Hpx Kompressor 240 volvo

240krall
21 maj 2006 · 22 Inlägg

Kompressor. Ska köpa en Hpx kompressor till en Volvo 240. Nu e det så att ja kan inte så mycket om de där men jag undrar Hur man sätter dit en sån. Är det mycket annat i motorn som behövs bytas för att man ska få det att passa?. Och fungera korrekt. Jag vet inte något kanske måste modifieras om lite. I don`t know. Vet mycket lite om hur en kompressor fungerar!.

Pegga Goes wild
Sharky
22 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Om du inte har råd att lämna iväg bygget så får du göra som alla andra, dvs lära dig från Ruta 1 vad överladdning innebär och vad som krävs av din motor/bil för att den skall klara den effekt du vill ha.
Det kan också vara lämpligt att inse min grundregel: Trimning mha överladdning kostar ca 300 kr / hkr över orginaleffekt, dvs om du har 116 Hkr idag och vill ha ut 216 Hkr så får man räkna på runt 30.000 kr innan allt är klart och funkar som det ska.

Vad skall du tex ha för sprut?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
240krall
23 maj 2006 · 22 Inlägg

Ok. Om man säger så här så skulle jag vilja veta lite om hur det var konstruerat var man sätter kompressorn om det nu är på något ombyggt grenröret eller vart. Vad man måste ha för att allt ska fungera korrekt. kompressorn måste ifall suga in luft och forsla de vidare. Bilens motor är totalt i original. vill få ut lite mer utav den i hästväg. inte över 200hk.

Pegga Goes wild
MeloveGolf Vw trimmare
23 maj 2006 · 2 995 Inlägg

240krall skrev:
Ok. Om man säger så här så skulle jag vilja veta lite om hur det var konstruerat var man sätter kompressorn om det nu är på något ombyggt grenröret eller vart. Vad man måste ha för att allt ska fungera korrekt. kompressorn måste ifall suga in luft och forsla de vidare. Bilens motor är totalt i original. vill få ut lite mer utav den i hästväg. inte över 200hk.

kompressorn är lite annorlunda från en turbo den drivs inte av avgaser utan av rem från vevaxeln dvs du måste bygga fästen till den och förmodligen flytta generatorn. Vad som krävs mer? du bör byta till insprut om du har förgasare,Kolvar och stakar lever kanske farligt insug får du bygga om, olje ledningar, vet inte om kompsänking är nödvändigt på en 240 sen finns det många många mer saker som ska göras är inte "Bara" att smälla på en kompressor inte. Sen måste du bestämma vilken typ av kompressor du ska ha?...Centrifugal (Halv turbo) Är i princip som en turbo, Skruvkompressore Laddar från bott = bra botten drag. Räkna med att bygget kommer kosta 30.000Kr+

Edit: Vill inte verka negativ på nått sätt men du verkar inte ha nån som helst erfarenhet av kompressor/Turbo matning att konvertera sin motor är inte så lätt som många tror lättast är
om du börjar kolla på bilder/Läsa om hur kompressorn funkar och har en motor att prova dig fram
på. För dig skulle det nog passa bättre med lite sugtrimm det ger en rolig bil
det med och du slipper besiktnings bekymmer.

Senast redigerat av MeloveGolf (23 maj 2006)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang