken bil som helst.

Nope, luska lite i det så får du se..

länka gärna, det jag vet om så har det aldrig blivit klarlagt något konstruktionsfel iaf. utan det har varit bl.a i samband med byte av fuel-rail som det varit ett par bränder (troligtvis slarv på verkstan)

Nope, på tidiga modeller så kunde bilskrällat bara börja brinna helt utan förvarning den blev helt övertänd på ett par minuter enbart. även bromsarna försvann när det inträffade, (Det hände ett flertal gånger på Autobahn och det var en massa skriverier om det då,  det var även ett flertal TV reportage om det då. Den klassades som en "brandbil" av flera "experter"). och ägarna fick aldrig någon förklaring av Volvo utan dom bara mörkade det så mycket det gick. Ännu så är det ingen förklaring given om varför det kunde hända..

Senast redigerat av blacken (6 januari 2010)

kolvas
6 januari 2010 · 4 001 Inlägg

blacken skrev:

kolvas skrev:

blacken skrev:

Nope, luska lite i det så får du se..

länka gärna, det jag vet om så har det aldrig blivit klarlagt något konstruktionsfel iaf. utan det har varit bl.a i samband med byte av fuel-rail som det varit ett par bränder (troligtvis slarv på verkstan)

Nope, på tidiga modeller så kunde bilskrällat bara börja brinna helt utan förvarning den blev helt övertänd på ett par minuter enbart. även bromsarna försvann när det inträffade, (Det hände ett flertal gånger på Autobahn och det var en massa skriverier om det då,  det var även ett flertal TV reportage om det då. Den klassades som en "brandbil" av flera "experter"). och ägarna fick aldrig någon förklaring av Volvo utan dom bara mörkade det så mycket det gick. Ännu så är det ingen förklaring given om varför det kunde hända..

jodå, det har jag läst om men eftersom det fortfarande inte kommit några bevis på vad som orsakat det hela så verkar det väldigt mystiskt, sådana här allvarliga fel utreds ju inte enbart av biltillverkaren utan utav flera olika instanser så att inte någon kommit fram till vad som varit orsaken är lite lustigt, likaså om det gjordes en "hemlig" åtgärd under service hos volvo-verkstäder så borde det krypit fram vilka åtgärder som gjordes.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
blacken
6 januari 2010 ·

kolvas skrev:

blacken skrev:

kolvas skrev:

länka gärna, det jag vet om så har det aldrig blivit klarlagt något konstruktionsfel iaf. utan det har varit bl.a i samband med byte av fuel-rail som det varit ett par bränder (troligtvis slarv på verkstan)

Nope, på tidiga modeller så kunde bilskrällat bara börja brinna helt utan förvarning den blev helt övertänd på ett par minuter enbart. även bromsarna försvann när det inträffade, (Det hände ett flertal gånger på Autobahn och det var en massa skriverier om det då,  det var även ett flertal TV reportage om det då. Den klassades som en "brandbil" av flera "experter"). och ägarna fick aldrig någon förklaring av Volvo utan dom bara mörkade det så mycket det gick. Ännu så är det ingen förklaring given om varför det kunde hända..

jodå, det har jag läst om men eftersom det fortfarande inte kommit några bevis på vad som orsakat det hela så verkar det väldigt mystiskt, sådana här allvarliga fel utreds ju inte enbart av biltillverkaren utan utav flera olika instanser så att inte någon kommit fram till vad som varit orsaken är lite lustigt, likaså om det gjordes en "hemlig" åtgärd under service hos volvo-verkstäder så borde det krypit fram vilka åtgärder som gjordes.

Jo skumt är det för det var inte få bilar som drabbades. Men skulle vara kul att få reda på vad det var med dom..

hitte Dr. Ulf
7 januari 2010 · 74 Inlägg

Funkiee skrev:
tror vi får tat i en annan tråd, då TS finns kvar wink

Haha. Ingen fara, feel free att stanna smile

Honna ?
Ekis!
7 januari 2010 · 1 210 Inlägg

Men för fan grabbar!!!! kriga saab vs Volvo nån annan stans... den ena av er är ju mer än lovligt borta i era kommentarer... Ni förstör TS tråd... och detta krig är så ut tjatat.. wink

Back to topic..  peugeot kombi bilar kanske en 407??  tycker dom är ganska fräsha fast en maxutrustad i så fall... smile

blacken
7 januari 2010 ·

Ekis! skrev:
Men för fan grabbar!!!! kriga saab vs Volvo nån annan stans... den ena av er är ju mer än lovligt borta i era kommentarer... Ni förstör TS tråd... och detta krig är så ut tjatat.. wink

Back to topic..  peugeot kombi bilar kanske en 407??  tycker dom är ganska fräsha fast en maxutrustad i så fall... smile

Men snälla nu så talar vi bilar, inget skit..

Ekis!
7 januari 2010 · 1 210 Inlägg

blacken skrev:

Ekis! skrev:
Men för fan grabbar!!!! kriga saab vs Volvo nån annan stans... den ena av er är ju mer än lovligt borta i era kommentarer... Ni förstör TS tråd... och detta krig är så ut tjatat.. wink

Back to topic..  peugeot kombi bilar kanske en 407??  tycker dom är ganska fräsha fast en maxutrustad i så fall... smile

Men snälla nu så talar vi bilar, inget skit..

Du förespråkar ju bara en bil dock ... wink om man kikar på dina tidigare inlägg! cool
Berätta vad som är "skit" med en 407 så ska jag gladeligen lyssna..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang