Saab mekaniker runt Tollarp/Skåne sökes!

cos
31 december 2009 · 58 Inlägg

Söker en Saab kunnig mekaniker då min 9-5:a krånglar o jag får f*n inte rätt på den.. sad

Bogsera in den till saabverkstaden är drygt och kostar säkert en jädrans massor, därför undrar jag om det finns någon annan KUNNIG(!) människa som skulle kunna vara så snäll, mot en belöning såklart, komma o hjälpa mig?

Tackar på förhand!
MvH//
Conny

Maniac_84
31 december 2009 · 36 Inlägg

hör av dig till malle_nr1 här på garaget, hon borde ha kontakter där omkring då hon sj kör saab o bor i N-sandby, hon känner lite hygglit mek folk.

Gott nytt år.
Mvh stoffe

cos
2 januari 2010 · 58 Inlägg

Maniac_84 skrev:
hör av dig till malle_nr1 här på garaget, hon borde ha kontakter där omkring då hon sj kör saab o bor i N-sandby, hon känner lite hygglit mek folk.

Gott nytt år.
Mvh stoffe

Tackar för tipset, ska genast höra med henne.

Tack o god fortsättning.
Mvh//
Conny

cos
17 januari 2010 · 58 Inlägg

Ingen annan som har något tips..?

smurfman25 Truckförare
17 januari 2010 · 21 Inlägg

vad är det exakt som krånglar ??

cos
19 januari 2010 · 58 Inlägg

SmurfMan skrev:
vad är det exakt som krånglar ??

Vet inte om det e rätt forum för att beskriva problemet. men kortfattat o så gott jag kommer ihåg. Va ett tag sen nu man va där ute.. hmm
Har bytt kolv o packningar o sånt i motorn, ska starta o sålänge auto choken är igång hela 3sec typ.. så går den som den ska, men sen skenar turbon o tumgången hoppar + motorn känns trött.. Ju mer man gasar desto mindre laddar turbon..
Släpper man sen gasen så dör den typ.

Kompet i motorn är okej.
Inga felkoder visas.

Jag har tappat lusten totalt i.o.m att jag inte vet vart felet är.
Första gången man skruvar på en sån motor så man e lite grön och söker nu någon som har vanan inne och kan lösa problemet....!!

Vem vet, kan va någon kontakt som sitter fel eller något ingen e ju perfekt.. Men JAG LÖSER DET INTE sad

Tips på va det kan va tas gärna emot såklart..
Men ser helst att någon kommer, knäpper med fingrarna o vipps så går allt som det ska på den.....

cos
26 januari 2010 · 58 Inlägg

Efterlyser fortfarande någon som kan hjälpa...!

Efterlyser tips på vad det kan vara...

Efterlyser någon som vill ha möjlighet att tjäna en slant...



Desperationen sätts snart igång fullt ut.. sad

viccoA
26 januari 2010 · 3 111 Inlägg

Det kan inte vara så enkelt att du vänt LMMen på fel håll? Fast den borde nog gå rätt märkligt även på tomgång....

Senast redigerat av viccoA (26 januari 2010)

cos
26 januari 2010 · 58 Inlägg

viccoA skrev:
Det kan inte vara så enkelt att du vänt LMMen på fel håll? Fast den borde nog gå rätt märkligt även på tomgång....

Tyvärr inte så enkelt nä, den är rätt..
Men kul någon reagerar och försöker hjälpa, uppskattas.

aerox_nisse Jag kom på att pizza e nytigt
26 januari 2010 · 51 Inlägg

Du har såklart redan testat att nollställa felkoderna genom att lossa - polen på batteriet? Luktar eller ryker den konstigt? Spridarkontakterna sitter på rätt ställe? Jordkablarna är hela och fina? Vad hände innan motorbytet, varför skruvade du från början liksom?

Varför tretton Oplar?... Bra att ha en i reserv, om de första tolv går sönder.
Sponsorer sökes
TireSlayer Tvivlare
26 januari 2010 · 2 266 Inlägg

låter som de kan vara ett vacuum-fel. alla slangar hela o sitter på rätt plats?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
cos
26 januari 2010 · 58 Inlägg

aerox_nisse skrev:
Du har såklart redan testat att nollställa felkoderna genom att lossa - polen på batteriet? Luktar eller ryker den konstigt? Spridarkontakterna sitter på rätt ställe? Jordkablarna är hela och fina? Vad hände innan motorbytet, varför skruvade du från början liksom?

Hej!
1: Yes, har testat lossa polen på batteriet även om det inte visas någon felkod.

2: Lite ryker den såklart, har stått i 18 månader ;P Men nej, varken ovanlig rök eller lukt.

3: Kontakterna till spridarna når eller faller naturligt om jag säger så till sina platser, men hade dem 4 markerade också, så de ska va rätt.

5: Jordkablarna ska det inte va några fel på heller va jag vet.. inte trippelkollat i.o.f.. Kan dålig gjord göra detta fenomen?

Anledningen till renoveringen var en st sprucken smidd kolv..
Tradigt att ha så ville fixa det, det är så det hela börja..

Fler frågor? svarar gärna om jag kan komma närmare en lösning... smile

cos
26 januari 2010 · 58 Inlägg

MantaRobin skrev:
låter som de kan vara ett vacuum-fel. alla slangar hela o sitter på rätt plats?

Alla slangar sitter i mitt tycke på rätt platser.. Men som sagt, jag är inte perfekt, därför jag söker en kunnig person som VET hur allt ska sitta.. smile

Men kan ett vakum fel göra så att den beter sig som den gör..?
borde den inte gå dåligt även när choken är i då?

MvH

cos
3 april 2010 · 58 Inlägg

söker fortfarande efter hjälp..... sad

Ingen kunnig som har vägarna förbi Tollarp? smile

cos
28 juni 2010 · 58 Inlägg

cos skrev:
söker fortfarande efter hjälp..... sad

Ingen kunnig som har vägarna förbi Tollarp? smile

Det va ju fasen va svårt det ska vara för att få lite hjälp..
NÅGON måste ju sitta inne med kunskapen för att få igång bil*** igen.
Startar bilen så får ni va jag äger o har i belöning.. typ.. =P Nä men en slant eller två löser vi! smile


Kom och anta utmaningen.. =P

HILFEN  BITTE!! smile

CopyCola Tungviktare
28 juni 2010 · 111 Inlägg

Önskar verkligen att jag kunde hjälpa dig!
Så sjukt jobbigt att ha problem med bilen som man inte får till hmm
Hade en jädra massa problem med min S3 och fick fan inte till det förrän ett par månader och 4st verkstadsbesök... då visade det sig att det var en vakumslang som hade en spricka.. Billigt och 'ganska' lättbytt, men ack så svårt att hitta.. smile

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
28 juni 2010 · 2 853 Inlägg

google.. sen får man gå genom alla standard fel.. kolla genom alla slangar.. köpa en saab rep bok..

skulle börja med att kolla genom alla vacum slangar. (ALLA) från början till slut. sedan spruta elektroniksprej i kontakterna.

Efter det om problemet kvarstår, se över tändstiften, hur ser dem ut?

Soppafilter? O ringar? spruta startgas och se om den tar tjuvluft...

ja de är lite skit som de kan vara.. om man inget prövar, och inte vill lämna in, så inte löser de sig av sig själv inte.. du får helt enkelt lämna in skiten, för inte är de någon som kommer och löser de.. man behöver ju möjligen massa felsökning..

en felsökning kostar ju inte skjortan, finns ju billigare "firmor" wink

sen kan man ju kankse laga skiten själv smile

cos
28 juni 2010 · 58 Inlägg

CopyCola skrev:
Önskar verkligen att jag kunde hjälpa dig!
Så sjukt jobbigt att ha problem med bilen som man inte får till hmm
Hade en jädra massa problem med min S3 och fick fan inte till det förrän ett par månader och 4st verkstadsbesök... då visade det sig att det var en vakumslang som hade en spricka.. Billigt och 'ganska' lättbytt, men ack så svårt att hitta.. smile

Ja såhär snart 3år tillbaka så gör jag inget mer än önskar att det är liknande problem här.. Men hur mycket jag än vill så orkar jag inte ta mig an den, tappar bara suget fullständigt när man ser den i garaget.

Så har den "villiga" tur så kan det bli lättförtjänta pengar.. smile

Men grattis till att ditt problem löste sig.. smile

cos
28 juni 2010 · 58 Inlägg

pattilatti2 skrev:
google.. sen får man gå genom alla standard fel.. kolla genom alla slangar.. köpa en saab rep bok..

skulle börja med att kolla genom alla vacum slangar. (ALLA) från början till slut. sedan spruta elektroniksprej i kontakterna.

Efter det om problemet kvarstår, se över tändstiften, hur ser dem ut?

Soppafilter? O ringar? spruta startgas och se om den tar tjuvluft...

ja de är lite skit som de kan vara.. om man inget prövar, och inte vill lämna in, så inte löser de sig av sig själv inte.. du får helt enkelt lämna in skiten, för inte är de någon som kommer och löser de.. man behöver ju möjligen massa felsökning..

en felsökning kostar ju inte skjortan, finns ju billigare "firmor" wink

sen kan man ju kankse laga skiten själv smile

Har googlat, har en saab rep bok, har kollat felkoder, har sökt efter tjuvluft, har kollat vacumslangar, stiften är nya, ringar är bytta, soppafilter okej..
Nu ska du inte va så negativ, klart det kommer någon helig man eller kvinna och löser det hela.. =P

Nä men det är klart, vill/kan ingen hjälpa så får jag ju dra bil*** till någon verkstad för felsökning.

Vill ju ha igång den nu...

rodder
28 juni 2010 · 110 Inlägg

Om du bor i Tollarp så gå bort och prata med Gary på Bil-Kajsson han kan säkert hjälpa dig det han inte vet om bilar är inte värt att veta. Jag tror mer på han änn att du drar in den till någon Saab verkstad.

Lycka till.. men jag tror också på vacumslangarna..hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang